Actuele prijs hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:12

Foxy123 schreef:
Iemand een idee wat de kostprijs is van hooi op het veld ter plekke, in Frankrijk en Duitsland? Ik speel met het idee om een vracht te kopen...

Ben ik ook benieuwd naar. Dus ik volg je even.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:16

Spaansepony schreef:
Foxy123 schreef:
Iemand een idee wat de kostprijs is van hooi op het veld ter plekke, in Frankrijk en Duitsland? Ik speel met het idee om een vracht te kopen...

Ben ik ook benieuwd naar. Dus ik volg je even.

Is omdat ik hoorde van de boer waar ik mijn hooi koop, dat hij ronde balen hooi vanuit Frankrijk kon kopen omdat die minder populair zijn ivm stapelen. Hij heeft ze dus niet gekocht, ook al kostten ze maar 20 euro.
Ik denk dat ik misschien profijt zal doen met zelf invoeren.
Kom nu uit op 1200 euro per maand aan hooi, dat hou ik niet vol zo, terwijl het vroeger maar een dikke 400 euro was.

kimmie261

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:24

Foxy, ligt er denk ik aan waar je woont ,in het noorden zal het goedkoper zijn als in het zuiden , maar pfff 1200 per maand is niet te doen , ik weet wel partijen hooi/ voordroog die je van afgelopen jaar kan kopen , maar dat is wel in het noorden ...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:34

Foxy123 schreef:
Betaal nu 150 euro voor een grote baal

:wow: :wow:
Hoe zwaar zijn die en hoeveel dure edelstenen zitten erin verwerkt?

Ik koop rechtstreeks een vracht van het veld elk jaar. Midden belgie, dus frankrijk of duitsland weet ik niet. Prima, droog hooi waar ik heel blij mee ben.
Vorig jaar 2 euro per klein baaltje betaald (normale prijs 2,5 maar ik kreeg korting), 35 voor een pak voordroog van 250 kg (kurkdroog) en 45 euro voor de grotere pakken van rond de 350-450 kg, ook heel mooi hooi.
Geen idee wat de prijzen dit jaar gaan doen. Maar ik krijg er meestal wel heel wat af omdat ik al in maart een vracht reserveer die onmiddellijk gebracht kan worden als ze klaar is. Gaat om 30-50 grote balen en 200-350 kleintjes, dus best wel wat.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:38

Foxy123 schreef:

Ligt aan de regio en of je contacten hebt. Nu op dit moment is er sowieso niets van het veld te koop, alles uit opslag.
Maar 150 euro is wel heel veel.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:36

Poekkie schreef:
Foxy123 schreef:

:wow: :wow:
Hoe zwaar zijn die en hoeveel dure edelstenen zitten erin verwerkt?

Ik koop rechtstreeks een vracht van het veld elk jaar. Midden belgie, dus frankrijk of duitsland weet ik niet. Prima, droog hooi waar ik heel blij mee ben.
Vorig jaar 2 euro per klein baaltje betaald (normale prijs 2,5 maar ik kreeg korting), 35 voor een pak voordroog van 250 kg (kurkdroog) en 45 euro voor de grotere pakken van rond de 350-450 kg, ook heel mooi hooi.
Geen idee wat de prijzen dit jaar gaan doen. Maar ik krijg er meestal wel heel wat af omdat ik al in maart een vracht reserveer die onmiddellijk gebracht kan worden als ze klaar is. Gaat om 30-50 grote balen en 200-350 kleintjes, dus best wel wat.

Haha idd Poekie, vroeg ik me ook af, maar is gans gedoe omdat ik geen auto heb en deze kwam 2 balen thuis leveren.
Daarom heb ik het gedaan.
Ik ben door 1 boer in de zak gezet, die me op het hart gedrukt had dat hij genoeg voor me had en ik niet in 1 keer moest betalen om te reserveren.
Gevolg is dat ik midden november te horen kreeg dat hij teveel klanten had en geen hooi meer kwijt kon.
Ik heb hierdoor zware problemen gehad bij omschakeling naar ander hooi en wil dit niet meer meemaken.
Het is gruwelijk moeilijk afspreken met Belgische hooileveranciers, tenzij de hele dure.
Ik ben het zo moe dat ik gewoon die dure balen met goud in heb laten komen, maar besef dat ik in juni de voorraad moet vastleggen voor volgende winter of ik anders nog zware momenten ga beleven. 150 euro per baal houd ik niet vol... En ik heb echt goede kwaliteit zonder stof nodig ivm paard met stofallergie

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:55

Ja dat begrijp ik.
‘T is dit jaar ook wel echt een heel moeilijk jaar. De afgelopen 2 maanden hebben er al 6 mensen mij gevraagd of er nog ergens hooi te vinden was (zelfs mensen van 130 km verderop :oo ) terwijl ik normaal gezien die vraag nooit krijg. Enkelen nog even kunnen depanneren met een beetje uit mijn eigen voorraad maar alle boeren zijn uitverkocht hier.

Eigelijk zou je om de prijs te drukken zelfs nog voor juni moeten reserveren, nog voordat ze beginnen te persen. En dan direct een grote lading. Met sommigen kan je eventueel onderhandelen om het bij het op te slaan en dan dat zij maandelijks xx aantal balen naar jou brengen. Is wel duurder, maar 150 euro zal het ook niet zijn.

Als het voor een paard met stofallergie is, mag voordroog misschien ook? Dat kan je rechtstreeks op je wei opslaan, zo veel balen je maar wil.

Ik vrees trouwens voor opnieuw een slecht hooijaar. De grondwaterstanden hier in belgie zijn absoluut niet goed. Grond is al kurkdroog en lang te koud geweest. Ik merk aan mijn weides dat ze helemaal niet zo goed zijn bijgegroeid als de andere jaren. En dan nog met de schaarste nu... hou mijn hart vast voor de prijzen :(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:12

Grond is echt al droog. Vandaag hier (kop NH) nu gelukkig weer regen en een wat hogere nacht temperatuur.
Gras hier op de weide (zandgrond) groeide ook veel minder door de koude nachten. Stal eigenaar was het land ivm droogte al aan het beregenen.

Hier hadden we naast de schaarste dat ze opeens het hooi bar slecht aten. In principe zouden we het prima redden totdat er weer nieuw hooi was. Maar als ze weigeren hele balen te eten -O-
Nu heeft een hele fijne leverancier die de balen ondanks geopend terug neemt, maar hij zelf wel door zijn voorraad heen.
En er is echt niets aan te zien. Mooi hooi, ruikt gewoon top. Dan eten ze een baal weer wel, of maar half. Rare is ze eten het al de hele winter.
Gelukkig heeft ze connecties en had iemand nog balen over, gewoon de normale prijs en bracht ze nog ook. Dus die zorg is weer weg en hebben we genoeg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:29

kiki1976 schreef:
Grond is echt al droog. Vandaag hier (kop NH) nu gelukkig weer regen en een wat hogere nacht temperatuur.
Gras hier op de weide (zandgrond) groeide ook veel minder door de koude nachten. Stal eigenaar was het land ivm droogte al aan het beregenen.

Hier hadden we naast de schaarste dat ze opeens het hooi bar slecht aten. In principe zouden we het prima redden totdat er weer nieuw hooi was. Maar als ze weigeren hele balen te eten -O-
Nu heeft een hele fijne leverancier die de balen ondanks geopend terug neemt, maar hij zelf wel door zijn voorraad heen.
En er is echt niets aan te zien. Mooi hooi, ruikt gewoon top. Dan eten ze een baal weer wel, of maar half. Rare is ze eten het al de hele winter.
Gelukkig heeft ze connecties en had iemand nog balen over, gewoon de normale prijs en bracht ze nog ook. Dus die zorg is weer weg en hebben we genoeg.

Vreemd he. Toch iets raars geweest met het droogproces vorig jaar?
Ik heb het ook, maar dan met mijn shets. Heel mooie groene kleine baaltjes maar de shets willen ze niet. Gek genoeg eten alle 6 de paarden ze wel. En mijn oudste shetje kan niet meer goed tegen voordroog. Ik voer nu slobber bij en laat hun netten toch maar hangen. Dan eten ze uiteindelijk ongeveer de helft op en wat er overblijft gaat ‘s avonds bij de paarden. ‘T voordeel is wel dat ze deze winter onbeperkt hebben en niet te dik worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:41

Het is idd raar Poekkie. Heb mijn merrie 9 jaar en nog nooit meegemaakt dat ze het hooi niet wilde eten.
Is een tinker x haflinger haha en lust veel, al kan je haar wel prima onbeperkt voeren (krijgt ze ook).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:49

Ook mijn leverancier gaf per ton zowel voor hooi als stro een verhoging van 30 euro door.....scheelt bij mij ook zo’n 15 euro per pak!

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:48

Iemand hier nog een goed adres voor pakjes hooi in Brabant? Kan al weken niets vinden op marktplaats

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 06:54

wat ook kan helpen is om er zelf een gevraagd advertentie op te zetten.
er zijn vaak mensen die wel wat over hebben en je kunnen helpen :j

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:34

ellepel schreef:
wat ook kan helpen is om er zelf een gevraagd advertentie op te zetten.
er zijn vaak mensen die wel wat over hebben en je kunnen helpen :j

Ik ben alleen bang dat ik dan via marktplaats rotzooi aangeboden krijg

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:28

Foxy123 schreef:

Op dit moment ligt de prijs hier in Frankrijk nog op zo’n €100/ton maar ga er maar gerust van uit dat dat omhoog gaat als je er al aan kan komen. Er word weer een droge zomer verwacht en zelfs nu zien we al te weinig groei in het gras vergeleken met vorige jaren. Veel boeren zouden normaal nu hun oude voorraad verkopen om ruimte te maken maar ik hoor veel om me heen dat ze dat nu vasthouden omdat ze verwachten minder te kunnen hooien dit jaar. Ook wij hebben besloten ons hooi niet te verkopen zodat we zeker weten genoeg hooi voor onze dieren te hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:37

lizy29 schreef:
Foxy123 schreef:

Op dit moment ligt de prijs hier in Frankrijk nog op zo’n €100/ton maar ga er maar gerust van uit dat dat omhoog gaat als je er al aan kan komen. Er word weer een droge zomer verwacht en zelfs nu zien we al te weinig groei in het gras vergeleken met vorige jaren. Veel boeren zouden normaal nu hun oude voorraad verkopen om ruimte te maken maar ik hoor veel om me heen dat ze dat nu vasthouden omdat ze verwachten minder te kunnen hooien dit jaar. Ook wij hebben besloten ons hooi niet te verkopen zodat we zeker weten genoeg hooi voor onze dieren te hebben.

-O- Dat belooft -O-
Ik gok dat de pensionprijzen dan ook allemaal zullen moeten volgen. Wordt fijn om dat hier te gaan uitleggen aan onze pensiongasten.

Zou het gras nog snel bijgroeien voor de eerste snede eens het warmer wordt? Want eerste snee is toch vooral bepaald door wanneer er eens een week warm weer is en minder door de lengte van het gras zoals de andere snedes toch? (In de zin van: tegen het warme weer in de zomer staat het altijd hoog genoeg?). Waar wij vorig jaar nu al kniehoog gras hadden en de paarden al 2 weken op de weides stonden, zitten we nu krap aan 15 cm gras ondanks bemesting. Ik heb er nu 2 op de wei en de rest nog op hooi, maar dat is duur natuurlijk.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:41

Warmte hebben we wel gehad maar we missen regen. Het is nu al droog en de verwachting is weer een enorme droge zomer. Het begint nu eindelijk een beetje te regenen bij ons dus we duimen dat het gras gaat groeien.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:46

Onze hooiboer heeft ook geen voorraad meer. Vorige week de laatste 100 baaltjes gebracht. We zitten er nu aan te denken om bij Venhorst een lading te laten komen. Hopelijk wordt het wat warmer en een beetje regen dat het gras gaat groeien.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:48

lizy29 schreef:
Warmte hebben we wel gehad maar we missen regen. Het is nu al droog en de verwachting is weer een enorme droge zomer. Het begint nu eindelijk een beetje te regenen bij ons dus we duimen dat het gras gaat groeien.

Idem hier inderdaad :j
Onze hooiboer, tevens buurman, heeft 2 weides al gemaaid en in t plastic gedaan. Nu opnieuw gegierd en hopen dat het weer gaat groeien.
Hij hoeft er gelukkig niet van te leven en heeft voldoende voorraad van vorig jaar om mij in ieder geval te voorzien (ik ben zijn grootste klant). Hij maait normaliter hectare of 30.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:50

Poosje81, dat is kuil voor koeien dan? Kan me niet voorstellen dat het nu al genoeg droogt voor hooi of droog voordroog?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:23

Poekkie schreef:
Poosje81, dat is kuil voor koeien dan? Kan me niet voorstellen dat het nu al genoeg droogt voor hooi of droog voordroog?

Weet ik niet, want ik heb er verder niet naar gekeken. Wat er voor mij van het land komt zal pas eind volgende maand zijn op zijn vroegst.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:40

dit is de prijs dit jaar in voorbestelling hier in de buurt:

Nehme Vorbestellungen an:
Heurundballe 35€
HD-Balle 3€
Wickelballe 40€

Maar als er goed geoogst wordt ,en er is zoals er nu is, nog zat over van vorig jaar dan kunnen die prijzen nog wel omlaag gaan...

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:22

kimmie261 schreef:
dit is de prijs dit jaar in voorbestelling hier in de buurt:

Nehme Vorbestellungen an:
Heurundballe 35€
HD-Balle 3€
Wickelballe 40€

Maar als er goed geoogst wordt ,en er is zoals er nu is, nog zat over van vorig jaar dan kunnen die prijzen nog wel omlaag gaan...

Ik zat gisteren even op de Duitse eBay te kijken voor hooi en zag HD balle voor ongeveer 3€ de baal. Klopt het dat je goed naar de gewichten moet kijken? Ik zag namelijk baaltjes van 12 kg voorbij komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:07

Het gras groeit hier op het land nu wel snel. Maar de regen stelt echt niks voor. Als ik uitmest is alleen de bovenkant van de grond nat, daaronder alles kurk droog nog.
Maar zie ze hier veel sproeien en denk dat je daar niet meer onderuit kan komen.

Het hooi dat ze niet meer aten, hebben we toch stiekem gemengd en aten ze toen deels wel. Daar nu weer gehaald en ze eten deels wel en deels laten ze wat liggen, maar dat is dan maar zo.

Hier al jaren op baaltjes hooi, maar als het zo blijft, zullen we toch naar verpakt moeten. Dat krijg ik niet binnen en buiten geen plek voor meerdere balen en ze reageren altijd met de darmen, maar volgens mij is tegenwoordig het verpakte beter dan het onverpakte.

Vorig jaar in nood verpakt gehad rond deze tijd en lieten ze staan, dus is wel even zoeken en proberen. Heb geen idee van de prijzen dan, maar kan die balen ook niet wegen, dus ze kunnen van alles zeggen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:20

Het heeft hier echt knetterhard geregend gister. De speciekuipen die leeg op het land stonden waren voor de helft gevuld. Mijn weiland is er in ieder geval van opgeknapt, dat wil echt niet groeien. Ik heb het begin deze week nog even extra bemest, hopen dat het nog even een zetje krijgt. En OT, mijn hooiboer had het er ook al over dat zijn landen niet groeien.