Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:02

Levita30 schreef:
Even mijn kritische/ thoretische blik. Ben benieuwd naar jullie reacties!

Ik heb eens naar de HH basis gekeken omdat er hier zoveel over gepraat wordt. Maar met de aanbevolen hoeveelheid per dag komt mijn paardje nooit aan de energie die ze nodig heeft. Daarnaast zou ik toch ook echt graag willen weten hoeveel mineralen en vitaminen er in zitten om te kijken of dat wel voldoet aan de behoefte van mn paard..... Ik denk persoonlijk niet dat je die voldoende uit de producten kan halen die er in zitten al helemaal niet bij de dosering die aangegeven is. Het is zo ondertussen wel bekend dat alleen ruwvoer niet meer kan, er zitten HELAAS niet meer voldoende vitaminen en mineralen in...... Daarom wil ik (natuurlijk op een zo gezond mogelijke manier!) er voor zorgen dat mijn paardje wel de vitaminen en mineralen binnen krijgt die ze nodig heeft.

Verder vind ik het vreemd dat er toch aardig wat paarden zijn die het slecht eten terwijl ze zeggen dat er alleen maar dingen in zitten die een paard in de natuur ook zou eten....

Logisch dat sommige paarden het er beter op doen omdat de HH de waarschijnlijk zetmeel en suikrrijke brok of muesli vervangt, dan is het een hele verbetering!

Verder vind ik het erg veel geld voor iets waarvan je niet eens weet wat je voert (qua vitaminen en mineralen dan)

Verder staat dit op de website:

- ondervangt mycotoxinen (hoe dan??)
- zorgt voor een stabiele spijsvertering (waarom dan?)
- zorgt voor een normaal eetgedrag (rustig, ontspannen, afgewisseld met een hap ruwvoer) (oke, kan.... omdat ze het niet lekker vinden?)
- heeft een zeer goede voederconversie (veel benutbare stoffen, weinig mest) (oke, goed punt)
- is economisch in gebruik (hoeveelheid, gezondheid, mestafvoer, etc.)(heeleconomisch maar moet eigenlijk veel meer voeren dan ze aangeven om aan de energie behoefte te komen, dan wordt het erg duur)
- bevat geen reststoffen afkomstig van afvalstromen vanuit andere industrieën (goed punt)
- bevat grondstoffen afkomstig van biologische teelt (goed punt)
- bevat enkel grondstoffen die het paard in de vrije natuur ook zou eten, aangevuld met kruiden die ondersteuning bieden aan het gehele gestel van het paard welke meer belast wordt door bv arbeid (ook in de natuur eten..... waaom vinden heel wat paarden het niet lekker?)
- is geen vervanger van ruwvoer (goed om te vermelden!)
- is NIET op smaak gebracht d.m.v. zout of een bepaalde vorm van suiker: sommige paarden moeten daarom wennen aan de smaak. (oke)

Ik ben dus echt niet overtuigd dat dit het voer moet zijn!

Wat betreft de hoeveelheid vitaminen en mineralen (v&m) is dit voer vergelijkbaar als andere voeders, alleen zijn hier de V&m natuurlijk. Bij andere voeders zijn ze toegevoegd. Voergezond mag de waarden niet noemen omdat ze van nature voorkomen in het voer. Wettelijk gezien mogen alleen toegevoegde v&m genoemd worden op de zak. Dat is dus ook wat je ziet op andere zakken. Voergezond weet uiteraard wel de gemiddelde voedingswaarde van hun producten. Mail hun er anders over. Dan weet je wat meer.

De mycotoxinen worden door bepaalde kruiden ondervangen. Nogmaals; wil je ook dit exact weten, mail dan even naar Voergezond.

Als je niet aan de aanbevolen hoeveelheid energie komt met de aanbevolen hoeveelheid, dan voer je gewoon meer. Dat is het voordeel van dit voer, je kunt het voeren naar behoefte. Ja, het wordt dan duurder, maar gezondheidsproblemen zijn er veel minder met paarden op HH dus daar bespaar je weer op.

Waarom sommige paarden het niet lekker vinden is mij niet helemaal duidelijk. Het kan komen omdat de kruiden en grassen gemend en klein gemaakt zijn. In de natuur eten paarden de plantjes vers van de grond. Dat doen ze natuurlijk niet helemaal met een zak HH. Het kan ook zijn dat sommige paarden gewoon weinig nodig hebben. Dan is er nog de suikerverslaving als mogelijkheid. Dus ja, het kan van alles zijn en zeker weten doe je het nooit. Maar over het algemeen eten de meeste paarden het prima.

Tinkels

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:15

Over het slechte eten kan ik nu zeggen:

Ze eten echt naar behoefte..... toen mijn paardje stil stond omdat de grond bevroren was met sneeuw e.d. at ze der voer bijna niet. Liet het gerust staan tot 's avonds/ volgende dag.
Nu ze weer volop in training staat, eet ze het direct op! Ze heeft het nu dus echt nodig.

W.b.t. de energie die een paard nodig heeft... die wordt grotendeels al door het ruwvoer gegeven. Ook kun je het natuurlijk testen of ze echt energie te kort heeft.

MIjn merrie van 1.72 krijg 2x daags een halve weidebrok plus en na de arbeid een hele voerschep Normaalbrok, met daarbij veel ruwvoer. Energie ZAT, zit super goed in der vel, glanst als nooit ter voren. Dat zijn voor mij ook tekenen dat het goed voer is, waar genoeg in zit.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:17

meerhofh schreef:
Wat betreft de hoeveelheid vitaminen en mineralen (v&m) is dit voer vergelijkbaar als andere voeders, alleen zijn hier de V&m natuurlijk. Bij andere voeders zijn ze toegevoegd. Voergezond mag de waarden niet noemen omdat ze van nature voorkomen in het voer. Wettelijk gezien mogen alleen toegevoegde v&m genoemd worden op de zak. Dat is dus ook wat je ziet op andere zakken. Voergezond weet uiteraard wel de gemiddelde voedingswaarde van hun producten. Mail hun er anders over. Dan weet je wat meer.

De mycotoxinen worden door bepaalde kruiden ondervangen. Nogmaals; wil je ook dit exact weten, mail dan even naar Voergezond.

Als je niet aan de aanbevolen hoeveelheid energie komt met de aanbevolen hoeveelheid, dan voer je gewoon meer. Dat is het voordeel van dit voer, je kunt het voeren naar behoefte. Ja, het wordt dan duurder, maar gezondheidsproblemen zijn er veel minder met paarden op HH dus daar bespaar je weer op.

Waarom sommige paarden het niet lekker vinden is mij niet helemaal duidelijk. Het kan komen omdat de kruiden en grassen gemend en klein gemaakt zijn. In de natuur eten paarden de plantjes vers van de grond. Dat doen ze natuurlijk niet helemaal met een zak HH. Het kan ook zijn dat sommige paarden gewoon weinig nodig hebben. Dan is er nog de suikerverslaving als mogelijkheid. Dus ja, het kan van alles zijn en zeker weten doe je het nooit. Maar over het algemeen eten de meeste paarden het prima.

Dan geef je op de website toch de geschatte natuurlijke waarden?? Waar komt de vitamine E van daan dan? Ik ben nog nooit een kruid of iets degelijks die in zoveel vit E kan voorzien. Maar da moet ik idd misschien aan HH zelf vragen.

Heb het laatst uitgerekend en moet er zn 4,5 kg van voeren per dag..... mn portamonnee!!!!

Blijft iets onzekers voor mij en ik denk dat ik ook natuurlijk/gezond voer dus...... blijf tot nu toe bij mn eigen rantsoennetje.......

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 16:37

Waarom zou je zoveel moeten voeren? Hoe hoog staat jouw paard in training dan?
Mijn recreatieFries krijgt 4 handjes per dag en laat er soms nog van staan (hij heeft gemiddeld 4 dagen werk en 3 dagen vrij)
De recreatiepony doet het met 2 handjes per dag en laat daar regelmatig van staan. Rest halen ze uit hun kuil.

En waarom niet willen eten: Onze pony moest er ook aan wennen. Ze zijn immers gewend aan veel zoeter biks voorzien van suikers. Ga maar zelf na: wat zou jij liever eten? En zoete koek of een kruidige koek (wat dus puur kruiden smaakt). Of beter: pure kruidenthee of toch liever met een schepje suiker erin? Als ze nu eens een handje gewone biks krijgt valt ze daar echt op aan. Net zoals ik op een chocoladereep bijv ;)

En daarbij eten ze het dus echt naar gelang ze het nodig hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:44

ik kan levita haar standpunt ook wel ergens begrijpen. Mijn paard zou dus haar voer ook gewoon laten staan en echt alleen maar het hoogst noodzakelijke eten. Wat helaas niet overeenstemt met wat ze werkelijk nodig heeft om op gewicht te blijven. En je kan wel zeggen het is volhouden, ze moeten van hun suikerverslaving af, maar als ze gedurende weken amper hooi eten, en hun voerbak nog niet eens bekijken en ze staan zwaar in het werk. Dan pas je toch het rantsoen aan.
Zelfs al zou ik makkelijk aan HH geraken ik durf dus de overstap niet te maken... Ze eet nu al met lange tanden haar zuivere granen en luzernecobs (melassevrij).

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:13

petitparis schreef:
ik kan levita haar standpunt ook wel ergens begrijpen. Mijn paard zou dus haar voer ook gewoon laten staan en echt alleen maar het hoogst noodzakelijke eten. Wat helaas niet overeenstemt met wat ze werkelijk nodig heeft om op gewicht te blijven. En je kan wel zeggen het is volhouden, ze moeten van hun suikerverslaving af, maar als ze gedurende weken amper hooi eten, en hun voerbak nog niet eens bekijken en ze staan zwaar in het werk. Dan pas je toch het rantsoen aan.
Zelfs al zou ik makkelijk aan HH geraken ik durf dus de overstap niet te maken... Ze eet nu al met lange tanden haar zuivere granen en luzernecobs (melassevrij).

precies! je weet gewoon niet wat er in gaat. En bij is het de bedoeling van bijvoeren (omdat het helaas nodig is) dat ik "zeker weet dat er voldoende vit/min in gaan. Daarnaast in het voer wat ik er nu bij voer zit 2 % suiker (natuurlijk, niets aan toegevoegd en geen melasse) in rurvoer zit tussen de 8 en 12 % suiker en daar eten ze veeel meer van! In alle grassen en kruiden zit voor zover ik weel rond die percentages. En volgens mij is het ook nog zo, maar weet ik niet zeker, hoe meer blad, hoe meer suiker..... dus wat zou het suiker % zijn in HH??

En hoe weet een paard wat goed voor hem is en hoeveel hij moet eten? Ik merk ook niet aan mezelf als ik een magnesium tekort heb. Ken ook een paard met een natrium tekort en hij had zeker wel een liksteen in zn stal maar gebruikte hem nauwelijks.......

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:41

maar je weet met ander voer toch ook niet wat er in gaat? De gehalten die van nature in de basisvoeding zit, staan namelijk nooit vermeld, alleen wat is toegevoegd.
En hoe weet je dat je er nu niet veel te veel in gooit aan vitaminen en mineralen? Te veel is ook schadelijk. Wil je het precies goed doen, dan moet je regelmatig een bloedonderzoek doen en je voer daar op aanpassen.

Paarden weten beter wat ze nodig hebben dan je denkt als je ze de mogelijkheid geeft. Voorkom je daarmee alles? Nee, natuurlijk niet. Er kan altijd iets mis gaan of toch een tekort ontstaan. Net als bij sommige mensen. Mensen kunnen ook prima aanvoelen wat ze nodig hebben (al zijn sommigen dat verleerd :P). Bij de meeste mensen gaat het prima als ze gezond eten, bij enkelen niet en zo ook bij paarden.

Ik zou je paard gewoon zo gezond mogelijk voeren en als je paard een probleem vertoont onderzoeken wat er is. Anders is het einde zoek. Ik denk dat ik gezond voer met HH. Als jij iets anders voert en je vindt dat gezond, nou prima toch. Als je paard het goed doet, laat je het toch gewoon zo. Bij voeren gaat tenslotte om een gezond paard :)

En nogmaals; als je het exact wil weten, vraag het dan eens na bij Voergezond.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:16

Levita ik ben het eigenlijk wel met je eens, ik heb ook meerdere vraagtekens bij HH, het wordt allemaal leuk verteld en uitgelegd maar HH is natuurlijk niet het enigste goede paardenvoer wat er verkocht wordt, ik wil wél dat mijn paardjes hun bak graag leeg eten en dat op een zo'n gezond mogelijke manier dus waarom zou ik dan voor HH kiezen? Daarbij zijn de slokdarmverstoppingen voor mij een zwaar issue en zal het alleen daarom al niet snel pakken, langzaam eten maar wel slokdarmverstoppingen. :? dat is voor mij een groot vraagteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:12

vitaminen/mineralen kun je eventueel toch ondervangen met een supplement?
pavo,marstall, of de wat 'puurdere'supplementen?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:14

Staat gewoon op de zak hoor, hoeveel % natuurlijke suikers erin zitten :Y)

Waar maak je je druk om? Voer wat je wil! Maar door hier zo alles te typen laat je blijken dat je stiekem toch eigenlijk wel HH wil voeren :+ Probeer het of probeer het niet.

Ik ben zeer tevreden, hiervoor kreeg mijn paard ook geen zooi en toch is ze ervan opgeknapt, ze krijgt weinig, eet langzaam en heeft geen slokdarmverstopping en ik vind het prima :))

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:26

annepanne schreef:
Staat gewoon op de zak hoor, hoeveel % natuurlijke suikers erin zitten :Y) Waar maak je je druk om? Voer wat je wil! Maar door hier zo alles te typen laat je blijken dat je stiekem toch eigenlijk wel HH wil voeren :+ Probeer het of probeer het niet.

Je moet dit niet als kritiek zien maar ik vraag het me serieus af, natuurlijk wil ik goed voeren en ik vind zulke topics als deze juist erg interessant dus ja ik lees mee en af en toe post ik wat maar ik vind het zo apart dat hier verder nooit over gesproken wordt want voor mij persoonlijk is het wel een issue, niks meer of minder dan dat. Vind overigens dat je erg aanvallend reageert, is wat mij betreft niet nodig hoor!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:35

Zijn er zoveel slokdarmverstoppingen door HH dan?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:36

Ow ik bedoel het ook zeker niet aanvallend! Sorry als het zo over komt, maar lees zoveel geneuzel :+ Bijvoorbeeld over de suikers, ja dat staat er niet op, geven ze niet. Onzin, want het staat gewoon op de zak :j Vanavond twee nieuwe zakken Basis + gehad en er staat op dat daar 9% natuurlijke suikers inzitten.

Vragen mag altijd :)) Maar geen verkeerde conclusies trekken (doel gewoon algemeen nu hoor, niet specifiek op jou)

Als je wil weten hoe het is, probeer dan eens een zak :)) Kwaad kan het niet :n Velen willen echt wel hun bevindingen geven en ook de leveranciers zijn gewone mensen die je altijd antwoord willen geven. Snap wel dat er een soort geheimzinnigheid is omtrent de HH maar er is geen commercieel team die erachter zit (zoals bv bij PAVO) en er wordt gebruik gemaakt van pure en biologische middelen en dat mag je niet allemaal op de zak zetten (niet toegevoegde vit/ min)

Mijne werd relaxter, heeft energie genoeg, werd droger op de benen en ziet er heel gezond uit. Krijgt 2 x 2 handjes per dag ongeveer en doet ze meer krijgt ze meer, doet ze minder krijgt ze minder. Dit regelt ze zelf ook, doet ze weinig dan blijft er brok in haar bak zitten. Voordeel van je eigen voerbak hebben, ze kan eten wanneer ze wil (behalve als ze buiten staat natuurlijk :+ ) En ik voer het nog helemaal niet zo lang!

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:44

Stal_Fiore schreef:
Zijn er zoveel slokdarmverstoppingen door HH dan?

Nee hoor. Het is in totaal geloof ik iets van 4x voorgekomen. Volgens mij niet meer dan bij andere voeders.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:09

De meeste slokdarm verstoppingen worden veroorzaakt door lang gras of hooi met een paard wat een slecht gebit heeft.

Hij of zij kan niet goed kauwen, dus slikt te snel de lange hap naar binnen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 07:23

ja iedereen moet voeren watie zelf het beste lijkt :D

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:53

Ik was gewoon nieuwsgierig naar motivaties en meer info over de HH niemand hoeft zich hier aangevallen te voelen of zo. Ik ga er van uit dat iedereen naar zijn of haar kunnen en weten zijn best doet om zo goed en gezond mogelijk te voeren. En zeker iedereen die dit toppic leest lijkt me zo!

Grappig, zat ik toch aardig in de buurt met mn schatting aan suiker in de HH. Maar goed, voor mij blijft het te "zweverig" wat ik al eerder zei, ik ben daar te thoretisch voor denk ik, ik wil hard bewijs ;-) .......

En ben super tevreden over mn huidige rantsoen, denk er niet aan wat anders te voeren maar ben gewoon nieuwsgierig en wil altijd meer weten (zie ook bovenaan mijn eerst post over de HH "Even mijn kritische/ thoretische blik. Ben benieuwd naar jullie reacties!!"

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:12

@levita30, ik zou ook zeker niet stoppen dan met je rantsoen! Als iets je goed voldoet en je paard doet het er goed op! Super toch!

Ik zat al tijden de klooien met voer.. bij het ene voer hield ik m niet op gewicht, gaf ik hem meer had ie giga veel energie zodat er niets mee te beginnen was.
Bij het andere voer kon ie juist weer meer energie hebben etc etc...

Nu ik dit voer, zit ie precies goed in conditie en genoeg energie maar niet te... ideaal dus voor mij. En ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien, dus waarom zou ik overstappen ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:43

ja die slokdarm versoppingen dat zijn dingen waarom ik nu alleen nog hh voer aan mijn excemer,ik heb al 15jr paarden nog nooit een slokdarm verstopping gehad en toen ik hh ging voeren 2 paarden in nog geen 1mnd,toen ben ik gestopt er mee en voer het dus alleen aan mijn exeem paardje.ik wil dat risico niet steeds,en steeds een verstopping lijkt me niet echt gezond.ik ben nu zelf eens met cavalor sensetive en aveve balance mix aan het kijken hoe en wat.ik ben nu aan het wachten op de percentages suikers zetmelen van het aveve voer,van cavalor sensetive is et 21%
wat vinden jullie dan nou nog goed voer buiten het hh voer
Bassenqua schreef:
Levita ik ben het eigenlijk wel met je eens, ik heb ook meerdere vraagtekens bij HH, het wordt allemaal leuk verteld en uitgelegd maar HH is natuurlijk niet het enigste goede paardenvoer wat er verkocht wordt, ik wil wél dat mijn paardjes hun bak graag leeg eten en dat op een zo'n gezond mogelijke manier dus waarom zou ik dan voor HH kiezen? Daarbij zijn de slokdarmverstoppingen voor mij een zwaar issue en zal het alleen daarom al niet snel pakken, langzaam eten maar wel slokdarmverstoppingen. :? dat is voor mij een groot vraagteken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:14

Ik gaf eerst alleen de paarden met problemen HH.
Omdat het zo goed beviel ben ik het al mijn paarden gaan geven.
Mijn oudje heb ik helaas laatst moeten laten gaan en nu heb ik nog 7 paarden die het dus allemaal krijgen.
Mijn positieve bevindingen;
-Geen bultjes op de huid meer
-Geen schilfers in het haar (had mijn pony altijd veel last van)
-Paarden zijn los(ser) in het lijf
-Schuren niet (ik dacht dat het gewoonte was, maar na jaren geen staart schuren meer)
-Mooie stevige mest
-Ze kauwen aanzienlijk langer op het voer
-1 paard is minder "opgeblazen"
-Geen maagproblemen meer
-Geen gezondheidsklachten gehad tot nu, behalve mijn oude pony die aan de ziekte van Cushing leed

Mijn negatieve ervaringen;
-Paarden laten het eerder staan als je er een medicijn oid door doet
-1 paard is wat mager en zou er meer van mogen (moeten?) eten en dat doet hij absoluut niet
-1 paard wil het echt niet meer eten

Voor het paard wat het echt niet meer eet ben ik aan het rond kijken om hem iets anders te gaan voeren, helaas!
Ik ga denk ik een biologische muesli zoeken, eigenlijk wilde ik geen granen gaan voeren, maar dat lukt dus niet..
Iemand hier ervaring met Mühldorfer paardenvoer?
Ik hoop dat ondanks granen, maar wel zuiver en biologisch de klachten niet terug komen. (en dat hij dat wel wil eten, want ook daar ben ik absoluut niet zeker van..)

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:26

Jullie hebbben het hier eigenlijk alleen maar over de HH. Maar is er niemand die de subli dieetmix voert?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:32

nee geen subli wel aveve balance en cavalor sensative
haukieboy schreef:
Jullie hebbben het hier eigenlijk alleen maar over de HH. Maar is er niemand die de subli dieetmix voert?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 17:33

Het weer verandert weer, en ik merk dat de pony nu de lucerne laat liggen en alle biks op eet... Dus voor vanavond en morgenochtend minder lucerne en meer biks gedaan. Eens kijken wat er morgen nog in de bak ligt. Nu is mevr wel hengstig of aan het worden dus miss ligt het daaraan.

De Fries eet nu juist de lucerne meer en de biks minder :roll: Maar die vond het kuil van gisteren en eergisteren niet zo lekker...

En zo is er dus nooit een peil op te trekken haha. Ik kijk maar gewoon steeds goed wat er wel en niet gegeten wordt en pas daarop het voeren aan.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:38

haukieboy schreef:

ik voer nu subli dieetmix

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:31

SparklingApp, als je het mengt met wat geweekte grasbrok?

Ik las laatst iets over ERS pellets van Dodson&Horrel. Laag in zetmeel (7%) hoog in vetpercentage.
Ik kan echter niet echt vinden wat de samenstelling is? Ook op voervergelijk staat 't niet. Iemand enig idee?
Anders zou dat wellicht ook 'n optie zijn voor het paard dat de HH niet eet.