[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AngieJ

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:08

Afbeelding

is mijn shetlander te dik ?
want wij doen heel veel met hem , fietsen , rijden , losgooien en noem maar op .
alleen nu wil ik graag jullie mening even weten :)

groetjes

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:11

Ik heb het inderdaad wel een keer met haar geprobeerd, de heenweg ging super, ze vond 't heerlijk! Alleen op de terugweg was het meer pony met een fietser erachteraan, ze wil altijd erg graag naar huis, dus dit vind ik dan bestwel een beetje gevaarlijk..

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:15

Mijn pony is in de loop der tijd ook helaas te dik geworden. Kan zijn ribben met veel druk nog maar amper voelen, ook vet op zijn kont en manenkam is aanwezig. Hierdoor krikg ik ook problemen met het zadel, want omdat hij al weinig schouder heeft is deze nu helemaal smal vergeleken bij zijn buik en rug. Hij kreeg altijd mais, maar heb gelezen dat dit niet goed is, dus dit ben ik aan het afbouwen. Verder krijgt hij s avonds zemelen, beetje basisbrok en een vol hooiruif. S ochtends alleen hooi, maar niet te veel. Overdag staat hij in een zandpaddock en hij mag over een paar weekjes een niet al te hoge wei op.

Beweging is ook een beetje een hekel puntje. Rijden gaat momenteel niet lekker, dus staat dat op een lager pitje. Wat is een andere goede optie? Kan uiteraard wel longeren, maar vallen ze hier ook wel vanaf?

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:20

femkesofie schreef:
Hoi :)

Is Chico nog te zwaar/dik?
Zijn voer progamma:
'S ochtends op een kaal landje met 5 andere shetlanders
'S middags handje musli
'S avonds 2 'armen vol' kuil met 4 shetlanders + 2 kilo biks voor 4 shetlanders

Ze staan dus met zijn vieren in één stal, :)

Afbeelding
Chico een hele tijd geleden

Afbeelding
1 jaar geleden

Afbeelding
Wintervachtje dit jaar

Afbeelding
Vorige week

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:28

Ik heb een paar bladzijdes doorgelezen en ben blij dat mijn paarden niet te dik zijn. Nu hebben we wel een aantal paarden op stal die te dik zijn (nog veeeel dikker dan ik hier op menige foto's voorbij zie komen), en niet zo'n klein beetje ook niet. Die zijn zo dik dat er wel minimaal 50 kg af kan en als ze vastliggen op stal moet je ze met 2 beren van kerels omtrekken om ze overeind te krijgen. En dan is het nog de vraag of het wel lukt.

Wat ik jammer vind is dat de eigenaar er volgens mij niet zo zeer van bewust is dat deze het allemaal zelf doet...de paarden doen helemaal niks en krijgen 1 schep basisbrok en 1 schep muesli met luzerne per dag :n Verder laat hij/zij de paarden wel iets korter op de wei lopen, maar dat scheelt volgens mij maar weinig...Maar wat ik dan echt niet snap is dat ze zoveel kv krijgen? Ik had ze dan vh kv afgehaald en er een vitaminebrokje ingedaan o.i.d. Maar ligt dit dan nu aan mij...kan me er echt zwaar aan ergeren terwijl het mijn paarden niet zijn :o Ook merk ik (bij mij in de omgeving dan wel) dat mensen het vaak zielig vinden als de paarden geen/weinig kv (meer) krijgen...

Net als met mensen met obesitas heb je op deze manier toch ook meer problemen met de gezondheid? En ondertussen maar 'klagen' over de DA-rekeningen...

De reden waarom ik me hier nu even mee bezig houd is omdat ik momenteel bezig ben de staleigenaar om te krijgen naar ander voer. Na een gesprek met de DA probeer ik een 'minder slecht' kv in te voeren bij mij op stal. Ook omdat het rv aardig wisseld qua kwaliteit. Maar goed, kv veranderen is wat gemakkelijker dan het rv...en het is niet mijn stal :o ;)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:05

Geen idee of dit topic nog actief is (ik zie immers een banner die zegt dat ik een recenter topic kan zoeken :p ), maar mijn post lijkt me hier wel op zijn plaats.

Mijn Fjord van achttien is veel te dik. Door mijn studies heeft ze een tijd stil gestaan, en toen ik ze vorig jaar weer wilde berijden, dacht ik o hemel, nog wat extra gewicht wil ik haar niet aandoen!
Dus begonnen met grondwerk, in de zomer (op het gras) nog even een oogje dichtgeknepen en alles ingezet op de winter, wanneer ik haar rantsoen mooi onder controle heb. En inderdaad, zij viel sinds november beetje bij beetje af, en kreeg met de week meer energie (ze kreeg enkel grofstengelig hooi, met weinig voeding erin) en was ze ook gewoon veel blijer.

Sinds twee weken staat ze op een hectare gras met drie andere vriendjes. Het gras is zo'n tien-dertig cm lang (Horse master-mengeling). Nu was het eigenlijk mijn plan om nu weer te beginnen met rijden, maar sinds ze op het gras staat heeft ze gewoon nog minder zin in werken -O- Ik moet er wel bij zeggen dat zij van de vier paarden die er lopen het meeste eetpauzes neemt, maar haar energieniveau ligt gewoon lager

Ze gallopeert elke dag meermaals door de weide met haar vriendjes om lekker te spelen, maar na een half uur wandelen met mij (waarbij ik haar soms daadwerkelijk een zucht hoor slaken van pure verveling) zie ik gewoon aan haar snoet dat ze er ook maar weinig leuks aan vindt. Dit terwijl ze in de winter, toen ze slanker was en niet volgevreten dolgraag met mij door de weide draafde. En als ze zich al ergert aan een half uurtje stappen, kan ik me niet inbeelden dat ze momenteel ook maar iets zou vinden aan rijden -O-

Dus heb ik de knoop dan maar doorgehakt: de Greenguard is besteld! Maar tegelijkertijd voel ik me vreselijk slecht, want ze is toch zo intelligent en weet na 16 jaar samenwerken verdomd goed hoe ze mij moet tonen wanneer ik haar heb gekwetst of beledigd :')

Bij deze zoek ik wat morele steun, want hoe gedragen paardjes zich met zo'n masker op? Voelen ze zich 'verraden'? want dat is toch wel wat ik verwacht van mijn Fjord (toen er in april een veulen bijkwam, weigerde ze mij gedurende een vijftal dagen aan te kijken - hoewel het nu beste vriendjes zijn hoor :) )

Het zou ook de bedoeling zijn haar 24/7 met het masker op te zetten, het mag wel af wanneer we aan het spelen/werken zijn (dus min. uur per dag) en op dagen waarbij het fructaangehalte zowat 0 is. Eens ze weer meer energie heeft en ze weer aan het werk kan, mag van mij het masker best af behalve op dagen met een hoger fructaanrisico. En eens het weer kouder wordt, hoeft het masker ook niet meer aan, want op hooi doet ze het heel goed.
Houdt het masker risico's in, en dan denk ik aan gekke toestanden als in 'paard besluit als een krankzinnige te rollen en bezeert zich vreselijk erg'?

Sorry voor de lange post... maar ze graast zo graag he :(:)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:51

Maak je er toch niet zo druk om :). Mijn paard kijkt me de eerste dag dat hij zijn masker weer om krijgt ook boos aan, maar de tweede of derde dag is het helemaal prima voor hem. Jammer voor je fjord als ze het even niet zo leuk vindt, maar jij weet toch zelf dat het veel beter voor haar is omdat ze hierdoor af kan vallen? Ik zie mijn paard liever slank met masker, dan hoefbevangen omdat het "zielig" is om een masker om te doen. Ze wennen er ontzettend snel aan. En ze graast graag, dat kan ze met een masker ook, alleen krijgt ze dan wat minder binnen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:05

Ik laat me een beetje te veel dol kletsen door allerhande posts over ontevreden mensen met zo'n graasmasker :')

Maar ik vergeef het mezelf niet mocht ze daardoor nou net bevangen raken... en ze ziet er ook gewoon niet blij uit nu!

Bedankt voor je reactie :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:42

Mensen vinden het inderdaad vaak zielig eruit zien. Het ziet er natuurlijk ook wel een beetje raar uit, maar ik blijf mooi bij de greenguard. Op zand zetten met hooi vind ik ook geen optie, hij heeft al een keer bijna zandkoliek gehad, ik was er net op tijd bij.
Probeer het gewoon, mocht het echt niets zijn, dan kun je altijd kijken naar een andere oplossing. Bij de paardendrogist kun je trouwens ook een testweek bestellen. Mocht het bevallen, dan kun je het masker houden en betaal je het resterende bedrag bij. Bevalt het niet, dan stuur je het masker weer terug en ben je zo'n 9 euro kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:51

de shet die ik ken is een transformatie aan het doen , na uren van ploeteren zit er onder de vacht een hele andere pony :P

nu staat ze op haar weide zoals elk jaar , maar wel meer bewegen en blijkbaar kan dat laatste flink helpen :P

al vindt ik de meeste shets hier er wel goed utizien , een shet is nu eenmaal mollig :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:56

takkie_muis schreef:
de shet die ik ken is een transformatie aan het doen , na uren van ploeteren zit er onder de vacht een hele andere pony :P

nu staat ze op haar weide zoals elk jaar , maar wel meer bewegen en blijkbaar kan dat laatste flink helpen :P

al vindt ik de meeste shets hier er wel goed utizien , een shet is nu eenmaal mollig :)

Ook door een GG?

En inderdaad, het kan geen kwaad hem even uit te testen :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:29

Hey, ik meld me even met mijn 23-jarige KWPN ruin, Markus.
Hij is op dit moment dampig en kan dus niet veel doen. Hij is redelijk kortademig en ik kan dus niet rijden maar wel bijvoorbeeld stappen aan de hand en wandelingetjes maken met hem :)

Hij ziet er op dit moment zo uit

Afbeelding

en aan de zijkant, hij is de vos

Afbeelding

Hij is dus redelijk vet... en ik zou hem zo snel mogelijk wat gewicht laten verliezen, omdat ik bang ben dat hij anders hoefbevangen wordt.. iemand tips?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:29

Niemand tips voor me?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:46

Wat krijgt hij op een dag?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:48

ja ik maar die weet je al :D
heb hier maar een stipje gezet omdat ik die foto's van zij en van achter wil zien en ik het anders niet meer kan vinden :P

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:19

_Dune_ schreef:

Ochtend; schep biks, plak hooi
Middag; halve emmer wortels
Avond; schep biks, eventueel plak hooi
En wat snoepjes en koekjes tussendoor :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:21

barbar schreef:
ja ik maar die weet je al :D
heb hier maar een stipje gezet omdat ik die foto's van zij en van achter wil zien en ik het anders niet meer kan vinden :P

Haha ja. :') Mijn ander topic was plots dicht ;( Niet zo leuk... Wou namelijk graag af en toe een update voor jullie plaatsen zodat we de vooruitgang wat konden bijhouden... :n

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:29

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:54

Heleennn schreef:
_Dune_ schreef:

ok gisteren een heel verhaal getypt viel de pc uit :( dus nog een poging

eerst waarom krijgt je paard zoveel voer? is daar een medische reden door?
hij is dampig en doet daardoor dus niks eigenlijk.
in biks zit zoveel energie en suikers, vet en koolhydraten die ze normaal met intensief werk wel kunnen gebruiken als het een "stal"paardje is.
verder een halve emmer wortels -O- dat zijn suikerbommen! en waarvoor?
maar de jouwe staat eigenlijk stil, plus op de wei.
ik zou gaan (weliswaar met een overgang niet resoluut! ) naar:

ochtend : kwart biks, 2 plakken arm hooi
middag : 1 plak arm hooi OF de wei op
avond : kwart biks 2 plakken arm hooi
en die koekjes en snoepjes :n alleen als ie wat gedaan heeft als beloning 1-2 koekjes of een half worteltje.

je paard is een ruin als ik het goed begrijp, maar het lijkt eerder alsof het een merrie is op de laatste week van haar dracht.

verder zou ik veel km proberen te maken, in een vlotte stap, de paden op en de lanen in :j zover dat mogenlijk ik met zijn dampigheid.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:00

[***] is door de DA rond de 80 kilo te dik verklaard.. Ik was al goed bezig en moet gewoon doorgaan met hoe ik bezig was, 2x per week longeren en verder lekker wandelen en fietsen buiten en naast het gras geen voer geven. hij krijgt nu wel een afslankpoeder met wat weidekruiden paar keer per week. wie weet helpt dat :+ Ik zie nog nauwelijks resultaat, maar kon wel 12 maanden gaan duren.. en hij komt iig niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:25

Hey hallo!
Mag ik me melden met mijn te dikke pony!?
Helaas heb ik geen recente foto's maar die zal ik snel maken

Mijn naam is [***] en mijn paardje heet [***] en is een 4 jarige merrie, kruising van 1,40.
Afbeelding

Het zit allemaal niet mee, elke keer als we lekker opweg zijn hebben we een tegen slag waardoor er een tijdje wat minder beweging inzit en mijn pony weer uit de voegen groeit.

Ze staat sinds een maandje dag en nacht op het land met mijn andere paardje, en als het echt koud is krijgen ze hooi of kuil bijgevoerd.
Dit is het landje:
Afbeelding

Ik wil graag dat ze wat afvalt, want ik begin me behoorlijk zorgen te maken om die kei harde nek die er op zit. Is er iemand die een soort schema heeft, en wat kan ik het beste doen?
Hoeveel bewegen? veel wandelen/stappen? Of fietsen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:08

crazyshar schreef:
Heleennn schreef:

ok gisteren een heel verhaal getypt viel de pc uit :( dus nog een poging

eerst waarom krijgt je paard zoveel voer? is daar een medische reden door?
hij is dampig en doet daardoor dus niks eigenlijk.
in biks zit zoveel energie en suikers, vet en koolhydraten die ze normaal met intensief werk wel kunnen gebruiken als het een "stal"paardje is.
verder een halve emmer wortels -O- dat zijn suikerbommen! en waarvoor?
maar de jouwe staat eigenlijk stil, plus op de wei.
ik zou gaan (weliswaar met een overgang niet resoluut! ) naar:

ochtend : kwart biks, 2 plakken arm hooi
middag : 1 plak arm hooi OF de wei op
avond : kwart biks 2 plakken arm hooi
en die koekjes en snoepjes :n alleen als ie wat gedaan heeft als beloning 1-2 koekjes of een half worteltje.

je paard is een ruin als ik het goed begrijp, maar het lijkt eerder alsof het een merrie is op de laatste week van haar dracht.

verder zou ik veel km proberen te maken, in een vlotte stap, de paden op en de lanen in :j zover dat mogenlijk ik met zijn dampigheid.

succes!

Nee, eigenlijk geen medische redenen... Maar hij is nog maar een paar dagen dampig verklaard dus heb eerst nog goed nagedacht over veranderingen in het voer, aangezien hij erg kieskeurig is wat betreft eten. Hij krijgt nu dus nog maar een halve schep biks, een kwart is echt te weinig. Onze scheppen zijn volgens mij kleiner dan de jouwe :) Hooi krijgt hij enkel smorgens omdat we liever geen hooi op de wei geven ivm met de andere pony die erbij staat, ze is erg hebberig en ze zouden nog wel is kunnen gaan vechten vrees ik...

Wandelen ga ik zeker en vast doen en als ik er straks naartoe ga zal ik even foto's maken van de achterkant en langs opzij en ook even zijn buikomtrek meten zodat we goed in de gaten kunnen houden of hij afvalt of juist bijkomt. :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:18

Ik zou alle koek en snoep meteen schrappen, net als de wortels. En dan eventueel een stukje wortel als beloning. :j
Waarom krijgt hij eigenlijk biks?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:24

Heleennn, waarom zou het te weinig zijn als je over gaat op een halve kilo brok per dag, in plaats van een hele? Alle tussendoortjes zou ik zeker weg laten.

Alou, heb je al eens een graasmasker geprobeerd? Zo kunnen ze wel de hele dag grazen, alleen de helft minder.

lemanthia, meer bewegen en minder voeren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:58

Ik snap ook niet helemaal dat een halve kilo brok te weinig zou zijn. :?

Nu heb ik een zielige fjord die helemaal geen brok of krachtvoer krijg (behalve bij arbeid 2 handjes). En hij krijg geen wortels/appels en alleen hooi als er te weinig gras is. }>