Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:33

Snoevie schreef:
Ik denk ook dat je bloedarmoede hiermee niet kan verhelpen

Ik denk het wel als de gluten intolerantie de oorzaak is van de bloedarmoede is.

Wat mij opviel is dat mijn paard al zoveel aan het verharen is. Normaal was hij als laatste van de kudde! Dat is positief, misschien is hij dan voor juli uit zijn vacht!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:52

Hier meng ik het ook met de dieetmix en luzerne en die van mij krijgt een handje westernmix van marstall. Nog steeds vinden ze het erg lekker. Maar inderdaad vind ik het ook erg prijzig!

Dais_

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:44

Prijzig is maar net hoe je het bekijkt. Ik voerde voorheen zelf brandnetel bij, dat is 1 zak per maand a 13 euro (ongeveer). Daar stop ik nu mee wanneer het op is, aangezien brandnetel al in het voer verwerkt zit :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:01

Snoevie schreef:
Ik denk ook dat je bloedarmoede hiermee niet kan verhelpen toch?

Mijn vriendin en ik delen altijd onze muesli,en wij gaan,ondanks dat we erg tevreden zijn,toch weer over op de cool mix van havens. het is gewoon erg jammer dat de C4L zo prijzig is,we gaan nu kijken als we weer overstappen of we duidelijk verschil merken. Wij geven de C4L sinds het in de handel is,november was dat dacht ik.

Oh zo bedoelde ik het ook niet hoor, voor zijn bloedarmoede krijgt hij medicijnen maar ik doelde op zijn gedrag.

Normaal is het zeker in de winter een fris paard, maar of dat nu niet zo is door het voer(mijn paard reageert erg op suikers) of dat het nog steeds komt van de bloedarmoede dat weet ik nu even niet zo goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:07

D_Desteny schreef:
[
Oh zo bedoelde ik het ook niet hoor, voor zijn bloedarmoede krijgt hij medicijnen maar ik doelde op zijn gedrag.

Normaal is het zeker in de winter een fris paard, maar of dat nu niet zo is door het voer(mijn paard reageert erg op suikers) of dat het nog steeds komt van de bloedarmoede dat weet ik nu even niet zo goed.

Ik las op Bokt ( van dierenarts ) dat bloedarmoede bij paarden in 70% wordt veroorzaakt door kopertekort ! Krijgt je paard dat nu erbij ?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:16

Maris schreef:
D_Desteny schreef:
[

Ik las op Bokt ( van dierenarts ) dat bloedarmoede bij paarden in 70% wordt veroorzaakt door kopertekort ! Krijgt je paard dat nu erbij ?

Ja onder andere koper!
Hij krijgt haemolytan. :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:21

Sinds 3 weken staan mijn paarden ook op de C4L. Was eerst een beetje heuverig dankzij de verhalen hier, over drukke paarden. Mijn oudste paard is een echte heethoofd en kan, bij verkeerd voer, nog drukker worden. Andere paard is vrij nuchter, maar wel senibel/gevoelig. Dus hoopte op een goeie "afloop" haha.

Ben er eerlijkgezegd erg positief over. Beide zijn in gedrag niet veranderd, dit terwijl ik ondertussen ook nog eens verhuisd ben van stal. Mijn oudste paard is eerder minder explosief geworden en makkelijker te doorbreken. Ook lijkt haar mok steeds meer op de achtergrond te verdwijnen. Mijn andere paard is gewoon zichzelf en eerder minder sensibel dan normaal.

Hun vacht glimt trouwens enorm en zie erg veel verschil al na 3 weken. Zeker bij mijn jongste paard, hij was wat (te) mager en begint erg goed bij te trekken.

Oudste paard krijgt overigens: aanbevolen hoeveelheid C4L met een beetje ruwe spelt en medicijnen voor haar artrose.
Jongste paard krijgt: aanbevolen hoeveelheid C4L, 2 scheppen lucerne en 1 schep Pavo slobber op een dag.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:12

dekoezegtboe schreef:
Snoevie schreef:
Ik denk ook dat je bloedarmoede hiermee niet kan verhelpen

Ik denk het wel als de gluten intolerantie de oorzaak is van de bloedarmoede is.

echt? daar heb ik nog nooit van gehoord!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:04

Ik ga zometeen toch maar een zak halen. Mijn paard heeft een lelijke hoefontsteking door nageltred en ze wil haar medicijnen niet eten. Ik heb van een beurs een proefverpakking gevoerd een tijd geleden en dat vond ze superlekker. Dus toch nog eens proberen. En hopelijk werkt dit voer dan gelijk mee met afvoer van afvalstoffen uit de ontsteking, alle beetjes helpen.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:52

Mijn jaarling krijgt het nu ook sinds een maand ongeveer. 2x dgs 1/2 schep CFL + 2x dgs 1 kilo Pavo podo grow. Mijn jaarling doet het er erg goed op. Zit duidelijk beter in zijn vacht, is energieker, en hoest niet meer (heeft gevoelige luchtwegen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:28

Ik ben er nu mee gestopt,ik vind 16 euro toch wel erg prijzig.
Ben nu terug naar mij gewone voer,ben benieuwd of ik verschil ga merken.
Mijn paard is sinds ik het voer mokvrij,dus ik vraag me af of dat toeval is of toch met de kruiden te maken had.Als haar mok terug komt zal het vrees ik toch een dure zak voer worden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:36

Bianca41 schreef:
Ik ben er nu mee gestopt,ik vind 16 euro toch wel erg prijzig.
Ben nu terug naar mij gewone voer,ben benieuwd of ik verschil ga merken.
Mijn paard is sinds ik het voer mokvrij,dus ik vraag me af of dat toeval is of toch met de kruiden te maken had.Als haar mok terug komt zal het vrees ik toch een dure zak voer worden.

ik weet niet hoe jouw paard staat maar zijn er niet meerdere mensen die dit voeren op jouw stalling ofzo ? Misschien dat jullie dan meerdere hoeveelheid zakken kunnen kopen en verdelen onder elkaar. Dan word de prijs ook wat minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:56

Voeding is niet geschikt voor aan te vullen met luzerne-achtige toestanden hé?

Ik geef nu Mijten Optiform (een soort luzerne/hooimix) en daarbij ruwe spelt & pavo vital. Heel mooi berekend hoeveel van elk om de Ca/Phos-verhouding goed te hebben .. Maar nu blijkt dat ze de vraag naar ruwe spelt moeilijk aan kunnen en zal ik waarschijnlijk zonder zitten tot zeker augustus := Was dus aan het kijken wat ik eventueel in de plaats van die spelt kon geven .. gewoon een kleine hoeveelheid .. Dacht dus aan Care4Life omdat ik het idee wel heel fijn vindt (alleen vind ik het te duur om enkel dat te geven, en voor de pony's zelf te weinig, die hebben graag een volle voerbak :Y) ). Maar dan zit de Ca/Phos-verhouding dus helemaal uit de richting ... Care4Life versterkt namelijk, compenseert niet .. Maar kan ik daar misschien iets anders voor of bij geven dat het wel compenseert? Iemand een idee? (de Pavo Vital compenseert wel, maar kan je niet in zo'n hoeveelheid geven dat het echt werkt zeg maar).

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:37

[***] waarom niet gewoon een ander soort graan ter vervanging van de spelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:39

Weet niet .. Spelt is toch niet hetzelfde als andere soorten graan, zitten specifieke eigenschappen aan waarom ik het ben gaan geven en dat heb je dus niet in andere soorten. Dus ik dacht eventueel tijdelijk wat meer algemeners, en dan terug naar spelt (tenzij de pony's het er schitterend op doen natuurlijk, maar ze doen het nu echt goed dus ik vind stom :+ ).

Ofwel moet ik nog kijken wat ik kan inslaan aan spelt, maar dan zal ik geluk moeten hebben .. en vrees een beetje voor de bewaring, of het wel zolang goed gaat blijven..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:40

Andere leverancier die wel aan de spelt kan raken of voldoende nog liggen heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:43

Probleem ligt niet bij de leverancier, maar bij de makers zelf .. dus ik vrees dat anderen ook maar een beperkte voorraad gaan hebben (als ze nog wat hebben). Winkel waar ik het altijd haalde zei dat die nog snel een paar paletten wilde inslaan toen die hoorde van het probleem, maar zelfs dat was niet meer mogelijk.. En ik denk niet dat andere merken ofzo hier spelt verkopen .. zou niet meteen weten waar te zoeken (heb in het verleden alles zowat uitgespit en dus enkel de spelt bij dat merk gevonden, of in ieder geval wat hier makkelijk te krijgen was..).

Dus ja, omdat ik het idee achter C4L wel interessant vindt dacht ik het op die manier te doen, alleen valt de Ca/Phos-verhouding dan tegen :+

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:48

Geen haver te krijgen? Of is dat niks voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:59

Zie het inderdaad niet meteen zitten om ze pure haver te geven neen :+

Ander soort graan gaat het denk ik niet worden, spelt heeft hele specifieke eigenschappen, dat is de enige reden dat ik het voer .. Andere granen hebben dat niet dus zie ik de toegevoegde waarde niet :)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 01:00

Ik zou ook gewoon haver bijvoeren in dit geval,zo min mogelijk grote verandering aan brengen als het paard het goed doet hierop en het toch maar tijdelijk is.
Spelt is gewoon graan en haver komt daar het dichtst bij volgens mij...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 07:56

Hier krijgen ze gwoon lucerne bij hun voer of dat nu care 4 life is of wat anders

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:38

Sabine, je zou ook op zoek kunnen gaan naar de spelt van bio-ron. Op de website staan de verkoopadressen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:35

@ Cemlys : maar maak je je dan geen zorgen om de onderlinge verhoudingen van bepaalde mineralen en voedingsstoffen? Want die trek je op die manier wel helemaal scheef..

@ Sammyoo : bio-ron is er inderdaad, maar om dat makkelijk te krijgen woon ik in het verkeerde land :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:45

Niet zometeen eigelijk. Merrie is drachtig oa dus die kan zowiezo wel wat meer calcium krijgen. aanvankelijk voerde ik het met wat care4life muesli en suregrow van d&h, om zo min mogelijk granen erin te hebben (merrie was deze zomer erg dik, dus op dieet gezet, maar laatste 3 maand dracht wil ik toch wat meer gaan voeren), vandaar daarvoor gekozen. lucerne heeft een goed verteerbaar eiwit, wat ze wel kan gebruiken, suregrow is vnl vitamines en mineralen, en de care4live, vnl voor de kruiden en derg.
nu krijgt ze een maandje probreed en daar gaat nu maar een handje lucerne meer doorgeen, omdat de probreed gewoon completer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:48

Ah, op die manier :j
Hier geen drachtige paarden (ze lijken met momenten misschien wel zo, maar ze zijn het niet .. als ruintje.. :+ ).