melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

morelia

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:56

Een gedoe he om het juiste voer te vinden. Vorig jaar heb ik ook nogal wat fabrikanten gemaild. Ik maakte me toen onder andere druk over bepaalde stoffen in het voer zoals BHT. Uiteindelijk ben ik toen ook bij Marstall terecht gekomen en heb ik de hele winter Type E gevoerd waar mijn merrie het uitstekend op deed in vergelijking met andere voer soorten. Ik ben er in de zomer meegestopt en aangezien mijn paard een exemer is ben ik nog meer gaan nadenken over het voer. Nu haal ik spelt bij een molenaar wat licht gebroken is en daardoor het zelfde effect heeft als een ontsloten graan. Ze kunnen het goed opnemen. Ze kan er ook lekker op kauwen. Zelf voeg ik dan weer vitaminen en mineralen toe en ik heb het hooi vervangen door compact gras van Hartog weer met het oog op jkk vrij ruw voer. Ze doet het nu super ben benieuwd of het exceem minder wordt. Ik zou graag een kant en klaar voer in een zak kopen want de scheelt toch weer tijd en geld, maar goed het houd je van de straat zeg maar Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 21:47

dat is inderdaad ook veilig wat je zegt; spelt en zelf de benodigde kruiden/vitaminen toevoegen en dan in de vorm van rozenbottel, zeewier, paardenbloem etc.
en ook leuk om te doen ook volgens mij Ja

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:13

Zo doe ik het dus ongeveer... Haha!

Al die kruiden koop ik bij de paardendrogist...anders wordt het wel heel veel werk. Vork

Mijn menu:
Pavo's Nature's Best (handje vol) , Muesli vergelijkbaar met de Vito (Happy Hoof, helaas niet in Nederland verkrijgbaar) Equi weide mix (o.a. rozenbottel, kamille, meidoorn, paardebloem), Brandnetel, zeewier, MSM en magnesium. Met een druppie lijnzaad/zonnenbloemolie erdoor (omega 3 6 en 9) Dit in een bak, dat is mijn 'krachtvoer'.

Verder een mixje maken van wat luzerne, een appeltje, wat kruiden uit de moestuin (pepermunt, tijm, rozemarijn, lavendel, snoeisel van aarbeienplanten), een stronkje of paar bladen boerenkool, worteltje, wat riet en een paar slappe takjes berk of wilg.
Dat is de 'snoeptrommel'.

Daarnaast hooi, zowel in de stal (waar ze in en uit kunnen lopen), een hooinet op de paddock, een paar flinke wilgentakken in de bak, en een plak hooi in een Hartog bak (geen geknoei) in het ienimimie winterweitje wat ze lekker kapot mogen raggen terwijl de rest herstelt voor het voorjaar....
Kunnen ze lekker lopen om hun kostje bij elkaar te scharrelen.
's avonds voor extra erbij nog 2 kg Hartog compact gras....

Ach ja hobby he.. Haha!
*voelt zich af en toe net een kruidenheks Vork *

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 08:58

Franka_Vosje schreef:
Zo doe ik het dus ongeveer... Haha!

Al die kruiden koop ik bij de paardendrogist...anders wordt het wel heel veel werk. Vork

Mijn menu:
Pavo's Nature's Best (handje vol) , Muesli vergelijkbaar met de Vito (Happy Hoof, helaas niet in Nederland verkrijgbaar) Equi weide mix (o.a. rozenbottel, kamille, meidoorn, paardebloem), Brandnetel, zeewier, MSM en magnesium. Met een druppie lijnzaad/zonnenbloemolie erdoor (omega 3 6 en 9) Dit in een bak, dat is mijn 'krachtvoer'.

Verder een mixje maken van wat luzerne, een appeltje, wat kruiden uit de moestuin (pepermunt, tijm, rozemarijn, lavendel, snoeisel van aarbeienplanten), een stronkje of paar bladen boerenkool, worteltje, wat riet en een paar slappe takjes berk of wilg.
Dat is de 'snoeptrommel'.

Daarnaast hooi, zowel in de stal (waar ze in en uit kunnen lopen), een hooinet op de paddock, een paar flinke wilgentakken in de bak, en een plak hooi in een Hartog bak (geen geknoei) in het ienimimie winterweitje wat ze lekker kapot mogen raggen terwijl de rest herstelt voor het voorjaar....
Kunnen ze lekker lopen om hun kostje bij elkaar te scharrelen.
's avonds voor extra erbij nog 2 kg Hartog compact gras....

Ach ja hobby he.. Haha!
*voelt zich af en toe net een kruidenheks Vork *

Hahaha LOL Haha!

Nou het is in ieder geval wel gevarieerd, en origineel maar dat is minder belangrijk haha Haha!

Waarom voer je compactgras erbij en niet alleen hooi? Ik zag dat meer mensen hier dat deden, die gaven bijvoorbeeld helemaal geen hooi maar alleen compactgras.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 10:59

dat is inderdaad het ideaal plaatje. op mijn vorige stal liep ik met gam vaak door een bosje wat er naast lag, kon hij zijn eigen kostje bij elkaar vinden. erg leuk in interessant om te zien wat zijn keuzes waren Ja
nu ligt het bosje een stuk verderop en wordt het wat lastiger.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:58

DinkeyGirl schreef:
Waarom voer je compactgras erbij en niet alleen hooi? Ik zag dat meer mensen hier dat deden, die gaven bijvoorbeeld helemaal geen hooi maar alleen compactgras.

Oorspronkelijk was het ook mijn bedoeling om Hartog compact gras overdag in plaats van hooi te geven. De reden was dat ze beweren dat ze max. 1 kg per uur kunnen eten, en dat dat het natuurlijk grazen het meest benadert.
Leek me ideaal, als je de hele dag niet thuis bent en dus niet steeds kleine beetjes kunt geven.

Het bleek echter dat ze er veel meer van eten, en dat ze dan die bakken gaan staan slopen Blauw oog
Geen goed plan dus.
Nu doe ik het gewoon 's avonds voor lekker erbij (want ze vinden het heeeerlijk) voor de variatie.
Als ze de bak leeg hebben haal ik hem weer weg. Geen gesloop meer.
Heb ik 3 soorten ruwvoer, hooi, kunstmatig gedroogd gras en luzerne.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:02

veel variatie dus, lijkt me goed, kiest een paard in de natuur ook voor..

heb ook weer een mailtje terug van de havens, ook daar kan ik voor mijn gevoel helemaal niks mee...

het blijft een feit, minder eiwit is voor paarden die heet in het hoofd zijn
en minder suiker is voor de energie, dus voor paarden op rust

geef ik eiwit en suikerarm aan mijn koudbloed, dan wordt het zeker weten zo'n traag geval...

terwijl hij op een (lichte) sportbrok actief en energiek is en mooi in de bespiering komt...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 00:48

oké roos, ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.

ik denk dat een paard zijn energie vooral uit ruwvoer moet halen, en conditie-opbouw... dat zou het mooiste plaatje zijn. dit kan je inderdaad wel ondersteunen maar het zou niet moeten zijn dat een paard loopt op voer, of zien jullie dat anders?

ik heb geen idee wat compact gras is, is daar een plaatje van? *gaat googlen*

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:32

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:23

ik blijf bij een gewone brok denk ik
normale hoeveelheid eiwit en normale hoeveelheid suiker
hierdoor heb ik een energieke fjord die mooi in de bespiering komt
op de ponybrok met weinig eiwit en suikers wordt ie dikkig ookal geef ik hem weinig en heeft ie weinig energie

op de brok van cavalor doet ie het nou super
zn vacht glanst, het vocht in zn benen trekt weg, hij heeft energie en als hij weer aan het werk gaat zal ik zien hoe zijn bespiering wordt...

ik blijf erbij dat ik het niet gek vind dat we slome koudbloeden hebben over het algemeen als we suiker en eiwitarm voeren...
is natuurlijk anders als je eiwitten uit lucerne of iets gaat halen maar jullie begrijpen wat ik bedoel denk ik haha

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 00:37

dank je billy, het werd even interessant toen de paarden van franka-vosje er lang over deden om het op te krijgen maar dit werd weldra sneller.

roos ik blijf eerst de melasse vrije proberen, als gam een duffe knol wordt ga ik ingrijpen Knipoog

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:01

Goed nieuws, Suevo vindt de melassevrij lekker! Als je de waarden bekijkt, zit er net nog iets meer in dan in de E, en daar werd Suevo ook geen duffe knol van Haha!

Ben erg benieuwd hoe dit zich nu verder gaat ontwikkelen. Misschien is het mijn verbeelding of komt het door iets anders maar het lijkt wel of de bultjes al iets minder zijn.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:20

Ik heb Subli gemailt over de muesli Zonder, en het valt me eigenlijk nog wel tegen hoe veel suiker/zetmeel hier in zit.. (30%)
Volgens hen zou de ponybrok dan nog beter zijn voor mijn haf, deze bevat 19% suiker/zetmeel.

Evita staat nu sinds 1,5 week toch op pavo nature's best (ze krijgt maar een halve schep, = ongeveer 350 gram per dag), en ze reageerd er zeker niet slecht op.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:09

Mijn paardje gaat super op melasse vrij van Marstall Evert is van de week weer geweest en vond hem toppie! Zijn bespiering is beter, zijn benen nog droger zijn vacht zachter en bij zijn hoeven zie ik nu een randje met nieuw hoorn en heel gaaf. Hij heeft minder mest affijn het gaat gewoon lekker, heb er nu wel piano bij omdat we best stevig trainen, en hij kwa krachtvoer op ongeveer maar 2 kilo zit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:15

in de melasse vrij zit een vrij hoog gehalte zetmeel, wordt omgezet in suiker/energie dus daar worden ze niet duf van nee
maar het wordt wel suiker...

ireentjuh, uit de ponybrok halen ze weinig energie, wil je suikerarm voeren omdat je paardje ergens gevoelig voor is?

vallie, fijn dat je paardje het er goed op lijkt te doen!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:49

Heb vandaag toch maar weer de Naturals Best van pavo gekocht...

Na een uur dubben Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:47

SuperRoos schreef:
ireentjuh, uit de ponybrok halen ze weinig energie, wil je suikerarm voeren omdat je paardje ergens gevoelig voor is?

Weinig energie maakt niet uit bij haar, het is nogal een energiek type van zichzelf Knipoog Verder heeft de hoeveelheid voer daar niet zoveel invloed op, ik kan ook gerust haver voeren.. dan is ze net zo voorwaarts als wanneer ze alleen een vitaminebrok krijgt in de zomer. Ze wordt er in ieder geval niet gek van!

De rede dat ik zo weinig mogelijk suiker wil voeren is dat ze meerdere symptomen heeft van insulineresistentie (harde manenkam/vetophoping bij staartaanzet, huidproblemen) en ze wordt snel te dik. Verder is ze in het verleden waarschijnlijk hoefbevangen geweest en weet ik dat ze daar gevoelig voor is. (Nog) geen ernstige problemen dus, maar ik weet wel dat ik moet uitkijken bij haar Lachen

Ik voer nu sinds 2 weken de nature's best.. was niet mijn eerste keuze, maar ze reageerd tot nu toe erg goed!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:07

ok, hopen dat ze het erg goed blijft doen op dit voer dus Ja

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:04

Ik heb net de hele boel hier doorgelezen, interessant...
Ik voer mijn Haf sinds een dag of tien marstall sinfonie (omdat hij een 'opstarthoestje' heeft). Nu heb ik de site eens afgezocht naar hoeveel suiker en zetmeel daar in zou zitten. Maar ik kan geen concrete getallen vinden (wel veel getallen, maar welke nu over zetmeel gaan Verward ), alleen dat er wel melasse inzit.
Nu begin ik dus een beetje te twijfelen of ik de volgende keer geen andere zak moet laten komen omdat mijn Haf wel een beetje schuurt (vooral in de zomer).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:12

levade, gewoon even mailen dat je de hele inhoud wil weten
belangrijk zijn dus de waardes van eiwitten, suikers, zetmeel, melasse
maar ook dat er ongeveer 2x zoveel calcium in zit dan fosfor
die verhouding moet kloppen

is die marstall sinfonie voor paarden met dat hoestje dan?
dat opstarthoestje, hebben veel homeopaten wat voor omdat het volgens hen weg komt bij een orgaan wat ze dan behandelen
maar ben eerst ff benieuwd naar je antwoord over dat voer Knipoog

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:29

Mijn ruintje, nu bijna 4, is zijn hele leven al niet zo dik.
Vanalles ben ik aan het bijvoeren geweest.
Van heel veel (sport) brokken naar muesli en luzerne. Niets zette aan. Hij werd er hooguit magerder van!

Tijdje terug heb ik hem laten pendelen. En daaruit kwam dat hij een melasse allegie had. Rolleyes
Nu staat hij een paar weekjes op een granenmix. En nu word hij zowaar ronder! Go jij! Go jij!

Naar spul dus dat melasse! En waar is het eigenlijk goed voor? Weet iemand dat? Verward

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:39

paarden vinden het vaak lekker, is zoetig en fabrikanten binden de brokjes er vaak mee samen Lachen

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 07:55

Heb het hele topic even doorgespit en vind het erg interessant. Bij mij op stal is er nl niemand geinteresseerd in voer en dus staan alle dieren op Pavo All sports. Mijn fjord krijgt echter wel iets anders nl haver. Gewoon gepunte haver, ong 1 kilo per dag.

Vind die muesli's er ook allemaal 'lekker' uitzien en het ruikt goed maar mijn paard krijgt het ook niet om de diverse redenen die hier zijn genoemd.

Overigens voer ik mijn fjord wel een dagelijks supplement bij van St Hippolyt. Een duits merk van volledig natuurlijk voer. Dus pure organische basisstoffen en geen syntetische !
Er is een site www.st-hipployt.de en ik voer de Sempermin bij. Er zijn maar een paar verkoopadressen in Nl.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 07:56

_steef_ schreef:
/*

Naar spul dus dat melasse! En waar is het eigenlijk goed voor? Weet iemand dat? Verward

Volgensmij om de brok te persen. Soort van bindmiddel en het geeft ook 'volume' aan het voer

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 08:50

Morrie schreef:
je bedoelt natures best en cerevit van Pavo?

Heb ik beide doorgemeten, beide ongeschikt voor mijn paard, er zit ook van alles in wat ik hem nooit zou willen voeren, zoals knoflook..... en een vrij hoog eiwitgehalte en heel veel suiker in verhouding (zie www.pavo.nl )

Kijk - en test - de biologische producten van
www.BIO-RON.com eens?

Die zit in Soest en bezorgt, maar je kunt ook bij hem afhalen.