Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:02

stro is ruwvoer dus in totaal zit Levita wel aan 10kg (dus misschien maar 9kg DS).
Alleen begrijp ik ook niet goed waarom je zoveel stro zou voeren tenzij je paard te dik is. 1kg stro als extra structuur kan ik nog begrijpen... Maar als het paard werkelijk aanleg heeft om te dik te worden, betekent dat ook dat de nood aan energie lager ligt dan het theoretisch gemiddelde...

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:14

Caballos schreef:
Persoonlijk vind ik voor een paard van 600 kilo 5kilo ruwvoer te weinig.............
5 kilo ruwvoer is het minimale voor een paard van 500 kilo.
Mijn berekening voor ruwvoer is 1 tot 1,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht, dus 6 tot 9 kilo ruwvoer voor een paard van 600 kilo.
Dit is zonder stro.

Daarom voer ik ook stro, is ook ruwvoer, in totaal krijgt ze dus 10 kg ruwvoer. Ze is erg snel te dik en ik wil haar toch de hele dag bezig houden!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:26

heb je de voedingscalculator van paardnatuurlijk.nl er wel eens op nageslagen?

Ik begrijp jou ruwvoer verstrekking t.o.v. het krachtvoer niet. Waarom stro? en niet gewoon hooi/voordroog en dan minder brok?

Eigenlijk vind ik dat je stro alleen moet geven om wat extra te knabbelen.. niet om er 5 kilo van te eten.
Als je 5 kilo hooi invult bij de voedingscalculator kom je op allerlei tekorten uit. Schroef je dit omhoog naar 9 kilo hooi dan heb je dit helemaal niet meer, aangevuld met een liksteen en je zit helemaal goed.

Ik denk dat je het niet moet zoeken in de brokken, maar juist in je ruwvoer.

Maar goed.. ieder z'n ideetjes natuurlijk :o

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:41

Mijn voordroog is te rijk om veel van te geven.... ze wordt dan makkelijk te dik en te weinig structuur. Voordroog is vrij zacht, het stro prikkeld haar darmen meer, ze staat dan ook beter op de mest. Verder kom ik met alleen voordroog niet aan mijn energie behoefte en al helemaal niet aan mn vitamine mineralen behoefte, ik moet dus iets bijvoeren waar ze dat wel uit haalt. Na veel zoeken kwam ik bij Fibra, daar zit trouwens ook luzerne en canadees timothee hooi in maar verder spelt, maisvlokken, wortelvlokken lijnzaadolie en een vitaminen/ mineralen korrel. Daar voer ik 2 a 3 kg van. (zo kom ik dus ook onder de theoretische behoefte EWPa uit van mijn berekening) Omdat mijn paard dus inderdaad met minder af kan in de praktijk dan in theorie.

Dus een rantsoen wat alle vit/min bevat die ze nodig heeft, genoeg eiwit voldoende EWPa, voldoende ruwvoer, genoeg structuur en op een gezonde manier!

Maar die berekening is een voorbeeld, nu even met die van mij gedaan, maar alleen om aan te geven dat datgene wat hun aangeven om te voeren erg weinig is en je meer zou moeten voeren. Dan wordt de HH wel erg duur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:50

fibra is dan ook aardig duur voer,als je er per dag rond de 2 a 3 kilo van moet voeren!!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:57

Tinkels schreef:
heb je de voedingscalculator van paardnatuurlijk.nl er wel eens op nageslagen?

Ik begrijp jou ruwvoer verstrekking t.o.v. het krachtvoer niet. Waarom stro? en niet gewoon hooi/voordroog en dan minder brok?

Eigenlijk vind ik dat je stro alleen moet geven om wat extra te knabbelen.. niet om er 5 kilo van te eten.
Als je 5 kilo hooi invult bij de voedingscalculator kom je op allerlei tekorten uit. Schroef je dit omhoog naar 9 kilo hooi dan heb je dit helemaal niet meer, aangevuld met een liksteen en je zit helemaal goed.

Ik denk dat je het niet moet zoeken in de brokken, maar juist in je ruwvoer.

Maar goed.. ieder z'n ideetjes natuurlijk :o

Ik ben zeker een voorstander van ruwvoer, zie mn andere posts en zie Fibra!!

Ik heb een analyse van mn voordroog, ik weet wat er wel en niet in zit. Verder heb ik het over een merrie die 6 keer in de week onder het zadel loopt, 1 x in de week flinke bosrit voor de conditie en heuvel training. 5 x dressuur Z1/Z2 af en toe een keer springen na de dressuur en loopt 2 keer in de week 1,5 uur voor de kar.

Qua energie, eiwit en vitaminen en bepaalde mineralen komt dit paard op enkel een ruwvoer rantsoen (mijn ruwvoer) tekort!
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 07-03-12 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:57

Kan je dat niet beter wat minder rijk, grof hooi kopen zodat je daarmee je Ewpa verhoogt en minder 'krachtvoer' geven zoals HH of Fibra? Ik zou mijn paard namelijk ook geen 4,5 kg HH geven..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:58

Zag je post van hierboven, bedoel niet zonder 'krachtvoer' maar minder stro, meer arm hooi en daardoor minder 'krachtvoer' dan wat nu berekend is?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:09

Anoniem schreef:
ik vroeg mij wel af...

wát maakt dat de superbrok van voergezond meer energie levert dan bv de basisbrok?
wat zit er dan in,dat meer energie levert??

Er zitten meer kruiden in dan in de basisbrok waaronder specifieke kruiden die meer energie geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:09

zoals??ik vind het een beetje apart.....

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:13

Ik bedoel ook niet zonder krachtvoer, maar ik zou meer ruwvoer (geen stro) geven en minder krachtvoer.
Je merrie doet erg veel in de week als ik het zo lees gaat ze 8 mee op training in de week.
6 keer onder het zadel en 2x voor de kar.

Wij hebben gelukkig grof stengelige voordroog, super spul.
Dat van klinkt alsof het meer geschikt is voor de koeien, die krijgen bij ons ook dat rijke, zachte kuil ;)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:16

Waarom is het apart? Omdat het niet werkt zoals bij een normale brok? Anders dan normaal kan ook goed werken :). In de praktijk blijft echt dat er verschil in zit qua energie
Als je het exact wilt weten, kun je het navragen bij Voergezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:18

zoals ik al zei,heb ik al gevraagd aan voergezond...antwoord laat (weer)op zich wachten...
Ik geloof het wel hoor,daar gaat het niet om....maar vind het wat apart dat voerverdelers het antwoord ook niet weten..
Op zich is het,denk ik, een logische vraag om te willen weten waar energie vandaan komt.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:19

annepanne schreef:
Zag je post van hierboven, bedoel niet zonder 'krachtvoer' maar minder stro, meer arm hooi en daardoor minder 'krachtvoer' dan wat nu berekend is?

Krijgt dan veel te veel eiwit en suikers..... daar wordt ze dik van..... suiker in hooi/voordroog tussen de 8 en 12%, stro 0 % Fibra 2% Verder breng ik de eiwitten dus ook naar beneden.
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 07-03-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:21

Anoniem schreef:
zoals ik al zei,heb ik al gevraagd aan voergezond...antwoord laat (weer)op zich wachten...
Ik geloof het wel hoor,daar gaat het niet om....maar vind het wat apart dat voerverdelers het antwoord ook niet weten..
Op zich is het,denk ik, een logische vraag om te willen weten waar energie vandaan komt.

volgens mij zat er in de basis iets van 8% suiker..... misschien in de super nog meer, dat is energie! Maar niet dat ik daar blij van zou worden..... ;-)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:28

Anoniem schreef:

Het is zeker een logische vraag en het antwoord had ik dacht ik al gegeven: Het komt uit extra kruiden komt. Dat zal Voergezond ook zeggen. Als je specifiek wilt weten welke, kun je het aan ze vragen. Ze hebben het druk, dus nog eens mailen wil wel eens helpen.

Je kunt ook zelf googelen op kruiden die energie geven. Ze zijn er echt ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:44

Anoniem schreef:
al gedaan,nog geen antwoord...

kan zelf namelijk niet echt iets bedenken wat het kan zijn.

Als je het antwoord hebt gekregen, deel je die dan met ons :D ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:47

tuurlijk deel ik het antwoord..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:34

petitparis schreef:
@gimli: als er bij onze rentrainer nog een zak ERS van D&H staat wil ik wel eens kijken wat erin zit...

Dat zou fijn zijn, ben erg benieuwd!
Hoewel de 'recensie' :+ van Caballos dan weer minder positief is, dan zou 't alweer afvallen als 'natuurlijk' voer.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:54

Levita30 schreef:
volgens mij zat er in de basis iets van 8% suiker..... misschien in de super nog meer, dat is energie! Maar niet dat ik daar blij van zou worden..... ;-)

Blijf verder maar fijn rekenen, dan kan je ook uitrekenen hoeveel dierenartsen hier ook aan gaan (mee) verdienen.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-12 01:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Aanvallende opmerking verwijderd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:42

Levita volgens jouw berekening lijk je wel echt veel te moeten bijvoeren.

Wat ik mij herinner van zo'n rantsoenberekening was, dat je eigenlijk vrij weinig moest bijvoeren om de extrta "nood" te dekken. Ik meen mij te herinneren dat paarden die voldoende gras ter beschikking hadden, eigenlijk geen krachtvoer nodig hadden voor dagelijks gematigde arbeid...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:44

madamx: al een tijdje valt mij op hoe onheus en naar jouw reacties zijn op mensen die ander voer voorstaan als de HH brokken. Ik weet niet hoeveel procenten jij toegschoven krijgt bij jouw adviezen???
Maar ieder staat achter het voer dat hij zelf verkoopt, anders moet je naar mijn mening wat anders gaan doen.
Maar laten we elkaar niet zo afkraken, zeg!
Ik vind jouw reactie naar Levita30 toe echt niet kunnen :n

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:45

petitparis schreef:
Levita volgens jouw berekening lijk je wel echt veel te moeten bijvoeren.

Wat ik mij herinner van zo'n rantsoenberekening was, dat je eigenlijk vrij weinig moest bijvoeren om de extrta "nood" te dekken. Ik meen mij te herinneren dat paarden die voldoende gras ter beschikking hadden, eigenlijk geen krachtvoer nodig hadden voor dagelijks gematigde arbeid...

Dit gaat echter alleen op als het gras alles geeft wat het paard nodig heeft...helaas is dat in Nederland niet het geval.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:53

tuurlijks is dat de ideale situatie, maar dan zou je toch denken dat je met een kleine hoeveelheid 1-2 kg veel zou moeten kunnen rechttrekken en niet de 4-5kg die uit levitas berekening naar voren komen...

MrZpuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:00

Citaat:
9/8/2011 16:05
troi schreef:
Ik heb altijd geleerd dat brok zonder melasse niet bestaat. Dat is, meen ik, het bestanddeel waardoor het stevigheid krijgt, maw zonder melasse valt de brok uiteen.
Toch bestaat het tegenwoordig wel dankzij een uniek en innovatief productieproces, kijk maar op http://www.voergezond.nl

11/8/2011 12:48
Taniya schreef:
Misschien ter vermelding dat in de weidebrok van voergezond wel melasse zit.
Het gebeurt helaas wel vaker dat een concurrent met modder gaat gooien, volgens mij noemt met dit "laster". Gelukkig zijn mensen scherp genoeg om de "feiten" die de concurrent over producten aandraagt met een korrel( grote zak) zout te nemen.

20/8/2011 10:58
Maris schreef:
Caballos, ik weet idd wel wat er in de HH brokken zit ! Ik wist alleen niet dat het echt helemaal vermalen is. Bij grasbrokken zie je vaak echt nog wat langere vezels, niet zo kort als meel zeg maar.
Dat is bij HH ook het geval; het wordt niet tot meel vermalen. Gewone grasbrokken bevatten zelfs minder vezels dan die van HH.

21/09/2011 15:59
Wendy schreef:
Dat snap ik... daarom ben ik ook op zoek naar alternatieven.
Zijn er ook nog anderen dan alleen voergezond?
Nee.
Voergezond is de enige met dergelijke producten en productieproces.

11/12/2011 15:34
puur schreef:
ik moet voor mijn tinker , met erg last van mok, (erg gevoelig voor eiwitten) op zoek naar voer waar weinig eiwitten, zetmeel en melasse inzit.
Bij voervergelijk kwam ik dan uit op hugho kruiden mix en kruiden brok
hebben jullie misschien nog ander voer waar bovenstaand weinig in zit?

Producten van voergezond.nl zijn de enige (zij zijn ook marktleider op het gebied van echt natuurlijk voeren); hugho (kuch) bevat nog steeds 24% suikers/zetmeel en wordt op een standaard manier geproduceerd = dus MET toevoegingen, o.a. vitaminen.......

24/2/2012 07:27
Producten van Marstall horen niet in dit topic (ivm met suikers en melasse, etc.)

09/03/2012 07:55
Levita30 schreef:
volgens mij zat er in de basis iets van 8% suiker..... misschien in de super nog meer, dat is energie! Maar niet dat ik daar blij van zou worden.....
Zo zo..... Heb je van je baas de opdracht gekregen om fibra aan de man te brengen? Loop het zo slecht met Bosgoed?
Blijf verder maar fijn rekenen, dan kan je ook uitrekenen hoeveel dierenartsen hier ook aan gaan (mee) verdienen.....

Toch wel interessant om te zien dat volgens jouw mening alleen HH van voergezond goed is, en dat je alle andere voermerken helemaal afbrand.
misschien wordt jij wel door je baas (van voergezond of miss ben jij juist wel de baas) ingehuurd om alles aftebranden.
en dat levita rekent is niet zo erg, want dat heb jij ook heelveel gedaan in dit topic kijk je eigen berichten maar eens terug.
:+

Als je zoveel over andere voer loopt te zeuren en dat volgens jouw alleen voergezond goed is, kan je misschien ook wel je naam vertellen zodat mensen naar je kunnen vragen als ze voergezond bellen. (krijgen ze misschien iemand aan de telefoon die alles weet over paardenvoer toooooooch)