Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:13

Elvirawortel schreef:
Een tijdje wat minder en alleen op ruwvoer en een evt ruwvoer mix en dan pas aanvullen waar je eventueel een tekort krijgtMaar dat klopt natuurlijk niet, want het is een vitaminekorrel en de vitamine behoefte stijgt helemaal niet wanneer een paard meer werkt. Bij meer werkt zou je hooguit meer eiwitten moeten geven. Dus ik voel me helemaal niet lekker over die 300 g, maar ben echt heel bang wanneer ik stop dat ze dan te weinig krijgen... ook al lekker bang gepraat dus :)

Bij meer arbeid stijgt de behoefte aan bepaalde vitamines en mineralen wel degelijk. :j
Neem bijvoorbeeld vitamine E, behoefte neemt toe naar de belangen de zwaarte van de arbeid. Het beschermt cellen tegen vrije radicalen.
Op mineralengebied dienen de electrolyten die door veel zweten worden verloren weer te worden aangevuld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:21

fransje23 schreef:
Elvirawortel schreef:
Een tijdje wat minder en alleen op ruwvoer en een evt ruwvoer mix en dan pas aanvullen waar je eventueel een tekort krijgtMaar dat klopt natuurlijk niet, want het is een vitaminekorrel en de vitamine behoefte stijgt helemaal niet wanneer een paard meer werkt. Bij meer werkt zou je hooguit meer eiwitten moeten geven. Dus ik voel me helemaal niet lekker over die 300 g, maar ben echt heel bang wanneer ik stop dat ze dan te weinig krijgen... ook al lekker bang gepraat dus :)

Bij meer arbeid stijgt de behoefte aan bepaalde vitamines en mineralen wel degelijk. :j
Neem bijvoorbeeld vitamine E, behoefte neemt toe naar de belangen de zwaarte van de arbeid. Het beschermt cellen tegen vrije radicalen.
Op mineralengebied dienen de electrolyten die door veel zweten worden verloren weer te worden aangevuld.

Maar bij elke kant en klare brok, vitamine of muesli geef je ook al het andere als je de vit E wil aanvullen bijvoorbeeld.
En electrolyten kan een paard prima zelf aanvullen als je voldoende water en zout aanbiedt.

Het gaat vooral om al die kunstmatige grepen en het bang maken voor tekorten, waar dat bij gewone recreatie en basis sport allemaal reuze meevalt. Zeker als je de vele problemen door teveel voeren en verkeerd voeren ernaast gaat leggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:34

De mythe van het zoutblok mag ook wel doorbroken. Er zijn paarden met een verhoogde behoefte die nooit aan een blok likken en paarden die ze bijna opvreten maar daarmee ruim over de behoefte gaan. Daarbij is een zoutbok hoofdzakelijk natriumchloride maar er zijn meer electrolyten die verloren gaan met zweten, kalium en magnesium.

Probleem met alles los geven is dat de verhouding in het rantsoen dan ook weer zoek kan raken. Sommige elementen hebben elkaar nodig voor het gewenste effect.
Ik wilde metname ontkrachten dat bij meer arbeid en geen hogere behoefte is aan vitamines en mineralen. Dat is er namelijk wel!

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:37

Ze hebben hier zelf de keuze uit zeewier, veendrenk, Keltisch zeezout en een Himalaya liksteen. Ik vind dat ze het goed doen, ze zitten er regelmatig aan maar vreten er niet van door. Ik geef dit soort dingen nooit door het voer maar geef ze zelf de keuze

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:40

fransje23 schreef:
De mythe van het zoutblok mag ook wel doorbroken. Er zijn paarden met een verhoogde behoefte die nooit aan een blok likken en paarden die ze bijna opvreten maar daarmee ruim over de behoefte gaan. Daarbij is een zoutbok hoofdzakelijk natriumchloride maar er zijn meer electrolyten die verloren gaan met zweten, kalium en magnesium.

Probleem met alles los geven is dat de verhouding in het rantsoen dan ook weer zoek kan raken. Sommige elementen hebben elkaar nodig voor het gewenste effect.
Ik wilde metname ontkrachten dat bij meer arbeid en geen hogere behoefte is aan vitamines en mineralen. Dat is er namelijk wel!

Ik heb het ook niet per se over een zoutblok.

Het gaat er juist om dat mensen wordt wijsgemaakt wat paarden nodig hebben, terwijl paarden helemaal niet allemaal dezelfde behoeften hebben.

Zat paarden die dagelijks zweten en nooit wat mankeren. Mensen moeten gewoon ophouden met anderen bang maken of teveel op gaan in theorie en onderzoekjes hier en daar.

Dat alles in balans moet zijn, krijg je ook met kant en klare middelen niet voor elkaar. Nogmaals, mensen komen met tabellen die uitgaan van gemiddelden en je paard of hooi is vrijwel nooit gemiddeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:40

Je geeft het wel door het voer want het zit verwerkt in de Vitalbix zit. Je geeft het enkel niet ook nog eens apart. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:43

Nee precies, en daarom wil ik eigenlijk stoppen met de vitalbix want ik wil niet dubbel geven. Dus moet ik weten waar mijn paarden wanneer ze hooi en deze mineralen krijgen nog behoefte aan hebben zodat ik dat los aan kan vullen en geen dingen dubbel voer :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:44

fransje23 schreef:
Je geeft het wel door het voer want het zit verwerkt in de Vitalbix zit. Je geeft het enkel niet ook nog eens apart. ;)

Wij niet. En ik geef sowieso niet hele jaar rond een vitamine brok en ook niet standaard dezelfde als ik dat wel wil geven.

Elvirawortel schreef:
Ze hebben hier zelf de keuze uit zeewier, veendrenk, Keltisch zeezout en een Himalaya liksteen. Ik vind dat ze het goed doen, ze zitten er regelmatig aan maar vreten er niet van door. Ik geef dit soort dingen nooit door het voer maar geef ze zelf de keuze

Klinkt heel goed. Naar je paard kijken, is het belangrijkste. Mijn merrie is 26 en kan schuimen als een gek, maar heeft nergens last van. Ze kan kiezen en als ze iets niet neemt, dan niet. Ik denk als mijn merrie 26 is en nog zo loopt, dat het wel goed zit......
En de rest zweet minder snel zo erg. Ik weet ook niet altijd wie wat pakt en dat is prima.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:48

superpony schreef:
Dat alles in balans moet zijn, krijg je ook met kant en klare middelen niet voor elkaar. Nogmaals, mensen komen met tabellen die uitgaan van gemiddelden en je paard of hooi is vrijwel nooit gemiddeld.

Ben ik wel met je eens hoor, al werk ik ook wel met een rantsoencalculator.
Over het algemeen zijn mensen erg bang tekort te geven en daar wordt handig op in gesprongen door fabrikanten.
Daarnaast wordt de arbeid die een paard levert vaak overschat. De meeste paarden komen niet boven lichte tot middelmatige arbeid.

Ik begin altijd met de helft van de aanbevolen dosis vitaminekorrel, en dat komt zelfs goed uit in de rantsoencalculator :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:03

Elvirawortel schreef:
Nee precies, en daarom wil ik eigenlijk stoppen met de vitalbix want ik wil niet dubbel geven. Dus moet ik weten waar mijn paarden wanneer ze hooi en deze mineralen krijgen nog behoefte aan hebben zodat ik dat los aan kan vullen en geen dingen dubbel voer :)

Heb je je eigen ruwvoer wat je kunt testen, ook op mineralen?
In de winter is vitamine E wel nuttig om toe te voegen. Bij het bewerkt van het gras en gedurende de opslag gaat die verloren in hooi. Als ze in het weideseizoen op vers gras staan wordt de behoefte wel gedekt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:36

fransje23 schreef:
superpony schreef:

Ben ik wel met je eens hoor, al werk ik ook wel met een rantsoencalculator.
Over het algemeen zijn mensen erg bang tekort te geven en daar wordt handig op in gesprongen door fabrikanten.
Daarnaast wordt de arbeid die een paard levert vaak overschat. De meeste paarden komen niet boven lichte tot middelmatige arbeid.

Ik begin altijd met de helft van de aanbevolen dosis vitaminekorrel, en dat komt zelfs goed uit in de rantsoencalculator :D

Daarom. Mensen worden echt te bang gemaakt en mensen geven echt veel teveel tegenover veel te weinig beweging.
Ik snap ook niet dat mensen nog steeds alles zo geloven, maar het gevoel dat je je lieve dier tekort zou doen is natuurlijk iets waar je heel handig aan kan verdienen.
En mensen hebben dusdanig veel problemen met hun paarden door teveel voer en te weinig beweging, dat ze weer van alles wel willen geven om dat op te lossen.

Net zoals vit E. Wie zegt dat wat nou werkelijk de behoefte is? Hoeveel paarden ken je met echte problemen door een evt vit E tekort? Die dus echt niet veroorzaakt is door andere zaken zoals een disbalans, slechte darmflora die niet alles goed opneemt, verkeerd voeren ( vaak al vele jaren ) etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:06

fransje23 schreef:
Elvirawortel schreef:

Heb je je eigen ruwvoer wat je kunt testen, ook op mineralen?
In de winter is vitamine E wel nuttig om toe te voegen. Bij het bewerkt van het gras en gedurende de opslag gaat die verloren in hooi. Als ze in het weideseizoen op vers gras staan wordt de behoefte wel gedekt.

Ze staan hier niet op gras, hooguit in de zomer een paar maanden een uurtje per dag, hij heeft zomer eczeem en begint te schuren als hij op gras staat. Ik vul dan liever vitamine e aan dan een Balancer alles in zou zitten omdat ik denk dat ik dan veel dingen dubbel voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:45

Uhm, Ik zit hier te rekenen en wie kan mij even helpen?
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken
6,6 g koper per kilo is dus 66 g koper wanneer je je paard 10 kg hooi zou geven per dag? Terwijl de behoefte van een paard in rust ongeveer 138 mg is en je regelmatig hoort dat koper te weinig voorkomt in hooi? Moet het niet 6,6 mg zijn?
Vitamine A: 3320 ie, dus dat is 33.200 ie per 10 kg hooi? Terwijl een paard ongeveer 18.000 ie per dag nodig heeft? En ze altijd roepen dat vitamine A in hooi verloren gaat? Klopt dit wel?

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:44

@Elvirawortel; hoe bevalt de nieuwe voedingswijze? Heb hier ook erg veel interesse in. Waar koop je de producten en hoe biedt je ze aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:02

ik ben aan het rekenen Gegaan en er achtergekomen dat veel vitaminen en mineralen die in vitaminebrokjes zitten ook al in het ruwvoer zitten. Bijvoorbeeld mangaan en ijzer, een te veel aan ijzer is ook nog eens schadelijk en teveel mangaan op zich niet maar kan wel de opname van andere mineralen belemmeren. Dus ik ben op zoek gegaan naar een brok waar alleen de voedingsstoffen in zitten waar ze in hooi een tekort aan hebben, en uitgekomen bij de Victorious Secret brokjes van pure paardenvoeding, waar je 200 g van zou moeten geven per dag maar met 140 zit je ook al aardig goed, dan zit je alleen nog wat krap aan selenium dus dat zou ik dan wanneer ze harder moet werken, kunnen aanvullen. ik wil er voor de variatie een Grasbroek bij geven, 60 verschillende soorten gras in een brokje klinkt heel goed aangezien paarden in de natuur ook heel veel verschillende soorten gras eten, dus op zoek naar een grasbrok met eventueel nog extra selenium en vitamine e, aangezien selenium en vitamine E Meer in gras zitten dan in hooi, iemand suggesties? Dit overlegd met Astrid van pure paardenvoeding en zij vond dit ook een goed idee. Het is natuurlijk altijd kijken hoe het paard erop reageert. Ik ben nog niet bezig, heb nog een zak vitalbix staan die maak ik eerst op

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:29

lijnzaad bevat veel selenium ...

En ipv victorious secret heb je nog een aantal balancers die op basis van hetzelfde principe werken ( oa dat er vaak veel te veel ijzer zit in een rantsoen, dus dat koper en zink moeten worden aangevuld ).
Oa your horse trace en de balancer van jepaardgezondenfit. Misschien dat daarin meer selenium zit ???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 19:42

Hoe zit dat dan met ijzer in pavo vital?

Ik ben er net mee begonnen.
Gelukkig lust mijn ruin ze wel,die kan nogal kieskeurig zijn.
Maar ik voer eigenlijk bewust niet dagelijks een vitaminekorel bij.
Juist om wat tegen te gaan dat ze teveel van het een of ander binnen krijgen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:50

Ik weet dat in Pavo geen ijzer is toegevoegd.

Maar zal vast wel wat bij in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:09

ellepel schreef:
Hoe zit dat dan met ijzer in pavo vital?

Ik ben er net mee begonnen.
Gelukkig lust mijn ruin ze wel,die kan nogal kieskeurig zijn.
Maar ik voer eigenlijk bewust niet dagelijks een vitaminekorel bij.
Juist om wat tegen te gaan dat ze teveel van het een of ander binnen krijgen
vanwege de hoeveelheid ijzer en mangaan in de Pavo vital ben ik niet voor deze brok gegaan. Ik zou wel elke dag iets geven, in hooi heb je vaak tekorten aan vitamine A E koper en zink
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-19 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:10

Maris schreef:
lijnzaad bevat veel selenium ...

En ipv victorious secret heb je nog een aantal balancers die op basis van hetzelfde principe werken ( oa dat er vaak veel te veel ijzer zit in een rantsoen, dus dat koper en zink moeten worden aangevuld ).
Oa your horse trace en de balancer van jepaardgezondenfit. Misschien dat daarin meer selenium zit ???

Bedankt, daar ga ik naar kijken. Ze krijgen sowieso altijd een scheut lijnzaadolie,

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:31

Het blijft soms lastig. Elke vitaminebrok of eigenlijk elk merk vind zich zelf goed..

Maar wat is nou echt goed?

Tot nu toe erg tevreden over Pavo vital

Heb ook equilin gegeven maar vind ik erg duur en merkte weinig verschil.

Toch is t soms lastig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:25

Die van mij hebben het 3 maand zonder vitaminebrok gedaan .
en vooral mijn merrie doet het echt super goed.
Haha :D
wat dat betreft heb ik geen verschil gemerkt.
Merk alleen dat mijn ruin wat slomig is, en nou weet ik dat hij 27 is,maar in het verleden had hij wel es seleniumtekort en dan was hij ook zo sloom.
dus vandaar dat ik nu de pavo vital heb.
Had eerst marstall force,maar die lust meneer niet :+
Zit alleen flink wat verschil in koper en zinkgehalte meende ik

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:19

Voer nu vitamine mineralen van st hypolyt
Zou wat meer afgestemd zijn op dragende merrie
Maar ze vindt ze niet zo lekker

Voorheen paar keer per week Pavo door de slobber of brok en dat ging zonder probleem mee op .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 18:17

Ik ga ook maar weer brainstormen.
Na zeker 2 jaar je paard gezond en fit krijg ik het er met geen mogelijkheid meer in.
Echt van alles geprobeerd maar hij wil het echt niet meer eten.
Nu is sinds die tijd pavo vital complete vernieuwd dus ik ga het maar eens proberen, maar ik zie het somber in na de zoektocht destijds. -O-
En hij is door de prascend nu zo’n moeilijke eter, komt dat probleem er ook nog bij.
Zelfs door een halve schep pavo slobber krijg ik je paard gezond en fit er niet meer in.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:22

Blijft lastig die vitamines.. Mn pony at vitalbix met liefde Mn huidige paard niet. Had ook nog Lexa liggen, maar dit wisselt heel erg. De ene keer vindt hij het heerlijk, andere keer laat hij t liggen.. Het blijft zo lastig.