Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:07

Dribbelkont schreef:
ik voerde HH maar ben nu overgestapt op subli dieetmix
omdat het vordeliger is

zitten geen granen in en suikeren zetmeel percentage 12 % de HH is 10 %

Eén van ons is dan verkeerd ingelicht: ik weet niet beter dan dat de subli 12% zetmeel bevat en dat het suikergehalte niet bekend wordt gemaakt (heb al vernomen dat dat best hoog is).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:41

12% is inderdaad het zetmeel,suikers staat niet bekend bij
madamX schreef:
Dribbelkont schreef:
ik voerde HH maar ben nu overgestapt op subli dieetmix
omdat het vordeliger is

zitten geen granen in en suikeren zetmeel percentage 12 % de HH is 10 %

Eén van ons is dan verkeerd ingelicht: ik weet niet beter dan dat de subli 12% zetmeel bevat en dat het suikergehalte niet bekend wordt gemaakt (heb al vernomen dat dat best hoog is).

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:43

ze krijgt nu 2 handjes per dag dieet en 30 gram marstall force
dus is te verwaarlozen.
ik voerde de HH ook in een voerbal en wil het niet zo in de voerbak neerleggen ook al zeggen ze dat dat kan met HH.

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:12

wat maf dat het suikergehalte er niet bij staat??
ook niet op de zak zelf? er zitten toch geen granen in??

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:18

Anoniem schreef:
wat maf dat het suikergehalte er niet bij staat??
ook niet op de zak zelf? er zitten toch geen granen in??

Er zitten geen granen is, op de zak staat gewoon suikers en zetmeel 12%..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:10

Ja, suikers EN zetmeel 12%. Heel slim is het werkelijke % suikers NIET vermeld. Hoeft ook niet want de 'suiker' die zij gebruiken hoeft niet onder de noemer 'suiker' te vallen. Niet voor niets dat paarden dit product met smaak eten en het zo goedkoop is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:16

zal dat niet verplicht zijn?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:24

madamX schreef:
Ja, suikers EN zetmeel 12%. Heel slim is het werkelijke % suikers NIET vermeld. Hoeft ook niet want de 'suiker' die zij gebruiken hoeft niet onder de noemer 'suiker' te vallen. Niet voor niets dat paarden dit product met smaak eten en het zo goedkoop is.....

Je hebt het hier toch over de dieetmix? Zo goedkoop vind ik die niet hoor!

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:28

Niet alles is verplicht.... Suikers vermeld is dacht ik verplicht, maar vermelden dat er suikerwater over het voer zit bijvoorbeeld niet. Veel producten bevatten dus wel suiker terwijl het niet staat vermeld!

Die dieetmix bevat ook erwtenschillen en sojaschroot las ik in een ander topic? Dan zou het goedkoop moeten zijn. En anders wordt er lekker op verdiend.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:00

Tuurlijk wordt er aan voer verdiend.
Maar ga eens na waar de soja vandaan komt.
Heel ver hier vandaan.
Dus de verdienste zitten bij de boer, transport naar haven, opslag en overslag haven.
Transport van 3 weken met een groot zeeschip.
Overslag en opslag Rotterdam.
Binnenvaartschip of vrachtwagen naar de fabriek.
Verwerking in fabriek tot het mooie zakje paardenvoer.
Transport naar de tussenhandel of winkel.
En dan zitten we zo op een euro of 12 per 20kg voerzak.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:03

russel schreef:
zal dat niet verplicht zijn?

Nee, is niet verplicht.
Gebeurt in de humane voeding ook. Er bestaan stoffen/middelen die dubbele functies hebben; zo kan 1 stof bv een conserveringsmiddel zijn EN een smaakstof. Sommige daarvan hebben E-nummers. Wanneer 'de markt' geen E-nummers meer wil zien op een etiket, dan kan de fabrikant ervoor kiezen om niet het E-nummer te vermelden maar bv de gehele naam van de stof. Dat ziet er dan weer vriendelijker uit en in eerste instantie E-nummervrij. Wil de consument geen conserveringsmiddelen meer op het etiket zien, dan kan de fabrikant dezelfde stof verplaatsen onder de noemer 'smaakstof', wanneer betreffende stof deze 2 functies zou hebben. En omgekeerd natuurlijk.

Het is wel heel erg naïef om meteen te denken dat een voederfabrikant, die jarenlang afvalstromen uit andere industrieën verwerkt tot veevoeder, waarbij 'afname contracten' zijn afgesloten, opeens geen gebruik meer maakt van die afvalstromen en opeens, vanuit het niets, zuivere grondstoffen gebruikt terwijl dat de prijs van het eindproduct nagenoeg hetzelfde blijft (afval is nog steeds goedkoper dan hoogwaardige stoffen).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:07

Ariebren schreef:
Tuurlijk wordt er aan voer verdiend.
Maar ga eens na waar de soja vandaan komt.
Heel ver hier vandaan.
Dus de verdienste zitten bij de boer, transport naar haven, opslag en overslag haven.
Transport van 3 weken met een groot zeeschip.
Overslag en opslag Rotterdam.
Binnenvaartschip of vrachtwagen naar de fabriek.
Verwerking in fabriek tot het mooie zakje paardenvoer.
Transport naar de tussenhandel of winkel.
En dan zitten we zo op een euro of 12 per 20kg voerzak.

Klopt niet helemaal; soja komt ook uit Oostenrijk. En... wat in veevoeder verwerkt wordt is al afgekeurd voor humaan gebruik; meestal praat men ook over sojaschroot, dus de olie is er al uit gehaald. Schroot is afval, men kan niets anders doen dan weggooien.... Zelfs dit wordt verkocht voor een lage prijs aan de veevoederindustrie. De boer krijgt hier geen geld meer van.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:10

Maar of er wel/niet aan verdiend wordt vind ik van minder belang; het gaat er om of je ervoor kiest om stoffen in een paard te stoppen die er onder '' natuurlijke omstandigheden" ook niet in komen.... Nu weet ik wel dat 'natuurlijke omstandigheden' in onze huidige maatschappij ver te zoeken zijn, maar dan nog heeft men de keus om bepaalde stoffen te mijden of niet. Net zoals men in de supermarkt kan kiezen voor kant-en-klaar-maaltijden (die vaak bol staan van E-nummers) of voor 'verse' ingrediënten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:10

Dieetmix kost toch 71 ct per kilo... vind ik veel. Nouja... HH basisbrok kost 1 ct/kg meer. Maar dat is dan ook echt wat anders.

'gewoon' voer kost ook steeds meer, maar echt geen 70 ct per kilo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:19

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:29

en ga eens na waar soja voor gebruikt wordt. Voor voeding voor mensen.
Het restproduct, sojaschroot, gaat naar de veevoedingsindustrie.
Dat kost echt niet veel..

edit: oh, zie dat dit al gemeld is :)
Laatst bijgewerkt door meerhofh op 05-03-12 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:29

ellepel schreef:
ik geloof dat op deze site staat welke olie er in subli voer word gebruikt

http://www.forfarmers.nl/duurzaamheid/h ... offen.aspx

ff klikken op Gecertificeerde soja.
meende dat hier het voer word gemaakt

Dat is niet-interessante blabla, mooi aangedikt met de hype-term 'duurzaam'.
Overigens komt die soja uit Oostenrijk, dus veel transportkosten hebben ze er niet aan. Deze soja is relatief goedkoop omdat de wereld-marktprijs daarvoor zorgt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:45

Ik voer nu al een paar maanden de basis plus brok aan mijn jonge pony. Ze is wat te dik en werkt daarnaast nog niet veel, ze krijgt dus maar 2 handjes op de dagen dat ik er ben. Ze zal binnenkort harder aan het werk gaan en dan zal ik waarschijnlijk ook meer gaan geven.

Nu moest ze in het begin erg wennen aan dit voer, ze at heeeeel traag. We zijn inmiddels een paar maanden verder en ik heb het idee dat ze het nog steeds niet lekker vind. Ze eet langzaam, nu is dat niet zo erg, maar ze loopt ook al snel weg van haar voerbak om andere dingen te gaan doen. Het is een echte haflinger en gek op eten, het feit dat ze na 2 happen al met andere dingen bezig is en het een eeuwigheid duurt voor die 2 handjes op zijn geeft voor mij wel aan dat ze het niet erg lekker vind.

Ik mix het nu soms met brood, wortels of meusli, maar dat zijn allemaal dingen die ik haar eigenlijk liever niet geef. Is er een brok van HH die ik zou kunnen geven of mixen wat smaakelijker is voor paarden?
Heeft iemand hier ervaring mee of ook een paard die het niet lekker blijkt te vinden?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:49

Er zit geen suiker of zout in, het paard eet naar behoefte. Lekker langzaam laten eten en geen zooi erdoorheen gooien! Zolang ze het eten is het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:49

ik denk dat ze gewoon moet wennen?
mixen helpt niet denk ik,aangezien het dan wel gegeten wordt vanwege de suikers..

maar het kan natuurlijk dat ze het echt niet gaat eten/lust...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:52

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:01

Tja hoelang moet ze nog wennen, ik voer dit al vanaf oktober :D
Mijn pony heeft geen stal, ik sta er dus bij te wachten. Op zich geen probleem, maar ik geef dit voer ook als soort beloning en als zij het dan met lange tanden eet zoek ik liever iets anders.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:01

Als beloning kan je ook kleine stukjes appel/peen geven.

Het is juist geweldig (vind ik persoonlijk) dat ze zo traag eten en meestal eerst hun hooi op eten, dat is nu precies de bedoeling!

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:06

Vraagje;
Hoe doen jullie dat dan met het natuurlijk voeden van bijvoorbeeld een jaarling?

Onbeperkt ruwvoer maar voor de rest? Niets bijvoeren aan supplementen etc?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:42

Even mijn kritische/ thoretische blik. Ben benieuwd naar jullie reacties!

Ik heb eens naar de HH basis gekeken omdat er hier zoveel over gepraat wordt. Maar met de aanbevolen hoeveelheid per dag komt mijn paardje nooit aan de energie die ze nodig heeft. Daarnaast zou ik toch ook echt graag willen weten hoeveel mineralen en vitaminen er in zitten om te kijken of dat wel voldoet aan de behoefte van mn paard..... Ik denk persoonlijk niet dat je die voldoende uit de producten kan halen die er in zitten al helemaal niet bij de dosering die aangegeven is. Het is zo ondertussen wel bekend dat alleen ruwvoer niet meer kan, er zitten HELAAS niet meer voldoende vitaminen en mineralen in...... Daarom wil ik (natuurlijk op een zo gezond mogelijke manier!) er voor zorgen dat mijn paardje wel de vitaminen en mineralen binnen krijgt die ze nodig heeft.

Verder vind ik het vreemd dat er toch aardig wat paarden zijn die het slecht eten terwijl ze zeggen dat er alleen maar dingen in zitten die een paard in de natuur ook zou eten....

Logisch dat sommige paarden het er beter op doen omdat de HH de waarschijnlijk zetmeel en suikrrijke brok of muesli vervangt, dan is het een hele verbetering!

Verder vind ik het erg veel geld voor iets waarvan je niet eens weet wat je voert (qua vitaminen en mineralen dan)

Verder staat dit op de website:

- ondervangt mycotoxinen (hoe dan??)
- zorgt voor een stabiele spijsvertering (waarom dan?)
- zorgt voor een normaal eetgedrag (rustig, ontspannen, afgewisseld met een hap ruwvoer) (oke, kan.... omdat ze het niet lekker vinden?)
- heeft een zeer goede voederconversie (veel benutbare stoffen, weinig mest) (oke, goed punt)
- is economisch in gebruik (hoeveelheid, gezondheid, mestafvoer, etc.)(heeleconomisch maar moet eigenlijk veel meer voeren dan ze aangeven om aan de energie behoefte te komen, dan wordt het erg duur)
- bevat geen reststoffen afkomstig van afvalstromen vanuit andere industrieën (goed punt)
- bevat grondstoffen afkomstig van biologische teelt (goed punt)
- bevat enkel grondstoffen die het paard in de vrije natuur ook zou eten, aangevuld met kruiden die ondersteuning bieden aan het gehele gestel van het paard welke meer belast wordt door bv arbeid (ook in de natuur eten..... waaom vinden heel wat paarden het niet lekker?)
- is geen vervanger van ruwvoer (goed om te vermelden!)
- is NIET op smaak gebracht d.m.v. zout of een bepaalde vorm van suiker: sommige paarden moeten daarom wennen aan de smaak. (oke)

Ik ben dus echt niet overtuigd dat dit het voer moet zijn!