Levita30 schreef:Even mijn kritische/ thoretische blik. Ben benieuwd naar jullie reacties!
Ik heb eens naar de HH basis gekeken omdat er hier zoveel over gepraat wordt. Maar met de aanbevolen hoeveelheid per dag komt mijn paardje nooit aan de energie die ze nodig heeft. Daarnaast zou ik toch ook echt graag willen weten hoeveel mineralen en vitaminen er in zitten om te kijken of dat wel voldoet aan de behoefte van mn paard..... Ik denk persoonlijk niet dat je die voldoende uit de producten kan halen die er in zitten al helemaal niet bij de dosering die aangegeven is. Het is zo ondertussen wel bekend dat alleen ruwvoer niet meer kan, er zitten HELAAS niet meer voldoende vitaminen en mineralen in...... Daarom wil ik (natuurlijk op een zo gezond mogelijke manier!) er voor zorgen dat mijn paardje wel de vitaminen en mineralen binnen krijgt die ze nodig heeft.
Verder vind ik het vreemd dat er toch aardig wat paarden zijn die het slecht eten terwijl ze zeggen dat er alleen maar dingen in zitten die een paard in de natuur ook zou eten....
Logisch dat sommige paarden het er beter op doen omdat de HH de waarschijnlijk zetmeel en suikrrijke brok of muesli vervangt, dan is het een hele verbetering!
Verder vind ik het erg veel geld voor iets waarvan je niet eens weet wat je voert (qua vitaminen en mineralen dan)
Verder staat dit op de website:
- ondervangt mycotoxinen (hoe dan??)
- zorgt voor een stabiele spijsvertering (waarom dan?)
- zorgt voor een normaal eetgedrag (rustig, ontspannen, afgewisseld met een hap ruwvoer) (oke, kan.... omdat ze het niet lekker vinden?)
- heeft een zeer goede voederconversie (veel benutbare stoffen, weinig mest) (oke, goed punt)
- is economisch in gebruik (hoeveelheid, gezondheid, mestafvoer, etc.)(heeleconomisch maar moet eigenlijk veel meer voeren dan ze aangeven om aan de energie behoefte te komen, dan wordt het erg duur)
- bevat geen reststoffen afkomstig van afvalstromen vanuit andere industrieën (goed punt)
- bevat grondstoffen afkomstig van biologische teelt (goed punt)
- bevat enkel grondstoffen die het paard in de vrije natuur ook zou eten, aangevuld met kruiden die ondersteuning bieden aan het gehele gestel van het paard welke meer belast wordt door bv arbeid (ook in de natuur eten..... waaom vinden heel wat paarden het niet lekker?)
- is geen vervanger van ruwvoer (goed om te vermelden!)
- is NIET op smaak gebracht d.m.v. zout of een bepaalde vorm van suiker: sommige paarden moeten daarom wennen aan de smaak. (oke)
Ik ben dus echt niet overtuigd dat dit het voer moet zijn!
Wat betreft de hoeveelheid vitaminen en mineralen (v&m) is dit voer vergelijkbaar als andere voeders, alleen zijn hier de V&m natuurlijk. Bij andere voeders zijn ze toegevoegd. Voergezond mag de waarden niet noemen omdat ze van nature voorkomen in het voer. Wettelijk gezien mogen alleen toegevoegde v&m genoemd worden op de zak. Dat is dus ook wat je ziet op andere zakken. Voergezond weet uiteraard wel de gemiddelde voedingswaarde van hun producten. Mail hun er anders over. Dan weet je wat meer.
De mycotoxinen worden door bepaalde kruiden ondervangen. Nogmaals; wil je ook dit exact weten, mail dan even naar Voergezond.
Als je niet aan de aanbevolen hoeveelheid energie komt met de aanbevolen hoeveelheid, dan voer je gewoon meer. Dat is het voordeel van dit voer, je kunt het voeren naar behoefte. Ja, het wordt dan duurder, maar gezondheidsproblemen zijn er veel minder met paarden op HH dus daar bespaar je weer op.
Waarom sommige paarden het niet lekker vinden is mij niet helemaal duidelijk. Het kan komen omdat de kruiden en grassen gemend en klein gemaakt zijn. In de natuur eten paarden de plantjes vers van de grond. Dat doen ze natuurlijk niet helemaal met een zak HH. Het kan ook zijn dat sommige paarden gewoon weinig nodig hebben. Dan is er nog de suikerverslaving als mogelijkheid. Dus ja, het kan van alles zijn en zeker weten doe je het nooit. Maar over het algemeen eten de meeste paarden het prima.