Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Diana_Mabel schreef:Ik heb een lijstje voor jullie voor eetbare takken:
Braam
<knip>
s_v schreef:Iemand een idee of paarden takken van een perziken boom mogen? Papa heeft twee mooie takken gesnoeid om plek te maken voor een schuurtje...
Citaat:https://www.dehoefslag.nl/verzorging/gi ... tig-2.html Giftige bomen zijn o.a. de walnoot, wilde kastanje, beuk, rode esdoorn en kersen- en pruimenboom. Het beste is om een paard simpelweg geen toegang te geven tot takken, bladeren en vruchten van deze bomen. Eikenbladeren en eikels zijn eveneens mild giftig. Opname van losse esdoorn- bladeren is meestal fataal! Verder zijn de taxus en buxus zeer giftig; vermijd contact met deze struiken. Gemaaid gazongras is eveneens een risicofactor, omdat hierin endofyten (schimmels) kunnen zitten die gevaarlijke gifstoffen produceren.
Niet giftig
Diana_Mabel schreef:Ik geef het één keer per jaar aan beiden paarden 1 week. Altijd na een erg droog en zanderig seizoen (zoals afgelopen zomer was) en als ik verwacht dat het weer zou kunnen gaan regenen. De paardjes zijn onlangs 24 uur opbouwend weer op de wei gezet, zondag gaan wij naar Nederland en ik wil niet het risico achterlaten voor buuf op zandkoliek, mocht het stevig gaan regenen dan is dit zeker een risico. Morgen en zaterdag hebben de paardjes de laatste keer de sandclear. Gelukkig hebben wij nog nooit zand koliek gehad en op deze manier doe ik het al 20 jaar.Je geeft het als kuur inderdaad 7 dagen aan een gesloten (1 week) per maand.