[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boooo

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:02

Hier precies hetzelfde :j

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:09

Die dan heb ik ook een zielig paard haha, die van mij krijgt ook geen biks :P

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:41

Dat is toch niet zielig? :D Je moet je paard geven wat het beste voor hem is :) En we hebben gewoon voer dat bestaat uit samengeperste kleine staafjes zeg maar, waar alle nodige vitaminen en voedingsstoffen voor ieder paard in zitten. Ik noem het nu wel biks, maar vergis ik me van naam misschien?

Zo ziet ons voer er uit,

http://www.google.be/search?um=1&hl=nl& ... 24&bih=672

De tweede afbeelding

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:51

Bedenk je wel dat biks alleen maar zulke mooie staafjes wordt, als het wordt samengeperst met melasse. Melasse is suiker en suiker wil je maar hele weinig voeren als je je paard wilt laten afvallen. Beter kun je dan kijken naar een vitaminebrok waarvan je maar heel weinig hoeft te geven. Zo heeft Pavo de Vital brokjes waar je maar 50 gram (meen ik) van hoeft te geven op een dag.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:01

_Dune_ schreef:
Bedenk je wel dat biks alleen maar zulke mooie staafjes wordt, als het wordt samengeperst met melasse. Melasse is suiker en suiker wil je maar hele weinig voeren als je je paard wilt laten afvallen. Beter kun je dan kijken naar een vitaminebrok waarvan je maar heel weinig hoeft te geven. Zo heeft Pavo de Vital brokjes waar je maar 50 gram (meen ik) van hoeft te geven op een dag.

Het is idd samengeperst met melasse, ik geef asap dan de pavo vital brokjes :) tenminste als ze ook gewoon geschikt zijn voor het oudere paard? :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:10

Hoef ik niet te doen samengeperste suikerbommetjes te geven en al helemaal niet van pavo. Die van mij verrek dan van de jeuk en word er moddervet van. :n

Dan dan zou ik eerder gaan voor de marstall force. :j

En die vitaminenbrokjes is een leuk verkoop praatje van de verkopers van voer en het is maar wat je wil geloven. ;) En die van mij heeft een donderdag nog 16,6 km gelopen met een gemiddelde snelheid van 6,3 km/u (incl. pauze). En met een max. snelheid van 29,1 km/u en dat met een grasdieëet. :+
Afbeelding
Even voor de zekerheid 2 handen aan de teugels tot ik zeker wist dat hij er niet tussen uit zou peren. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:12

Mijn pony's krijgen ook mega jeuk van Pavo spull...

@_Dune_, Nee ik ben niet zo van het graas masker, mijn pony is niet helemaal van de dingen om het hoofd. Ik ga morgen het land afzetten, stukje kleiner maken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:16

Oh, dus best geen pavo voor mijn pony? Nou ik denk dat ik dan maar gewoon heel veel ga stappen :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:08

ze loopt nu 4-5x per week,
krijgt geen brok en hooi.
staat in een kudde 24/7 buiten ivm dampigheid.

_Dune_ schreef:
Heleennn, waarom zou het te weinig zijn als je over gaat op een halve kilo brok per dag, in plaats van een hele? Alle tussendoortjes zou ik zeker weg laten.

Alou, heb je al eens een graasmasker geprobeerd? Zo kunnen ze wel de hele dag grazen, alleen de helft minder.

lemanthia, meer bewegen en minder voeren.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:14

Even een vraagje van mij tussendoor.

Mijn haf is nu al best wat afgevallen. Ik weeg zijn hooi af. Hij krijg 7,5kg hooi op een dag nu laat hij de laatste dagen ineens hooi liggen.

Kan iemand verklaren waarom dat is?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:17

als jij niet verandert bent van hooi, dan laat hij het hooi liggen omdat hij genoeg heeft.
probeer als dit een week duurt eens een halve kg minder te geven.
zodat je geen hooi verspilling krijgt.

hier zijn we altijd blij als ze laten staan, dan krijgen ze genoeg om verzadigt te zijn.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:41

Ja hij lijkt dan ook echt geen honger meer te hebben ook binnen is hij dan niet opdringerig qua eten.

Ben niet veranderd qua hooi.

Dinsdag word er trouwens bloedafgenomen om te testen op IR en algemene bloedtest.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:42

Speciaal foto's gemaakt van de zijkant en de achterkant voor Barbar :D

zijkant

Afbeelding

Achterkant

Afbeelding

Sorry voor de paal :')

Afbeelding

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:54

Heb je geen standfoto vanaf de zijkant? Dat beoordeeld net iets makkelijker. Vanaf de foto's lijkt het reuze mee te vallen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:44

_Dune_ schreef:
Heb je geen standfoto vanaf de zijkant? Dat beoordeeld net iets makkelijker. Vanaf de foto's lijkt het reuze mee te vallen.

Nee eigenlijk op dit moment niet... maar ik zal er zaterdag zeker proberen maken :) Als het al niet morgen of vrijdag is ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:53

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:34

Ik blijf het toch knap vinden dat mensen vanaf een foto kunnen beoordelen of een paard te dik is of niet, kijk is een paard zo enorm dik dat je geen flanken meer kan zien dan is het makkelijk, maar bij een hoop paarden is het wel te zien, vet kwabben aan de voorkant op de schouders zeggen ook niet veel, een ronde kont ook niet.
Voor iemand die echt wil weten of zijn paard te dik is kan dit beter aan de veearts vragen.
Voor tips om af te vallen is zo'n topic leuk en heel nuttig je kan heel goed ervaringen delen op deze manier.

Deze merrie lijkt op de foto dik, maar de tekening vertekend enorm er is gister nog een veearts bij geweest die haar echt veel te mager vond, zou je niet zeggen als je zo kijk, maar in het echt kun je dus ribben tellen en heel goed ook.
Afbeelding

Echter deze ruin ziet er zo best aardig op gewicht uit, mooi glimmend strak in het velletje, nou ook hier schijn bedriegt hij is bagger vet je kan zijn ribben niet eens voelen.
Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:38

Wat je zegt is zeker waar...

Men vind mijn ruin 'strakker' dan mijn merrie.
Toch is mijn ruin 'dikker' dan mijn merrie.

Het verschil in bouw vertekend enorm.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:44

Klopt hoor, foto's zijn moeilijk te beoordelen, je geeft zelf een prachtig voorbeeld daar van! Het filmpje wat ik eerder plaatste, geeft al een veel beter beeld. En dat zouden meer mensen eens moeten doen, goed voelen, en niet alleen of de ribben te voelen zijn, maar het gehele lichaam voelen en beoordelen. Teveel mensen kijken op het oog, ik zie het ook om me heen. Mensen die hun paard prima vinden, maar aan alle kanten te dik zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:28

Nou, ik heb zo eens op de plekken gevoeld die op het filmpje ook aangeduid werden. Ik vind mijn paard uit de scores die gegeven zijn eigenlijk nog best meevallen :) Hij heeft gewoon een erg dikke buik :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:04

van wat ik er van kan zien valt het idd mee, er zijn iig niet erge vetophopingen te zien, er zitten heus wel wat vetjes maar dat is het ergste niet.
hij heeft alleen die enorme buik, nu vraag ik me af; in hoeverre je de ribben kan voelen, het kan namenlijk ook zijn dat de ribben gewoon voelbaar zijn en je paard dus gewoon rondgeribt is, dit hoort dan dus bij zijn bouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:47

Hmmja, in het andere topic denk ik ook soms van ....
Mensen gooien er gewoon foto's neer "willen jullie mijn paard eens beoordelen"? Wat heb je daaraan? Het beste is nog altijd zelf IRL. Ik heb ook foto's geplaatst, maar wel nadat ik zelf (aan de hand van die filmpjes) gevoeld had en mijn eigen mening gevormd had. Ik heb dan de foto's geplaatst om te zien of het vanaf de foto hetzelfde uitziet als het voor mij IRL lijkt. Dit was zo, maar dit hoeft niet zo bij elk paard te zijn natuurlijk ... Dus ja, beetje makkelijk dat iedereen maar wat van de foto moet zeggen, en als ze dan zeggen "hmm, dat lijkt wel een 4 of 5" dan is het ook nog eens niet waar :+

Anyway, overgewicht .. Ik denk dat het hier wel de goede kant uitgaat, hij wordt in ieder geval niet dikker voor zover ik kan inschatten. Ook is hij nu terug echt aan het werk (hij wordt een paar keer per week bereden en probeer hem tussendoor nog te longeren of met de lange lijnen te werken of te gaan wandelen in het bos of .. ). Binnenkort nog eens een foto maken, eens kijken wanneer ik die laatste in het vetscore-topic heb gezet, ik ga ongeveer een maand later nog eens eenzelfde foto maken. Ben benieuwd :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:18

daarom heb ik ook uiteindelijk de DA laten komen :j
ik kon het zelf niet meer objectief zien :n
ik wist wel dat hij te zwaar was (welke ribben?? vet bij schouder, boven staart en zon landkaart aan 2 kanten vd buik) maar hoe erg vond ik moeilijk te beoordelen, ook doordat hij heel kort en propperig al is gebouwd en eigenlijk van veulen af aan al mollig is geweest met mama's slagroom.
DA bevestigde wel mijn vermoeden en wil er 80 kilo vanaf :=
maar dat kan wel 6-12 maanden duren.. ik mocht hem 24/7 op de wei laten waar hij staat en doorgaan met de beweging die ik nu geef. najaar gaat hij hopelijk voor de kar en dan kan ik veel meer beweging gaan geven. ik vind het erg moeilijk met een 3,5 jarig paard die nog niet is beleerd.
Hij gaat wel de winter straks de nachten naar binnen, hopelijk helpt dat ook wat.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:43

trip staat sinds gisteren met graaskorf,
eerst was ze boos en ging zielig kijken en uiteindelijk snapte ze hem.
en werd ze weer rustig

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:45

@suze_, eerlijk gezegt vind ik het een beetje gevaarlijk om met een paard dat zo zwaar is te "wachten" op de winter dat er wat meer af kan.
op het land zonder strookbegrazing of grasmasker kunnen ze gewoon veel te veel en veel te rijk eten en hebben ze zeker als ze al veel te zwaar zijn zo HB.