Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caballos schreef:Persoonlijk vind ik voor een paard van 600 kilo 5kilo ruwvoer te weinig.............
5 kilo ruwvoer is het minimale voor een paard van 500 kilo.
Mijn berekening voor ruwvoer is 1 tot 1,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht, dus 6 tot 9 kilo ruwvoer voor een paard van 600 kilo.
Dit is zonder stro.
Tinkels schreef:heb je de voedingscalculator van paardnatuurlijk.nl er wel eens op nageslagen?
Ik begrijp jou ruwvoer verstrekking t.o.v. het krachtvoer niet. Waarom stro? en niet gewoon hooi/voordroog en dan minder brok?
Eigenlijk vind ik dat je stro alleen moet geven om wat extra te knabbelen.. niet om er 5 kilo van te eten.
Als je 5 kilo hooi invult bij de voedingscalculator kom je op allerlei tekorten uit. Schroef je dit omhoog naar 9 kilo hooi dan heb je dit helemaal niet meer, aangevuld met een liksteen en je zit helemaal goed.
Ik denk dat je het niet moet zoeken in de brokken, maar juist in je ruwvoer.
Maar goed.. ieder z'n ideetjes natuurlijk
annepanne schreef:Zag je post van hierboven, bedoel niet zonder 'krachtvoer' maar minder stro, meer arm hooi en daardoor minder 'krachtvoer' dan wat nu berekend is?
Anoniem schreef:zoals ik al zei,heb ik al gevraagd aan voergezond...antwoord laat (weer)op zich wachten...
Ik geloof het wel hoor,daar gaat het niet om....maar vind het wat apart dat voerverdelers het antwoord ook niet weten..
Op zich is het,denk ik, een logische vraag om te willen weten waar energie vandaan komt.
Anoniem schreef:zoals ik al zei,heb ik al gevraagd aan voergezond...antwoord laat (weer)op zich wachten...
Ik geloof het wel hoor,daar gaat het niet om....maar vind het wat apart dat voerverdelers het antwoord ook niet weten..
Op zich is het,denk ik, een logische vraag om te willen weten waar energie vandaan komt.
Levita30 schreef:volgens mij zat er in de basis iets van 8% suiker..... misschien in de super nog meer, dat is energie! Maar niet dat ik daar blij van zou worden.....
petitparis schreef:Levita volgens jouw berekening lijk je wel echt veel te moeten bijvoeren.
Wat ik mij herinner van zo'n rantsoenberekening was, dat je eigenlijk vrij weinig moest bijvoeren om de extrta "nood" te dekken. Ik meen mij te herinneren dat paarden die voldoende gras ter beschikking hadden, eigenlijk geen krachtvoer nodig hadden voor dagelijks gematigde arbeid...
Citaat:9/8/2011 16:05
troi schreef:
Ik heb altijd geleerd dat brok zonder melasse niet bestaat. Dat is, meen ik, het bestanddeel waardoor het stevigheid krijgt, maw zonder melasse valt de brok uiteen.
Toch bestaat het tegenwoordig wel dankzij een uniek en innovatief productieproces, kijk maar op http://www.voergezond.nl
11/8/2011 12:48
Taniya schreef:
Misschien ter vermelding dat in de weidebrok van voergezond wel melasse zit.
Het gebeurt helaas wel vaker dat een concurrent met modder gaat gooien, volgens mij noemt met dit "laster". Gelukkig zijn mensen scherp genoeg om de "feiten" die de concurrent over producten aandraagt met een korrel( grote zak) zout te nemen.
20/8/2011 10:58
Maris schreef:
Caballos, ik weet idd wel wat er in de HH brokken zit ! Ik wist alleen niet dat het echt helemaal vermalen is. Bij grasbrokken zie je vaak echt nog wat langere vezels, niet zo kort als meel zeg maar.
Dat is bij HH ook het geval; het wordt niet tot meel vermalen. Gewone grasbrokken bevatten zelfs minder vezels dan die van HH.
21/09/2011 15:59
Wendy schreef:
Dat snap ik... daarom ben ik ook op zoek naar alternatieven.
Zijn er ook nog anderen dan alleen voergezond?
Nee.
Voergezond is de enige met dergelijke producten en productieproces.
11/12/2011 15:34
puur schreef:
ik moet voor mijn tinker , met erg last van mok, (erg gevoelig voor eiwitten) op zoek naar voer waar weinig eiwitten, zetmeel en melasse inzit.
Bij voervergelijk kwam ik dan uit op hugho kruiden mix en kruiden brok
hebben jullie misschien nog ander voer waar bovenstaand weinig in zit?
Producten van voergezond.nl zijn de enige (zij zijn ook marktleider op het gebied van echt natuurlijk voeren); hugho (kuch) bevat nog steeds 24% suikers/zetmeel en wordt op een standaard manier geproduceerd = dus MET toevoegingen, o.a. vitaminen.......
24/2/2012 07:27
Producten van Marstall horen niet in dit topic (ivm met suikers en melasse, etc.)
09/03/2012 07:55
Levita30 schreef:
volgens mij zat er in de basis iets van 8% suiker..... misschien in de super nog meer, dat is energie! Maar niet dat ik daar blij van zou worden.....
Zo zo..... Heb je van je baas de opdracht gekregen om fibra aan de man te brengen? Loop het zo slecht met Bosgoed?
Blijf verder maar fijn rekenen, dan kan je ook uitrekenen hoeveel dierenartsen hier ook aan gaan (mee) verdienen.....