Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:45

Je kunt dit even melden bij je dealer of bij Marstall Nederland.
Als er andere zakken omheen zitten wil het niet direct zeggen dat ze uit Duitsland komen. Het wil ook wel gebeuren dat de 'zakken-leverancier' niet op tijd zakken levert en zodoende moet men terugvallen op andere zakken.

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:20

kevje06 schreef:
ik heb dat nu een paar keer met de havervrij gehad
nu de laatste bestelling ook weer, ook uit dl zakken, tenminste duitse tekst, maar dat heb ik wel vaker

mirim, idd contanct over gehad met evert en volgens hem moet er niets verandert zijn.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 06:59

Ik heb toen ook evert gemaild en is echt de gewone faser, maar de muesli voelt duidelijk plakkeriger. Je kunt het ook zien aan de muesli.
Ik hoop dat het een uitzondering is....

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:02

Het probleem met de Havervrij heb ik ook bij een klant van mij gehoord en zelf had ik voor mijn paard ook een zak die plakkeriger leek.
Aan de samenstelling kan eigenlijk niets veranderd zijn, Marstall heeft daar een hele sterke controle op. Ook de grondstoffen worden streng gecontroleerd. Door weersomstandigheden kunnen er wel 'reacties' plaatsvinden.
Ik kan me wel voorstellen dat je in eerste instantie denkt aan een toevoeging van melasse omdat dat een plakkerige substantie is, maar het is eigenlijk niet mogelijk.
Van de Faser weet ik dat het een tijd in andere zakken heeft gezeten ( zit nu weer in de vertrouwde blauwe zakken), maar over die samenstelling kan ik alleen het zelfde zeggen als bovenstaande. Ik heb er bij mij nog niemand over gehoord.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:35

Toch is er laatst wel wat gerommeld, in de Force zat zelfs mais.
Maar ik ga er maar van uit dat de volgende levering gewoon weer goed is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:39

Aha, dus dat zijn die gele stukken die in de Force zitten!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:42

Nou ja, ik denk dat het mais is, normaal zit dat er niet in..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:49

:? Vreemd. Maar op zich niet helemaal misschien als je bedenkt dat een aantal produkten over de zelfde band gaan tijdens de produktie. Het kan zijn dat er net wat resten op de vullijn liggen die meegaan met de nieuwe produktie. Een deeltje gele maïs valt dan ook wel erg op tussen de donkere pellets.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:20

Ik heb net de tweede zak faser opengemaakt en die ziet er weer normaal uit, lekker los en niet plakkerig :D .

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:22

De zak Sinfonie die ik de laatste keer heb gekregen was ook heel plakkerig.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:13

Ik had bij de laatste zak Faser Light ook een meer plakkeriger produkt, maar verder geen enkel probleem.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:58

Ik lees dit topic al eventjes mee...

Maar toch vind ik het wel een beetje een vreemde zaak dat er zoveel verschil kan zitten in de zakken. Ik hoor nu al echt meerdere mensen over plakkerige zakken. Dat moet toch niet kunnen?! Mijn inziens moet de kwaliteit gewoon altijd goed zijn. Het is nu niet meer dat het eens een keertje gebeurd, want zo te horen hebben echt meerdere mensen hier last van.

Zelf geef ik een ander merk meusli, ook zonder melasse en toevoegingen, die voer ik inmiddels al ruim een jaar en nog nooit gehad dat er zakken plakkeriger waren ofzo...

Is er misschien een reden waardoor dit komt?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:23

Tamadine schreef:

Wat denk je zelf? Ik denk dat iemand die zich verdiept in 'standaard' (paarden)voeders wel het antwoord zal weten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:29

weet jij het dan wel, madamX?
Ik vind het best apart,iets moet toch een vrij constante kwaliteit hebben?

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:46

Heeft iemand hier ervaring met de exzem muesli of de exzem plus van Marstall? Mijn shetlander had afgelopen zomer last van jeuk wat met een dekentje redelijk onder controle te houden was. Het was niet echt typisch zomerexzeem, zoals mijn vorige haflinger had, maar toch had hij altijd even jeuk als hij op stal kwam. Zou de exzem muesli wat voor hem zijn om te voeren?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:03

Winna schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de exzem muesli of de exzem plus van Marstall? Mijn shetlander had afgelopen zomer last van jeuk wat met een dekentje redelijk onder controle te houden was. Het was niet echt typisch zomerexzeem, zoals mijn vorige haflinger had, maar toch had hij altijd even jeuk als hij op stal kwam. Zou de exzem muesli wat voor hem zijn om te voeren?

Ik zou een shet niet zo snel aan de ExZem zetten. Je zou eventueel de faser light kunnen gaan geven, ook vanwege de prebiotische werking en het is een zeer sobere voeding qua eiwitten, maar wel vol met vitaminen en mineralen. Maar je zou ook heel goed de Force kunnen gaan geven.
De Exzem is naar mijn inzien al snel te rijk voor een Shet. Je kan dna natuurlijk minimaal gaan voeren, maar dan krijgt hij ook niet de benodigde vitaminen binnen...dus da is dan het 'paard achter de wagen spannen'.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:12

Faser light heeft hij vorig jaar zomer gehad en daar deed hij het verder goed op. Zat mooi in de vacht en was lekker fit. Had de waardes van de exzem en de faser light net al even vergeleken en zag al dat ik van de exzem redelijk veel moet voeren om te voldoen aan de behoefte en dat is niet handig, want hij is verder niet aan het werk. Zou het dan eventueel wat zijn om de faser light met de exzem plus, dat supplement of voegt dat niet zoveel toe?

De force is een soort vitaminenbrokje toch? Hoeveel zou een shetlander daarvan ongeveer nodig hebben per dag?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:18

Ja je kunt de Faser combineren met de ExZem plus. Als hij het goed deed op de Faser zou ik gewoon de Faser weer voeren en daar de ExZem plus doorheen doen.
De Force is een vitaminebrokje inderdaad. Niet ieder paard eet dit even makkelijk, wel als het ergens doorheen zit, maar niet alleen.
Om nu de Faser en de Force te gaan combineren is niet zo'n goed plan en ook niet noodzakelijk omdat er in de Faser ruimschoots alle vitaminen zitten. En je maakt het je ook onnodig moeilijk om drie dingen te gaan voeren.
Mijn advies zou dan zijn om Faser en ExZem plus te gaan geven. Het is wel aan te raden om alvast nu, in februari, te gaan beginnen.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:31

De Faser en Force combineren was ik inderdaad ook niet van plan, want dat zou wel erg dubbelop zijn. Maar dan ga ik de Faser in combinatie met de Exzem plus proberen. Eens kijken hoe hij het daar op gaat doen deze zomer, hoop in ieder geval op minder jeuk! Bedankt voor je tips Mirim!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:42

Zouden jullie mij misschien willen helpen?

Ik voer mijn paard 40 gram Marstall Force per dag alleen dit eet zij niet uit de hand, dit moet echt gemengd worden.
Ze eet lucerne en andere lucernemixjes erg slecht. Pavo Daily Plus at ze bijna niet, Hugho Lucerne met lange tanden en Le Brick eet ze inmiddels ook bijna niet meer.

Ik heb al een ander topic geopend over eventuele andere dingen om mee te mixen en kwam daar op een aantal Marstall producten uit.
Mijn voorkeur gaat uit naar een muesli met zo min mogelijk zetmeel/suiker.

Ze kreeg vroeger Havens Green Vet en Coolmix, maar deze hebben respectievelijk 44% en 37% suiker/zetmeel. Ze at deze wel heel graag, maar ze staat op rust en is al te dik dus vind ik deze geen optie om bij te geven.

Mijn oog viel op de Marstall Vito (10,7% suiker/zetmeel) en de Marstall Naturel (kan nergens de waarden van vinden bij deze muesli).
Wat zouden jullie aanraden qua muesli's om bij te voeren (met zo min mogelijk suiker/zetmeel en melasse).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:55

Marstall Vito schijnen ook niet alle paarden echt lekker te vinden.
Zelf voer ik de Marstall Force door iets van 100 gram Spillers Happyhoof (structuurvoer met 9% suiker/zetmeel). Ik heb ook andere geprobeerd, maar die werden minder gegeten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:18

Odin eet de Vito goed, maar die wilde de Faser Light niet eten.
Zo heeft ieder paard zn voorkeur, ik denk dat je gewoon uit moet proberen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:36

Die van mij hebben even aan de Vito moeten wennen, ruikt ook wat sterker dan de Faser die ik ook voer, misschien komt het daar wel door.
Maar ik voer Vito en Faser beiden en ze eten het nu goed, maar in het begin even wat moeilijker. Ook doen ze wat langer over de Vito dan over de Faser.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:29

Focussed schreef:
Zouden jullie mij misschien willen helpen?

Ik voer mijn paard 40 gram Marstall Force per dag alleen dit eet zij niet uit de hand, dit moet echt gemengd worden.
Ze eet lucerne en andere lucernemixjes erg slecht. Pavo Daily Plus at ze bijna niet, Hugho Lucerne met lange tanden en Le Brick eet ze inmiddels ook bijna niet meer.

Ik heb al een ander topic geopend over eventuele andere dingen om mee te mixen en kwam daar op een aantal Marstall producten uit.
Mijn voorkeur gaat uit naar een muesli met zo min mogelijk zetmeel/suiker.

Ze kreeg vroeger Havens Green Vet en Coolmix, maar deze hebben respectievelijk 44% en 37% suiker/zetmeel. Ze at deze wel heel graag, maar ze staat op rust en is al te dik dus vind ik deze geen optie om bij te geven.

Mijn oog viel op de Marstall Vito (10,7% suiker/zetmeel) en de Marstall Naturel (kan nergens de waarden van vinden bij deze muesli).
Wat zouden jullie aanraden qua muesli's om bij te voeren (met zo min mogelijk suiker/zetmeel en melasse).

Je zou de Vito inderdaad kunnen proberen. Het is inderdaad een muesli met weinig zetmeel en suikers, eigenlijk bedoeld voor paarden met IR, Cushing en hoefbevangenheid...stofwisselingziekten dus.
De Naturell en de Faser zijn ook goed voor een paard zoals die van jou. De Naturell is een muesli die de paarden over het algemeen heel graag eten. Er zit geen melasse in en is laag in eiwitten, maar bestaat natuurlijk wel uit granen. Toch kunnen paarden die weinig doen die heel goed verteren en gebruiken. Er zijn veel mensen die ineens erg penibel gaan doen over zetmeel. Paarden verbruiken, ook als ze niets doen, energie. Leven kost energie en wij moeten zorgen voor de brandstoffen voor het paard. Zolang werk en voeding in evenwicht zijn gaat het goed.
Ik heb al eens eerder opgemerkt: paarden zijn net mensen :) Te veel van iets is niet goed, maar te weinig ook niet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:51

Tamadine schreef:
Ik lees dit topic al eventjes mee...

Maar toch vind ik het wel een beetje een vreemde zaak dat er zoveel verschil kan zitten in de zakken. Ik hoor nu al echt meerdere mensen over plakkerige zakken. Dat moet toch niet kunnen?! Mijn inziens moet de kwaliteit gewoon altijd goed zijn. Het is nu niet meer dat het eens een keertje gebeurd, want zo te horen hebben echt meerdere mensen hier last van.

Zelf geef ik een ander merk meusli, ook zonder melasse en toevoegingen, die voer ik inmiddels al ruim een jaar en nog nooit gehad dat er zakken plakkeriger waren ofzo...

Ik voer de marstall al ruim een jaar en altijd goed hoor, nu voor het eerst een zak voer wat wat anders lijkt. Ik ben verder zeer tevreden en ik denk dat er altijd ergens wel iets kan gebeuren......
Voor mij in ieder geval geen reden om over te stappen op iets anders, mijn paard doet het echt super op dit voer.
En ik moet zeggen dat de service altijd super is.

Dit wil ik even duidelijk hebben, mijn vraag ietsje terug was informatief en geen klacht.....
Daar vind ik namelijk dit topic zo prettig voor, dat je altijd even iets kan vragen of overleggen.