Spelt verdraagt ze wel maar verteerde ze niet goed :p in het equilibre voer zit ook wel tarwe maar heel heel weinig.
Maris
Geplaatst: 21-03-13 16:01
dus eigenlijk heeft ze met veel granen moeite met verteren ? Heb je grasbrok ( b.v. wiesencobs van marstall of equifyt herbs ) al eens geprobeerd ? Dat zet ook aan ( alleen mijn paard vind het niet mega lekker ) .
Ik heb het nog niet geprobeerd,, als ze allergisch gereageerd krijgt ze bulten ( lijkt een beetje op dazenbeet) over heel haar lichaam . Die grasbrok wil ik wel eens proberen, moet ik dat gewoon bij haar krachtvoer geven? of krachtvoer nog minderen ( meer durf ik niet meer geven want dan krijg ik een tijdbom die elke moment kan ontploffen)
Maris
Geplaatst: 21-03-13 16:15
Ik doe door de ( geweekte ) grasbrok altijd wat muesli. Maar dat is met name omdat mijn paard het anders niet lekker vindt.
nu geeft er iemand bij mij op stal pavo care 4 life ( geen tarwe dus zou moeten lukken ) maar denk niet dat ze hier van verdikken of ben ik verkeerd? Slobber wordt er ook veel gegeven door eigenaars bij ons..
rakkertjuuhh
Geplaatst: 21-03-13 16:18
hallo allemaal.. Ik wil me hier ook graag melden.. Alle goede tips zijn welkom!
Ik heb een engels volbloed.
17 jaar oud.. En is aan de magere kant.. In de zomer ziet hij er goed uit,maar elke winter vermagerd hij. Hij krijgt Kilo bix per dag.. En onbeperkt kuil. Hij kreeg ook slobber tussen door,maar merkte niet echt dat die er dikker van werd. Dus hoop hier goede tips te lezen!
Laatst bijgewerkt door rakkertjuuhh op 21-03-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt
rakkertjuuhh
Geplaatst: 21-03-13 16:24
grasbrok? Heet dat echt zo op de verpakking ook als je dat koopt? of heeft het een andere naam? Heb er nog nooit van gehoort.. Koop je dat gewoon bij een welkoop enz? En las ook iets over bietenpulp Waar koop je dat? haal je dat bij de boeren weg,of is dat gewoon in de winkel ?
Maris
Geplaatst: 21-03-13 16:26
Lees eerst eens dit topic ( of een deel ervan ) door, dan weet je gelijk heel veel meer !
Samy24
Geplaatst: 21-03-13 16:32
dit is mijn merrie nu
Maris
Geplaatst: 21-03-13 16:47
Oeff daar mag wel wat bij ja. Weet je ook of ze wel genoeg goede eiwitten binnen krijgt. Met name lysine en methionine willen nog wel eens tekort zitten in een dieet. en alles alle aminozuren niet aanwezig zijn, kunnen ook niet de eiwitstengen worden opgebouwd. Lucerne is daarvoor weer een hele goede, bevat veel goede aminozuren !
ik veronderstel dat ze dat ook wel kunnen zien in een bloedonderzoek? en dat was volgens de dierenarts perfect..
zo is ze bij mij toegekomen 1 jaar en half geleden
en dit was deze zomer, dikker als dit heb ik haar nooit gekregen
petitparis
Geplaatst: 21-03-13 16:53
bulten kunnen ze ook van teveel eiwit krijgen, dus wel even nakijken...
Mijn EV blijft ook altijd aan de magere kant alleen wanneer ze vol op gras kan staan, is eraan bij te voeren tot ze aan de dikke kant komt te staan. Wat ook bij mij betekent dat ik altijd de ribben kan zien als ze beweegt.
Misschien de hoeveelheid bietenpulp nog wat omhoog doen en olie over haar eten doen? ben altijd heel voorzichtig met nieuwe dingen door haar allegieën. maar het is echt niet fijn telkens de vraag te krijgen: krijgt zij wel eten?? terwijl ik hemel en aarde zou verzetten om er ook maar 1 kilo'tje bij te krijgen
als ze nog meer bietenpulp wil eten, kan dat ja en olie kan ook helpen. Kan je opbouwen van een scheutje tot 200ml/dag dacht ik... Ik voer ongeveer 1L olie per week in de winter en extra lijnzaad met geweekte gerst en haver na het rijden
Samy24
Geplaatst: 21-03-13 17:03
meer krachtvoer geven is ook niet echt een optie, dan wordt ze nog nerveuzer dan dat ze nu al is
haha, dat na het rijden is misschien 100g van elks. Maar alle beetjes helpen denk ik dan.
Alles bij elkaar krijgt de mijne tussen de 1.8 en 2.5kg krachtvoer (afhankelijk temperatuur, vrije beweging en intensiteit van de trainingen) een klein emmertje luzerne en +/- 300g bietenpulp (ongeweekt gewicht), kleine kilo wortelen en verder zo goed als onbeperkt hooi.
samy 24 ook mijn paard was zo dun toen ik hem kreeg.. En in de zomer is die precies het zelfde kwa bouw.. Zal het aan het ras liggen? Dat ze snel mager worden? Hij is nooit meer zo mager geworden als toen dat je de ribben ziet.. maar nog is die niet dik!
Grasbrok moet je wel voorzichtig mee zijn. Dit kan opzwellen in de maag en koliek veroorzaken is mijn ervaring. Doe maar eens een handje in een emmer en wat water erbij. Kijk na een dag wat voor effect het water heeft.
Monster_tos
Geplaatst: 22-03-13 10:04
Samy24 schreef:
meer krachtvoer geven is ook niet echt een optie, dan wordt ze nog nerveuzer dan dat ze nu al is
Merriebrok worden ze niet nerveus van. Mijn 4 jarige krijgt elke dag 2 kilo.