Ervaring met opknappen van zwaar verwaarloosd veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Ervaring met opknappen van zwaar verwaarloosd veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 20:59

we hebben haar nu 10 dagen Lachen 1 juli is ze gekomen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 21:28

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:47

ziet er super uit meid!!!!! echt! toppie ben echt trots

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:49

ziet er super uit hoor die kleine. Dat het maar een groot en sterk paardje mag worden.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:57

Jeetje, wat knapt het veulen op zeg !

Het beestje zal je enorm dankbaar zijn. Lang leve de goede paardenmensen op deze aardbol Haha!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:59

ik vindt het super dat er ook zulke menssen als jij op de wereld rond lopen, die dit veulen een 2e kans geven !

ik meot zeggen, ik zou ook smelte voor zo'n heerlijk koppie.
veel succes ermee, verder heb ik helaas geen tips.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:01

Wat een leuke filmpjes! Ze ziet er supet uit, geweldig dat je dit doet en zulke resultaten boekt. Geweldig ding trouwens, heel sprekend koppie Lachen
Groetjes, mij

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:02

Zo, die ziet er duidelijk alweer een stuk beter uit. Wat gaat dat snel zeg!
Toppie!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:05

Die gaat echt stukken vooruit! Ik ben benieuwd wat er onder de vacht uitkomt Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:06

Ze heeft zo te zien ook nog wel leuke gangen ook Haha!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:17

Ik ben benieuwd of ze ook braaf is, morgen! Haha!

edit: storende spelfout
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 11-07-07 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ronootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:23

ik snap echt niet dat je een veulen zo kan verwaarlozen Verdrietig
ik zou dat niet kunnen zou het niet eens durven wie doet nou zoiets Huilen

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:27

Wat ontzettend goed van je en wat is ze al een stuk opgeknapt in 10 dagen. Op de eerste foto's zie je een mager lusteloos beestje en nu heeft ze al weer energie voor 10. Ze zit lekker in haar velletje en is nieuwschierig...super hoor OK dan!

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:41

Wat een verschil al zeg! Super gedaan, wordt vast nog veel beter Haha!
en die filmpjes; Het lijkt erop dat ze al lekker ondeugend word? Echt leuk om te zien!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:50

Ik heb zelf ook zo'n zielig gevalletje kunnen "redden". was pas 1 jaar en zag er ook zo slecht uit. Ben net zoals jij begonnen met het veulenvachtje te verwijderen en ook met wormkuren (voorzichtig mee wezen, kan ook koliek of erger veroorzaken als alle wormen er in 1 keer uit komen) Begonnen met een heel klein beetje biks en natuurlijk hooi. Iedere dag een poosje aan de hand laten grazen totdat hij na ongeveer 2 maand er al een stuk beter uitzag, toen heb ik hem bij de andere paarden in de wei gedaan. Hij was toen al voldoende aangesterkt om zich lekker te voelen tussen de groote paarden. Deze hebben hem meteen geaccepteerd. De kkotjes zullen door o.a. goede voeding en daarbij beweging in de vorm van weidegang vanzelf wel weer goed komen. Dit kan wel even duren.
In ieder geval, ontzettend veel succes met je paardje Go jij! Go jij!

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:53

Wooh ze ziet er n heel stuk beter uit dan n paar dagen geleden.. ben benieuwd hoe ze er over n half jaar uit ziet!! Super dat je dit paardje n tweede kans geeft!! Ga je topic in de gaten houden..

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:56

Dit ziet er al een stuk beter uit dan de eerste foto's! Haha!
Je ziet het veulen echt opbloeien!
Ik ben benieuwd hoe het 'eindresultaat' wordt.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:30

Ze ziet er idd al beter uit!!

Heb alleen 1 op/aanmerking Bloos .....dat hek wat daar schuin tegen de stal staat vind ik bloedlink.
Als ze daar met haar benen inkomt....... Lips are sealed

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:54

hey,
ik wou ook even mijn verhaal doen. ergens in maart-april kwam er een veulen binnen, 6maanden oude vlaams trekpaard. moeder was enkele dagen na bevalling gestorven, diertje zou het volgens de fokker niet overleven, dus heeft hij haar zowat verwaarloosd, maar ze bleek pit te hebben. hij heeft haar niet klein gekregen, maar ze heeft nix, maar dan ook nix van aandacht gekregen. na die 6 maanden kwam er een koppel die vonden dat dat veulen zo zielig was dat ze het wouden kopen. fokker vroeg er veel geld voor, was beestje met papieren hé. nou, die mensen smeten al niet met geld, maar hebben het toch gekocht. onmiddellijk is het naar de faculteit diergeneeskunde gebracht. het beestje had ligwonden, had de kracht niet om recht te komen, om zelfs maar te wandelen. dagen heeft het aan een infuus gelegen, aan een speciale kraan zodat het recht kon staan, om ligwonden te laten genezen, en hem dan weer rustig neer te leggen, om te rusten na zo'n inspanning. beetje bij beetje kwam het goed. Diertje kreeg een naam, Orphee. orphee kwam na een paar weken aan de staldeur snuffelen zette enkele stapjes. toen ging het steeds beter. het beste hooi ( ma echt het beste, ni gewoon hooi, ma superhooi), supervoer, het lekkerste water, de warmste dekens. maar Orphee was nog steeds te zwak om zelf recht te staan, dus bleef ze aan die kraan vast.
na een kleine maand ging het nog beter. wandelingen in de gang, op het einde van de maand kon er zelfs een klein drafje vanaf. dus wandelen in de manege. het begon een routine te worden en het beestje had zin om te leven, de eigenaars, zoals eerder verteld, niet rijk, maar met een supergoed hart.
plots kolieken in de manege, direct naar onderzoek, operatie (2000 euro) morgen of inslapen. volgende dag was beestje niet beter, kon niet meer leven zonder die operatie. de eigenaars besloten toen dat ze het financieel niet aan konden.
Orphee heeft een dikke maand toch kunnen genieten van de kleine dingen des levens. een propere stal, lekker eten en vers drinken, 24/24 7/7 iemand bij haar om de kleinste tekens van problemen uit de weg te helpen.

het komt niet altijd mooi uit hé, die dromen. dat, dat is hel. vraag maar aan ponyzotje, denk dat ze wel wat foto's heeft. orphee heeft haar best gedaan, en meer kon ze niet doen.

maar veel succes met jullie kleine. laat het zover niet komen. vecht voor haar

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 23:14

@ Rhinooow: tjee wat een verhaal zeg, krijg er gewoon kippevel van!! Jammer dat bij jullie de goede zorgen niet hebben mogen baten! Sterkte Ach gut

@ SpikyBlue: ze heeft vandaag weer een lesje gehad, ze dacht dat ze nu wel sterk genoeg was om haar voetje heel hard terug te trekken.. IS haar niet gelukt Haha! Vervolgens bleef ze braaf staan Haha! Ze moet gewoon weer even weten dat ze toch niet kan winnen.. NOG niet Haha!

@ Danielle_: ze is eigenlijk altijd al lekker eigenwijs geweest, heeft echt praatjes Haha! Nu begint ze ook echt speels te worden!

@ Djuno: Ik weet het Bloos Het staat nu recht tegen de muur aan vast. Het was de eerste keer dat ze op het gras mocht. Vanaf het weekend zit het hek weer dicht, dan komt er in het zandgedeelte een hoogdrachtige merrie te staan, die hopelijk volgende week gaat veulenen Lachen Willy mag dan op het gras blijven en de andere helft van de schuilstal gebruiken.

Vandaag heeft ze voor het eerst haar krachtvoer zonder water gehad, ze vond het echt veel lekkerder als haar slobber!! Dus geen PAP meer voor haar, ze is een grote meid aan het worden Haha! Haha!

Ze loopt dankzij verzorgster _Future_ sinds vandaag superbraaf mee aan het halstertje!

Ze was vandaag aan het testen of ze onder het hoevenkrabben uit kon komen Haha!

Ze heeft vandaag de laatste etappe van haar 5-daagse wormenkuur gehad, er komen geen wormen meer met de mest mee!

Ze is NOG knuffeliger geworden

Morgen komt SpikyBlue haar bekappen en ze mag haar kniptang alvast klaarleggen, er kan weer best een stukje af hebben we vanavond gezien Haha!

Willy haar darmpjes beginnen nu eindelijk goed te werken, ze heeft een rommelbuikje na het eten! Hoor het nu voor het eerst pas, ook stinkt haar mest nu niet meer, het is nu gewoon paardenpoeplucht, in plaats van hondepoep-achtig. Ze krijgt nu 3 dagen pro-biotica door het voer.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:06

Wow! wat is ze aan het opknappen zeg!! Die filmpjes zijn echt heel leuk, dat staartje er parmantig op en dat koppie Lovers
Moest wel lachen zoals ze de stal in verdween...
Wat boft ze dat ze jullie is tegen gekomen, geweldig!! Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:28

Teuntje111 schreef:
Wil nog even benadrukken dat de vorige eigenaar zo goed mogelijk zijn best heeft gedaan voor dit paardje. Soms heb je niet alles in de hand.. Zoals de gezondheid van het moederdier vooral. Ik beticht hem dus niet van verwaarlozing van zijn dieren, ondanks dat het door de titel wel zo over doet komen, wist alleen even geen ander vergelijk te bedenken.. Zocht tips om een ondervoed veulen met een slechte weerstand er weer bovenop te krijgen. De ondervoeding bleek dus achteraf te komen door de wormeninfectie die niet is opgemerkt en welke ook niet te behandelen was met reguliere wormenkuren.

Ik snap je niet. Het ene moment heeft de vorige eigenaar het dier zwaar verwaarloosd, en het volgende moment heeft de eigenaar alles in zijn werk gedaan wat mogelijk was? Als ik het veulen zo zie heeft hij een serieuze achterstand opgelopen, dan ga je je toch afvragen waarom hij er zo uit komt te zien. Ook al heeft een veulen op jonge leeftijd zijn moeder verloren, hoeft hij er nog zo niet uit te zien.

Ik heb het topic net pas ontdekt, kan de foto's goed naast elkaar neerleggen en alleen maar zeggen dat het nooit, maar dan ook nooit, zover had mogen komen als toen je hem kocht....

Voor de rest ben je goed bezig, en ik hoop dat de schade door de wormbesmetting niet zo heftig is dat ze er blijvende schade aan overhoudt....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:56

Ik heb er echt veel bewondering voor wat je doet. OK dan!

Ik moet Cassidy alleen wel gelijk geven, ik snap niet dat je voor de vorige eigenaar opkomt. Nagelbijten / Gniffelen Er zullen vast omstandigheden zijn geweest waar die man/vrouw niks aan kon doen, maar hij/zij was toch niet blind of wel? Nors opkijken

Om positief te eindigen: ik hoop dat het paardje helemaal opknapt en dat je er nog lang en veel plezier aan zult beleven! Aan jou zal het zo te zien niet liggen, het beestje heeft zeker mazzel gehad. Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 02:08

Ik wil even reageren op je topic.

Voor een jaar trug hebben wij ook een veulen mee genomen die zwaar ondervoed was. Hij werd afgetoten door de moeder en lag al een week in de stal naast de stal waar zijn moeder stond. De eigenaar vertelde ons het verhaal en zei ook heel nuchter. Nadat we het veulen bij de moeder weg hadden gehaald hebben we de hoop opgegeven en dachten we, we laten hem maar doodgaan dit gun je zo geen een paard toch? Voor dit paard hebben we ook nog een klein bedrag moeten betalen en dan om er niet over te praten wat we erin gestopt hebben. Hij was twee weken oud, en twee weken achter elkaar weinig tot geen moedermelk gehad. Toen we dit veulen op stal hadden, was het echt een voordeel van de twijfel, Moedermelk aangekocht, en niet zon klein beetje ook en met de hand de fles gegeven. Omdat deze wa vocht in de gewrichten kreeg en wat verkouden werd zeiden de dierenartsen dat het veulen ziekte zou zijn, dus het was voor ons het beste om dit op te geven, gelukkig hebben we er nog een andere dierenarts naar laten kijken, En die gaf ons het voordeel van de twijfel en heeft bloed afgenomen, en gelukkig was het geen veulenziekte, wat het wel was? dat mag joost weten, zijn we nog steeds niet over uit. Maar persoonlijk denk ik toch enkel wat over belasting, omdat hoe zwak deze meneer ook was zich onwijs druk maakte elke keer. En aangezien die pas na twee weken een keer fatsoenlijk kon staan, zal het denk ik wel daar mee te maken hebben. Al om al, antibiotica en alles is erin gegaan om het veulen te redden, en echt alles met de dierenarts samen, elke stap. Dus reken maar uit voorijkosten etc.

Hier is die net twee weken bij ons, zijn niet zijn eerste foto's, Helaas kunnen we die niet meer trug vinden. Ooit op de video gezet en op een of andere manier weer afgespoeld? Als ik een scanner heb kan ik er wel een inscannen! Maar het was echt een graat mager scharminkeltje.

http://img521.imageshack.us/img521/7265/doekejellezminkie029td2.jpg

Nu een jaartje later, hij loopt nog steeds achter met de groeit etc. Maar hij is al heel wat bijgekomen.

Met een half jaar heb ik er een merrieveulen bijgekocht, aangezien hij te zwak was om in een koppel te staan en doodsbang was voor de klappen die die kreeg van die andere hengst waar die toen der tijd 4 dagen mee samen heeft gestaan. (Hij is wel op jonge leeftijd gecastereerd) Gelijk toen het mogenlijk was, dus overal is rekening mee gehouden.

Sinds dat dit merrie veulen erbij staat, knapt die helemaal op en word wat meer paard! Zal deze week even wat nieuwe foto's plaatsen!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 20:02

@ Navidad: Ook mijn complimenten voor jullie vastberadenheid met jullie veulen!! Leuk als je nieuwe foto's zou plaatsen, ben heel benieuwd!

@ Cassidy en Goeroe: Ik heb een goed gesprek met de vorige eigenaar gehad aan de telefoon en hierin is een heleboel duidelijk geworden. Ik heb te snel klaar gestaan met mijn vooroordelen.. Dat ze er niet netjes uitziet ben ik voor de volle 100 % met jullie eens, maar dat was de vorige eigenaar ook..

Update:
Vandaag is ze bekapt door SpikyBlue en ze heeft weer helemaal mooie hoefjes! Nu weer een beetje wennen aan weer een nieuwe stand, maar er is niks speciaals nodig geweest gelukkig! Ze geniet echt van haar grasjes!