[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katinkatjuh

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:38

Hoihoi!
Even een vraagje. Ik heb een klein paardje, een merrie. ze heeft overgewicht, niet extreem. nu wordt ze gemiddeld 5x per week flink gereden, en 1x in de week gelongeerd, dus aan beweging zal het niet liggen. Verder loopt ze nu het winter is tussen 12 en 5 buiten in de wei, krijgt s'ochtends een klein plakje hooi, en als ochtendeten (doet mn stiefopa) 1/2 (kilo) krachtvoer (basis) van t merk natural horsefood, plus 3/4 (kilo) muesli. s'avonds krijgt ze dan 3/4 krachtvoer (basis) en 1/4 muesli. en anderhalf plak hooi. Ik zit erg na te denken wat het beste is om te doen met het voer, hooi eet ze niet alles op en gooit veel over de grond (zit in n hooiruif) muesli lijkt me verstandig om minder te doen, vooral dat van sochtends vind ik erg veel. Krachtvoer heeft ze dit wel minstens nodig, tis een hittepetit van haarzelf, dus ze hoeft geen 4 kilo krachtvoer per dag.
Soms krijgt ze nog een klein beetje lijnzaadolie door haar brok (rond lente, zodat ze goed door dr vacht komt) en soms een beetje Fenegriek (geel poeder, natuurlijk iets) tegen verkoudheid.
Wat zouden jullie doen?
mij lijkt het slim de muesli te verminderen, en s'ochtend geen hooi, of een plukje om te knabbelen, aangezien ze overdag toch op de wie staat, en in de zomer lange dagen (van 8u sochtends tot 5 of 6u s'avonds..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:36

Ik reageer ook maar even, Katinkatjuh:

Ik vind het idd erg veel dat zij/hij krijgt al werkt ze veel..
Die van mij krijgt maar 1/4 biks(bijna gelijk aan een handje) en s'middags voor het lekkere een paar worteltjes en een handje muesli..
Dit is meer als genoeg heeft meestal ook een buikje en is lekker heet dus meer hoeft hij niet!

Ik zal het muesli idd verminderen dus 1/2 basisbrok en een bekertje(handje) muesli..

sávonds zal ik het ook verminderen naar 1/2 en ook een bekertje muesli.. soms wat meer muesli kan dan ook geen kwaad.. met het hooi zal ik 2x p. dag wel 1 plak blijven voeren..

succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:58

Katinkatjuh, ik vind dat je écht extreem veel voert, aan krachtvoer. mijn paard loopt ook zeker vijf dagen per week actieve training, maar krijgt alleen na het rijden wat extra. dit is voor hem, in combinatie met een portie wortelen en onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit ook genoeg.
ik zou het krachtvoer minstens halveren, naast dat het imo écht veel is, is het ook geen natuurlijk paardenvoer, je kunt dan beter wat meer hooi of bijv. wortelen geven.

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:13

oke, bedankt. Ik had het dus nagevraagt wat ze precies kreeg, aangezien mijn opa haar sochtends voert, en dat bleek idd ook al veel te zijn. Ze staat nu dus ook op:
s'ochtends: 1/2 basisbrok en handje muesli
s'avonds: 1/2 basisbrok en handje muesli
na het rijden een appeltje of wortel oid.
s'ochtends een plak hooi (soms wat minder, maar ze loopt grootste deel v/d dag buiten) s'avonds ook een goede plak hooi.

Ik loop en heb stage gelopen op dressuur en sgw stallen, en daar krijgen de paarden vaak nog veeel meer, dus krijg je er zelf ook een beetje een dubbel zicht op, als je snapt wat ik bedoel.
Maar ik denk dat dit wel gaat werken zo, gaan die laatste paar kilo's er vast ook wel af Lachen
Bedankt he!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:28

Katinkatjuh schreef:
Ik loop en heb stage gelopen op dressuur en sgw stallen, en daar krijgen de paarden vaak nog veeel meer

In het cursusboek voor het koetsiersbewijs staat oa ook dat een gemiddeld paard per dag 5 kilo krachtvoer en 5 kilo hooi nodig heeft.

Maar dit lijkt mij echt heel erg achterhaald. Helaas staat het er en moet je het zo leren. Maar dat wil niet zeggen dat het juist is Tong uitsteken
Van ons groepje (met alleen eigen paard van shet tot KWPN-er) gaf niemand deze hoeveelheden ... allemaal vnl. hooi. En de meeste paarden moesten echt wel werken (aangespannen en onder de man, sommigen ook wedstrijden).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:58

ach toen ik nog op een dressuurstal werkte kregen die paarden ook gewoon ongezond gevoerd. mar goed zo lijkt het bij 'sportpaarden' nu eenmaal vaak noodzakelijk. enkele kilo's brok per dag en twee plakjes hooi oid... hoofddeel van het rantsoen is dan dus krachtvoer, en daar is een paard gewoon niet op gemaakt. maar goed, grasbuiken hadden ze niet, eigenaar ook weer blij.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:22

merrieveulen schreef:
maar goed, grasbuiken hadden ze niet, eigenaar ook weer blij.

En daardoor leken ze slank en dus gezond Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:13

Isapaardje schreef:
merrieveulen schreef:
maar goed, grasbuiken hadden ze niet, eigenaar ook weer blij.

En daardoor leken ze slank en dus gezond Clown

ja en ze glommen en haalden winstpunten, dus was alles goed.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:09

Ok, mijne scheelt toch al heel wat in buikomtrek! Maar zal aan het gras liggen, ze heeft niet veel gras meer op de weide. Maar ik zie wel dat de groef tussen haar billies zo diep niet meer is (oh wat ben ik blij!). Ze krijgt nu minder vers hooi (hooi van jong gras) en daar krijgt ze nog oud hooi bij (waar niets meer in zit). Ze krijgt maar 4 kleine handjes pianissimo meer en ja beweging proberen we ook te verbeteren. Heb gisteren gereden en het ging super, ik was zo blij! Maar ik vrees wel voor het weer aankomen wanneer het gras weer begint te groeien...

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:41

Wat is acceptabel qua overgewicht? Hoeveel kg 'mag' een paard overgewicht hebben en wanneer wordt het te erg?

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:16

Ik was namelijk ergens wezen kijken voor bijrijden maar dat paardje had 100kg overgewicht. Is dat niet gewoon zielig?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:32

Wendel87 schreef:
Ik was namelijk ergens wezen kijken voor bijrijden maar dat paardje had 100kg overgewicht. Is dat niet gewoon zielig?

Waarschijnlijk dat ze daarom een bijrijder zoeken ... om het dier beweging te geven.
Van stilstaan vallen ze niet af.
En zolang je het gedoseerd aanpakt, zal het alleen maar steeds beter gaan met dat paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:34

Wendel87 schreef:
Wat is acceptabel qua overgewicht? Hoeveel kg 'mag' een paard overgewicht hebben en wanneer wordt het te erg?

dat is erg verschillend per paard, ras, mate van training (hoe ver is het dier), etc. je kunt hiervoor het beste even overleg plegen met je DA. houd er ook rekening mee, dat als je een paard hebt met 50 kilo overgewicht en de ruiter weegt 50 kilo, dat het dier tijdens het rijden te maken heeft met 100 kilo overgewicht! op paarden die écht flink overgewicht hebben kan je dus beter niet rijden tot het dier dmv bijvoorbeeld fietsen en longeren is afgevallen.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:14

Isapaardje schreef:
Wendel87 schreef:

Waarschijnlijk dat ze daarom een bijrijder zoeken ... om het dier beweging te geven.
Van stilstaan vallen ze niet af.
En zolang je het gedoseerd aanpakt, zal het alleen maar steeds beter gaan met dat paard.

Ja daarom waren ze ook op zoek ja. Maar ik ben er nog niet uit of ik het doe of niet...
Maar hoe zou ik dat eventueel het beste aan kunnen pakken. Gewoon eerst een uur stappen ofzo? Of kan ik na een tijdje ook gaan draven. Galop doe ik voorlopig niet want dat lijkt me echt niet goed, misschien over een paar weken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:31

Het ligt er ook aan hoe het paard eruit ziet. Moddervet, of gewoon stevig. Als het dier echt te veel lichaamsvet met zich mee te sjouwen heeft, moet je in het begin alleen wat stapwerk doen.

Ik men nu zelf wel eens met een pony die veel te dik is (geen schoft, ribben ... wat zijn dat?, dikke manenkam ... hoe dan ook; duidelijk te dik). Maar doe er alles mee van draven tot galop. En door de regelmatige beweging zie je de kilo's toch afnemen (beestje krijgt geen krachtvoer, maar had iets te veel gras in de wei afgelopen jaar).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:19

Ik heb 2 pony's diede aanleg hebben snel dik te worden. De dierenarts raad aan ze op een schraal stuk grond te zetten in de zomermaanden.
Op dit moment staat er nog bijna geen gras, maar één van mijn pony's is ontiegelijk vet. We ijden toch wel intensief en trainen voor endurance. Na het rijden krijgt zepuur als beloning nog geen 3 kwart schep granenmix. Verder geen hardvoer. In de nacht staat ze op stal, ze krijgt een kleine berg hooi dan en gaat in de ochtend weer de wei in.
Ik zat te denken om een graaskorf te kopen, eigenlijk vorig jaar al. Maar ik vraag me af of dat echt nut heeft (ze staat nu immers op een wei waar bijnaniets staat en is in training).
Wat kunnen jullie mij adviseren?

romeorowanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:24

Kijk eens bij Beweging en Hoefverzorging, centraal topic over hoefbevangenheid, blz. 57, stukje van Victory-Boy. Dit is een citaat van paardnatuurlijk. Toen ik jouw stukje las moest ik hier gelijk aan denken.
Misschien heb je er wat aan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:40

Foutje in bovenstaande post van mij. 3 kwart is wel erg veel, dat is voormijn paard.
Mijn pony die krijgt ongeveer 3 handjes, nog geen kwart.

romeorowan : Bedoel je mij? Ik zal gelijk eens kijken Lachen

romeorowanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:56

Marchador: ja ik bedoelde jou.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:56

Mijn pony is de laatste tijd best dik geworden.. Ze krijgt echt een bolle buik, terwijl ze niet eens zo heel veel te eten krijgt. Wel is nu een maand al niet echt meer bereden (ze heeft last van haar rug), wel word ze gelongeerd. Ze staat van een uur of 10 tot ongeveer 5 uur buiten en dan kan ze de hele tijd hooi eten (maar ze eet niet de hele tijd door). 's Ochtends en 's avonds kreeg ze 1/4 muesli (nature's best) en soms kreeg ze 's avons ipv. de muesli de slobber (van pavo). Als ze 's avonds naar binnen gaat krijgt ze ook nog een bergje hooi in der stal voor de nacht. Ze krijgt nu al wel wat minder muesli.
Kan ik haar voerschema het beste zo laten of nog wat minder tot ze weer echt bereden gaat worden?

lynn_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:25

Hoi,

Ik heb een haflingermerrie die de laatste tijd weer wat dikker begint te worden. Ze krijgt samen met een Nrps en 3 kleine shetjes ongeveer 1,5 baal hooi per dag. Dit is ongeveer onbeperkt. Hiernaast krijgt ze net geen hele kilo haver, met een beetje zeewier erbij. Ik ben nu aan het twijvelen of ik de haver zou stoppen en haar alleen een sumervit koek zal geven en het hooi dan.
Ik wil alleen niet dat ze heel erg sloom ervan wordt. Ze krijgt namelijk 6 a 7 dagen per week een goed uur beweging, maar omdat mw wat problemen heeft uit het verleden is het erg moeilijk als ze sloom word haar te stimuleren om nog te lopen. Vroeger stond ze gewoon een heel uur stil en je kreeg haar met geen mogelijkheid vooruit, ik wil hier niet in terug vallen. Ook heeft ze een blessure gehad en als ze te weinig beweegt valt ze er weer in terug. Ze staat trouwens op een groot stuk waar ze zelf veel kan lopen.
In de zomer heb ik niet zo veel problemen met haar gewicht, ze stond toen op een grote kale wei en kreeg alleen 1 kilo haver.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:39

De laatste dagen krijg ik van enkele stalgenootjes te horen dat ook mijn paard n beetje aan de dikke kant is geworden. Zelf merk ik dat eigenlijk niet Bloos .
Het paard in kwestie is altijd al tamelijk zwaar gebouwd geweest : het is geen slank paardje.

Het is n warmbloed.
Trainingsschema :
1x week uurtje dressuurtraining ( ofwel privé les ofwel clubtraining)
1x week longeren met de pessoa
2x week vrij
3x week dressuren / springen / wandelen
We gaan ook regelmatig al ns op wedstrijd.

Hij komt nu niet op de weide ( pas vanaf midden maart tot november ) maar hij staat ofwel met zn vriendinnetje in de buitenpiste of binnen in de kleine piste een paar uurtjes per dag.
In sociaal contact en gewoon even paard zijn is hij wel voorzien Knipoog

Hij staat tevens op vlas in de stal.

Voedingsschema :
's morgens en 's avonds 1 schep krachtvoer : 1/2 PAVO All sports basiskorrel + 1/2 PAVO Sportmuesli
's morgens en 's avonds een schijf voordrooghooi
Dan krijgt hij na het rijden van mij nog een klein emmertje worteltjes en soms na n zware inspanning ( wedstrijdje , wandeling,...). durf ik hem al wel ns wat slobber te geven.

Krijgt hij nu echt teveel te eten??
Ik ben erg bang voor wanneer hij op de weide zal gaan want vorig jaar is hij daar zo dik van geworden ( n echte grasbuik).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:26

lynn_Joy schreef:
Hoi,

Ik heb een haflingermerrie die de laatste tijd weer wat dikker begint te worden. Ze krijgt samen met een Nrps en 3 kleine shetjes ongeveer 1,5 baal hooi per dag. Dit is ongeveer onbeperkt. Hiernaast krijgt ze net geen hele kilo haver, met een beetje zeewier erbij. Ik ben nu aan het twijvelen of ik de haver zou stoppen en haar alleen een sumervit koek zal geven en het hooi dan.
Ik wil alleen niet dat ze heel erg sloom ervan wordt. Ze krijgt namelijk 6 a 7 dagen per week een goed uur beweging, maar omdat mw wat problemen heeft uit het verleden is het erg moeilijk als ze sloom word haar te stimuleren om nog te lopen. Vroeger stond ze gewoon een heel uur stil en je kreeg haar met geen mogelijkheid vooruit, ik wil hier niet in terug vallen. Ook heeft ze een blessure gehad en als ze te weinig beweegt valt ze er weer in terug. Ze staat trouwens op een groot stuk waar ze zelf veel kan lopen.
In de zomer heb ik niet zo veel problemen met haar gewicht, ze stond toen op een grote kale wei en kreeg alleen 1 kilo haver.

ik zou een ander soort voer nemen dan haver. op zich is haver niet zo'n dikmaker, als je d'r wilt laten afvallen zou ik wat bekorten in het hooi, maar niet teveel, het paard moet wel constant wat te knabbelen hebben. probleem met alleen haver als bijvoer is dat je voedingsstof verhoudingen uit elkaar getrokken worden, waardoor je paard bepaalde tekorten kan krijgen. haver moet je altijd aanvullen, bijv. met pulp.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:18

De laatste tijd begin ik te twijfelen of mn paard niet wat te dik is. Oké, hij is wel vrij dik Haha! maar of hij echt te dik is en wat ik dan eventueel moet veranderen aan voer.. Momenteel heeft hij 24/7 weidegang (gras is nu wel behoorlijk kort maar ze kunnen nog grazen) en onbeperkt hooi de hele dag. 's Ochtends krijgt hij ong. 0.5-1kilo recreatiemengeling (zou ik eens moeten wegen eigenlijk om het precies te weten)met een scheutje lijnzaadolie erover en zo'n 5 wortels per dag. Foto's staan in profiel, de eerste 2 zie je z'n buik goed. Te dik, of valt het nog mee?

(ik heb zowiezo het trainingsschema al wat intensiever gemaakt omdat er volgens mij wel wat kilootjes afmoeten, maar hoe ik het voer (eventueel) zou moeten aanpakken weet ik niet)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:58

Ik zou denk ik eerst eens beginnen met minimaal 4 wortels per dag weg te laten en niet meer dan 0,5 kg brok (of zelfs helemaal weglaten).