Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:43

Waarom dan? Dan kom je toch niet op de volledige hoeveelheid vitamine/mineralen? Uiteraard hoeft het geen vitalbix te zijn, maar als je een vitaminebrok voert, welke dan ook, dan moet je daarvan wel de nodige hoeveelheid geven anders heeft het weinig zin.[/quote]

Als het je om de hoeveelheid brokjes gaat zou je over kunnen stappen op pavo vital, hoef je maar 80gr van te geven voor volledige suppletie van vitamine en mineralen.[/quote]

Ben ik het niet mee eens. Het hangt helemaal van het ruwvoer af welke tekorten er in het rantsoen zitten en wat je dus aan moet vullen. Daarom zoek ik naar verschillende soorten ruwvoer in de hoop dat ze dan een minimale hoeveelheid vitamine brok nodig hebben. Paarden kunnen van ruwvoer leven, anders waren ze al lang uitgestorven. Maar dan moet je wel even zoeken naar het perfecte ruwvoer en dat valt niet mee, dus zolang ik dat nog niet gevonden heb geef ik keurig de aanbevolen hoeveelheid Vitalbix DC. Pavo vital staat hier in de kast maar gaat de fjord van schuren

Horseloverl

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:53

Wij voeren twm horsemix aan de Friezen. Is eigenlijk voor maanexemers maar ze blijven er super zwart van!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:53

Elvirawortel schreef:
Ben ik het niet mee eens. Het hangt helemaal van het ruwvoer af welke tekorten er in het rantsoen zitten en wat je dus aan moet vullen. Daarom zoek ik naar verschillende soorten ruwvoer in de hoop dat ze dan een minimale hoeveelheid vitamine brok nodig hebben. Paarden kunnen van ruwvoer leven, anders waren ze al lang uitgestorven. Maar dan moet je wel even zoeken naar het perfecte ruwvoer en dat valt niet mee, dus zolang ik dat nog niet gevonden heb geef ik keurig de aanbevolen hoeveelheid Vitalbix DC. Pavo vital staat hier in de kast maar gaat de fjord van schuren

Ben ik met je eens, maar dan zou je het moeten testen. Pas dan weet je wat er in al die verschillende soorten ruwvoer zit. Dat dat weer aanvullen met de afgepaste hoeveelheid brokjes en vervolgens bloed prikken om te kijken of je paard nog te korten heeft.

Paarden kunnen uiteraard prima op enkel ruwvoer leven. Het is maar net wat je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:04

de ruwvoeders die je online kunt bestellen staat een analyse bij dus dan ben je met rekenen al een heel end maar dan moet er nog wat uitgerekend worden...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:05

Elvirawortel schreef:
de ruwvoeders die je online kunt bestellen staat een analyse bij dus dan ben je met rekenen al een heel end maar dan moet er nog wat uitgerekend worden...

Ja maar ik neem aan dat je ook nog gras en hooi wil voeren? Je maakt een berekening van je totale voeding toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:51

Jessix schreef:
Elvirawortel schreef:

Ja maar ik neem aan dat je ook nog gras en hooi wil voeren? Je maakt een berekening van je totale voeding toch?

Hooi hier is ook geanalyseerd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:51

Oh nou, dan kun je gaan rekenen toch? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:06

Ik denk dat ik dat maar ga doen ja, ik ben dan geen voer deskundige maar er staat zo’n hele tabel ergens met alle voedingsstoffen die een paard gemiddeld nodig heeft Bedankt iedereen voor de adviezen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:20

Ja, die gegevens zijn er.

Voor een paard van 500kg: Links is CVB-minimum, rechts is NRC (niet de krant) voor een volwassen paard (merrie of ruin) in rust (en niet drachtig of zogend). Ik raad altijd aan de hoogste van deze 2 minimum-waarden te gebruiken. Zelf houd ik voor een paard van 500kg 1500IU vit. E aan, omdat mijn ervaring is dat paarden het beter doen met deze hoeveelheid (3IU/kg paard) dan met de officiele minimumhoeveelheid (1IU/kg paard). En ik ook in de literatuur wel aanwijzingen heb gevonden voor een hogere dosis. Overigens zijn er ook maxima voor de meeste mineralen en zeker vitamine A en D, maar dat is weer een ander verhaal.
Afbeelding

De 2 bronnen waar je deze gegevens vandaan kan halen en nog veel meer:
CVB: http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx en dan Tabellenboek veevoeding Paarden Pony's 2016 2e paragraaf, 2e link van onder
NRC: https://www.nap.edu/read/11653/chapter/1

Mocht je dingen niet kunnen vinden in je analyse, dan is dat niet raar. De meeste analyses bevatten maar een gedeelte van deze waarden of zelfs alleen het energie-, eiwit- en suikergehalte. Een volledige analyse kost over het algemeen meer dan 150 euro (de laatste keer dat ik een prijsopvraag deed was het 175 euro).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:29

Super bedankt! Ik laat ook geen uitgebreide analyse van mijn eigen hooi maken, ik kan hier niet heel veel hooi opslaan dus dan zou ik steeds opnieuw moeten doen, veel te veel werk en veel te duur! Maar ik heb een leverancier gevonden die het al geanalyseerd heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:51

Nog een vraag:
Op de analyse van de vitalbix staat eerst selenium totaal zinkt totaal, vervolgens staat onderaan nog selenium organisch en Zink (3b605) en koper staat ook zo’n getal achter. Is dat belangrijk? Of moet ik gewoon kijken of het totaal goed zit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:35

Maak anders even foto en zet die hier neer?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:26

Mizora schreef:
30g pavo vital staat gelijk aan 75g vitalbix daily complete. Pavo zit gemiddeld gesproken erg laag in hun advieshoeveelheid qua vitaminen en mineralen, helaas.

Qua mineralenbrokken adviseer ik de volgende dosering (uiteraard of of, niet en en):
- 30g Marstall Force/100kg paard
- 30g Pavo Vital/100kg paard
- 40g JPGEF balancer/100kg paard
- 75g Vitalbix DC/100kg paard
- 120g Metazoa Broxxx/100kg paard (raad ik i.v.m. calciumgehalte in de meeste gevallen af)
- 120g Pure Balance/100kg paard

Als je absoluut de laagste hoeveelheid mineralenbrok wilt voeren, en dan accepteert dat de hoeveelheid vitamine E wel minimaal behaald wordt (1IU/kg paard), maar niet optimaal (3IU/kg paard), kan je pavo vital en marstall force combineren. Beide fabrikanten hebben de nadruk op andere vitaminen en mineralen gelegd, waardoor om ook met het minst aanvullende mineraal je een dosering van 30g/100kg nodig hebt. Voer je van beide producten 50:50, dan kan je (behalve dus qua vit. E optimaal) met 20g/100kg paard af. 10g Vital en 10g Force.

Soms hoor je Cavalor FiberForce geadviseerd worden, maar dat is helaas een zeer ongeconcentreerd bijvoer. Je moet daar 800g/100kg paard van voeren voor alle vitaminen en mineralen en dan zit vit. E zelfs maar net aan minimaal (1.1IU/kg paard, optimaal is 3IU/kg paard).

Als ik dit goed begrijp, adviseer jij een paard van 600kg 180 gram pavo vital te voeren? I.p.v. de 100 gram die ze bij pavo adviseren?
En dat gaat dan puur om de vitamine E?
180 gram brok is nog niet veel natuurlijk, maar het is bijna het dubbele.

Kan je dan niet teveel van de andere vitamines voeren als je die 180 gram aanhoudt? Of is het dan beter losse vitamine E bij te geven?

Ik geef nu een tijdje de pavo vital, aangevuld met nog een muesli en lucerne. Hij doet het er wel goed op, maar is soms wat schrikkeriger dan toen ik hem kocht. En ben er nog niet helemaal uit waarom.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:26

Ja, ik adviseer 180g Vital voor een paard van 600kg (mits hij geen ander bijvoer krijgt!).
Nee, niet puur vanwege de hoeveelheid vit. E.

Aangezien je er muesli naast voert, zou ik de soort en de (gewogen! niet gemeten) hoeveelheid moeten weten om te kijken of je voldoende voert.

Ter verduidelijking waar de waarden vandaan komen, een tabel:

Afbeelding

Ik heb in dit geval grof hooi gepakt om de hoeveelheid energie niet volledig uit de pas te laten lopen. Maar gemiddeld hooi en fijn hooi zitten gemiddeld gesproken o.a. lager in het selenium. Welk soort ruwvoer ik kies wisselt, daardoor zijn niet al mijn overzichtjes gelijk.

Dit is een paard van 500kg, waarbij er 10kg hooi gegeven wordt en dit eventueel aangevuld wordt met een mineralenbrok. De hoeveelheid staat er dan boven. De behoefte is afgestemd op een volwassen paard in rust (en niet drachtig of lacterend). Echter verandert er totdat je in de zware/zeer zware trainingen zit eigenlijk vrij weinig, anders dan dat de eiwit- en energiebehoefte omhoog gaat.

Wat belangrijk is bij deze tabel is dat er vrijwel geen absolute getallen in opgenomen zijn. Het zijn relatieve getallen waarbij 1 gelijk is aan de minimale advieshoeveelheid (ADH, minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Als er 1 staat, betekent dit dat het 100% van de ADH is. Hoger dan dat is niet beter over het algemeen, lager is ongewenst vanwege het risico op tekorten of (in het geval van vit. E) suboptimale hoeveelheden. De minimumwaarde voor vit. E is 0.35 (dus 0.3-0.4).

Vit. A is op het moment een beetje een twijfelgeval. Ik ben het niet eens met de insteek van Pavo dat paarden minder vit. A nodig hebben, paarden komen er echter een heel eind mee. Het is voor mij wel de reden dat ik geen Pavo Vital adviseer aan dieren jonger dan 3 jaar, die hebben ook nog eens een verdubbelde vit. A-behoefte. Behalve bij Vital zal ik dan ook streven naar minimaal 1.0 qua relatieve waarde.

De kleuren zijn niet gekoppeld aan gewenste waarden. Het is simpelweg een trucje om geen afwijkende waarden over het hoofd te zijn. Groen staat dus niet voor goed, maar voor hoogste waarde. Rood staat niet per se voor slecht, maar voor laagte waarde. Doordat ik gekozen heb om voor deze tabel geen zout te supplementeren, zie je dat Na en Cl beide zeer laag zijn. De meeste mineralenbrokken zullen wel iets van deze twee producten bevatten, maar niet zo veel, maar het is vaak niet opgenomen in de analyse op de verpakking en dus kan ik het niet meenemen in de tabel.

De bonus die ik in deze tabel heb meegenomen is Subli bikkels. De fabrikant adviseert 30-100g bikkels/100kg paard. De dosering hier is 120g/100kg paard. Ik ben geen fan van het product, omdat je zelfs met 4x zo hoge dosering als het minimum-advies van de fabrikant, je nog steeds weinig vit. E geeft en pas aan de minimale ADH van zowel Se als Zink.

Ps. Negeer de tweede kolom, die kan er niet afgeknipt worden i.v.m. de tabelopbouw, maar voegt niets toe in dit geval.

Ps2. De bronnen voor de ADH zijn zoals altijd een combinatie van de hoogste minimale waarden van het CVB en NRC. Met vit. E als enige verhoogd naar eigen inzicht.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:45

Mizora schreef:
30g pavo vital staat gelijk aan 75g vitalbix daily complete. Pavo zit gemiddeld gesproken erg laag in hun advieshoeveelheid qua vitaminen en mineralen, helaas.

Qua mineralenbrokken adviseer ik de volgende dosering (uiteraard of of, niet en en):
- 30g Marstall Force/100kg paard
- 30g Pavo Vital/100kg paard
- 40g JPGEF balancer/100kg paard
- 75g Vitalbix DC/100kg paard
- 120g Metazoa Broxxx/100kg paard (raad ik i.v.m. calciumgehalte in de meeste gevallen af)
- 120g Pure Balance/100kg paard

Als je absoluut de laagste hoeveelheid mineralenbrok wilt voeren, en dan accepteert dat de hoeveelheid vitamine E wel minimaal behaald wordt (1IU/kg paard), maar niet optimaal (3IU/kg paard), kan je pavo vital en marstall force combineren. Beide fabrikanten hebben de nadruk op andere vitaminen en mineralen gelegd, waardoor om ook met het minst aanvullende mineraal je een dosering van 30g/100kg nodig hebt. Voer je van beide producten 50:50, dan kan je (behalve dus qua vit. E optimaal) met 20g/100kg paard af. 10g Vital en 10g Force.

Soms hoor je Cavalor FiberForce geadviseerd worden, maar dat is helaas een zeer ongeconcentreerd bijvoer. Je moet daar 800g/100kg paard van voeren voor alle vitaminen en mineralen en dan zit vit. E zelfs maar net aan minimaal (1.1IU/kg paard, optimaal is 3IU/kg paard).

Zit ik dan wellicht met mijn 200g Equilin Basic en 100g Equilin Balancer (naast ruwvoer) pd voor een paard van 550 kg ook aan de krappe kant? Naast ook nog 200g Herbs van Equifyt en 300g Equifyt pre active

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:26

https://www.equifyt.com/nl/bestel-onlin ... lle/1/22/0
Zou ik dit kunnen voeren met bijv dan nog 100g Vitalbix? Hoeveel zouden ze hier dan van moeten hebben?
Ruwvoer analyse heb ik maar lukt me niet om de foto erbij te krijgen. Ze krijgen ook nog lijnzaad olie. Ik heb pure paardenvoeding ook om advies gevraagd maar ben ook benieuwd naar jullie mening

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:49

Hoe kom je dan aan die 100 gram vitalbix? De waardes van de equifyt zie ik niet staan.
Wat mij betreft valt dit onder ruwvoer? Dan zou je je analyse van je eigen ruwvoer erbij moeten nemen en dan bekijken hoeveel vital bix je nog nodig hebt. Als je precies wilt voeren zul je precies moeten rekenen. Dus "bijv nog 100 gram.." tja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:58

Ja maar dat rekenen gaat lastig omdat op veel dingen niet alle waarden staan ...

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:38

Mizora schreef:
Ja, ik adviseer 180g Vital voor een paard van 600kg (mits hij geen ander bijvoer krijgt!).
Nee, niet puur vanwege de hoeveelheid vit. E.

Aangezien je er muesli naast voert, zou ik de soort en de (gewogen! niet gemeten) hoeveelheid moeten weten om te kijken of je voldoende voert.

Ter verduidelijking waar de waarden vandaan komen, een tabel:

[ [url=m/i0SbG3.gif]Afbeelding[/url] ]

Ik heb in dit geval grof hooi gepakt om de hoeveelheid energie niet volledig uit de pas te laten lopen. Maar gemiddeld hooi en fijn hooi zitten gemiddeld gesproken o.a. lager in het selenium. Welk soort ruwvoer ik kies wisselt, daardoor zijn niet al mijn overzichtjes gelijk.

Dit is een paard van 500kg, waarbij er 10kg hooi gegeven wordt en dit eventueel aangevuld wordt met een mineralenbrok. De hoeveelheid staat er dan boven. De behoefte is afgestemd op een volwassen paard in rust (en niet drachtig of lacterend). Echter verandert er totdat je in de zware/zeer zware trainingen zit eigenlijk vrij weinig, anders dan dat de eiwit- en energiebehoefte omhoog gaat.

Wat belangrijk is bij deze tabel is dat er vrijwel geen absolute getallen in opgenomen zijn. Het zijn relatieve getallen waarbij 1 gelijk is aan de minimale advieshoeveelheid (ADH, minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Als er 1 staat, betekent dit dat het 100% van de ADH is. Hoger dan dat is niet beter over het algemeen, lager is ongewenst vanwege het risico op tekorten of (in het geval van vit. E) suboptimale hoeveelheden. De minimumwaarde voor vit. E is 0.35 (dus 0.3-0.4).

Vit. A is op het moment een beetje een twijfelgeval. Ik ben het niet eens met de insteek van Pavo dat paarden minder vit. A nodig hebben, paarden komen er echter een heel eind mee. Het is voor mij wel de reden dat ik geen Pavo Vital adviseer aan dieren jonger dan 3 jaar, die hebben ook nog eens een verdubbelde vit. A-behoefte. Behalve bij Vital zal ik dan ook streven naar minimaal 1.0 qua relatieve waarde.

De kleuren zijn niet gekoppeld aan gewenste waarden. Het is simpelweg een trucje om geen afwijkende waarden over het hoofd te zijn. Groen staat dus niet voor goed, maar voor hoogste waarde. Rood staat niet per se voor slecht, maar voor laagte waarde. Doordat ik gekozen heb om voor deze tabel geen zout te supplementeren, zie je dat Na en Cl beide zeer laag zijn. De meeste mineralenbrokken zullen wel iets van deze twee producten bevatten, maar niet zo veel, maar het is vaak niet opgenomen in de analyse op de verpakking en dus kan ik het niet meenemen in de tabel.

De bonus die ik in deze tabel heb meegenomen is Subli bikkels. De fabrikant adviseert 30-100g bikkels/100kg paard. De dosering hier is 120g/100kg paard. Ik ben geen fan van het product, omdat je zelfs met 4x zo hoge dosering als het minimum-advies van de fabrikant, je nog steeds weinig vit. E geeft en pas aan de minimale ADH van zowel Se als Zink.

Ps. Negeer de tweede kolom, die kan er niet afgeknipt worden i.v.m. de tabelopbouw, maar voegt niets toe in dit geval.

Ps2. De bronnen voor de ADH zijn zoals altijd een combinatie van de hoogste minimale waarden van het CVB en NRC. Met vit. E als enige verhoogd naar eigen inzicht.

Jeetje, dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ben er van onder de indruk. Echt leerzaam ook. De pavo natures best is vooral voor de lekker er bij, 250 gram per dag en een hand hartog lucerne voor het kauwen. Dat gewicht weet ik niet zo.

Zal eens kijken wat er gebeurt als ik de vital wat ophoog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:00

Elvirawortel schreef:
Ik denk dat ik dat maar ga doen ja, ik ben dan geen voer deskundige maar er staat zo’n hele tabel ergens met alle voedingsstoffen die een paard gemiddeld nodig heeft Bedankt iedereen voor de adviezen!

Ik zou een beetje oppassen met het rekenen met tabellen en gemiddelden. Kijk goed waar die tabellen vandaan komen ook.

Hooi kan gemiddeld zijn, maar is het vaker ook niet. En je paard of pony is al helemaal niet gemiddeld. Buiten de stokmaat, het gewicht etc is er nog zoveel van belang.

Mensen hebben veel vaker problemen door teveel voeren en aanvullen, dan door tekorten bij hun paard. Als het echt alleen om bijvoorbeeld vit E gaat, kun je dat beter gewoon los geven.

Daarnaast heb je gewoon gelijk dat je wil dat je paard alles uit ruwvoer haalt. Daarvoor moet je een zeer gevarieerd dieet aanbieden. Een gezond paard met een gezonde darmflora is daar beter toe in staat dan een paard dat al jaren brok eet. Dan heeft het tijd nodig.

Maar laat je vooral niet gek maken over tekorten als je je paard een gezond en gevarieerd dieet aan kan bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:15

Dank je! Ik wil hem eigenlijk in plaats van alleen hooi ook een grasbrok aanbieden met veel verschillende soorten grassen en kruiden zodat zijn voer wat gevarieerder is. Maar ja, aan welke stoffen heb ik dan nog te weinig in mijn voer? Gewoon maar de aanbevolen hoeveelheid Vitalbix bij geven ben ik een beetje klaar mee, omdat ik inderdaad ook bang ben dat ik dan bepaalde vitaminen waar hij in het hooi en grasbrok al genoeg van heeft, ga overvoeren. Dat rekenen met die tabellen heb ik opgegeven, op elk voedingsmiddel staan weer bepaalde voedingsstoffen die op een ander voedingsmiddel niet staan, maar er waarschijnlijk wel in zitten dus dat is niet te doen. Ik heb pure paardenvoeding om raad gevraagd.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:34

Het is inderdaad niet gemakkelijk. Ook ik ben enorm veel bezig met goede voeding voor paarden, uren rekenen en tellen. Mijn paarden krijgen onbeperkt hooi en afhankelijk van het weer is dit 12kilo of 18kilo, elke dag anders dus. Ik voer ook een balancer bij zonder ijzer, melasse en granen en slechts de helft van de aanbevolen hoeveelheid aangezien mijn paarden meer hooi eten dan het gemiddelde paard en ik ook bang ben teveel te geven. Hier ook al ervaringen gehad met onverklaarbare schrikrecaties en dergelijke. Ik probeer me niet zot te maken en kijk naar mijn paarden. Ze hebben energie zat, blinken en zien er super uit. Mocht ik ooit twijfelen over hun gezondheid laat ik bloed onderzoeken (maar dit is ook niet 100% betrouwbaar).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:43

Elvirawortel schreef:
Dank je! Ik wil hem eigenlijk in plaats van alleen hooi ook een grasbrok aanbieden met veel verschillende soorten grassen en kruiden zodat zijn voer wat gevarieerder is. Maar ja, aan welke stoffen heb ik dan nog te weinig in mijn voer? Gewoon maar de aanbevolen hoeveelheid Vitalbix bij geven ben ik een beetje klaar mee, omdat ik inderdaad ook bang ben dat ik dan bepaalde vitaminen waar hij in het hooi en grasbrok al genoeg van heeft, ga overvoeren. Dat rekenen met die tabellen heb ik opgegeven, op elk voedingsmiddel staan weer bepaalde voedingsstoffen die op een ander voedingsmiddel niet staan, maar er waarschijnlijk wel in zitten dus dat is niet te doen. Ik heb pure paardenvoeding om raad gevraagd.

Elk bedrijf zal snel iets uit hun eigen assortiment adviseren.

Een paard met een gezonde darmflora kan heel veel uit het ruwvoer halen. Ik zelf kies meestal ervoor om 2 of 3 soorten hooi in te kopen. Maar dat was afgelopen periode iets lastig.

Buiten de analyse om is de structuur echt heel belangrijk.

Ik zou niet zo snel bang zijn voor tekorten. Meeste mensen voeren hun paarden eerder ''ziek'' met teveel dan te weinig hoor. Ze maken mensen helemaal gek met hun verkoop verhaaltjes, vermeende tekorten etc etc

Een tijdje wat minder en alleen op ruwvoer en een evt ruwvoer mix en dan pas aanvullen waar je eventueel een tekort krijgt.

Het probleem daarnaast is ook dat paarden helemaal niet zoveel bewegen om zoveel te moeten eten. Een paard moet ook ''verbruiken'' maar dat gebeurt echt vrijwel niet bij het gemiddelde paard.

Wat je wel veel meemaakt is dat mensen hun paard eerst al lange tijd brok en of muesli geven. dan daarmee stoppen en het paard wat sloom lijkt en men al snel roept dat het paard het niet goed doet op alleen ruwvoer. Maar het heeft ten eerste tijd nodig en ten tweede, moet je ook naar de rest kijken.
Als paarden veel op stal staan, missen ze een enorm stuk basis conditie.

Maar de commercieel sterke praatjes winnen nog steeds van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:58

superpony schreef:
Elvirawortel schreef:

Elk bedrijf zal snel iets uit hun eigen assortiment adviseren.

Een paard met een gezonde darmflora kan heel veel uit het ruwvoer halen. Ik zelf kies meestal ervoor om 2 of 3 soorten hooi in te kopen. Maar dat was afgelopen periode iets lastig.

Buiten de analyse om is de structuur echt heel belangrijk.

Ik zou niet zo snel bang zijn voor tekorten. Meeste mensen voeren hun paarden eerder ''ziek'' met teveel dan te weinig hoor. Ze maken mensen helemaal gek met hun verkoop verhaaltjes, vermeende tekorten etc etc

Een tijdje wat minder en alleen op ruwvoer en een evt ruwvoer mix en dan pas aanvullen waar je eventueel een tekort krijgt.

Het probleem daarnaast is ook dat paarden helemaal niet zoveel bewegen om zoveel te moeten eten. Een paard moet ook ''verbruiken'' maar dat gebeurt echt vrijwel niet bij het gemiddelde paard.

Wat je wel veel meemaakt is dat mensen hun paard eerst al lange tijd brok en of muesli geven. dan daarmee stoppen en het paard wat sloom lijkt en men al snel roept dat het paard het niet goed doet op alleen ruwvoer. Maar het heeft ten eerste tijd nodig en ten tweede, moet je ook naar de rest kijken.
Als paarden veel op stal staan, missen ze een enorm stuk basis conditie.

Maar de commercieel sterke praatjes winnen nog steeds van de paarden.

Bedankt! Ja, ik ga het advies van pure paardenvoeding dan ook nog voorleggen aan purehorse. Ik snap helemaal wat je bedoelt, door alle praatjes ben ik ook echt heel bang dat ik mijn paard ergens te weinig van geef. Ze staat wel 24/7 op een paddock Paradise, maar ja zoveel beweging als dat ze in de natuur zouden hebben krijgen ze natuurlijk niet. Ik geef nu keurig de aanbevolen hoeveelheid Vitalbix, maar ik vind die aanbevolen hoeveelheden van Vitalbix een beetje raar. Ze geven bijvoorbeeld aan dat een paard zonder arbeid 50 g per 100 g lichaamsgewicht moet, 60 g per 100 g lichaamsgewicht bij lichte arbeid, 70 gram per 100 g lichaamsgewicht bij matige arbeid enzovoort. Maar dat klopt natuurlijk niet, want het is een vitaminekorrel en de vitamine behoefte stijgt helemaal niet wanneer een paard meer werkt. Bij meer werkt zou je hooguit meer eiwitten moeten geven. Dus ik voel me helemaal niet lekker over die 300 g, maar ben echt heel bang wanneer ik stop dat ze dan te weinig krijgen... ook al lekker bang gepraat dus :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:35

Precies dat dus.

Paarden bewegen heel weinig, ook op een pp en krijgen behoorlijk veel eten.

Er worden nog weinig ruwvoer analyses gedaan, dus de gemiddelden waar ''men'' mee rekent, zijn zeer beperkt.
Net als wat een paard zogenaamd nodig zou hebben. Die tabellen ben ik allang vanaf gestapt, want paarden zijn verre van gemiddeld en er is zoveel meer dan hoogte en arbeid.

Voor het ene paard is lichte arbeid ook totaal iets anders dan voor het andere.

Er is ook nog zoiets als ouderwetse ervaring en wijsheid. Veel teveel mensen brengen teveel tijd door achter de computer, lezen teveel onderzoeken en zien te weinig echte paarden.

En ook al ben ik echt voor zo natuurlijk mogen en hebben wij een mini pp. Er is niks natuurlijks aan. We hebben 3 verschillende rassen en in elk gebied hadden ze ook anders geleefd. En ook hele andere seizoenen gehad.
Het natuurlijke systeem van paarden doet het vaak helemaal niet goed zoals wij paarden houden. En van het ene probleem, rol je vaak in het andere en zo verkopen voeren en supplementen weer goed.