Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06Jarig

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:41

Onze oude ruin geef ik op Marstal advies nu 2 jaar force, slobber en wiesencobs, daar doet hij t super op, zo mooi rond is hij nog nooit geweest.
Dat raad ik jou oudje ook aan.

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:45

Oké dankuwel!
Wat raad je aan voor mijn jong paar van 3,5? Het is een warmbloed. Vandaag begint zijn training gedurende een maand om zadelmak te maken. Dus conditie heeft hij nog niet. Verder is hij een vrolijk jong paard dat niet snel onder de indruk is van iets. Al kreeg ik vandaag meegedeeld dat hij toch alles behalve te dik staat. Vind ik ook wel. Eens ik ermee zal starten rijden zal dit niet super intensief zijn en binnenkort staat hij 24u/7 op de wei waarop veel gras zal staan.
Alvast bedankt!!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:29

ik ben ook weer terug gegaan op de force
ze kijgt nu 1/4 dieetmix en 30 gram force per dag

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:28

VanillaIce schreef:
Oké dankuwel!
Wat raad je aan voor mijn jong paar van 3,5? Het is een warmbloed. Vandaag begint zijn training gedurende een maand om zadelmak te maken. Dus conditie heeft hij nog niet. Verder is hij een vrolijk jong paard dat niet snel onder de indruk is van iets. Al kreeg ik vandaag meegedeeld dat hij toch alles behalve te dik staat. Vind ik ook wel. Eens ik ermee zal starten rijden zal dit niet super intensief zijn en binnenkort staat hij 24u/7 op de wei waarop veel gras zal staan.
Alvast bedankt!!

Voor een jong paard wat op gewicht moet komen/ blijven en in training gaat is de havervrij sterk aan te raden.
Als het paard nu al niet echt lekker op gewicht is en ook aan het werk gaat is het zaak om alles in evenwicht te brengen en te houden.
Zelfs als hij op het gras gaat is het aan te raden om wat bij te blijven voeren voor de nodige vitaminen en mineralen, misschien kun je dan overgaan op Force. Maar vergeet niet dat in ons gras lang niet alles zit wat een paard nodig heeft. Het zorgt er wel voor dat het paard dik lijkt ( voornamelijk vocht) en soms ook werkelijk dik worden, maar dat wil nog lang niet zeggen dat ze ook gezond blijven/ worden. Misschien is het zelfs wel beter om een paard niet te lang op het gras te hebben, maar wel te zorgen voor een uitgebalanceerde voeding. En nu ga ik heel 'paard natuurlijk' misschien wel over me heen krijgen, maar dit is mijn mening. Ook al ben ik er zeker wel voor dat een paard lekker buiten kan lopen en wat te rommelen/ eten heeft de hele dag ;)

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:14

Dankje Mirim!
Ik had nooit gedacht dat ik zowel aan mijn jong paard en oud paard hetzelfde zou kunnen geven! Ik sta zeker achter het idee om alles zo natuurlijk mogelijk te doen, maar ik kan het mij moeilijk voorstellen dat ik mijn jong paard in de zomer niets zou bijvoeren terwijl hij wel moet presteren.
Bedankt voor je info!!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:56

Als jouw oude paard ergens een tekort aan had en je jonge paard al zwaar in training zou staan zou er wellicht een ander advies uit komen. Maar de Havervrij is een prima muesli voor (bijna) elk paard :)

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:27

Ik voer ook alles hier havervrij.
Sommige krijgen er wat anders bij maar basis is havervrij.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 07:42

Even een vraagje,
Ik heb een beetje een lastig paard, 7 jaar, Gronings gefokt, gauw heet en schrikkerig, wordt makkelijk dik, en heeft al heel lang mok. Ik voerde hem Marstall Vito omdat hij toch niet al te veel werkte. Sinds 2 maanden is hij goed aan het werk, dagelijks rijden of longeren, ongeveer een uur.Hij krijgt nu nog 2x 0,5 kg basisbrok, straks als hij op de wei staat niet meer.
Nu ben ik vannacht dit topic door gaan lezen, en heb gelezen dat hij op de Vito tekorten kan gaan krijgen als hij regelmatig werkt.
Zou dit voldoende opgevangen worden door de basisbrok en later door het gras op de wei?
Anders moet ik nl iets anders vinden. Ik voer liefst weinig of geen melasse en Faser Light lust hij echt niet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:18

Ik vind de combi basisbrok en Vito wat vreemd. Vito voer je over het algemeen aan paarden die kampen met stofwisselingsproblemen en de Basisbrok staat daar over het algemeen haaks op (denk aan suikers en zetmeel)
Ik zou je aanraden om Marstall Optimaal te gaan voeren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:18

Basisbrok wordt vanuit de stal gevoerd, Vito geef ik na het rijden

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:57

Dan zou ik je zeker de Optimaal aanraden.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:02

waarom raad je paarden aan met optimaalmet stofwiselingproblemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:07

waarom staan er nergens suikergehaltes van de marstall musli's?
(of ik kan ze in elk geval niet vinden...)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:53

Dribbelkont schreef:
waarom raad je paarden aan met optimaalmet stofwiselingproblemen?

Dat heb je waarschijnlijk niet helemaal goed gelezen of begrepen :)
Ik zei dat de Vito is bedoeld voor paarden met een stofwisselingsziekte. Het paard waar het hier omging had dat niet en ik raadde de Optimaal aan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:54

Anoniem schreef:
waarom staan er nergens suikergehaltes van de marstall musli's?
(of ik kan ze in elk geval niet vinden...)

Weet ik niet....een goede vraag aan Marstall zelf misschien? Overigens staat er wel altijd vermeld of er suikers of melasse aan het voer is toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:31

maar de gehaltes staan ook niet op de zak zelf??

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:42

Als er een papieren label aan hangt wel en het staat ook achter op de zak, toch? Alle ingrediënten staan vermeld. Dus de eventueel toegevoegde melasse staat erop vermeld. Als je de preciese gehaltes wilt weten van de suiker en het zetmeel zul je Marstall zelf moeten vragen :)
Als dealer heb ik me daar niet in verdiept :o . Overigens is het voor de meeste paarden niet eens zo heel erg relevant ( als het voer tenminste in overeenstemming is met de behoefte van het paard en de eventueel te verrichten arbeid ) en lijkt het wel meer een hype om alle gehaltes precies te willen weten.
Dit bedoel ik niet persoonlijk, hoor. Het valt me in meerdere topics op dat heel veel mensen er reuze interressant over doen, maar er eigenlijk weinig tot geen verstand van hebben. Vroeger waren het de eiwitten en nu zijn het de suikers <<) .....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:49

Maar waarom de Optimal, en niet bijv de Naturell of de Havervrij?
Gewoon uit belangstelling hoor....

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:01

De Optimaal omdat het een optimaalvoer is :) Natuurlijk kun je de Naturell ook geven en de Havervrij, net wat je wilt. Maar ik zei Optimaal omdat ik denk dat jij naast de brok, afgaande op je eerdere keus voor de Vito, niet graag 'veel' zetmeel en suikers voert. Dan is Optimaal een hele goede keus, omdat je met een kleine voergift al alles geeft wat goed is voor je paard...vandaar ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:13

Ok, ja ik vind het heel lastig.
Ik wil vnl een voer waar hij niet heet van wordt, dat is voor mij het belangrijkste.
Die mok heeft tnt nergens opgereageerd helaas, dus dat zal niet veel uitmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:14

vat het ook niet persoonlijk op hoor Mirim.

Suikers en zetmeel vind ik niet erg,maar,teveel vind ik niet nodig...dus als het niet hoeft....liever niet.
Maar,momenteel voer ik mijn cornmusli op en heel eerlijk:heb geen idee hoeveel suiker erin zit. Hij kreeg dit vanwege het feit dat het zou aanzetten...en dat klopt.

Op stal voeren ze pavo,daar zit ook suiker in en hier doet ie het minder fijn op merk ik.
Dus het is wel wisselend.

eigenlijk gebruik ik het vooral na arbeid...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:26

Anoniem schreef:
vat het ook niet persoonlijk op hoor Mirim.

Suikers en zetmeel vind ik niet erg,maar,teveel vind ik niet nodig...dus als het niet hoeft....liever niet.
Maar,momenteel voer ik mijn cornmusli op en heel eerlijk:heb geen idee hoeveel suiker erin zit. Hij kreeg dit vanwege het feit dat het zou aanzetten...en dat klopt.

Op stal voeren ze pavo,daar zit ook suiker in en hier doet ie het minder fijn op merk ik.
Dus het is wel wisselend.

eigenlijk gebruik ik het vooral na arbeid...

Pavo en Marstall....het zijn dan ook wel twee uiterste. :j
Marstall doet ontzettend veel aan research en voordat iets op de markt komt is het te uit en te na getest en getoetst.
Als jouw paard het goed doet op de Corn dan zou ik dat zo houden. Het is een heel erg goed voer, zeker in combinatie met arbeid. Het is zeker niet het voer waar het minste zetmeel in zit. Maar jouw paard zal het nodig hebben en verteren. Het is zaak om op de suikers en de zetmeel te letten als je merkt dat je paard te dik wordt en/of het niet kwijt kan ( exzeem en bultjes bv)
Het is heel goed om je te verdiepen in het eten van je paard, maar ik merk wel dat veel mensen dingen roepen terwijl ze geen idee hebben hoe het verteringsproces bij een paard gaat.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:30

Billy schreef:
Ok, ja ik vind het heel lastig.
Ik wil vnl een voer waar hij niet heet van wordt, dat is voor mij het belangrijkste.
Die mok heeft tnt nergens opgereageerd helaas, dus dat zal niet veel uitmaken.

Mok is zeker wel gerelateerd aan voer, maar het beetje Marstall wat jij voert zal geen invloed hebben op de gezondheid van jouw paard.
Ik zou je aanraden om dan helemaal te stoppen met de Basisbrok die hij krijgt vanuit de pensionstal...in de meeste (commerciel voordelige) brok zit namelijk altijd te veel aan suiker en andere toevoegingen.
Voer i.p.v. brok een tijdje alleen Optimaal en kijk dan hoe het gaat met de mok. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:36

dankje mirim....
Ik ben zelf geen pavo fan en koop het zelf ook niet...

Ik weet niet of ik de corn houd,het was om op gewicht te brengen...dat gaat nu al heel erg de goede kant op.
voor 'onderhoud'ga ik over naar Healthy herbs...en voor na de arbeid denk ik nog na...voorlopig iig nog de corn...
Hij is nu wat schuurderig en soms heel schrikkerig en dat gooi ik echt op de pavo.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:32

Iemand ervaring met weide muesli van marstall?
Mijn pony gaat over 3 weken weer de wei op (24/7) en wilde langzaam beginnen met zijn eigen voer (marstall) zodat hij niet en aan het gras en voer moet wennen.

Vorig jaar heb ik de senior en exzem gevoerd hij is bijna 26 jaar :)
Ik wilde nu eerst een zak weide muesli en daarna overgaan op senior