Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:14

Ziezo_X schreef:
Inxs schreef:
Ik zou de dosering magnesium die je nu geeft eens verhogen en kijken hoeveel effect dat heeft.

Dat is inderdaad een goed idee. Nog niet aan gedacht. Dat ga ik eerst proberen.

Zou de stijfheid en stugheid ook een andere reactie op luzerne kunnen zijn dan het veroorzaken van het magnesium tekort?

Pure lucerne is hoog aan calcium en het lichaam ziet calcium en magnesium beide als calcium. Bij teveel zal het lichaam dat dus uitscheiden en dan zit je met een paard als het jouwe dat die te weinig magnesium heeft en dus stijf wordt.
Lucerne 's morgens en magnesium 's avonds voeren kan helpen, maar lucerne er uit doen en een voer ophogen dat je al geeft is een betere optie, want calcium is niet de enige reden dat lucerne een probleem kan zijn.

superpony

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:25

Ik begrijp ook nog steeds niet dat lucerne zo makkelijk en zo massaal wordt gegeven. Toen lucerne echt ''in'' kwam voerden wij het ook en onze toen ruin kreeg er echt flinke bulten van.
Mijn oude merrie krijgt altijd dikke benen en mn andere ruin lijkt erop te reageren met een dikkere koker. Ik heb het echt diverse keren getest en moet van de lucerne komen.

Daarnaast vind ik het veel te eenzijdig, dus kies ik altijd liever voor een mengeling.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:31

tamary schreef:
Ziezo_X schreef:
Dat is inderdaad een goed idee. Nog niet aan gedacht. Dat ga ik eerst proberen.

Zou de stijfheid en stugheid ook een andere reactie op luzerne kunnen zijn dan het veroorzaken van het magnesium tekort?

Pure lucerne is hoog aan calcium en het lichaam ziet calcium en magnesium beide als calcium. Bij teveel zal het lichaam dat dus uitscheiden en dan zit je met een paard als het jouwe dat die te weinig magnesium heeft en dus stijf wordt.
Lucerne 's morgens en magnesium 's avonds voeren kan helpen, maar lucerne er uit doen en een voer ophogen dat je al geeft is een betere optie, want calcium is niet de enige reden dat lucerne een probleem kan zijn.

Dus naast een absorptie probleem door competitie met ijzer ook nog actieve excretie door de nieren vanwege het calcium ;( dan is een tekort idd zo in de hand gewerkt. Ben meteen gestopt met de luzerne en probeer nu met wat zemelen wat extra magnesium naar binnen te krijgen. Arm paard....

Bedankt allen voor het meedenken en de uitleg!

Ik vraag mij af of als ik de DC verhoog ik niet tegen hetzelfde probleem ga aanlopen... is immers ook op basis van luzerne, en het calcium en ijzer gehalte in de DC zijn relatief ook erg hoog.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:34

superpony schreef:
Ik begrijp ook nog steeds niet dat lucerne zo makkelijk en zo massaal wordt gegeven. Toen lucerne echt ''in'' kwam voerden wij het ook en onze toen ruin kreeg er echt flinke bulten van.
Mijn oude merrie krijgt altijd dikke benen en mn andere ruin lijkt erop te reageren met een dikkere koker. Ik heb het echt diverse keren getest en moet van de lucerne komen.

Daarnaast vind ik het veel te eenzijdig, dus kies ik altijd liever voor een mengeling.

De jaarling die ik dit voorjaar kocht had nogal wat achterstand en was in slechte conditie door een wormbesmetting, wat luis en niet echt goede voeding afgelopen winter. Zij was in no-time erg opgeknapt mede dankzij de luzerne en ik zag niks geks aan haar moet ik zeggen (geen bulten, stijfheid, hoesten, jeuk oid.) Maar er zijn schijnbaar zat paarden die er idd niet tegen kunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:08

Het is ook niet per se slecht en als je zo een paardje koopt, zal het zeker hebben geholpen. Maar ik voer onbeperkt 2 soms 3 soorten goed hooi. De vitamines doe ik liefst door een goede mix die gevarieerder is dan alleen lucerne. Ten eerste vind ik lucerne dus niet zo geweldig als de meesten en ten tweede missen de meeste paarden vooral de variatie in ruwvoer. Waar ik dan keus heb, kies ik altijd voor variatie. Dat houdt bij ons ook takken in etc.

Genoeg wedstrijd paarden die hele emmers vol krijgen en het goed doen. Maar om het standaard door het voer te gooien om paarden langzamer te laten eten, meer volume te geven, is het niet mijn eerste keus.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:24

Ik hoop dat vitalbix nog eens met mix komt op basis van bijvoorbeeld timothee, in ieder geval iets anders als lucerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:27

Ik ook.
Gewoon helemaal zonder ( familie van) luzerne.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:05

Ik na mijn recentelijke bevindingen ook :')

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:37

meiske1577 schreef:
Ik hoop dat vitalbix nog eens met mix komt op basis van bijvoorbeeld timothee, in ieder geval iets anders als lucerne.

Eens!

Voor mij nu ook de reden dat ik als extra een ander gewas erbij voer ipv lucerne.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:59

Ook mee eens. Zoiets als Agrobs, maar dan makkelijker verkrijgbaar en het mag ook wel iets minder fijntjes soms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:02

Jep. Ik ben ook over op agrobs ( en marstall).
De jeuk is weg. Weet niet 100% zeker natuurlijkheid t door de vitalbix kwam.
Dat moeten we volgend voorjaar maar weer zien, of ie dan wel of niet weer jeukt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:35

superpony schreef:
Het is ook niet per se slecht en als je zo een paardje koopt, zal het zeker hebben geholpen. Maar ik voer onbeperkt 2 soms 3 soorten goed hooi. De vitamines doe ik liefst door een goede mix die gevarieerder is dan alleen lucerne. Ten eerste vind ik lucerne dus niet zo geweldig als de meesten en ten tweede missen de meeste paarden vooral de variatie in ruwvoer. Waar ik dan keus heb, kies ik altijd voor variatie. Dat houdt bij ons ook takken in etc.

Genoeg wedstrijd paarden die hele emmers vol krijgen en het goed doen. Maar om het standaard door het voer te gooien om paarden langzamer te laten eten, meer volume te geven, is het niet mijn eerste keus.

Maar als je een beetje lucerne voert om het paard beter te laten kauwen, naast hooi, is het toch juist variatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:29

superpony schreef:

Mss niet de jouwe, mijn merrie echter doet het uistekend op haar (kleine portie) DC & Active+ gemengd met luzerne. En ja ik meng dit puur om het volume en het beter kauwen. Ook meng ik het door haar Nutrimash.

Zo slecht vind ik de luzerne van Feral niet trouwens. Wij hebben vele soorten gevoerd waar zij niet goed op reageerde, op de luzerne van Feral gaat dit wel goed. In ons geval een blijvertje :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:47

fransje23 schreef:
superpony schreef:

Maar als je een beetje lucerne voert om het paard beter te laten kauwen, naast hooi, is het toch juist variatie?

Dat is bij lange na niet voldoende variatie. Als ik kan kiezen voor een mix, heb ik altijd meer variatie en dat missen de meeste paarden. En dan hebben wij nog wel 2 of 3 soorten hooi en takken etc.

Inxs schreef:
superpony schreef:

Mss niet de jouwe, mijn merrie echter doet het uistekend op haar (kleine portie) DC & Active+ gemengd met luzerne. En ja ik meng dit puur om het volume en het beter kauwen. Ook meng ik het door haar Nutrimash.

Zo slecht vind ik de luzerne van Feral niet trouwens. Wij hebben vele soorten gevoerd waar zij niet goed op reageerde, op de luzerne van Feral gaat dit wel goed. In ons geval een blijvertje :)

Ik zeg niet dat deze lucerne slecht van kwaliteit is? Ik vind lucerne in het algemeen gewoon te eenzijdig. En niet alleen mn merrie. Ik heb zelf voer verkocht en geef al jaren voedings/management adviezen en zie het heel veel gebeuren dat mensen het er klakkeloos bij gooien.

In mijn ogen moet je een reden hebben om iets te voeren. Zat paarden die het er goed op doen, maar dat hangt ook af van het paard en de rest van hun voer.

Maar ook genoeg paarden die er slecht tegen kunnen, omdat het niet in hun dieet past. En daar zie je het vaak voortkomen uit; ik voer niet zoveel, mn paard moet langer kauwen etc. Daarvoor zou ik iets anders kiezen zoals de pre alpin. En nee, ik verkoop al jaren niks meer.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:49

Ik kom even onder de meelees steen gekropen, ik geef nu 2 maanden DC aan mijn paintmix ruin en vind hem veel kijkeriger geworden. Had dit al enkele malen gelezen maar kon dit niet goed voorstellen. Heb dosis al verlaagd naar slechts 120gr/dag, en hij weegt 600kg. Was begonnen met 250gr/dag. Had ineens 3 zakken gekocht, ga ze wel opmaken maar ben voorlopig niet enthousiast ondanks dar het mij qua ingrediënten erg bevalt!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:45

Ja hier precies hetzelfde... momenteel krijgt ze maar 50 gram DC, omdat ze al heet werd van 100 gram (ze weegt 300). Als deze zak op is, denk ik dat ik toch weer care 4 life ga voeren. Daar deed ze het 100 keer beter op.

Mijn jonkie doet het trouwens wel echt extreem goed op de breed &grow. Ze heeft (waarschijnlijk) zomereczeem en de jeuk is nadat ik dit ben gaan voeren (met wat DC) al voor de helft afgenomen. Ze is een echte glimworm en zit goed in haar vel momenteel. Zij krijgt 50 gram DC en nog 200 gram Breed & Grow en is niet kijkeriger of feller dan normaal

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:46

Ja zeer eigenaardig, dan geven we beide ongeveer dezelfde dosis (veel te weinig) en toch zo kijkerig. Ik zoek nog naar het ideale mineraalvoer :)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:43

Lynn_H schreef:
Ja zeer eigenaardig, dan geven we beide ongeveer dezelfde dosis (veel te weinig) en toch zo kijkerig. Ik zoek nog naar het ideale mineraalvoer :)

Apart idd! Mijn paard reageerde ook heel heftig op verschillende soorten krachtvooer en DC was het eerste waarbij hij daar geen last van had. Geef ook ong de halve aanbevolen dosis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 00:21

Maar dat hoeft niet aan de DC zelf per se te liggen. Als je geen ruwvoeranalyse hebt en je voert eventueel ook nog andere dingen, dan kun je ook teveel geven van het 1 of het ander. Door de bangmakerij van tekorten en dergelijke, voeren veel mensen eerder teveel, dan te weinig. Daarbij zijn ook de combinaties die dat net even op gang kunnen brengen dat een paard wat gevoeliger lijkt. Het een zorgt dat het wel goed wordt opgenomen, het ander niet en zo verder.............Dat kan scheef zijn als je niet exact weet wat je ernaast geeft.
Ze rekenen met gemiddelden van het ruwvoer en gras dat ze bekend is.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:57

Om nog even terug te komen op de reactie van mijn paard op de luzerne:
ik heb toch wat hulp ingeschakeld van een DA/Osteopaat want hij werd het afgelopen weekend niet beter. Wat ik voor een Mg tekort of licht spierbevangen heb aangezien is hoogstwaarschijnlijk een flinke klap op de nieren geweest door de luzerne (hoog eiwit en wellicht ook hoog Calcium) in combinatie met te weinig drinken met dit warme weer. Die combinatie kon hij waarschijnlijk heel slecht tegen. Door de pijn in zijn rug/lendenen is hij heel verkrampt gaan staan met de lendenen helemaal opgebold. Vreemd beeld kan ik jullie vertellen!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:06

Ik vraag mij af;

Bij ons op stal hebben wij vier voerbeurten. Ik heb mijn paard tijdelijk op marstall faser light gezet om te kijken of hij op minder lucerne het beter zou doen.
Hij heeft last van gasvorming (scheten laten), wat hoesten en jeuk aan zijn neus. Dit is in plaats van minder erger geworden. De veearts komt er sowieso regelmatig bij en daar ga ik dus ook weer mee in overleg.

Hij is ernstig bevangen geweest en deed het eigenlijk altijd heel goed op de daily complete. Ik denk er dus over om weer terug over te stappen, omdat ik het een heel mooi voer vind. Ook wordt mijn shetje wat dikker op de faser light, dus die zou ik graag terug zetten.

Maar hoe zouden jullie die vier voerbeurten opvullen?
Ik kom aan drie keer 150 gram DC en 1 keer krijgt hij slobber. Maar die 150 gram is wel heel weinig. Hoe zouden jullie mengen?
Ik dacht aan wellicht active+, daar doet mijn andere paard het super op.

Voor mijn shetje hetzelfde probleem, maar om die nou active+ bij te geven... hij moet niet dikker worden....

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:50

meiske1577 schreef:
Ik vraag mij af;

Bij ons op stal hebben wij vier voerbeurten. Ik heb mijn paard tijdelijk op marstall faser light gezet om te kijken of hij op minder lucerne het beter zou doen.
Hij heeft last van gasvorming (scheten laten), wat hoesten en jeuk aan zijn neus. Dit is in plaats van minder erger geworden. De veearts komt er sowieso regelmatig bij en daar ga ik dus ook weer mee in overleg.

Hij is ernstig bevangen geweest en deed het eigenlijk altijd heel goed op de daily complete. Ik denk er dus over om weer terug over te stappen, omdat ik het een heel mooi voer vind. Ook wordt mijn shetje wat dikker op de faser light, dus die zou ik graag terug zetten.

Ik kom aan drie keer 150 gram DC en 1 keer krijgt hij slobber. Maar die 150 gram is wel heel weinig. Hoe zouden jullie mengen?

Voor mijn shetje hetzelfde probleem, maar om die nou active+ bij te geven... hij moet niet dikker worden....

Je kunt het ook mixen met een grasmix van agrobs.
De leichtgenuss zit 60 soorten gras en kruiden in en is voor paarden die niet veel nodig hebben ideaal. Gewoon handje erdoor.
Of de aspero. Beide vinden mijn tinker en shets heerlijk.
Ik mix jpgef ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:51

Agrobs heeft fijne mengsels.
Aspero, leichtgenuss of de “ muesli”.( grunmusli).

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:13

Merken waar ik aan kan komen zijn:
Cavalor
Pavo
Subli
Marstall
Havens
Friesche brok
Horsefood
Hippostar
Mijten
Hartog
Vitalbix

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:25

meiske1577 schreef:
Ik vraag mij af;

Die van mij werden niet dikker van Active+. Wel neurotisch.

Dingen als Leichtgenuss, wiesencobs enz. lusten die van mij niet. Als er Agrobs op een zak staat vreten ze de inhoud niet, ik zou zweren dat ze kunnen lezen.

Wat wel werkt is Breed & Grow. Jaja, de veulen-en-drachtige-merrie-muesli. Voor mijn 18+ paardjes waarvan 1 ruin is en de andere 8 jaar geleden voor het laatst een veulen had. Beide robuuste types (IJslander en shetlandpony). Heel erg mooie muesli, de beste die ik kon vinden qua ingrediënten en vreetacceptatie (in de zin dat ze het braaf naar binnen hachelen). Ze krijgen per voerbeurt (2x per dag) een half bekertje. Het oude bekertje, niet die nieuwe maatschep.

Als het om de "vulling" te doen is zou je ook een dikkeponybrok kunnen voeren. Iets van Subli dieetmix of ponybrok ofzo. Gewoon een handje voor het volume, je hoeft dan uiteraard niet de hele dosering te geven.