Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:52

Schandalig zo een pension. Maar waren er niet meer klachten van mensen dan? Zo ken ik een pension die voer 1 plakje stro als ruwvoer s'avonds. Dan ga je toch met zijn allen inclusief Vork achter zo een vent aan?
Wees maar blij dat je daar weg bent. Stond je paard op stro?

Maar als je je paard borstelt, geeft hij aan waar hij last van heeft en welke plekken hij fijn vind. Rugspieren check ik altijd even en kontspieren ook. Voel of de manenkam hard aanvoelt.

Kijken jullie wel eens naar de kleur van de urine? Als ze gelopen hebben en weer op stal komen, moeten ze meestal plassen. De kleur verteld je ook veel, de reuk trouwens ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:56

Eleonoor schreef:
Voeren op een stal is heel simpel. Je schrijft op een kaart wat je wilt en de stalhouder heeft dat te voeren wat de klant wil. Uiteraard kan hierin advies worden gegeven, maar als de klant dat wil is de klant koning.

Ooo, maar ik heb veel pensions gehad. Idd de klant is koning Ja Ja Ja Ja Absoluut!!!

Maar.... ga eens checken en zie dat het meestal gewoon NIET gebeurd. Alles kan, ooo helemaal geen probleem, doen wij allemaal, nou not. Ik heb geleerd dat je altijd goed moet kijken, elke dag weer op nieuw en ook eens tijdens voedertijden er moet zijn, eigenlijk gewoon ook eens op onverwachte tijden moet binnen waaien, zelf ook verstandig bijvoeren. Ik heb vaak grasbrok wat ik geweekt mee neem als ik denk dat hij wat meer mag groeien en dus meer hooi nodig heeft, ook geef ik vaak geweekte pulp, is een heel goed spul, geeft extra vezels van goede kwaliteit voor paarden, bindt ook de ammoniak vanuit de urine, waardoor de lever ontlast wordt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:07

Ik ken Jan Jonas van zo'n 12 jaar terug en ben eigenlijk verbaasd over de oordelen die in dit topic rond gaan.

Er heeft toendertijd eens een heel stuk van hem in de Hoefslag gestaan over voeding.
Hij is degene geweest die het krachtvoer voor paarden aan de kaak gesteld heeft in de media.
Dat is hem uiteraard niet in dank afgenomen door de voerleveranciers.
In die tijd al zochten de fabrikanten naar goedkope oplossingen om het juiste gehalte eiwit in hun voer te krijgen.
Ze gebruikten daarvoor oa. gemalen vissenkoppen en gemalen kippenveren !!!
Aangezien paarden geen vleeseters zijn kan je je wel voorstellen wat voor afvalstoffen ze in hun lijf kregen.
Tegenwoordig hebben de fabrikanten een alternatief. Soja olie.
Goedkoop en zeer eiwitrijk.
Is wel genetisch gemodificeerd maar ach. Kraait geen haan naar want ze vertellen doodleuk dat soja zo gezond is.
De chinezen gebruikten het immers al in vroege tijden.
Dat de soja toen heel anders bereid werd weet nauwelijks iemand.
Zelf heb ik 2 jaar terug met een grote voerfabrikant gebeld omdat ik daar altijd tot grote tevredenheid de pure haver van voerde.
Bij het aanbreken van een nieuwe zak begonnen mijn paarden inenen zwellingen op de huid te krijgen.
De zak bekeken. Verrijkt met gen. gemodificeerde sojaprodukten.
Verdraaid nog aan toe dat was nieuw.
Fabrikant gebeld over het waarom.
Yep dat was nieuw om de haver meer te laten glimmen. Het menselijk oog wilde immers ook wat.
Toen ik aangaf dat ik de gen. gemod. soja uit Zuidamerika niet hoefde gaf hij aan dat deze soja uit Duitsland kwam.
Tuurlijk, even doorlezen op internet en je weet dat alle soja uit Zuidamerika aangeleverd wordt via de Duitse havens.

Even terugkomend op Jan Jonas.
Ik heb hem als een zeer integer en bekwaam iemand ervaren bij div. paarden die stuk voor stuk giga opknapten.
De term kwakzalver is absoluut onterecht. Ik ken menig alternatief arts/therapeut/ genezer en wat al niet meer, die ik wel degelijk als kwakzalver durf te betitelen.
Jan J. is iemand die vanuit de natuur werkt met zuivere plantaardige kruidenmengsels. Zo zuiver dat zelfs wij mensen ze zouden kunnen gebruiken. Absoluut geen pijnstillers dus.

Hij voelt over het kruis van een paard en drukt daarbij over bep. spiergroepen van de achterhand.
Sommige paarden zakken compleet door de achterhand als hij erover heen voelt met een stevige druk van zijn duim. (dus geen zweverig hand op leggen)
Dat is 1 van de plekken waar het best herkenbaar is of een paard verzuurd is. Dit zijn de spiergroepen die paarden het meest gebruiken omdat de motor van het paard nou eenmaal de achterhand is.
Het paard kan gevoelige tot zeer pijnlijke spieren krijgen door oa. afvalstoffen. Van welke aard dan ook.
Weliswaar meestal veroorzaakt door verkeerde voeding.
Teveel eiwitten, suikers en kwalijke stoffen die aan brokken toegevoegd worden om de houdbaarheid te verbeteren.

Jan Jonas heeft veel tijd in de natuur rondgebracht om paarden in het wild te bestuderen qua eetgedrag.
Paarden die op zijn methode qua voeding overgezet worden krijgen uitsluitend pure granen in combinatie met een aanvulling van goeie vitamines, mineralen en spoorelementen. Die paarden worden opmerkelijk lenig in hun gangen.

Daarnaast zet hij dus als een dier wat mankeert een kruidenkuurmix in met hele natuurlijke en pure kruiden zoals bijv. paardenbloem
om oa. de lever en nieren aan te zetten tot extra verwerken van de afvalstoffen.
Dat wil dus niet zeggen dat lever of nieren niet goed zijn. Hetgeen je bij andere genezers, therapeuten enz. vaak wel te horen krijgt. Nieren en lever worden dus alleen tot extra activiteit aangezet.

In die tijd kwam hij altijd vrij snel nadat ik hem gebeld had.
Nam nooit voorrijkosten terwijl hij van de andere kant van het land moest komen. Nam heel veel tijd om het paard na te zien en veel uit te leggen.
Ik betaalde alleen voor de kruidenkuur. Pure granen kon je gewoon ergens in de buurt aanschaffen.

Ik heb ook een paar paarden gezien waarvan de eigenaar deze methode van voeren toch iets teveel 'gedoe' vond en weer terug ging naar gewone fabrieksbrok.
Alle paarden vielen na verloop van tijd terug in hun oude gezondheidsklachten.

Mijn idee:
Jan Jonas is een man met een bijzonder grote liefde voor paarden, groter dan de liefde voor zijn portomonnee. Hij werkt echt vanuit de natuur.

Kant en klare paardenbrok bevat veel te veel 'troep' waar menig paard niet mee uit de voeten kan.

Groetjes, Henny

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:16

Henny, ik ken je niet, maar ik vind dat je het hier mooi hebt vertaalt.
Bedankt voor je duidelijke uitleg.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 22:32

russel schreef:
Schandalig zo een pension. Maar waren er niet meer klachten van mensen dan? Zo ken ik een pension die voer 1 plakje stro als ruwvoer s'avonds. Dan ga je toch met zijn allen inclusief Vork achter zo een vent aan?
Wees maar blij dat je daar weg bent. Stond je paard op stro?

Maar als je je paard borstelt, geeft hij aan waar hij last van heeft en welke plekken hij fijn vind. Rugspieren check ik altijd even en kontspieren ook. Voel of de manenkam hard aanvoelt.

Kijken jullie wel eens naar de kleur van de urine? Als ze gelopen hebben en weer op stal komen, moeten ze meestal plassen. De kleur verteld je ook veel, de reuk trouwens ook.

Ben ook super blij dat ik daar weg ben, mijn paard is voor 80% opgeknapt op nieuwe stal!
Mijn paard stond gelukkig op stro voor zichzelf dat ie nog wat te knabbelen had. Wel verstoppingskoliek aan overgehouden dus dat was minder....
Verder ben ik een echte borstelkoningin, poets twee keer daags maar hij reageerd nergens op! Wel heb ik dagen met pittig stinkende urine, ook nu nog, slaat op je ogen met mesten dan.....maar plast wel goede kleur. Ik let daar altijd wel op....

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 22:32

russel schreef:
Eleonoor schreef:
Voeren op een stal is heel simpel. Je schrijft op een kaart wat je wilt en de stalhouder heeft dat te voeren wat de klant wil. Uiteraard kan hierin advies worden gegeven, maar als de klant dat wil is de klant koning.

Ooo, maar ik heb veel pensions gehad. Idd de klant is koning Ja Ja Ja Ja Absoluut!!!

Maar.... ga eens checken en zie dat het meestal gewoon NIET gebeurd. Alles kan, ooo helemaal geen probleem, doen wij allemaal, nou not. Ik heb geleerd dat je altijd goed moet kijken, elke dag weer op nieuw en ook eens tijdens voedertijden er moet zijn, eigenlijk gewoon ook eens op onverwachte tijden moet binnen waaien, zelf ook verstandig bijvoeren. Ik heb vaak grasbrok wat ik geweekt mee neem als ik denk dat hij wat meer mag groeien en dus meer hooi nodig heeft, ook geef ik vaak geweekte pulp, is een heel goed spul, geeft extra vezels van goede kwaliteit voor paarden, bindt ook de ammoniak vanuit de urine, waardoor de lever ontlast wordt.

idd!! Helemaal mee eens...

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 22:42

Henny,

Ik vind het een super uitleg! Is duidelijk en terecht ook!

Ik zou persoonlijk wat meer willen weten over dat stukje voer. Wat moet je nou voeren? Ik heb een paard wat super gevoelig is op de verzuring en heeft ook meestal een wat te hoog suikergehalte met het nakijken van zijn bloed. Krijgt al gauw bulten op zijn lijf als het allemaal wat te rijk voor hem is geweest qua voer (nu met land erbij enz).

Kun jij er misschien wat meer over vertellen?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:38

Je zou even moeten zoeken hier op bokt Opaal.

Verzuring komt meestal van een te hoog suiker/zetmeel gehalte in het voer (vraag me af of ik het al niet eerder hier geplaatst heb Knipoog ). Granen is een grote boosdoener wat suiker/zetmeel gehalte. Als je paard dan ook nog een verhoogd suikergehalte heeft zou ik helemaal oppassen met een verse grasland. Als je google probeerd met gras en suikers vind je genoeg informatie wanneer je beter niet je paard op gras kan neerzetten (verschilt over de dag, soort dag en maand).

Persoonlijk zou ik je dat adviseren wat onderzocht is in Engeland en USA, en dat is een zo laag mogelijk suiker/zetmeel dieet. En een granen mix is juist de hoogste concentratie! Granen welke zijn bewerkt gaat weer wel goed (gepoft, in brok of gebroken). Pas daarom ook op voor muesli's waarin hele granen in zit verwerkt, die hebben daardoor ook een hoog gehalte.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:13

Eleonoor schreef:
Je zou even moeten zoeken hier op bokt Opaal.

Verzuring komt meestal van een te hoog suiker/zetmeel gehalte in het voer (vraag me af of ik het al niet eerder hier geplaatst heb Knipoog ). Granen is een grote boosdoener wat suiker/zetmeel gehalte. Als je paard dan ook nog een verhoogd suikergehalte heeft zou ik helemaal oppassen met een verse grasland. Als je google probeerd met gras en suikers vind je genoeg informatie wanneer je beter niet je paard op gras kan neerzetten (verschilt over de dag, soort dag en maand).

Persoonlijk zou ik je dat adviseren wat onderzocht is in Engeland en USA, en dat is een zo laag mogelijk suiker/zetmeel dieet. En een granen mix is juist de hoogste concentratie! Granen welke zijn bewerkt gaat weer wel goed (gepoft, in brok of gebroken). Pas daarom ook op voor muesli's waarin hele granen in zit verwerkt, die hebben daardoor ook een hoog gehalte.

Heel erg bedankt voor de info! Heb nog even gebeld met Havens en die raden mij aan om mijn paard volledig op de kentucky lite E graanmix te zetten. Daar zit een heel laag suiker 2% en zetmeel 32%gehalte in verwerkt en bedraagd 400 vitamine E. Ik wacht eerst weer even het bloedonderzoek af om te kijken hoe het nu is met zijn suiker gehalte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:24

Maar koolhydraten zijn ook suikers. Hoe moet ik dat zien? Henny kan jij dat nog een keer uitleggen? Vergeet niet dat Havens veel geld uitgeeft aan reklame er ook erg goed in zijn.

Ik persoonlijk zou dat Masters gaan voeren, Heb je E zonder, is een mengels van ontsloten geplette mais en gerst, een dubbele hoeveelheid vit/min. en extra vit. E. Ik heb het een tijd gebruikt en vond het goed spul. Alleen is het voor mij niet naast de deur dus ben even op Subli Zonder overgegaan, maar dat bevalt veel minder goed.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:50

russel schreef:
Maar koolhydraten zijn ook suikers. Hoe moet ik dat zien? Henny kan jij dat nog een keer uitleggen? Vergeet niet dat Havens veel geld uitgeeft aan reklame er ook erg goed in zijn.

Ik persoonlijk zou dat Masters gaan voeren, Heb je E zonder, is een mengels van ontsloten geplette mais en gerst, een dubbele hoeveelheid vit/min. en extra vit. E. Ik heb het een tijd gebruikt en vond het goed spul. Alleen is het voor mij niet naast de deur dus ben even op Subli Zonder overgegaan, maar dat bevalt veel minder goed.

De mijne krijgt nu brok van masters, daar zit juist veel zetmeel (251 gram per kilo) en veel suiker (77 gram per kilo) in verwerkt. Heb ook met van cooten gebeld en die hebben ook wel een graanmix van Equi Sanum waar weinig zetmeel en suiker in zit, gaat een beetje gelijk aan de Kentucky Lite alleen zit veel minder vitamine E in verwerkt.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 12:58

Ik vind het echt moeilijk om te bepalen wat het beste is om te voeren aan mijn paard. Hoop dat er iets meer duidelijkheid komt uit het bloedonderzoek van morgen zodat ik wat specifieker kan zoeken. Het is nu allemaal maar gokken waardoor hij wat sneller verzuurd op zijn spieren en de enne dag beter in zijn vacht zit dan de andere. Vorig jaar heeft hij een week op de kliniek gestaan met een verstoppingskoliek, kreeg toen geen voer en zag er toen eigenlijk het beste uit qua vacht. Had geen bulten, glom als een tierenlier en liep als een zonnetje toen ik er na een week niks doen zo weer op stapte. Maar goed, hij kan helaas niet zonder voer! Haha!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:36

Opaal heeft Jan Jonas je dan geen voeradvies qua hoeveelheid en soort gegeven? Dat doet hij toch meestal? Ben wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:58

opaal schreef:
russel schreef:

De mijne krijgt nu brok van masters, daar zit juist veel zetmeel (251 gram per kilo) en veel suiker (77 gram per kilo) in verwerkt. Heb ook met van cooten gebeld en die hebben ook wel een graanmix van Equi Sanum waar weinig zetmeel en suiker in zit, gaat een beetje gelijk aan de Kentucky Lite alleen zit veel minder vitamine E in verwerkt.

Ik bedoel niet de brok van masters, maar volgens mij heeft masters geen brok, alles is in mueslivorm, hebben we het over hetzelfde merk? Maar granen zijn toch zetmeel en zetmeel zijn koolhydraten en dat wordt omgezet in suikers. Dan heb je snelle koolhydraten en langzame. De snelle koolhydraten zorgen voor spierverzuring.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:23

Jord schreef:
Opaal heeft Jan Jonas je dan geen voeradvies qua hoeveelheid en soort gegeven? Dat doet hij toch meestal? Ben wel benieuwd.

Nee daar hebben we het eigenlijk niet over gehad omdat ik al aan Jonas aangaf dat er op de vorige stal teveel gevoerd werd qua brok en te weinig aan ruwvoer en dat ik blij was met nieuwe stal waar goed gevoerd wordt. Er ook van uitgaand dat de verzuring van zijn spieren puur aan de andere stal lag. Hij is zeker voor 80% verbeterd qua vacht enz maar nog niet geheel naar mijn zin. Heeft nog steeds wel last van wat bulten en ook dagen dat hij raar in zijn vacht zit dus vandaar dat ik verder wil kijken.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:25

Master's heeft allerlei soorten brok. Kijk maar eens bij van Cooten op de site! Knipoog In brok zit ook gewoon zetmeel en suikers....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:41

Ohh, sorry ik zit fout, bedoel Marstall, lijkt ook zo op elkaar. Marstall heeft geen brok, kijk maar eens op hun webpagina.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:22

Wel even goed opletten. Gehalte zetmeel/suikers zijn sky high in de granen. Dus geen voer nemen met hele granen als je een paard hebt met verzurings problemen.

Mijn paard doet het nu uitstekend op Masters Sportbrok en wat muesli zonder haver. Omdat in brok verwerkte granen in zit, is de gehalte suiker/zetmeel veel lager dan de pure granen mixen. Marstall heeft nog altijd mixen met pure granen waardoor ik voorlopig nog niet zo'n fan van ben. Ben wel fan van Havens en Master, maar dat alleen door eigen gezond verstand en niet hun verkoop praatjes. Zou eerder gaan kijken naar goede info over laag suiker/zetmeel verhouding en zelf vit E toevoegen om dat laatste zelf goed in de hand te houden (scheut olie niet vergeten). Marstall heeft deze info trouwens niet op hun site staan, dus les op!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:33

Marstall doet toch via hydrotermische ontsluiting granen bewerken en daardoor zijn ze beter verteerbaar en is daardoor het zetmeel gehalte beter?

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 08:42

Eleonoor schreef:
Wel even goed opletten. Gehalte zetmeel/suikers zijn sky high in de granen. Dus geen voer nemen met hele granen als je een paard hebt met verzurings problemen.

Mijn paard doet het nu uitstekend op Masters Sportbrok en wat muesli zonder haver. Omdat in brok verwerkte granen in zit, is de gehalte suiker/zetmeel veel lager dan de pure granen mixen. Marstall heeft nog altijd mixen met pure granen waardoor ik voorlopig nog niet zo'n fan van ben. Ben wel fan van Havens en Master, maar dat alleen door eigen gezond verstand en niet hun verkoop praatjes. Zou eerder gaan kijken naar goede info over laag suiker/zetmeel verhouding en zelf vit E toevoegen om dat laatste zelf goed in de hand te houden (scheut olie niet vergeten). Marstall heeft deze info trouwens niet op hun site staan, dus les op!

Ja ik denk dan toch dat mijn voorkeur uit gaat naar de Kentucky lite e van havens, daar zitten heel weinig suikers en zetmeel in verwerkt. En dat dan gewoon als ik gereden heb bij de 2 kilo brok die hij bij ons op stal al krijg. Bij ons op stal wordt de masters bassissportbrok gevoerd. Gisteren heeft mijn paard voor het eerst trouwens weer binnen gestaan van het land door het weer en zag er weer stuk beter uit qua vacht. Denk toch wel dat ik bij het rechter eind zit met de suikers....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:35

Hoezo weinig zetmeel. Ik snap het echt niet. Kentucky Lite, heb ik ook gevoerd, mijn DA vond het kippevoer. Hele granen komen ook mee in de mest.

Maar het zijn geloof ik 4 of 5 granensoorten. Granen is in mijn beleving zetmeel. Dus louter zetmeel voer je. Echt hoor, ik snap het echt niet. Zetmeel wordt door het speeksel omgezet in glucose en dat is suiker.

Van Kentucky Lite, gaan ze idd heel erg goed glanzen, dat klopt, maar dat komt volgens mij van de haver.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:38

Waarom bel je Jan Jonas dan niet op wat hij voor voer adviseerd. Ik ken iemand die hem ook wel eens liet komen en die voert nu inderdaad Kentucky E Lite van Havens, maar is moeilijk aan te komen of niet? Weet niet waar jij het dan zou halen?

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 11:40

russel schreef:
Hoezo weinig zetmeel. Ik snap het echt niet. Kentucky Lite, heb ik ook gevoerd, mijn DA vond het kippevoer. Hele granen komen ook mee in de mest.

Maar het zijn geloof ik 4 of 5 granensoorten. Granen is in mijn beleving zetmeel. Dus louter zetmeel voer je. Echt hoor, ik snap het echt niet. Zetmeel wordt door het speeksel omgezet in glucose en dat is suiker.

Van Kentucky Lite, gaan ze idd heel erg goed glanzen, dat klopt, maar dat komt volgens mij van de haver.

Als je bij pavo, Havens en Master's op de site kijkt, zit er in de meeste brok gemiddeld rond de 35% aan zetmeel en suikers. In de kentucky lite e zit 32% waarvan 2% suiker.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 12:02

Jord schreef:
Waarom bel je Jan Jonas dan niet op wat hij voor voer adviseerd. Ik ken iemand die hem ook wel eens liet komen en die voert nu inderdaad Kentucky E Lite van Havens, maar is moeilijk aan te komen of niet? Weet niet waar jij het dan zou halen?

Ik heb Razijn gebeld, die hebben verstigingen door heel het land en zijn Havens dealer. Hun hadden het niet op voorraad maar heb daar gewoon een zak kunnen verstellen. 25 kilo voor 10,95