ja, maar wielrenners eten bijvoorbeeld ook heel veel snelle koolhydraten, die voor een 'normale' mens helemaal niet gezond zijn.
topsporters eten een heel strikt dieet, afhankelijk van hun sporttak, bloedwaardes worden ook heel erg in het oog gehouden, allemaal om toch maar nét een beetje beter te zijn dan de concurrenten.
en dan hebben we nog niet eens over doping
als je dagelijks een rondje gaat joggen, of een paar voetbaltrainingen en een wedstrijdje op zondag, dan ga je toch ook niet zo ver?
geloof mij, ik heb professionele voetballers gezien die zich volstopten met junkfood en dat wegspoelden met liters bier.
er is nog een groot verschil tussen sport en
topsport (wat overigens helemaal niet gezond is).
we willen allebei hetzelfde, namelijk de meest geschikte voeding voor ons paard.
alleen verschilt de manier waarop we dit aanpakken blijkbaar nogal.
ik geloof niet dat krachtvoer goede voeding is voor een paard, omdat de spijsvertering van een paard nu eenmaal gebouwd is om heel efficiënt ruwvoer te verteren.
verder zijn krachtvoerfabrikanten commerciële bedrijven, met als hoofddoel winst maken.
zij maken producten die ze zo goed mogelijk aan de man kunnen brengen, tegen de hoogst mogelijke prijs die de consument daarvoor wil betalen, maar zo goedkoop mogelijk samengesteld om de winst zo groot mogelijk te maken.
dit is een heel andere doelstelling dan de onze
ja, maar dan niet tot het uiterste uitgemeten dmv. bloedtests, ruwvoertests, ...
het gemiddelde paard is geen
topsportpaard.
ik wil graag even nicolette hebing citeren, nav. een vraag over de kalk-fosfor en andere verhoudingen:
Ik denk dat paarden in de natuur ook nooit aan die exacte verhoudingen komen, maar dat de darmen precies opnemen wat ze nodig hebben en wat het lichaam kan gebruiken. Ik denk dat die verhoudingen pas belangrijk worden bij kunstmatig geproduceerde voeding met kunstmatig geproduceerde vitaminen en mineralen. Dat zijn stoffen die niet lichaamseigen zijn, en dan kan er van alles misgaan.hier sta ik volledig achter