[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:51

Jokenicky, ik zou voor maat paard gaan. Maat pony is echt meer voor shetlanders. Bij de paardendrogist kun je ook een testweek bestellen, mocht het masker nu echt veel te groot zijn, dan kun je 'm terugsturen.
Ash_, misschien zou je je dierenarts kunnen raadplegen over het ideale gewicht.

jokenicky

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:55

dankjewel Dune! :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:15

Mijn merrie is al flink afgevallen.
Biks verlaagd, nu op 0.5 kg per 24 uur / 300 minuten kuil.
En veel trainen, rijden/pessoa etc.

Zadelmaker was er gister ook weer(eind december zadel laten aanmeten) en vond het een heel ander paard in positieve zin. Hoeveel zou er van jullie nog af mogen?

Afbeelding

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:43

Knappe pony! Er kan nog wel iets af denk ik, maar de foto is niet zo duidelijk :-) (niet perfect van opzij).

Hier is de Haf eindelijk ook op gewicht. Ze ziet er echt goed uit, maar nu gaan ze uiteraard het gras op dus hoelang dat nog gaat duren..... :D .
Wat voor mij gevoel hier goed heeft geholpen is stro bijvoeren en voeren uit een net met mini-mazen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:58

ponyzotje schreef:
Knappe pony! Er kan nog wel iets af denk ik, maar de foto is niet zo duidelijk :-) (niet perfect van opzij).

Hier is de Haf eindelijk ook op gewicht. Ze ziet er echt goed uit, maar nu gaan ze uiteraard het gras op dus hoelang dat nog gaat duren..... :D .
Wat voor mij gevoel hier goed heeft geholpen is stro bijvoeren en voeren uit een net met mini-mazen.

Ja hier ook. Paardje staat in een hit actief stalling en krijgen ook een dijk aan land erbij.
Wil dan zoiezo haar kuilminuten gaan verminderen als ze gras erbij krijgt, en eigenijk een masker om gezien ze veel lucht mee naar binnen neemt tijdens het grazen en dus een luchtballon wordt. Maar gezien ze best laag in de rangorde staat lijkt me dat ook niet verstandig Ze moet zich wel goed kunnen verdedigen naar de 24 andere paardjes.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:53

Dat is inderdaad misschien iets lastiger, maar hoe sterk verdedigt een ranglagere met zijn tanden? Is het niet meer schoppen? Het is afwegen he, dat is waar.

Hier ook een masker op bij de ranglagere, maar dat is maar met 1 ander paard, dat scheelt ;-) !

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:56

ponyzotje schreef:
Dat is inderdaad misschien iets lastiger, maar hoe sterk verdedigt een ranglagere met zijn tanden? Is het niet meer schoppen? Het is afwegen he, dat is waar.

Hier ook een masker op bij de ranglagere, maar dat is maar met 1 ander paard, dat scheelt ;-) !

Naja mijne bijt geregelt van zich af met der mond :j Als ze bijv. een voerstation in wil en er een ander voor staat.
Trappen doet ze minder snel, rent eerder weg dan. Het is toch dominantie wat je wel in de groep zie met voerstations dus een masker durf ik me niet aan te wagen gezien ze dan ook met halster dag en nacht staat en ik dat ook een te groot gevaar vind in zo grote kudde en dingen waar ze achter kan blijven hangen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:57

Ik vind dat inderdaad goede redens Marlis!! Ik houd ook niet van het "halster" aan, maar het is een noodzakelijk kwaad :( . Hopelijk vind jij een goede oplossing :-) !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:55

Hier geraakt er niks af volgens mij }:0 (ik ga hem op 1 april officieel terug meten, maar ik vrees ervoor.. ).
Foto van gisteren (heb geen standfoto's genomen):
Afbeelding

Anyway, morgen ga ik de nieuwe netten in de stal ophangen.
Dit zijn van die netten van pmarena, deze dus:
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... inet-1.jpg (http://www.boomloosrijden.nl/aanbiedingen.htm)

Hier krijgen ze elk 1 van in hun stal, zijn 1.5m op 0.75m en mazen van 3x3.
Ik zit nu te denken hoe ik moet voeren .. Ergens wil ik gewoon (ook voor het gemak van de pensioneigenaresse) gewoon elke dag hun rantsoen geven, dus 1x per dag erin doen en dan moeten ze zich daar maar mee redden .. Zou in theorie moet kunnen .. Maar misschien is 2x per dag wel beter, ik weet het niet ...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:59

Zou als het kan het voer over 2x per dag verdelen.
In mijn ogen is dat altijd beter. Meerdere keren per dag een kleine hoeveelheid maar moet natuurlijk wel mogelijk zijn. :)

Peeps doet het super op een halve kg brok per dag. Is van 2 naar 0.5 gegaan.
Ziet er goed uit, mag nog wel meer af maar niet door de voeding minderen maar trainen. Lekker veel rijden en longeren. Alleen is ze nu aan de diaree.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:03

Hmmja, zit inderdaad om die reden te twijfelen.
De hoeveelheid die ze gaan krijgen is in theorie de hoeveelheid die ze per dag nodig hebben, dus in theorie moeten ze het daar gewoon een dag mee kunnen doen (door steeds kleine beetjes te eten en dan weer wat anders te gaan doen). Maarja, of ze dat ook gaan doen ... :+

Ze hebben op onbeperkt gestaan en dit ging prima, dus als ze nu genoeg krijgen zou dat ook moeten kunnen .. Als ze 2x per dag krijgen gaan ze toch gewoon alles meteen opeten en dan "staan wachten" (dat doen ze nu ook).

Dus vandaar dat ik twijfel ..
En neen, ik heb niet de optie om stro of dergelijke bij te geven :+ Staat wel wat gras dus op zich kunnen ze wel wat knabbelen, en nu lijken ze er ook geen problemen mee te hebben dat de boel op is (ze staan wel te wachten op nieuw maar worden niet hysterisch ofzo). Maarja, als ze hun daghoeveelheid op 2u tijd binnenspelen schiet het ook niet op natuurlijk, ik weet ook niet hoe snel (langzaam) ze met die nieuwe netten gaan eten...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:06

Als je de mogelijkheid heb, zoiezo beginnen met meerdere keren per dag een beetje.
En dan kan je mischien elke keer iets meer erbij geven en dus minder voerbeurten op een dag, dat je wel op het zelfde aantal voer uit komt?

Lastig he paardjes die snel te dik zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:08

Meer dan 2x per dag gaat sowieso niet lukken .. Ja, als ik vrij ben en de hele dag kan gaan, maar die dagen zijn zeldzaam, dus dat schiet niet op :+ Nuja, ik ga het in het begin even zo houden zoals nu en als ik een idee heb hoe ze ermee eten kan ik nog zien ...

Ik vind het een ramp, ik heb echt het idee dat die van mij nooit op een gewoon gewicht gaan geraken :( Maarja, hopelijk gaat het "meer bewegen" wel lukken en dan helpt dat toch ook weer.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:42

moet zeggen paarden met overgewicht vond ik altijd een drama en wou ik nooit hebben maar nu heb ik een welsh A die ondanks adlib voordroog en veel bijvoer (luzern,bietenpulp,spelt,olie) weigerd aan te komen... en heb besloten dat ik dat vele erger vind... mensen beginnen te denken dat ze geen eten krijgt.

toch kan me voorstellen dat overgewicht ook hel is trouwens ik zou 2 keer per dag voeren hier krijgen ze ook 2 keer per dag zoveel dat er altijd nog over is en vidn dat toch het fijnst maar ik ehb ook zelf de mogelijkheid 2 keer te komen. wat je zou kunnen doen is sochtends door staleigenaar normale hoeveelheid te geven en dan eens savonds langs gaan om te zien hoe veel nog over is het van het hooi. Als er dan helemaal niks meer over is vind ik dat wel te lang om tot sochtends te wachten en zou ik de portie in 2 delen al ser nog over is dan is het goed toch. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:46

[***] krijgt helemaal geen krachtvoer meer (hij kreeg al erg weinig), enkel nu paar keer per week zo'n minischepje vitaminekorreltjes en handje kruiden van de paardendrogist. En hij gaat nu 1x per week aan de longeerlijn, keertje fietsen, hardlopen, wandelen.. en schralere wei nu. Zie nog geen verschil maar hij komt iig ook niet verder aan :+

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:35

jokenicky schreef:
hallo allemaal,

ik denk dat ik mij hier helaas ook moet melden.
ik heb een welsh C van 2 jaar en 9 maanden oud, en ik vind hem zelf écht te dik aan het worden.
hij heeft nu onbeperkt hooi, en ik geef hem per dag twee kleine handjes biks met extra vitamine & mineralen poeder. ik wil nu gaan overstappen op nature's best. maar ik denk toch dat dat niet veel zou gaan helpen, en dat ik zijn hooi toch wat moet gaan beperken. mij leek een green guard graasmasker een super oplossing, maar ik weet niet welke maat hij zou hebben? maat paard ziet er erg groot uit, maar ik heb tot nu toe maat small alleen nog maar op de foto gezien bij shetlanders? alvast hartelijke bedankt, en zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding

Ik ben een stille meelezer, maar deze viel me toch wel even op...
Je hebt een pony van nog geen 3 jaar oud en je voert al biks? Lijkt mij toch niet nodig, ik ga er vanuit dat je behalve grondwerk nog niks met hem doet? In mijn ogen is dit vragen om hoefbevangenheid of andere problemen en dat zou zonde zijn voor zo'n jonge pony! Misschien kan je overgaan op bijvoorbeeld Subli dieetmix?? Is voor paarden en pony's met overgewicht en/of HB, waardoor er minder suikers ed. inzitten.
Jou puppy heeft al die suikers en troep nog helemaal niet nodig!! Lekker alleen hooi en als je voor de sier wat wilt geven (of voor de poeders) geef dan iets waar niks tot weinig inzit!
Hij is overigens wel errug knap, heb ook even bij je andere foto's gespiekt :-) Ga je hem berijden of wil je gaan mennen?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:42

@ownwise

Helaas voldoet Nederlands ruwvoer niet aan de behoefte van onze paarden. Van dingen die je liever niet teveel voert (suiker) zit er teveel in, van andere dingen, vitaminen en mineralen te weinig. Ieder ruwvoer mist wel wat! Verder is het vaak te eenzijdig. Er moet dus bijgevoerd worden! Zeker voor jonge paarden die nog in de groei zijn en dus een hogere behoefte hebben. Vooral essentiële aminozuren, (kan een paard niet zelf maken en moet dus in de voeding aanwezig zijn), kwalitatief goede eiwitten, de gehalte calcium - fosfor - magnesium en de verhoudingen daartussen, vitaminen D3 voor een goede stofwisseling van ca f mg, zijn super belangrijk voor een jong paard. Wil je zeker zijn dat je paard niets tekort krijgt moet je een compleet voer of supplement bijvoeren. Ook een liksteen is te eenzijdig, bestaat voor 93 tot 98% uit natrium chloride (zout).

Alleen op ruwvoer hoeft een paard echt niet direct ziek te worden, maar tekorten kunnen op latere leeftijd tevoorschijn komen. Bijvoorbeeld de ca-f-mg waar ik het over had, is bewezen dat dat invloed heeft op het ontstaan van OCD. Ook kan bij paarden waar dit niet goed zit, eerder artrose ontstaan. En zo zijn er nog veel meer tekorten die zich later pas uiten of zorgen dat de kans op bepaalde ziekten en aandoeningen op latere leeftijd groter wordt.

Nou zeg ik natuurlijk NIET dat je maar veel krachtvoer er in moet gooien! Dik zijn heeft ook super veel negatieve gevolgen!

Een geconcentreerd supplement, hoef je maar weinig van te voeren en wordt je paard dus ook niet heel dik van. Is dat al teveel zou je een deel van het hooi of voordroog kunnen vervangen door stro. Stro heeft een veeeel lagere voedingswaarde dan hooi of voordroog. Let wel op dat je paard dan ook minder vitaminen en mineralen binnen krijgt. Dat kun je dan oplossen door een product (vit- mineralen supplement/ Fibra) met een laag zetmeel en suiker, zodat in het totale rantsoen minder "dikmakend" is!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:34

ownwise, ben het wel eens met Levita, hoewel ik jouw argumenten ook begrijp. Je hebt alleen geargumenteerd bij de verkeerde ;-) .

Want beiden hebben gelijk: er wordt doorgaans veel teveel krachtvoer gevoederd en dat is nefast. Maar zoals Levita het doet vind ik het wel ideaal: enkel ruwvoer (van goede kwaliteit) en daarnaast een mineralensupplement.
Ik ben ook op zoek naar een goede - die liefst zonder die paar handjes biks kan ;-) . Hier is het voorlopig een supplement van Masterhorse, maar wil overstappen op een mineraalvoer dat geconcentreerder is idee Marstall supplementen.

Fotootje van hoe de Haf er nu uitziet:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9598_n.jpg
Da's al beter dan vroeger, vind ik :D . Voor mij is ze redelijk op gewicht, maar ze komt dan ook van ver!

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:22

die van mij ! moet nog heel veel af maar ze komt van ver ! het leek hoog drachtig van een 3ling

Afbeelding

ervoor
Afbeelding

er is heel wat af en ze is veel beter in vorm ! maar er moet nog heel erg veel af ! alleen gaat het niet heel snel :(

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:11

Hebben jullie de oproep van Pavo al gezien?
Als je een (veel) te dik paard kent of hebt kun je je tot 10 april opgeven. Pavo wil dan helpen het betreffende paard of pony op een gezond gewicht te krijgen.
Dit is de oproep:

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:30

Ah zie het nu pas. Hoe kan je je opgeven? Zit nu op mijn werk en kan het filmpje niet bekijken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:34

Hier begin ik trouwens wel vooruitgang te boeken met haf.

Hij krijgt door advies minder eten en een suplement. Afgewogen hooi, en veel meer beweging. Langzaam aan begin ik verschil te zien.

Hoeveel hooi ik moet geven ben ik nog niet helemaal uit. Ik geeft hem nu 7,5 kg en hij weegt 500 kg en er moet nog wel het een en ander af.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:30

Hoi :)

Is Chico nog te zwaar/dik?
Zijn voer progamma:
'S ochtends op een kaal landje met 5 andere shetlanders
'S middags handje musli
'S avonds 2 'armen vol' kuil met 4 shetlanders + 2 kilo biks voor 4 shetlanders

Ze staan dus met zijn vieren in één stal, :)

Afbeelding
Chico een hele tijd geleden

Afbeelding
1 jaar geleden

Afbeelding
Wintervachtje dit jaar

Afbeelding
Vorige week

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:39

Hallo, ik meld me ook met een 'probleem'!
Mijn Welsh-pony die ik verzorg van 1.23 is vééls te dik, ze heeft op haar schouder en op haar achterbenen een hele 'vetblubber' hangen. Ze begint een appeltjeskont te ontwikkelen, en ze heeft een belachelijke gras- en vetbuik.
Ze staat 24/7 op een klein, schraal stukje land, en als ik haar voer krijgt ze geen brok, als de eigenaar voert (ma & za) krijgt ze geloof ik een kwart schep. Ze krijgen 's ochtends 2 plakken nat hooi over 3 pony's, 's avonds krijgen ze 1 plak nat hooi over 3 paony's. Alleen zetten of in een paddock zetten is geen optie, dat mag niet v/d eigenaar, en ze breekt uit de paddock.
Ze krijgt niet heel veel beweging, omdat ik veels te groot ben om op d'r te rijden. Ik wandel zo'n 2x per week lange stukken met haar buiten, waarbij ik zelf hardloop & zij stukjes draaft, hierbij zijn we meestal een halfuurtje op pad. De rest van de week longeer ik haar met enkele of dubbele lijnen ongeveer 20 minuutjes. Heel soms komt een vriendin rijden, dan is ze - in vergelijking - erg intensief aan het werk, en zo'n driekwartier.

Ik hoop dat jullie nu een beeld krijgen van de pony, en of jullie misschien nog tips hebben om haar weer een beetje in vorm te krijgen, want zo veel verstand heb ik er niet van!

Een aantal fotolinkjes om een impressie te geven;

http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 5-1654.jpg
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 030908.jpg
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 030911.jpg
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 030912.jpg

Hoe ze ooit was, mei 2009 toen ik haar nog bijna dagelijks ruim een uur reed:
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... C10737.jpg
Foto's zijn uit een periode 4 tot 2 weken geleden.

Hoop dat jullie tips voor mij hebben! :wave:

Edit; Ja, ik ben me er van bewust dat dit ongezond is. Door de strenge winter hebben ze veel hooi gekregen, en omdat ze de dekens op hadden is me helemaal niet opgevallen hoe dik ze wel niet is geworden. Ik schaam me hier ook best wel voor!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:04

Is het een brave pony? Dan zou je kunnen gaan fietsen met haar! Doe ik ook met mijn paardje, ik op de baan op de fiets en paardje in de berm, zo kan je lekker lange stukken rechtdoor draven. Mijn paard vindt het altijd erg leuk om te doen!