Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:11

ellepel schreef:
Biotine is wel hoger dan de force.
Dat is wel een puntje,moet eigenlijk iets hebben met laag biotine.
Ik heb een tinker en die zijn gevoelig voor teveel aanmaak keratine en biotine heeft daar invloed op.
Maar laag ijzer is dan wel weer goed.

In elk geval even bednkt voor de info :j

Em wat gebeurt er als hij te veel aanmaakt? Vraag uit intresse.

Ik geef toevallig biotine bij (ga ik mee stoppen als t op is, bloedonderzoek wees uit dat hij genoeg heeft, maar ondervind geen klachten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:44

Mijn merrie heeft hyperkeratose wat bij tinkers en andere sokkenpaarden vaker voor komt
Hier in nederland,zeggen ze ook wel rasp
dat is een aandoening waarbij er teveel keratine in de huid word aangemaakt...

Stukje van internet gekopieerd:
Is een verdikking van de hoornlaag, het meest oppervlakkige deel van de epidermis.
Op dit niveau bevatten de cellen bijna uitsluitend keratine, een proteïne die de cellen droog en stug maakt. In bepaalde situaties is er sprake van een abnormale keratinestapeling, waardoor er als het ware kleine droge korstvormige huideilandjes ontstaan

Bij de voorbenen zit het net onder de voorknie,en op de achterbenen net aan de voorzijde van het spronggewricht.
Nou word er dus verteld dat teveel biotine in de voeding deze aanmaak kan verergeren.
Dus nou ja dan probeer ik daar wat rekening mee te houden

plutolover

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:12

Ah duidelijk! Dank je wel voor de uitleg

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:20

Mijn paard heeft ook rasp. Maar dat komt in uiting als haar weerstand laag is.
Ze staat al een tijdje op JPGEF, welke juist veel biotine bevat. Heb niet gemerkt dat ze nu veel last heeft van rasp.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:34

Hier een paardje die volgens mij toch echt schrikkerig van werd, voorheen pavo vital en daar ga ik terug op. Marstall ooit een 25 kg zak gehad (was een financiële auw) maar op het einde kregen ze het niet meer weg.. voordeel daarvan vond ik wel dat je daar kleine beetjes van kon geven, vitalbix vind ik dat je er veel van moet geven + de prijs! Pavo nu dus beste uit de bus voor ons hier

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:26

Nessa schreef:
Mijn paard heeft ook rasp. Maar dat komt in uiting als haar weerstand laag is.
Ze staat al een tijdje op JPGEF, welke juist veel biotine bevat. Heb niet gemerkt dat ze nu veel last heeft van rasp.

Hier ook een tinker die jpgef krijgt maar ook geen (erger) last heeft ban rasp.
En tinker van mijn zus krijgt Care4life waar weinig in zit en die heeft wel erg last van rasp

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:35

Mijn pony doet het gewoon goed op de Vitalbix :-)
Wordt als brok door stal gegeven, super handig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:35

Mijn pony krijgt ook nog steeds pavo vital.
Ik doe er 1/4 brok bij om de suplementen bij doorheen te mengen. Alleen met de pavo is wat te weinig vind ik, vandaar de brok er bij.
Ze krijgt het al 1.5 jaar en eet het prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:39

Help! Zie het niet meer zitten.... Kan iemand mij advies geven?
onze fjord heeft eczeem en staat nu, naast ruwvoer, op Vitalbix. Nu vind ik dat ik daar eigenlijk best wel veel van moet geven, waardoor hij nog best veel belastende stoffen binnen krijgt. ook vind ik alleen hooi en brok niet echt gevarieerd, ik wil graag veel meer kruiden planten bloemen enz geven, maar ja hoe zorg ik dan dat hij echt alles krijgt wat hij nodig heeft? Eigenlijk wil ik het liefst alleen maar heel veel ruwvoer geven, dus heel veel hooi maar ook kruiden en takjes steeltjes enzo, maar ja hoe zorg ik dan dat hij alles krijgt? Ik wil graag allerlei blaatjes en zo gaan geven, en natuurlijke producten, maar dan ben ik bang dat hij tekorten oploopt. Ik vind AGROBS een heel interessant merk, allemaal ruwvoer producten, maar ik weet niet hoe ik met al die producten nou een gebalanceerd dieet samenstel. Iemand die wil helpen? Eventueel via pb

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:12

Heb je invloed op je weidebeheer? Want de ph en manier van bemesten zijn ook flink van invloed op eczeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:25

Ja, hij staat (nog) niet op gras. hij staat nu in een paddock Paradise en het kleine stukje gras dat we hebben wordt niet bemest. Pas als het gras uitgebloeid is gaan ze er een uurtje per dag in

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:34

Je kunt kijken naar de pure horse box van purehorse.nl
Die geeft precies dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:39

Ja die heb ik gezien maar is me echt veel te duur!!!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:06

Paard natuurlijk voeren is duur, daar Kun je niet omheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:38

Ja, maar meer dan € 600 per jaar voor alleen de basis, eventuele supplementen of krachtvoer moeten daar dan nog bij, vind ik vrij veel. Zeker omdat ik dan nog niet zeker weet of ik het goed doe en mensen in deze hoek ook weer met elkaar van mening verschillen. Zo raadden ze mij bij pure Horse aan om een mineralenbuffet te maken met oa zeewier en veendrenk, en daar ben ik wat informatie over aan het opzoeken en in overleg gegaan met onze Natuurgeneeskundige maar in die veendrenk zit ontzettend veel ijzer en in the zeewier juist weer veel jodium, dus dan heb je ook weer rare verhoudingen daar ben ik ook niet super over te spreken. Veel deskundigen zijn het ook niet met elkaar eens, ik begin zoiets te krijgen van: als ik nu even zou weten hoeveel van elke voedingsstof een paard gemiddeld nodig heeft, sla ik zelf wel aan het rekenen

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:26

Danzig je een tijdje niks moeten voeren en bloedprikken dan weet je waar je paard behoefte aan heeft.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:45

Een goede complete vitamine rok hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik zou beginnen met marstall force of Lexa vitaminebrok. Helemaal niet duur en to h prima, mocht je paard daarna nog naar jouw idee wat tekort komen zou ik even bloed laten trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:00

Vitamine brok krijgt ze dus al, van Vitalbix de aanbevolen hoeveelheid, maar ik wil eigenlijk een wat uitgebreider en gevarieerder rantsoen met meer ruwvoer en minder brok, maar zie dat maar eens goed te krijgen :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:08

Kijk eens bij pure feed te krijgen bij pure paarden voeding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:10

Bedankt, ga ik naar kijken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:28

Elvirawortel schreef:
Vitamine brok krijgt ze dus al, van Vitalbix de aanbevolen hoeveelheid, maar ik wil eigenlijk een wat uitgebreider en gevarieerder rantsoen met meer ruwvoer en minder brok, maar zie dat maar eens goed te krijgen :)

Je vitalbix moet je natuurlijk niet minderen want dat is je basis. Daarbij zou je Agrobs kunnen gaan geven, de Alphengrun muesli en mash.

Of inderdaad pure feed. Of diverse luzernemixen zoals die van Havens bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:08

Ik wilde Vitalbix wel minderen, dus ben ik op zoek naar goeie vervanging :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:20

Elvirawortel schreef:

Waarom dan? Dan kom je toch niet op de volledige hoeveelheid vitamine/mineralen? Uiteraard hoeft het geen vitalbix te zijn, maar als je een vitaminebrok voert, welke dan ook, dan moet je daarvan wel de nodige hoeveelheid geven anders heeft het weinig zin.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:27

Jessix schreef:
Elvirawortel schreef:

Waarom dan? Dan kom je toch niet op de volledige hoeveelheid vitamine/mineralen? Uiteraard hoeft het geen vitalbix te zijn, maar als je een vitaminebrok voert, welke dan ook, dan moet je daarvan wel de nodige hoeveelheid geven anders heeft het weinig zin.

Als het je om de hoeveelheid brokjes gaat zou je over kunnen stappen op pavo vital, hoef je maar 80gr van te geven voor volledige suppletie van vitamine en mineralen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:33

30g pavo vital staat gelijk aan 75g vitalbix daily complete. Pavo zit gemiddeld gesproken erg laag in hun advieshoeveelheid qua vitaminen en mineralen, helaas.

Qua mineralenbrokken adviseer ik de volgende dosering (uiteraard of of, niet en en):
- 30g Marstall Force/100kg paard
- 30g Pavo Vital/100kg paard
- 40g JPGEF balancer/100kg paard
- 75g Vitalbix DC/100kg paard
- 120g Metazoa Broxxx/100kg paard (raad ik i.v.m. calciumgehalte in de meeste gevallen af)
- 120g Pure Balance/100kg paard

Als je absoluut de laagste hoeveelheid mineralenbrok wilt voeren, en dan accepteert dat de hoeveelheid vitamine E wel minimaal behaald wordt (1IU/kg paard), maar niet optimaal (3IU/kg paard), kan je pavo vital en marstall force combineren. Beide fabrikanten hebben de nadruk op andere vitaminen en mineralen gelegd, waardoor om ook met het minst aanvullende mineraal je een dosering van 30g/100kg nodig hebt. Voer je van beide producten 50:50, dan kan je (behalve dus qua vit. E optimaal) met 20g/100kg paard af. 10g Vital en 10g Force.

Soms hoor je Cavalor FiberForce geadviseerd worden, maar dat is helaas een zeer ongeconcentreerd bijvoer. Je moet daar 800g/100kg paard van voeren voor alle vitaminen en mineralen en dan zit vit. E zelfs maar net aan minimaal (1.1IU/kg paard, optimaal is 3IU/kg paard).