Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:23

Hilli schreef:
Hoe kan een paard een vitamine C-tekort oplopen? Binnen de zoogdieren zijn er 2 soorten die zelf geen vitamine C aanmaken: de mens en de cavia. Voor andere zoogdiersoorten is vitamine C geen essentiële voedingsstof. Het is echter wel een goed en onschuldig conserveringsmiddel, dus een mooie reden om zoiets toe te voegen aan voer lijkt me.

Ale mensapen en de fruitvleermuis maken ook geen vitamine C aan.
Voor het paard is het inderdaad geen ding.

Anoniem

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:55

Maar het klinkt wel leuk,vitamine C, omdat dit bij mensen bekend is als 'extra weerstand vitamine'.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:03

Nee bij sportpaarden is hun eigen aanmaak soms onvoldoende...

Deels door de voeding die anders is dan bij een "gewoon" paard... namelijk minder ruwvoer, veel meer granen enz...

Deels door de beperkte (tot soms zelfs helemaal geen) weidegang...

Stressfactoren die erbij komen tijdens transport en wedstrijden en de doorgedreven dagelijkse intensieve trainingen...

Hierdoor is het geweten dat sportpaarden waar hoge eisen aan gesteld worden, vaak wel gebaat zijn met een extra aanbod van Vit. C

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:34

Renpaarden krijgen ook veel vit. C bij.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:33

En oude/zieke paarden zijn er ook gebaat bij.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:12

Nou ik ben echt heel erg in mijn nopjes.
Van de week even gereden,en zelfs na het rijden had ze nog zin om te ontploffen
En werd de paddock nog even om geploegd.
Nu is het bijna om de dag die ouwe muts wel even uit de plaat gaat.
Ze is heet,wakker,alert,en sensibel.
Als een jonge deerne.
Een genot om haar zo heerlijk fris te zien

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:18

Het is fijn als je kan rijden met een erg wakker en alert paard. Dat is voor mij niet weggelegd. Paard werd echt " gek" helaas. Verder deed ze het prima. Ziet er goed uit en vinden het lekker

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:14

Nouvel schreef:
Ik vind het toch wel interessant worden...

Hoe gaat het met de paarden die ineens erg druk en kijkerig werden nu ze er weer vanaf zijn gehaald?
Zijn ze weer rustig geworden, en hoe lang duurde dat?

Die van mij krijgt nu al twee weken niet meer en sinds afgelopen week weer alleen zijn normale brok, hij is wel minder sensitief sinds afgelopen week in goede zin want het was echt onhoudelijk.
Ik heb nog 1 zak van 3 kilo staan, als ik weer wat zwaarder ga trainen ga ik eens kijken wat het doet als ik alleen na het werk 2 handjes voer iedere dag (want hij kreeg meteen 3x op een dag) als het effect dan beter is blijf ik dat misschien doen.
Maar hij was met een dag of vier weer normaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:31

Ik vraag me af...degenen die een zodanig hyperend paard kregen....voerden jullie de maximum aanbevolen hoeveelheid?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:25

Ik heb mijn bijna 5 jarige Friese merrie op de C4L en luzerne staan (naast hooi natuurlijk) en ik heb haar vorige week eens wat basisbrok bijgegeven. Ik vond dat ze daar veel heter werd, rillerig. Nu weer alleen de C4l/luzerne en dan is ze wel heel alert maar zo fijn te bewerken. Dit weekend beide dagen ongeveer een half uur actief in de bak gereden, overgangen en souplesse. Daarna nog een klein uurtje buiten uitstappen met lange teugel. Ze blijft onveranderd energiek maar wel relaxed. (het lange uitstappen/bosritje had niets te maken met de intensiteit van de oefeningen in de bak. Ze was gewoon droog en snel op adem maar ik wilde de eventuele energie er even uitrijden, ben niet zo'n held van mezelf ;) ) Ik ben er dus tot zover zeer over te spreken.
Haar weerstand is ook omhoog gegaan. Voor het eerst in de rui zonder schurftmijten aan de achterbenen en de mok die ze flink had door de natte paddock is weg. (de schurftmijt was wel al onderweg vlak voor we begonnen met die voer maar heeft niet doorgezet. Voorgaande jaren heb ik royaal sebacil moeten gebruiken en nu helemaal niets dus ik gok op het voer...)

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:13

Hallo allemaal :)

Ik merk dat er nu een geruchtenstroom op gang komt hier, maar ook andere fora nav dit topic dat veel paarden te druk/onhandelbaar/gestresst worden van Care4Life. Terwijl het nog steeds om een paar gaat op een heleboel paarden. Dit wilde ik toch even zeggen aangezien we toch echt ook heel veel tevreden gebruikers zien :)

@Jannepauli nog bedankt voor het meedenken en je vragenlijst ;) Mooie input :j

We hebben besloten dat mensen zich eerst gewoon per mail kunnen melden bij ons ivm Care4Life en hyper/zenuwachtig gedrag en dat men dan de vragenlijst krijgt toegemaild. Dat is ook handiger voor wanneer mensen van buiten Bokt ons benaderen.

@Rais, ik denk dat jouw mail niet is aangekomen? Wil je hem nog eens forwarden naar groomingteam@pavo.nl?
Anders evt een CC naar pavo.groomingteam@pavo.net
Ben bang dat onze mailservers nog steeds aan het spoken zijn :o

Ik heb sowieso nog geen mails ontvangen nav de oproep. Klopt dat?

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:19

Ik voer C4L nu zo'n 2 maanden aan mijn 2 shetlandpony's (beiden ong. 250 gram per dag) en ben er tevreden over. Pony's doen het er goed op, eten goed en ik vind het zelf heerlijk ruiken.

Nu was ik gisteren op Flanders Horse Expo en iemand van het Pavo-team bij de stand vertelde mij dat dit voer eigenlijk gebruikt moet worden als "kuur", dus voor kortere tijd. Nu kan ik dat nergens terugvinden ( niet in folders, op internet, op de zak..), dus ik vraag mij af wat hier waar van is...

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:39

Je kunt het zowel als kuur inzetten in bijv voorjaar/najaar (ivm verharen) of na ziekte of spijsverteringsproblemen. Maar het kan zeker ook langdurig gevoerd worden. Anders zou het ook geen zin hebben om de collageen erin te doen. Dat heeft nl wel een tijdje nodig voor dat optimaal aanslaat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:46

Ik voer het nu voor de derde week en ben nog steeds erg tevreden! alle 3 doen het goed, 2 beginnen al flink te verharen.. ben benieuwd hoe shet uit zn vacht komt... die heeft er altijd wat moeite mee. verder geen gekke schrikkerige paarden, maar gewoon vrolijk. ook mijn ir paard heeft geen last van jeuk en dikke manenkam dus ik ber noh altijd erg tevreden

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:48

Ik voer het nu een dikke maand, en nog steeds heel tevreden over! Mest is goed (geen vieze achterbenen meer) en mijn jonge paard is over het algemeen gewoon vrolijk. Ik kreeg gisteren op de stand van Pavo op FHE de raad om C4L telkens te mengen met andere brok (zoals ik al deed), en om van de Podogrow uiteindelijk over te schakelen op Condition.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:10

Ik geef het mijn 3 jarige hengstje nu ook een beetje bij zn andere voer, ook hier een relaxt paardje. Ik vind het nog steeds erg fijn spul en blij met dit voer!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:13

Pavo_GT schreef:

Ik merk dat er nu een geruchtenstroom op gang komt hier, maar ook andere fora nav dit topic dat veel paarden te druk/onhandelbaar/gestresst worden van Care4Life. Terwijl het nog steeds om een paar gaat op een heleboel paarden. Dit wilde ik toch even zeggen aangezien we toch echt ook heel veel tevreden gebruikers zien :)

We hebben besloten dat mensen zich eerst gewoon per mail kunnen melden bij ons ivm Care4Life en hyper/zenuwachtig gedrag en dat men dan de vragenlijst krijgt toegemaild. Dat is ook handiger voor wanneer mensen van buiten Bokt ons benaderen.

@Rais, ik denk dat jouw mail niet is aangekomen? Wil je hem nog eens forwarden naar groomingteam@pavo.nl?

Wel van mij in iedergeval. Zal er nog even 1 sturen.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:56

Kinke schreef:
Ik vraag me af...degenen die een zodanig hyperend paard kregen....voerden jullie de maximum aanbevolen hoeveelheid?

Ik heb een paard van rond de 800kg.. hij kreeg nog geen 300 gram per dag naast zijn 500 gram conditiebrok per dag. Van de gewone kruidenmuesli's die hij daarvoor kreeg, kreeg hij 500 gram per dag naast zijn 500 gram conditiebrok (en daar reageerde hij niet op).

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:18

Pavo_GT schreef:

Ik heb ook een mail gestuurd. Blijkbaar ook niet aangekomen. Zal hem nog een keer sturen. Ik hoop ook niet dat door dit topic de goede naam van het product in het geding komt hoor. Eigenlijk toch juist een positief iets dat sommige paarden er erg fris van worden. Alleen is het wel fijn als dat te verklaren valt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:49

Mijn merrie heeft het na 4 dagen eventjes graag opgegeten maar nu is ze ondertussen alweer een drietal dagen met lange tanden aan het eten...
Tegen de volgende ochtend is haar bak wel leeg maar je ziet dat ze er niet echt fan van is en ik vind het ook wel wreed dat ik haar iets doe eten dat ze dan blijkbaar toch niet graag lust...

Ze doet het er echter wel super goed op... blinkt en is wakker, alert, fris maar handelbaar en heeft echt zin om te werken enz...

Ik sta dus in tweestrijd... kiezen tussen doordoen omdat ze het er zo goed op doet en het erbij nemen dat ze het eigenlijk niet zo graag lust... of ermee stoppen omdat ik het zielig vind dat ze iets moet eten dat ze niet zo heel graag wil eten ?

Wat zouden jullie doen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:51

Bij mij deed ik er een scheutje zonnebloemolie overheen de eerste dagen (toen hij het nog niet zo vlot at). Tegenwoordig is het niet meer nodig. (paard gaat alleen even op stal om te eten, dus een dooreter is dan wel fijn).

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:54

Kreeg ze hiervoor melassevrij voer? Mijne niet en die moest er ook echt aan wennen want melasse is toch een lekkermaker van het voer, mijn paardje gaat het eigenlijk steeds lekkerder vinden en is er nu ook echt aan gewend.. Ik ben wel met natures best samen met care4life begonnen en dan steeds minder natures best erbij.. En uiteindelijk volledig care4life. Als je paard er verder zo goed uitziet en het goed doen zou ik zeker even doorzetten! Zie het als dat jij thee met suiker drinkt en ineens zonder suiker moet leren drinken..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:00

Ze krijgt er een scheut maïsolie bij en haar muesli die ik meng tot het op is met de C4L om haar het te leren eten... maar het helpt niet... ze filtert haar muesli er eerst uit en laat de C4L liggen en eet dat dan tijdens de nacht mondjesmaat op...

De C4L zo in haar bak zonder olie en zonder muesli laat ze staan...

Hiervoor kreeg ze geen melassevrij voer... dus ze moet inderdaad wennen maar na 14 dagen dacht ik dat het wel overgeschakeld zou zijn?
Vooral omdat ze het na dag 4 wel een aantal dagen met veel smaak op at... en dan plots weer niet meer...

Dat lijkt me het gekke?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:10

Dat is inderdaad wel vreemd... En na 14 dagen was mijn paard er ook wel aan gewend.. Hmmm ja hoelang moet je zoiets blijven proberen..

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:11

Ik heb de mail ook nog een keer gestuurd, naar beide mailadressen.