Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:58

Van het voorjaar heb ik 1 partij hooi laten bezorgen (of eigenlijk voordroog) van 120 midibalen. Afkomstig van 1 boer, bemest, 1e snede, 's morgens gemaaid en 5 dagen gelegen. Ik wil alleen voordroog, omdat ik dat hier thuis makkelijk kan opslaan. We hebben een stuk naast de stal bestraat waar de balen 2 hoog worden gestapeld. Midi balen zijn makkelijk te verplaatsen met de hand.
In juli hebben wij zelf een gedeelte gehooid. Bemest, 1e snede, 's morgens gemaaid en 5 dagen gelegen. Dit is in kleine pakjes geperst.

Na 8 weken beide partijen laten bemonsteren. Partij boer heel eiwitarm, suikerrijk en goed in energie. Droge stof van 98 %
Partij van onszelf, heel suikerarm, heel veel eiwit, goed in energie en droge stof van 92%.
Zo zie je maar dat voordroog zelfs droger kan zijn dan gewoon hooi. Het suikerrijke wordt ook beter gegeten, daar zit nu eenmaal meer smaak aan. De eiwitrijke baaltjes voer ik aan mijn drachtige merries, die kunnen wel wat extra eiwitten gebruiken en het scheelt mij in het voeren van brokken. Alle paarden krijgen sowieso een vitaminekorrel.
Hier in de Achterhoek hebben we nu 3 droge zomers achter elkaar gehad en het laatste jaar was heel extreem. De boeren om ons heen hebben 2 snedes van het land kunnen halen voor de koeien, de meesten niet eens een snede hooi voor de kalveren. De weides hebben door de droogte enorm te lijden gehad, veel moest opnieuw gezaaid of doorgezaaid worden en je zag het onkruid weelderig genieten van de droogte. Door al deze invloeden lopen de kosten gewoon enorm op en de verschillen in de regio's zijn gewoon groot.
Het voer wat ik laat komen, komt helemaal uit Brabant. Transport is 1 1/2 uur met een vrachtwagen en toch ben ik goedkoper uit.

Louis Venhorst hebben wij ook jaren gehad. Wisselende partijen en ook wel eens het idee gehad dat er i.p.v. kruidenhooi, weidehooi werd geleverd. Ook laatst weer bij de buren gezien, zou kruidenhooi moeten zijn, ik heb mijn twijfels hierover. Daarnaast zijn ze best aan de prijs. De balen gaan natuurlijk veel door de hand/machine, het komt ook niet zomaar vanuit Duitsland naar Nederland.
Dat de prijzen nu hoger zijn begrijp ik ook. Van het land af scheelt opslag en een keer extra door de handen. Daarom laat ik altijd meteen land af komen, scheelt mij bijna 5 euro per midibaal. Scheelt voor hun 2x de trekker met voorlader en opslag op het erf, met risico op aanvreten of aanpikken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:09

Goed en degelijk hooi vinden is echt niet overal simpel.
Vorig jaar een partij hooi gekocht waarvan mijn paard dampig werd. Aan het hooi was helemaal niets te ruiken of te zien. De andere paarden begonnen ook te hoesten.
Nu kan ik via een buurman voordroog kopen. Dit is wel helemaal droog als ik het pak open en dit jaar zelf een beetje stoffig. De buurman voert zijn koeien en paarden er ook mee dus probeert echt wel kwalitatief goed hooi te maken. Ik vermoed dat de extreme droogte van vorig jaar en dit jaar toch wel nadelig is voor de kwaliteit en voor alle leveranciers een uitdaging is om hiermee te dealen.
TS: In jouw geval zou ik voordroog toch ook niet helemaal afschrijven. Bij sommigen krijg je echt wel mooi droog hooi die verpakt is. Voor mij is het ook handig omdat ik het niet meer zie zitten om kleine baaltjes naar de zolder te dragen

funnyhorses

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 17:17

Voordroog begin ik niet meer aan. Teveel gezeik met schimmel. Dan komt nog dat het muis en katvrij opgeslagen moet worden die mogelijkheid is er niet.
Ik blijf bij kleine balen hooi.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:26

Even een kleine inbreuk in dit topic: ik ben opzich niet tegen voordroog, maar heb dit jaar voor het eerst wat dobbelsteentjes voordroog gehad. Opzich echt heel mooi spul en veel zwaarder dan een normale baal. Heb alleen van de 26 balen er 16 kunnen weggooien omdat ze allemaal aangevreten waren door de muizen. Hoe tackelen jullie dit? Het lag hier buiten opgeslagen van de grond op verharde bodem. We zitten wel aan de rand van het bos. Op deze manier is voordroog wel heeeeel erg duur voeren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:27

Hier komt elke maand de 'rattenvanger' die de geplaatste kisten naloopt en indien nodig aanvult. Overal waar kippen of eenden gehouden worden buitenaf, is de kans heel groot dat er ook ratten en/of muizen aanwezig zijn. Kost ongeveer 35 euro per maand, maar een aangevreten baal kost dit ook als ik deze moet weggooien.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:31

wij hebben ook niet super veel opslag dus zijn we de laatste jaren over op ronde foliebalen hooi. ( ja, echt hooi. is zo mooi groen en droog dat je het zelfs in de zomer weken zo nodig maanden kunt laten liggen en het blijft perfect droog. )
we laten 1 grote wagen bezorgen van 28 balen. neemt wat plaats in beslag en je moet 1 keer een groot bedrag betalen, maar ik hoef me 's winters en zomers tot het nieuwe hooi, nooit zorgen te maken over hooi tekort.
normaal staan ze dan 2 hoog, en duwen we er 1 af en rollen hem waar we het hooi willen hebben. doen 1 baal los binnen altijd.

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:33

Handig opgelost met dat tentje! Je kunt hiervoor ook nog een grote kalveriglo gebruiken, past ook precies 1 baal in.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:36

Muizengif werkte (helaas) goed.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:51

Ik heb hier totaal geen last van, de midibalen folie liggen direct zo op de straat, de grote balen folie staan op een kunstof pallet zodat ik die met de palletwagen kan verplaatsen. Nog nooit een aangevreten baal gehad of gaatjes er in. Dek de balen niet eens toe. Het scheelt hier denk ik wel dat er een wilde kat rond loopt waar ik de afspraak mee heb: je krijgt een warm mandje van mij in de schuur en dagelijks brokjes als jij de ratten en muizen maar vangt. Onze honden lopen ook regelmatig buiten wat denk ik ook wel scheelt. We hebben geen kippen of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:06

De enige keer dat wij aangevreten balen hadden was door een loslopende pony. Je hebt wel heel erg veel muizengif nodig om zulk ongedierte om te leggen. :D Maar verder nooit schade gehad. En muizen en ratten zitten hier heus. Die zitten overal.

Bij ons gaat het trouwens hooidroog in plastic. Dat kan ook. Voor ons makkelijker met de opslag. Midibalen kan je prima zelf rollen. Bevalt goed.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:10

Wij dus ook geen last van aangevreten balen of gaatjes door de katten. Wel hebben wij er net als dingogirl een kuilkleed overheen liggen, dat scheelt ook. De balen staan op de klinkers. Toch vinden wij regelmatig een dode rat bij de mesthoop of ergens achter. Ze zijn er dus wel, dus daarom de 'rattenvanger'.
Amalarab, jij hebt zo te lezen een negatieve ervaring met het gif? Ander dier erdoor verloren? Die kans bestaat natuurlijk altijd. De honden lopen hier ook los, gaan gelukkig niet met dood spul aan de wandel. Het is altijd kiezen tussen 2 uitersten, ratten wil je niet, die brengen ook ziektes over en je wilt je huisdier behouden. Gelukkig gaat het hier allebei goed.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 14:47

Hier wat foto's gemaakt van het hooi, zijn foto's vanuit een filmpje ik weet niet hoe men filmpjes moet plaatsen hier via gsm.
Die heb ik dus net gemaakt van een baal die al open was en een dichte baal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 14:48

De kwaliteit is om te janken ;(

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 15:20

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:29

Als ik je een tip mag geven;
Plaats een oproep op marktplaats met daarin wat je precies zoekt qua ruwvoer, formaat en met/ zonder transport en dat je enkel in kleine oplages kwijt kunt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:33

Over de prijs gesproken, bij Venhorst zie ik duits stofarm kruidenhooi te koop staan voor 37-35 cent per kilo. Dus een flink pak van 20 kilo kost iets op de 7 euro als je van 37 cent uit gaat. Dan moet het vanuit duitsland komen, de boer moet er aan verdienen en venhorst moet er aan verdienen. Hoeveel kost zo'n pak dan als het net van het land af komt?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:40

Mousmous schreef:
Over de prijs gesproken, bij Venhorst zie ik duits stofarm kruidenhooi te koop staan voor 37-35 cent per kilo. Dus een flink pak van 20 kilo kost iets op de 7 euro als je van 37 cent uit gaat. Dan moet het vanuit duitsland komen, de boer moet er aan verdienen en venhorst moet er aan verdienen. Hoeveel kost zo'n pak dan als het net van het land af komt?

Venhorst koopt het in als grote ronde en/of vierkante balen. Dat is altijd goedkoper. Ze persen zelf om naar kleine baaltjes en maken er bundels van.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:40

Lieve hemel funnyhorses, dat is echt troep zeg

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:43

@funnyhorses zijn je hele balen zo? dit zijn bij ons de restjes die onderin blijven liggen en die ze niet op eten. Als de hele balen er zo uit zouden zien, zou ik ook niet blij zijn...
Ik heb wel eens baaltjes biologisch hooi waar wat meer stengels in zitten van bijv. zuring of braam en dat vind ik niet zo erg, maar dit ziet er gewoon viezig uit.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:43

@ suffie , oke, maar dat zit in de winst ook nog eens inbegrepen en een kilo blijft een kilo, dus wat zou het per kilo van het land af kosten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 15:44

Net contact gehad met de boer, het hooi is dus omgeperst van grote pakken 1e snee naar kleine balen hooi. Ik vind het echt troep bah.
Hij had nog wat ander hooi in kleine pakken dat was wat fijner. Ik ruil ze om maar ga nu wel zoeken naar ander adres dit is niet te doen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 15:45

Skippy01 schreef:
@funnyhorses zijn je hele balen zo? dit zijn bij ons de restjes die onderin blijven liggen en die ze niet op eten. Als de hele balen er zo uit zouden zien, zou ik ook niet blij zijn...
Ik heb wel eens baaltjes biologisch hooi waar wat meer stengels in zitten van bijv. zuring of braam en dat vind ik niet zo erg, maar dit ziet er gewoon viezig uit.

Ja alle balen zijn zo, soms zit er een plakje lang hooi tussen maar het is gruis.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 15:46

BarbaLala schreef:
Als ik je een tip mag geven;
Plaats een oproep op marktplaats met daarin wat je precies zoekt qua ruwvoer, formaat en met/ zonder transport en dat je enkel in kleine oplages kwijt kunt.

Krijg je enkel de zooi aangeboden onder mom is goed hooi.
Moedeloos word ik ervan!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 15:46

Mousmous schreef:
Lieve hemel funnyhorses, dat is echt troep zeg

Ja erg he? Ik kan wel janken!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 15:47

Ik geef die fijne baaltjes nog 1 kans ik zal ze hier laten zien.