[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:22

b0ukjee schreef:
Hallo!
Mijn paard krijgt zemelen en ik wil graag optiform gaan voeren..
Maar weten jullie of dit samen kan of moet ik dan stoppen met de zemelen?

Als je je zorgen maakt over de calcium-fosfor verhouding, dan zou ik zeggen dat dat bij deze voeders geen probleem vormt.
Je kan deze voeders prima combineren! Je zemelen gaan juist de calcium fosforverhouding van de optiform in balans brengen

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:43

Wij hebben zaterdag de seniores priores gehaald. Vandaag heeft hij er wat van gehad en hij vond het smullen :D
Bedankt voor de tip!

b0ukjee

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:31

Oké bedankt anaisenmieke!
Hopelijk gaat ie van de optiform dikker worden!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:32

Ik kom jullie even volgen.
Kreeg vandaag te horen dat m'n paard eigenlijk te dun is, dus sta open voor alle tips die hier voorbij komen!

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:50

Hoi,volg al een tijd maar heb een vraagje en hoop dat jullie het weten want zit een beetje met de handen in het haar.Mijn jaarlingmerrie(word 2 in juni) is van de zomer door een logeerpaardje besmet met bloedwormen,nu is ze door de rare winter en de wormen echt veel te mager geworden.Ik heb al vanalle voer geprobeerd,maar ze word maar niet dikker,nu komen sinds een maand met ontwormen eindelijk geen wormen meer af,vanmiddag word bloedgetrokken om te zien of alles oke is nu.Maar ik probeer dr nu seniores priores te voeren met veulenbrok(tip van veearts),maar ze wil het niet :( .Weten jullie misschien een voer wat echt lekker ruikt en smaakt en waar ze toch van bijkomt?Alvast bedankt!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:26

De mijne kreeg Pavo Podolac, luzere en de Pavo slobber. Vooral op die slobber vloog hij echt aan :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:31

Mijne ( ook met bloedwormen ) krijgt merrie brok, muesli, omega en opfok suplement van de paardendrogist.
Die van mij is nu 3,5 en krijgt 2 kilo merrie brok, 1 kilo muesli, halve kilo omega mix en 6 schepjes opfok poeder.
Voor een jaarling zullen de hoeveelheden wat aangepast moeten worden. Maar dit werkt echt heel goed! Mueslie en omega mix vinden ze vaak erg lekker. Als je daar de merrie brok en het poeder door heen mengt zal ze alles wel eten gok ik.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:50

Ik geef mijn GGK Hengst en nu de merrie nog steeds mais-lijnzaad brok.
Ik geef ze niet veel, maar het werkt zo goed zonder dat ze er meer energie van krijgen ;)
Plus zorg ik voor extra ruwvoer.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:28

Ik zag twee pagina's terug voorbij komen dat de Subli SP ook 1 a 2 uur van te voren gemengd kon worden met heet water. Nu heb ik een keer gesproken met de adviseur van de Subli en die drukte me op het hart dat juist NIET te doen. Ook al voelt het zacht nog niet alle voedingstoffen kunnen goed opgenomen worden. Liever een dag van te voren klaarzetten zei de meneer. Dat doe ik dus ook maar braaf. Doe er dan wel vlak voor het geven wat heet water bij en in de zomer dek ik het af met een handdoek tegen de vliegen. Maar ieder moet het voor zich weten. Ik wilde het alleen wel even gezegd hebben.

Wat ziet Figo er geweldig uit zeg! Gefeliciteerd met jullie overwinning van de bloedworm. Ik weet wat een ellende het is en wat een last er van je afvalt als je eindelijk een goede uitslag hebt! Toppie gedaan!

Meteen even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. Mijn meisje, nu lekker op gewicht. Krijgt nu 1 kg merriebrok (subli) en 400 gram Care 4 Life (pavo) en 6 kg hooi per dag. Vorige week een nieuwe baal open getrokken van 400 kg maar deze eet mevrouw erg slecht. Ik denk dat ze er maar net 3 kg van wegwerkt. Te weinig dus. Nu kan ik wel eens kijken of er een stalgenoot wil ruilen anders is het zonde want de baal koste me ruim 100 euro maar als dat niet lukt dan denk ik erover om luzerne, grasmix of rumvoermix erbij te geven. Tot die baal op is. Maar welk product is dan het fijnst? (Het liefst met weinig eiwit en suiker voor haar lever). En hoeveel geef je dan. Ook echt een kg per 100 kg paard? Zou ik dan 3 kg hooi en 3 kg luzerne of iets moeten geven? En hoeveel luzerne zit er in een voerschep? Wat een vragen weer.... Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:54

1 schep is ongeveer 200 a 250 gram lucerne/ grasmix.
Lucerne bevat meer eiwitten als grasmix en niet ieder paard kan lucerne verdragen. Meeste paarden vinden grasmix lekkerder als lucerne.
Maar ook de grasmix komt van productiegras , dus het zal best hoog in suikers en eiwitten zitten waarschijnlijk. Deze grassen worden gewoon eerder in het seizoen gemaaid en bevatten daarom meer eiwit etc als hooi.
Lucerne zit ook schever in de calcium : fosfor verhouding als grasmix.

Aan ruwvoer heeft een paard eigenlijk minimaal 1.5 % van zijn lichaamsgewicht nodig, liever nog meer. Dus reken dan maar uit wat je erbij moet geven aan grasmix of lucerne naast het hooi.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:19

Even een vraagje, mijn paard staat pas bijna 3 weken hier op stal. Het kan toch ook door de verandering zijn dat ze wat is afgevallen? + ik ben haar meer gaan bewegen dan dat ze daar deed.
Zou ik nog even afwachten met bijvoeren of moet ik er toch gewoon aan beginnen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:29

Misschien dat de voeding van de SP niet optimaal is met een uur weken, maar ik doe het de meeste dagen zo omdat het niet langer lukt en al bijna 2 jaar en mijn paard doet het er goed op op die manier gelukkig!

In combinatie met lucerne en omega mix is ze super mooi aangekomen!

en nu zelfs eigenlijk te dik voor het mooie... :=

Ik moet zeggen dat ik ook wel veel hooi en voordroog voer erbij...

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:26

Hallo!

ik meld me hier ook maar even.. ik heb op het moment een merrie(5 jaar) die door de winter nogal wat is afgevallen.
Haar mest is in december nog nagekeken en was wormvrij.
Ga dit volgende week nog eens laten controleren.

Ze eet goed en krijgt zo goed als onbeperkt ruwvoer op het moment. Ze krijgt ook 2 scheppen muesli Subli zonder, omdat ze zomer eczeem heeft.

Ze is niet zo gek op slobber.. Wat kan ik nog meer geven om haar dikker te krijgen?
Ik dacht maisbrokken maar dit kan ik hier in de buurt nergens vinden!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:49

Ik heb hier ook de tip zien staan om merriebrok te voeren. Is die van subli dan het best? want ik kan veel makkelijker aan hippostar komen. Maakt dat nog uit?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:56

ik voe merriebrok van subli doet hij het goed op ok krijgt ie senior priores de omega mix ben ik mee gestopt was mijn portomenee niet zo blij mee ;-)

hippostar merriebrok zou hetzelfde inzitten geen probleem lijkt mij

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:59

Hi, ik meld me ook even. Ik heb een volwassen merrie die snel mager wordt, die voer ik nu alweer drie jaar Priores en merriebrok en die blijft netjes op gewicht nu. Heb ook een strak dekenbeleid zodat ze niet teveel energie kwijt is aan warmte. Daar heb ik veel van geleerd, maar...

Nu heb ik een hengst van bijna twee en die is echt te mager. Ribben kun je ruimschoots tellen, ingevallen rond de heupen, niet zoals je een tweejarige wilt zien. Paard is verder alert, vrolijk en actief. Hij staat in de opfok op een pensionstal in een loopstal met leeftijdsgenootjes, ik doe zelf zijn mestonderzoek en in oktober is hij volledig ontwormt met Equest Pramox, zojuist een mestonderzoek kit besteld om weer te gaan controleren. Volgens de pensionhouder eet hij onbeperkt hooi, een emmer maispulp en 2kg brok over de dag heen, maar hij blijft graatmager. A.s. vrijdag komt de DA om bloed af te nemen, daar maar eens mee beginnen of zij iets kan vinden dat dit veroorzaakt. Tips voor specifieke vragen bij het bloedonderzoek?

Priores is voor hem geen optie, ik ben daar ongeveer 1x per week en zij gaan dit niet iedere dag voor hem klaar maken. Weet iemand een mooie aanvulling (in de vorm van een supplement oid) die ik gemakkelijk voor hem kan achter laten die ze hem kunnen geven?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:45

Je kan het opfok supplement van de paarden drogist proberen. Dat kreeg die van mij :) Is speciaal voor opgroeiende paarden.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:27

Thanks! Inmiddels de resultaten van de bloedtest binnen en niets geks gelukkig. Hij gaat naar een andere stal waar ik ook specifieker kan sturen op zijn voeding, dat zal waarschijnlijk al een groot verschil maken.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:37

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:24

Hallo,

Ik heb ook even een vraagje..
Ik heb een engels volbloed merrie van 19 jaar.
zij krijgt 2 (pavo)scheppen krachtvoer (equilibre dynamic + ) per dag + vrij veel bietenpulp en onbeperkt hooi.
Nu weet ik wel dat volbloedjes smallere paardjes zijn maar je kan haar haar ribben zo zien en voelen, ik krijg ook altijd van iedereen te horen: krijgt dat paard wel eten ?? terwijl iedereen op stal weet dat mijn merrie toch wel het meest krijgt van allemaal.

Ik moet oppassen met wat ik bijvoer aangezien zij allergisch is aan tarwe (zij staat daarom dus ook niet op stro, mag geen brood of paardensnoepjes eten) en is gevoelig voor hoefbevangenheid.

verder is uit bloedonderzoek gewezen dat zij perfect gezond is.

hebben jullie nog tips wat ik tijdens de wintermaanden misschien nog kan bijgeven? als ze in de zomer op de weide staat krijgt ze ook geen bietenpulp meer bij en dan is er geen probleem.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:25

Misschien grasbrok ? Of betere kwaliteit ruwvoer zoals lucerne ?

Zit er in het pavo voer geen tarwe trouwens ????
Laatst bijgewerkt door Maris op 21-03-13 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:27

Ik zweer bij merriebrok :) In dit topic kun je er veel positieve verhalen over horen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:29

ik zou zeggen luzerne en olie door het voer mengen. En misschien voor de zekerheid leverwaarden laten checken en eventueel maagcontrole. Ik merk bij mijn EV zeer snel dat ze last heeft van haar maag, scheelt hem net het verschil tussen ribben net wel/net niet zien of overduidelijk zien. Terwijl ze ook onbeperkt ruwvoer krijgt, luzerne, olie, volle granen, bietenpulp, lijnzaad en slechts heel weinig kant-en-klare muesli/brok.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:36

@Maris, ze krijgt geen voer van Pavo, daar zitten inderdaad tarwe is en is ze allergisch aan, met pavoschep bedoelde ik gewoon de hoeveelheid dat ze krijgt :p

@monster_tos merriebrok kan ik eens gaan navragen ( ook weer als hier geen tarwe inzitten)

@petitparis: luzerne heb ik nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker eens doen. leverwaarden zijn ook nagekeken en waren perfect, misschien haar maag toch nog eens laten controleren ze is nl. ook een erge luchtzuiger, en is volledig op van de stress als ze op stal staat :s ik probeer haar zoveel mogelijk buiten te laten zolang ze niet op de wei mogen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:47

ooh sorry verkeerd gelezen dan mbt de pavoscheppen. In dat equilibre voer zit dus geen tarwe ? Zou ze spelt wel kunnen verdragen ?