Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griesbauwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:55

Spelt is een goeie oplossing . Mijn paard staat op de wei /zand en krijgt Hongaars hooi (onbeperkt) en 2 keer daags spelt met allerijl groentes en fruit (dan heb je de natuurlijke suikers).Ze doet het er zeer goed op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:27

ik vroeg mij wel af...

wát maakt dat de superbrok van voergezond meer energie levert dan bv de basisbrok?
wat zit er dan in,dat meer energie levert??

petitparis

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:40

@gimli: als er bij onze rentrainer nog een zak ERS van D&H staat wil ik wel eens kijken wat erin zit...

als aanvulling op ellekes. iemand raadde mij ook aan om witloof te gaan voeren voor extra vitamines.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:42

haukieboy schreef:
Jullie hebbben het hier eigenlijk alleen maar over de HH. Maar is er niemand die de subli dieetmix voert?

HH is eigenlijk de enige die voldoet aan wat de ts zocht, weinig zetmeel en suikers, dus geen granen :n Subli bevat dat wel, vandaar gaat het vooral om HH.

Wat betreft groentes, welke voer je je paard? Ik geef de mijne weleens een knolselderij, vochtafdrijvend en ze vind het erg lekker (je stal ruikt alleen naar soep :+ )

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:05

Agrobs Gruen Mash is nieuw van Agrobs en is zonder granen en zonder zemelen.
Bevat alle vit/min en heeft kruiden voor hoeven huid en vlozaad voor de darmen.
Dus een slobber ( 10 min weken) zonder granen of bietenpulp.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:43

Gimli_ schreef:
SparklingApp, als je het mengt met wat geweekte grasbrok?

Ik las laatst iets over ERS pellets van Dodson&Horrel. Laag in zetmeel (7%) hoog in vetpercentage.
Ik kan echter niet echt vinden wat de samenstelling is? Ook op voervergelijk staat 't niet. Iemand enig idee?
Anders zou dat wellicht ook 'n optie zijn voor het paard dat de HH niet eet.

Ik heb enkele jaren geleden de ers pellets gevoerd.
Idd hoog in vet gehalte (brokjes voelen ook zo aan) en het zou laag in suiker/zetmeel zijn. Wat ik wel jammer vond toen ik het etiket "bestudeerde" dat het alsnog granen en soja e.d. bevat. Dat was nou juist net niet waar ik opzoek naar was.........

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:44

petitparis schreef:
@gimli: als er bij onze rentrainer nog een zak ERS van D&H staat wil ik wel eens kijken wat erin zit...

als aanvulling op ellekes. iemand raadde mij ook aan om witloof te gaan voeren voor extra vitamines.

Witlof? Is wel bitter, al is knolselderij ook niet heel zoet denk ik..........

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:47

Anoniem schreef:
ik vroeg mij wel af...

wát maakt dat de superbrok van voergezond meer energie levert dan bv de basisbrok?

Hier ben ik ook erg benieuwd naar

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:47

m'n paard at het wel van de eerste keer, maar ze eet ook gelatine poeder en duivelsklauw en dat is ook bitter.

hier zijn paarden die volledige selders eten. in stukjes door de slobber kan ik nog begrijpen...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:49

ik ken een stal waar ze de wortel van de witlof voeren
heeeel erg bitter maar de paarden eten het graag

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:52

jiperdepip schreef:
Anoniem schreef:
ik vroeg mij wel af...

Hier ben ik ook erg benieuwd naar

ookal ben ik fan van HH brokken.. daar ben ik dan weer wel benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:53

voor mij ook echt interesse,heb nu basis thuis staan....maar ik snap niet goed wat superbrok 'meer'heeft....

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:09

Ja, ook nieuwsgierig! Als je omhoog wil qua energie kan dat door zetmeel of vet.

zetmeel + suiker is 12% (laag voor prestatie voer en nauwelijks hoger dan de basis)
vet 1,9% (is erg laag dus daar haalt hij de energie ook niet uit, in de basis zit nog meer vet)

maar zowie zo haal je je energie behoefte niet met de aanbevolen hoeveelheden... zoals ik al eens eerder zei, ik zou van de basis 4,5 kg per dag moeten voeren....

wat me nu ook opvalt als ik nog even naar het tabelletje op hun site kijk, het as % is super laag. Dat zegt ook wat over de hoeveelheid mineralen die er in zitten ben ik bang...... niet zo veel..... in gemiddeld voer zit dat rond de 8% (as bestaat ook voor een klein deeltje uit zand)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:15

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle 73 pagina's heb doorgespit om te kijken of mijn reactie mosterd na de maaltijd is, maar misschien heb je er wat aan:

Ik kan je ècht van harte het voer van Hugho aanraden (kijk maar even op http://www.hugho.nl/). Mijn paard staat hier nu sinds eind januari op en ik heb een heel ander paard! Hij krijgt 3x per dag 2 handen grove lucerne (dat hij dus heel goed moet kauwen en daardoor optimaal opneemt) en een halve schep kruidenbix. Verder geef ik hem dagelijks zelf nog een half schepje muesli met wat NAF olie.

Meer paarden van onze stal staan op voer van dit merk en eigenlijk zijn bij iedereen de ervaringen positief.
Laatst bijgewerkt door Stormchaser op 07-03-12 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:15

As zorgt voor de contracties in de darmen, daarom zit dit in voeders, ik denk niet dat je as zozeer mee moet rekenen als mineraal/vitamine ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:18

Levita30 schreef:
Ja, ook nieuwsgierig! Als je omhoog wil qua energie kan dat door zetmeel of vet.

zetmeel + suiker is 12% (laag voor prestatie voer en nauwelijks hoger dan de basis)
vet 1,9% (is erg laag dus daar haalt hij de energie ook niet uit, in de basis zit nog meer vet)

maar zowie zo haal je je energie behoefte niet met de aanbevolen hoeveelheden... zoals ik al eens eerder zei, ik zou van de basis 4,5 kg per dag moeten voeren....

wat me nu ook opvalt als ik nog even naar het tabelletje op hun site kijk, het as % is super laag. Dat zegt ook wat over de hoeveelheid mineralen die er in zitten ben ik bang...... niet zo veel..... in gemiddeld voer zit dat rond de 8% (as bestaat ook voor een klein deeltje uit zand)

Je zou 4,5 kilo moeten geven als dat het enigste is wat je paard krijgt.
Neem aan dat je paard ook ruwvoer krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:23

weet jij het antwoord,caballos?wat de energie meerwaarde is??en waarom?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:25

ja er is een schema waarin je kunt kijken hoeveel je voert... en wat je paard nodig heeft qua energie e.d. in verhouding tot wat je met hem/haar doet.
Ik weet zo niet waar die is....
maar alsje daar ruwvoer intoets... en ik geef de mijne 4 x ongeveer een dikke bult hoeft ze eigenlijk naast haar liksteen geen krachtvoer.
En dat terwijl ik wel 5 a 6 x per week rij, dus met de aanvulling van de brok.. krijgt ze meer dan genoeg!

Dus ik denk niet dat jou berekening helemaal klopt... (kan t mishebben hoor ;) )

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:42

Anoniem schreef:
ik vroeg mij wel af...

Dat kan je beter rechtstreeks vragen aan voergezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:45

al gedaan,nog geen antwoord...

kan zelf namelijk niet echt iets bedenken wat het kan zijn.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:49

Bassenqua schreef:
As zorgt voor de contracties in de darmen, daarom zit dit in voeders, ik denk niet dat je as zozeer mee moet rekenen als mineraal/vitamine ;)

ruw as is alles wat overblijft na verbranding van het product. zand bv maar ook mineralen verbranden niet. in ruwvoer zegt het dus bv ook veel over het maaien, maai je erg kort en stuift de grond kun je enorm hoge as percentages krijgen. In granen zit een veel lager as want dat wordt hoger van de grond gemaaid. Maar zoals ik zei, het is zand samen met de totale mineralen!!!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:54

Caballos schreef:
Levita30 schreef:

Je zou 4,5 kilo moeten geven als dat het enigste is wat je paard krijgt.
Neem aan dat je paard ook ruwvoer krijgt?

Uhm, sorry maar ik ben wel in staat om uit te rekenen hoeveel EWPa mijn paard nodig heeft: onderhoud + toeslag voor arbeid + toeslag op onderhoudsbehoefte door arbeid. Ik weet ook hoeveel EWPa er in mijn voordroog zit (analyse) en wat er gemiddeld in stro zit, wat ze ook eet. Ik weeg ook elke dag het ruwvoer dus weet exact wat er in gaat en weet dan ook precies hoeveel ik van de HH bij zou moeten voeren om aan de (let op!!!) THEORETISCHE behoefte aan energie (EWPa) moet komen.

Heb nu geen tijd om die berekening hier neer te zetten, zal ik binnenkort doen!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:17

Hier dan toch maar gelijk even mijn berekening (tabellenboek veevoeding 2010):

paard van 600 kg warmbloed merrie EWPa nodig voor onderhoud: 4.98
nodig voor arbeid matig/zwaar klasse 3: 2.47
toeslag voor onderhoud die er bij komt als een paard werkt: 0.25

totale behoefte EWPa: 7.7

in mijn voordroog zit (per kg product dus niet per kg drogestof): 0.49
ze krijgt 5 kg dus dat is 2.45

in gemiddeld stro zit(per kg product dus niet per kg drogestof): 0.31
ze krijgt 5 kg dus dat is 1.55

ze krijgt uit ruwvoer: 4

een tekort van 7.7 - 4 = 3.7

In de HH basis zit een EWPa van 0.78 dus daarvan zou ik bij moeten voeren: 3.7 / 0.78 = 4,7 kg

er wordt dus rekening gehouden met geslacht, warm/koudbloed en gewicht. Verder zijn er 4 arbeidsklassen waar ook een onderverdeling wordt gemaakt in gewichtsklassen. Nodig voor onderhoud is dat gene wat een paard als energie nodig heeft om te leven. Als een paard gaat werken heeft hij daar ook energie voor nodig. Daarnaast komt er dan nog een toeslag voor onderhoud bij omdat een paard dan om te leven ook meer verbruikt, door een hoger metabolisme/ celstofwisseling/ verbranding en herstel.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:57

Waarom voer je haar 5 kilo stro? Als je dit zou vervangen door voordroog of hooi scheelt het alweer in brok!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:59

Persoonlijk vind ik voor een paard van 600 kilo 5kilo ruwvoer te weinig.............
5 kilo ruwvoer is het minimale voor een paard van 500 kilo.
Mijn berekening voor ruwvoer is 1 tot 1,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht, dus 6 tot 9 kilo ruwvoer voor een paard van 600 kilo.
Dit is zonder stro.