olie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 22:21

interessant wessellady!

ik ben vandaag heel flauw geweest. ik ben de c1000 binnen gegaan en heb heel flauw 3 flessen olie gepakt. naar een medewerkster gegaan en gevraagd of ze het verschil tussen sla-olie en zonnebloemolie wist. wist ze niet. ja het ene was voor door sla, en de ander voor het bakken. ik zei dat ik beide niet wilde doen Tong uitsteken

toen ging ze navragen aan de rest van het personeel, maar niemand was slimmer dan zij Knipoog

ik wel: op de verpakking stond dat sla-olie van sojabonen was gemaakt. dat is dus het verschil.

toen de volgende vraag: wat is het verschil tussen deze (ene fles) en deze (andere fles) zonnebloemolie?

wist ze ook niet. en er stond ook niets duidelijk op. ja op 1 dat het product van nature rijk was aan vit. E. maar dat zegt niets over het andere product aangezien zonnebloemolie sowieso rijk is aan vit. E... toch leuk onderwerpje. nu nog even verzinnen hoe we het vervolgonderzoek gaan doen. toch maar eens kijken of ik fabrikanten kan benaderen Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 00:14

Er zit vaak ook een verschil in het percentage meervoudige verzadigde cq onverzadigde vetzuren en enkelvoudige vetzuren.
Dat scheelt zag ik met Lidl of natuurwinkel.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:59

Dat klopt; dat verschil ontstaat door de bewerking van de olie. Hoe meer er geraffineerd wordt (esteren), hoe slechter de olie is voor de gezondheid.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:19

ook voor paarden? dus die goedkoopste is t slechtst voor de gezondheid? (oeps! Bloos )

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:17

Ja, ook voor paarden.
Voor alle voeders of levensmiddelen geldt hetzelfde: je hebt eigenlijk twee waarden:
Bewerkt voedsel en onbewerkt voedsel. Wanneer voedsel bewerkt wordt veranderd er veel, van samenstelling tot opname door het lichaam. Dat is ook meteen de reden waarom veel producten bewerkt worden; sommige voedermiddelen zijn in pure vorm nl slecht opneembaar voor het lichaam of zelfs giftig. Hiermee zeg ik dus dat het lang niet altijd slecht is om voedermiddelen te bewerken, sosm is het zelfs noodzakelijk. Maar het tegenovergestelde kan ook, dat het juist schadelijker is! Het is daarom raadzaam om per voedermiddel te kijken hoe het geproduceerd wordt, hoe het verwerkt wordt en waarom dat zo gedaan wordt, en hoe uiteindelijk het lichaam daar op reageert. Geloof niet direct de verhalen van fabrikanten, die willen alleen maar verkopen en zeggen daarom dat alles wat zij doen goed is. Beter is het om het biologisch/scheikundig/natuurlijk te bekijken en je af te vragen of (in dit geval) het paard wel dát voedermiddel nodig heeft wat jij in gedachten hebt en of het niet schadelijk is. Olie is hier een voorbeeld van waar je voorzichtig mee moet omspringen.
Olie wordt ook bewerkt, met name om de houdbaarheid te verlengen. Op internet is veel te vinden over deze bewerkingen.
Verse olie is het meest gezond, maar moeilijk te verkrijgen omdat het beperkt houdbaar is.
Lijnolie bv is echt na 9 maanden 'bedorven' (door oxidatie). De lijnolie die je via een ruitersportzaak koopt is vaak ouder dan 9 maanden. In Nederland zijn er nl maar een paar adressen die lijnolie in bulk verkopen; de verse lijnolie wordt veel gebruikt in de levensmiddelenindustrie maar niet alles wordt verkocht, er is meer productie dan vraag. Zodoende verouderen de restanten en de fabrikant wil er graag vanaf. Veel van die restanten gaat naar de verfindustrie, vloerenindustrie, chemische industrie, etc. Een ander deel ervan gaat naar de veevoedingsindustrie, die zodoende een goedkope grondstof krijgt om bix te maken. Een klein deel daarvan wordt door kleine distributiebedrijven (waaronder Rapide) van 200 liter vaten afgetapt in flessen van een liter. Deze lijnolie is vaak meer dan een jaar oud, is donker van kleur en smaakt bitter (ranzig). Verse lijnolie is te herkennen aan de lichte kleur en zoetige smaak.
Zonnebloemolie zoals die in de supermarkt wordt aangeboden wordt doorgaans gebruikt om mee te bakken. De olie moet hiervoor bepaalde eigenschappen hebben. De fabrikant bereikt deze eigenschappen door de olie te bewerken bv door omesteren. Voor het bakken is het dan een goede olie geworden, maar voor inwendige consumptie zijn de eigenschappen anders. Tuurlijk, door in die olie te bakken krijg je zelf ook deze olie binnen maar de hoeveelheden zijn minder dan dat je het met eetlepels naar binnen lepelt, op die manier is het niet zo schadelijk.
Olieën door het voer mengen van paarden vind ik daarom ook iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Ikzelf gebruik verse koolzaadolie, in zeer beperkte mate en in een korte periode (hooguit 2 weken per jaar).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:28

Heel interessant wat je schrijft en ook eigenlijk wel erg logisch.

Nu heb je ook nog koudgeperste (lijnzaad/zonnebloem) olie.

Mij is verteld dat die weer beter is, maar ik weet niet waarom. Misschien kun jij dat als je wil nog toevoegen aan je uitleg hierboven?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:41

De term 'koudgeperste olie' duidt op de bewerking. Koudgeperst wil zeggen dat de olie alleen gefilterd is, zonder verdere bewerking. Deze oliën zijn idd gezonder en deze olieën bedoelde ik ook met 'vers'.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:23

madamX schreef:
De term 'koudgeperste olie' duidt op de bewerking. Koudgeperst wil zeggen dat de olie alleen gefilterd is, zonder verdere bewerking. Deze oliën zijn idd gezonder en deze olieën bedoelde ik ook met 'vers'.

Koudgeperst duidt niet op de bewerking maar weldegelijk op de persing zelf! Het filteren gebeurt achteraf.

Je hebt zaad (bijvoorbeeld lijnzaad, pompoen, zonnebloem of wat dan ook) en daar wil je olie uithalen.
Door druk en wrijving komt de olie uit de zaad vrij. Wil je zoveel mogelijk olie (dus rendement) uit de zaden halen dan zul je veel druk moeten uitoefenen waar warmte bij ontstaat door de druk. Wrijf je handen maar eens een paar keer langs elkaar waarbij je eerst zacht duwt en later harder duwt. Voel je het verschil in warmte?

Wil je zoveel mogelijk olie uit het zaad halen dan komen daarbij ook reststoffen mee. Immers de eerste olie door lichte druk komt makkelijk vrij, om de rest ook eruit te krijgen moet je dus 'doorduwen'.

Een producent die hoge kwaliteit levert zal dus minder rendement uit zijn zaden halen, omdat de warmte die vrijkomt bij hogere druk voor hem ongewenst is. Koudgeperst betekend dus gewoon met minder druk/kracht waarbij door de wrijving minder warmte ontstaat.
Soms wordt er juist extra verwarmd, omdat bij warmte een zaad zijn olie makkelijker afgeeft. Dit laat ik hier maar even buiten.

Dan is er de ruwe olie. Dit wordt vervolgens gefilterd. Hoe fijner de filter hoe mooier de olie over het algemeen.

Een koudgeperste olie kan dus na het persen gewoon verhit worden of langer houdbaar gemaakt. Dan mag het helaas nog steeds koudgeperst heten. Dus let op wat je koopt en ga vooral op je eigen gevoel af, want koudgeperst op de verpakking wil dus niet alles zeggen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:43

EmMetjes schreef:
madamX schreef:

Koudgeperst duidt niet op de bewerking maar weldegelijk op de persing zelf! Het filteren gebeurt achteraf.

Je hebt zaad (bijvoorbeeld lijnzaad, pompoen, zonnebloem of wat dan ook) en daar wil je olie uithalen.
Door druk en wrijving komt de olie uit de zaad vrij. Wil je zoveel mogelijk olie (dus rendement) uit de zaden halen dan zul je veel druk moeten uitoefenen waar warmte bij ontstaat door de druk. Wrijf je handen maar eens een paar keer langs elkaar waarbij je eerst zacht duwt en later harder duwt. Voel je het verschil in warmte?

Wil je zoveel mogelijk olie uit het zaad halen dan komen daarbij ook reststoffen mee. Immers de eerste olie door lichte druk komt makkelijk vrij, om de rest ook eruit te krijgen moet je dus 'doorduwen'.

Een producent die hoge kwaliteit levert zal dus minder rendement uit zijn zaden halen, omdat de warmte die vrijkomt bij hogere druk voor hem ongewenst is. Koudgeperst betekend dus gewoon met minder druk/kracht waarbij door de wrijving minder warmte ontstaat.
Soms wordt er juist extra verwarmd, omdat bij warmte een zaad zijn olie makkelijker afgeeft. Dit laat ik hier maar even buiten.

Dan is er de ruwe olie. Dit wordt vervolgens gefilterd. Hoe fijner de filter hoe mooier de olie over het algemeen.

Een koudgeperste olie kan dus na het persen gewoon verhit worden of langer houdbaar gemaakt. Dan mag het helaas nog steeds koudgeperst heten. Dus let op wat je koopt en ga vooral op je eigen gevoel af, want koudgeperst op de verpakking wil dus niet alles zeggen.

Klopt helemaal! Ik heb het te kort geschreven en daardoor belangrijke info achtergelaten: jouw verhaal maakt het helemaal compleet!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:23

Sommige soorten olie zitten in een donkere fles (oa lijnzaadolie), anderen (oa zonnebloemolie) zitten in een doorzichtige fles.
Ene wordt ook in de koeling bewaard, andere mag bij kamertemperatuur. Waarom is dit? Heeft het ook wat met de manier van hoe ze verwerkt zijn te maken cq de houdbaarheid/versheid van het produkt?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:48

Ja, invloed van licht en temperatuur kunnen de olie schaden.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:17

Isapaardje schreef:
Sommige soorten olie zitten in een donkere fles (oa lijnzaadolie), anderen (oa zonnebloemolie) zitten in een doorzichtige fles.
Ene wordt ook in de koeling bewaard, andere mag bij kamertemperatuur. Waarom is dit? Heeft het ook wat met de manier van hoe ze verwerkt zijn te maken cq de houdbaarheid/versheid van het produkt?

Waarom? Puur de consument die goedkoper wil en daarbij minder of niet om kwaliteit geeft of juist om kwaliteit geeft en dus iets meer uit geeft. Een consument heeft graag keus (ik wel in ieder geval Bloos ).

Donkere fles dus minder lichtinval dus minder achteruitgang van de olie. Je ziet ook wel eens kartonnen verpakking om een fles heen wat meer kost maar wel behoud van kwaliteit. Donkere fles kan ook meer kosten, want wordt minder afgenomen door fabrikanten dus productiekosten zijn hoger dan doorzichtig glas.
Schapruimte in koeling is voor fabrikant soms moeilijk te krijgen maar wel behoud van kwaliteit van de olie.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:00

Isapaardje schreef:

alle olie moet eigenlijk koel en donker bewaard worden anders wordt het ranzig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:01

ik vroeg trouwens een tijdje terug over sla olie. dat wordt van sojabonen gemaakt, dus een ander woord daarvoor is soja-olie. dat zit ook in hipro paardenvoer (1 van de)... dus zal schijnbaar ook geschikt zijn om paarden te geven? mijn vraag is nu: geeft er hier iemand sla-olie aan zijn paard?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:58

is de zonnebloemolie ook aan te raden voor artrose bij paarden volgens omaas schijnt het goed te zijn..

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:34

Emaartje schreef:
is de zonnebloemolie ook aan te raden voor artrose bij paarden volgens omaas schijnt het goed te zijn..

Zonnebloemolie is rijk aan Omega 6. Een tekort aan Omega 6 kan zich uiten in gewrichtsaandoeningen. Is artrose echter eenmaal aanwezig dan zal dit niet genezen en ook niet door een olie.

Het doel is om het gewrichtskraakbeen zo lang mogelijk goed te houden of in ieder geval zorgen dat dit minder snel slijt. Naast aangepaste arbeid is zonnebloemolie dus inderdaad goed ter preventie maar dan zou ik het wel gebruiken in combinatie met andere oliën die ook Omega 3 bevatten, zodat het paard de juiste verhouding binnen krijgt. Heeft het paard artrose dan zou ik hem daarnaast zeker ook hoogwaardige Glucosamine geven, dit smeert het gewrichtskraakbeen en zorgt vaak voor minder artrose klachten.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 00:05

EmMetjes schreef:
Emaartje schreef:

Zonnebloemolie is rijk aan Omega 6. Een tekort aan Omega 6 kan zich uiten in gewrichtsaandoeningen. Is artrose echter eenmaal aanwezig dan zal dit niet genezen en ook niet door een olie.

Het doel is om het gewrichtskraakbeen zo lang mogelijk goed te houden of in ieder geval zorgen dat dit minder snel slijt. Naast aangepaste arbeid is zonnebloemolie dus inderdaad goed ter preventie maar dan zou ik het wel gebruiken in combinatie met andere oliën die ook Omega 3 bevatten, zodat het paard de juiste verhouding binnen krijgt. Heeft het paard artrose dan zou ik hem daarnaast zeker ook hoogwaardige Glucosamine geven, dit smeert het gewrichtskraakbeen en zorgt vaak voor minder artrose klachten.

Het is echt ongelofelijk Wie heeft dat gedacht dat ik weer stapritjes met emara kon maken ,ben echt helemaal happy ze vind het zo leuk echt waar, heb tot nu toe elke dag ruim een half uur rondgestapt,ze lijkt zelfs soepelder geworden... gr emaartje

ze krijgt nou al een tid lang ap-equine door het voer en doet ze goed op

www.shiraf.nl

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 00:28

ikenindi schreef:
ik vroeg trouwens een tijdje terug over sla olie. dat wordt van sojabonen gemaakt, dus een ander woord daarvoor is soja-olie. dat zit ook in hipro paardenvoer (1 van de)... dus zal schijnbaar ook geschikt zijn om paarden te geven? mijn vraag is nu: geeft er hier iemand sla-olie aan zijn paard?

Volgens mij is juist van sla-olie niet altijd duidelijk wat de samenstelling is, en daarom niet aan te raden. Als je een olie gebruikt kun je beter een plantaardige olie nemen, dan weet je tenminste wat je in je paard stopt.
Maarre, ik heb niet alle 8 pagina's gelezen, dus het kan zijn dat ik nu iets zeg wat al gezegd is... In dat geval Slapen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:45

is sla-olie niet plantaardig dan? (sojabonen of zonnebloempitten... dat staat toch geiljk aan elkaar dan?)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:01

Tsja, ik heb nou eenmaal altijd begrepen dat je bij sla-olie geen enkele garantie hebt v.w.b. de samenstelling, en waarom risico nemen als er voor een pietsie meer zeker-weten-plantaardige-olie te krijgen is?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:38

En olijfolie dan? Wat heeft dat aan omega 6?
Is dit ook een goed produkt voor paarden?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:36

Zonnebloem is een andere plant als de soja(boon).
De samenstelling is niet hetzelfde mbt omega 3 en 6 ( en natuurlijk gehalte vit. E).
Soja wordt tegenwoordig genetisch gemanipuleerd, dus weet je niet precies wat het effect is op het lichaam op langer termijn.
Olijfolie is omega 9.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 02:36

bij de van wonderen is de omega 3,6,9 olie in de aanbieding zag ik...

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:09

Er zit vaak ook een verschil in het percentage meervoudige verzadigde cq onverzadigde vetzuren en enkelvoudige vetzuren.
Dat scheelt zag ik met Lidl of natuurwinkel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:11

weet je de percentages? vind ik wel interessant Lachen