4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 02:13

janouk schreef:
Ja, top boek.
Kort samengevat: doordat de huidige sportpaarden meer bergop gefokt worden en daardoor minder core stabiliteit hebben, vraagt de hypermobiliteit een aanpassing van de training. Anders dan de training die we gewend zijn. Heel leerzaam om eenandere trainingsopbouw te leren die meer bij de ontwikkeling past van het moderne sportpaard

Eens :j Goed boek!
Ik zou TS (en anderen geintresseerden) daarnaast graag dit boek aanraden:
https://www.divoza.com/nl/van-ruiter-naar-trainer

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 05:53

paardje schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
TS, geeft ze je het gevoel dat ze met de handrem er op loopt?

Of reageert ze traag of niet op je hulpen?

Eigenlijk beide...

Ik hoop dat je snapt dat dit echt een rijtechnisch probleem is? Dit ga je echt niet oplossen met voer, minder - meer buiten of weidegang.
Ik heb dit ook gehad met een fries. Veel les gehad en ik kreeg het eruit. Het ging alleen niet van een leien dakje, hard werken en consequent zijn...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 06:13

Kabayo schreef:
Ik hoop dat je snapt dat dit echt een rijtechnisch probleem is? Dit ga je echt niet oplossen met voer, minder - meer buiten of weidegang.
Ik heb dit ook gehad met een fries. Veel les gehad en ik kreeg het eruit. Het ging alleen niet van een leien dakje, hard werken en consequent zijn...

Tuurlijk weet ik dat, maar een mens kan ook geen sprintje trekken zonder dat hij voldoende voedig binnenkrijgt.

Polly
Moderator Algemeen

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 06:25

Nee maar met teveel voer en zonder conditie ook niet, dat is iets waar je voor traint

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 06:35

Polly schreef:
Nee maar met teveel voer en zonder conditie ook niet, dat is iets waar je voor traint

Ik denk dat een halve kilo extra voer per voerbeurt makkelijk kan. Dan krijgt ze 1kg voer 's morgens en 1kg 's avonds. Dat is toch niet overdreven hoor. Dat is wat menig paard in zijn bak krijgt gegooid zonder er over na te denken op de standaard manege. Daar gooien ze er gewoon elke keer een flinke schep in.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 06:48

Nou ik kan TS ergens ook wel snappen.

Zit niet voor het eerst op een paard, bespaart zo te lezen ook niet op les van goed aangeschreven instructeurs.
En dan doet deze het niet zoals moet.

Je instructeur ziet je paard maar kort, een uur, max. 2 uur per week?
En dan zit jij er op en onderschat jouw invloed op het paard niet.
Daarbij zijn er nog meer invloeden zoals leeftijd, voeding, huisvesting, karakter etc. die allemaal bijdragen aan hoe een paard kan presteren.
Je instructeur kan alleen reageren op wat ie in de rijbaan ziet en moet dan maar inschatten wat hier het probleem is.

Ik heb van meer voeren paarden trouwens ook wel eens juist slomer zien worden.
Het lijf had dan zoveel 'troep' te verwerken, de meeste (sport)brok en muësli is nu eenmaal niet het gras en hooi waar het verteringsstelsel op is ingericht, dat het paard daar veel energie aan kwijt was.

Ik zou het eerst zoeken in afwisseling en alleen korte momenten van inspanning vragen.
Rij eens een gekke slalom race, prijs haar de hemel in, maak haar enthousiast over kleine dingetjes.
Zo kan ze er lol in krijgen om haar best voor je te doen.
Dat is een heel andere ervaring dan tegen een handrem oplopen en nog steeds been krijgen.
Zo stompt een dier ontzettend af en kan op den duur zelfs tot staken overgaan.

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:06

Lees ik goed dat je paard net onder het zadel Is?
Zou heel goed kunnen zijn dat ze vertraagt omdat ze haar balans nog moet vinden met iemand op haar rug. Zo hard door de baan gaan bewerkstelligt dan exact het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Paard kan dat blijkbaar nog niet aan en zal dan juist met de handrem erop blijven lopen.
Paard zal niet scherper worden van meer of ander voer. Wat kleiner rijden zodat je paard onder je haar balans kan vinden en van daaruit stukjes schakelen. Denk dat er dan een wereld voor je open gaat. Door zo hard te gaan krijg je haar nooit scherper op je been. Dit is meer paard over tempo jagen.
Kilo krachtvoer en onbeperkt goed hooi zou meer dan voldoende moeten zijn.
En ja weidegang en spelen met soortgenoten zal eea tussen de oren oplossen. Hoop echt dat je dat voor elkaar kan krijgen

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:22

bliksem38 schreef:
Lees ik goed dat je paard net onder het zadel Is?
Zou heel goed kunnen zijn dat ze vertraagt omdat ze haar balans nog moet vinden met iemand op haar rug. Zo hard door de baan gaan bewerkstelligt dan exact het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Paard kan dat blijkbaar nog niet aan en zal dan juist met de handrem erop blijven lopen.
Paard zal niet scherper worden van meer of ander voer. Wat kleiner rijden zodat je paard onder je haar balans kan vinden en van daaruit stukjes schakelen. Denk dat er dan een wereld voor je open gaat. Door zo hard te gaan krijg je haar nooit scherper op je been. Dit is meer paard over tempo jagen.
Kilo krachtvoer en onbeperkt goed hooi zou meer dan voldoende moeten zijn.
En ja weidegang en spelen met soortgenoten zal eea tussen de oren oplossen. Hoop echt dat je dat voor elkaar kan krijgen

Dit is precies wat ik bedoelde met mijn post een paar pagina's terug :j
De boeken van Karin Leibbrandt en Leandra Theunissen zijn idd aanraders!

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:47

Excuses FCSA. Niet alles in detail gelezen

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:50

bliksem38 schreef:
Excuses FCSA. Niet alles in detail gelezen

Juist fijn om te lezen dat je hetzelfde idee hebt. En beter (uitgebreider) verwoord dan mijn post :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:53

Ik ben het helemaal eens met bliksem 38!
Dit paard lijkt (nog) erg op de voorhand te lopen, uit elkaar en weinig in balans. Om een paard voorwaartser en scherper te krijgen is het denk ik niet zinvol het rondes door de baan "te jagen", maar juist veel overgangen maken. Hierdoor wordt een paard vaak sneller, sterker en komt meer in balans.

Twee kilo brok per dag zou overigens best kunnen, je zou het kunnen proberen om te kijken of het zin heeft. Zelf gebruik ik een omga 3-6-9 om de energiehuishouding op peil te brengen. Een vet is namelijk een meer geleidelijke energieverstrekker dan een koolhydraat/suiker....dat is een piek energieverstrekker. Dus afhankelijk van het tijdstip van voeren.

Zelf had ik ook een flegmatiek jong paard. Ik heb hem flink aangepakt om aan het werk/voorwaarts te gaan, maar niks hielp. Dus de osteopaat erbij gehaald en bleek hij (volgens haar al langdurig) geblokkeerd te zijn in zijn lendenen. Waarschijnlijk in de kudde gebeurt. Na een paar behandelingen liep hij heel anders, maar moest wel erg wennen aan zijn "nieuwe" losse lichaam. Maar daarna was het een heel ander en voorwaarts paard. Dus als je nog geen osteopaat of fysio bij het paard heb gehad is het mss wel een keer handig om uit te sluiten dat het iets lichamelijks is.

En als laatste zou ik willen zeggen...kijk en luister naar je paard. Als jij kost wat kost die IBOP wil doen zonder dat je naar je paard kijkt dan is dat niet eerlijk. Misschien dan maar geen IBOP of een jaartje later? Wat is eigenlijk je motivatie om naar de IBOP te gaan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:59

Ik volg dit topic nog steeds en denk WoW wat worden er een goede tips gegeven. Mensen nemen echte de moeite om onderbouwd commentaar te geven, ik zie zelfs een aantal die net als ik proffesioneel met paarden bezig zijn en de moeite nemen om te reageren. En dan zie ik TS die alleen reageert op die paar mensen die roepen dat een extra schepje voer alle problemen oplost en dan denk ik sh*t wat een gemiste kans.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:04

Caira schreef:
Ik volg dit topic nog steeds en denk WoW wat worden er een goede tips gegeven. Mensen nemen echte de moeite om onderbouwd commentaar te geven, ik zie zelfs een aantal die net als ik proffesioneel met paarden bezig zijn en de moeite nemen om te reageren. En dan zie ik TS die alleen reageert op die paar mensen die roepen dat een extra schepje voer alle problemen oplost en dan denk ik sh*t wat een gemiste kans.

Ja hè. Echt zonde van de zeer waardevolle adviezen.
Maar hey, geen *, dus de goede tips zijn niet goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:21

LBLGypsyCobs schreef:
De instructeur ziet je paard maar kort, een uur, max. 2 uur per week?
En dan zit jij er op en onderschat jouw invloed op het paard niet.
Daarbij zijn er nog meer invloeden zoals leeftijd, voeding, huisvesting, karakter etc. die allemaal bijdragen aan hoe een paard kan presteren.
Je instructeur kan alleen reageren op wat ie in de rijbaan ziet en moet dan maar inschatten wat hier het probleem is.

En daar heeft hij een mond voor gekregen. Ik weet niet beter dan dat instructeur en lesklant af en toe informatie uitwisselen. Bij voorbeeld omdat de instructeur wil weten naar wat voor paard hij kijkt. Hoe het paard leeft is toch bepalend voor hoe het paard loopt en zich gedraagt?

En er was een post over het paard belonen. Goed punt. De TS krijgt steeds te horen wat ze goed doet. Kritisch commentaar krijgt ze niet, ze krijgt alleen te horen wat ze goed doet. Bij het paard is het net andersom. Dat kan vast beter in balans. Je hebt handjes TS. Die kun je ook gebruiken om je paard eens over haar hals te aaien op het moment dat ze iets goed doet. En je hebt een stem, daar mee kun je goedzoooo zeggen. Volgens je onderschrift geef je les. Het zou voor jou natuurlijk moeten zijn om paarden te motiveren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:27

Phoya schreef:
Ik zou eerder werken aan verzamelen, aanleuning en verfijnen van de hulpen.

paardje schreef:
Laatste twee eens, maar verzamelen? Ik kan toch niet aan verzamelen beginnen als er te weinig voorwaartse drang is? Daarnaast is ze daar in mijn ogen nog veel te jong voor.

Hier moest ik ook wel even om :D :D
Paard is 4 pas ohz; geen advies waar je op zit te wachten idd.

Hoewel ze er zo op de foto goed uit ziet, vind ik een kilo brok best weinig. Je kunt natuurlijk gaan opvoeren, maar misschien is het toch goed om even een bloedonderzoekje te doen om te kijken of je paard tekort aan iets heeft. Dat zijn de kosten ook niet. Halfje brok erbij en eventueel een halfje haver zou ik eerst eens proberen voor je allerlei dure supplementen gaat aanschaffen. Haver doet vaak ook al veel (niet bij alle paarden overigens) en ze vinden het lekker.

Kan natuurlijk best zijn dat de merrie van nature wat flegmatiek is, maar ik denk ook dat met het toenemen van kracht ook de voorwaartse drang wel toeneemt. En dat heeft nog wat tijd nodig.
Ik weet niet of je een aquatrainer in de buurt hebt, maar (1 a) 2 x per week in de aquatrainer kan goed bijdragen aan de ontwikkeling van de bespiering en is onbelast. Ik weet van mijn veearts dat veel hengsten voor de keuring worden getraind in de aquatrainer. Omdat ze dan ook nog zo jong zijn, kan er niet veel worden gereden en longeren is ook heel belastend voor de benen. De bespiering wordt ook mooi gelijkmatig opgebouwd.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:33

Zo te horen is je instructeur *?! _/-\o_
Het lijkt me toch dat deze paardenman puur sang je advies kan geven ? :j

Mijn eigen ervaring is dat jonge paarden praktisch allemaal in het begin niet lekker voorwaarts zijn ;in de meeste gevallen komt het uiteindelijk gewoon goed.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:49

Rijtechnische adviezen durf ik je niet te geven, zeker niet nu je les hebt van * ook al hoeft niet iedereen het met zijn methode eens te zijn.

Ik zou wel mijn aarzeling willen uitspreken over de suggestie om je paard in de aquatrainer te zetten. (Er is er een vlak bij jou, de hofstede aan de weg van Leusden naar de Glind). Spieren zijn vrij snel te kweken, maar pezen moeten de tijd krijgen om hard te worden. Als je een bodybuilder qua spieren krijgt, en de pezen hebben nog niet de tijd gehad om daaraan te wennen/hard te worden, dan liggen peesblessures op de loer. En zo te horen ben je hartstikke blij met je paardje en wil je nog lang plezier van haar plezier van haar hebben.

Zonder een rijtechnisch advies te willen geven wil ik nog wel een ervaring met je delen: ik heb niet zoveel eigen paarden gehad als jij, in die zin heb je veel meer ervaring dan ik. Maar mijn eerste eigen paard kon heel heet worden, driekwart Engels volbloed en 1/8 ste Trakehner, en ik heb toen echt moeten leren om toch te durven met mijn benen eraan te zitten (was toch nodig, anders gaat een fel paard toch op de voorhand lopen). Nu heb ik er een die heel koel in de kop is. Toen ik haar ging rijden was ze zadelmak in de zin dat je erop kon gaan zitten, maar ook niet veel meer dan dat. De eerste 25 lessen hebben we niets anders gedaan dan oefenen: been geven is voorwaarts gaan (mijn instructrice had haar nog vast met een touw aan het halster onder het hoofdstel, en trok haar naar voren als ze niet reageerde. ) Nu ben ik twee jaar verder, en moet ik opletten om de beenhulp klein te geven want anders maakt ze een reuzensprong naar voren! (En ik heb nog geen sporen nodig! Het zou fijn zijn als je die pas nodig hebt als je hoger in de dressuur kleine aanwijzingen moet geven bij de " moeilijke " oefeningen. )
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 12-06-17 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:54

Babootje schreef:
Phoya schreef:
Ik zou eerder werken aan verzamelen, aanleuning en verfijnen van de hulpen.

paardje schreef:
Laatste twee eens, maar verzamelen? Ik kan toch niet aan verzamelen beginnen als er te weinig voorwaartse drang is? Daarnaast is ze daar in mijn ogen nog veel te jong voor.

Hier moest ik ook wel even om :D :D
Paard is 4 pas ohz; geen advies waar je op zit te wachten idd.

Hoewel ze er zo op de foto goed uit ziet, vind ik een kilo brok best weinig. Je kunt natuurlijk gaan opvoeren, maar misschien is het toch goed om even een bloedonderzoekje te doen om te kijken of je paard tekort aan iets heeft. Dat zijn de kosten ook niet. Halfje brok erbij en eventueel een halfje haver zou ik eerst eens proberen voor je allerlei dure supplementen gaat aanschaffen. Haver doet vaak ook al veel (niet bij alle paarden overigens) en ze vinden het lekker.

Kan natuurlijk best zijn dat de merrie van nature wat flegmatiek is, maar ik denk ook dat met het toenemen van kracht ook de voorwaartse drang wel toeneemt. En dat heeft nog wat tijd nodig.
Ik weet niet of je een aquatrainer in de buurt hebt, maar (1 a) 2 x per week in de aquatrainer kan goed bijdragen aan de ontwikkeling van de bespiering en is onbelast. Ik weet van mijn veearts dat veel hengsten voor de keuring worden getraind in de aquatrainer. Omdat ze dan ook nog zo jong zijn, kan er niet veel worden gereden en longeren is ook heel belastend voor de benen. De bespiering wordt ook mooi gelijkmatig opgebouwd.

Je kan er om lachen. Maar kleine stukjes verzamelen en veel tempowisselingen rijden met meer ruimte aan de voorkant lijkt mij beter dan de bak door rennen op de voorkant met het gekloot erbovenop van dien is wel goed voor het paard? Met als oplossing: meer voorwaarts. In mijn ogen moet een combinatie dat totaal geen balans lijkt te hebben juist niet voorwaartser worden maar gecontroleerder en verfijnder, plus losser. Paard nu voorwaartser maken lijkt me het probleem juist te verergeren. Beetje achterhand eronder werken gaat het niet dood aan hoor. Verpest je het heus niet mee. Denk dat het dat ook minder moeilijker gaat vinden dan dealen met de TS en dan tegelijkertijd ook nog eens harder lopen dan op dit moment natuurlijk voor haar is. Zie verder ook geen traag of lui paard, alleen weinig balans.

Zijn hier meerdere mensen die rijtechnisch advies geven en zich afvragen of voorwaartser gaan nu wel de juiste oplossing is. Ik zou in dit geval inderdaad kiezer voor rustig en her en der stukjes verzamelen. Dan dit geklungel + versnellen.

Ik heb al gezegd dat een schepje voer extra wel moet kunnen. Maar wijs TS erop dat er wellicht rijtechnische zaken zijn die een groter probleem zijn dan de snelheid van het paard.

Maar goed, jij en TS hebben ongetwijfeld rijtechnisch meer verstand van paarden dan ik en andere bokkers in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Individu op 12-06-17 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:58

Aangezien je puur en alleen voertips wilt, welk merk en type sportbrok voer je en heb je wel eens 4 halve scheppen voer gewogen (bij voorkeur geschept door degene die voert, en niet twee hele scheppen wegen)?

Wil je bij dit merk blijven of maakt het je niet uit?

Er is in voer vaak wel wat te sturen, maar er is bijna geen enkele sportbrok waarmee je voldoende mineralen en vitaminen voert bij 1 kg, dat kan eigenlijk alleen met semi-mineralenbrokken.

Wat weegt je paard ongeveer? 600kg?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:06

KahluaB schreef:
Zo te horen is je instructeur * ?! _/-\o_
Het lijkt me toch dat deze paardenman puur sang je advies kan geven ? :j

Mijn eigen ervaring is dat jonge paarden praktisch allemaal in het begin niet lekker voorwaarts zijn ;in de meeste gevallen komt het uiteindelijk gewoon goed.

Hier is ook wel wat voor te zeggen. Ze kan er ook gewoon voor kiezen enkel naar haar instructeur te luisteren.
In dat geval kan ze ook hem om meteen voedingsadviezen vragen.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:14

Zeker een jong (groot?) paard heeft bouwstoffen nodig om te groeien. Wanneer ze deze bouwstoffen niet voldoende krijgt, merk je dat in de energiebalans. Dan zit 100% energie in de groei, en 0 in de rest (waaronder rijden). Daarom lijkt me 1 kilo brok wel érg weinig, zeker met de arbeid die je ermee verricht. Paard is nog heel kaal (naar haar leeftijd) en zal gewoon energierijk voer nodig hebben om alles in het lichaam normaal te kunnen laten functioneren. Zeker als je op korte termijn er een hoop spieren extra bij moet hebben (Ibop).

Naast goed (en vooral veel) hooi/kuilgras en gras kan ik je het volgende adviseren:
Heb je de keuze om van brok te veranderen? Voor keuringsklaar maken gebruiken we hier meestal Marstall Cornmuesli: zet wat aan, extra vitamine e voor de spieren en energie uit vetten/olie. Ervaring bij ons is dat de paarden hiermee veel beter met hun energie kunnen omgaan dan met puur suikers. Mag je rustig tot 2 kg per dag voeren.
Daarnaast zou ik zeker een multi-vitaminesupplement (met een hoog vitamine B-gehalte) aanraden voor paarden die in korte tijd veel moeten groeien (Global Medics Vital+/Synovium Prefit/Red Cell).
Voor de frissigheid denk ik dat gewoon simpele haver je ver kan brengen. Tot een halve kg per dag is haver een prima energiebron; daarboven worden ze er ook ril van.

Ik zou je ook nog graag mee willen geven, dat je juist voor flegmatieke paarden, veel afwisseling in geestelijke activiteit nodig hebt. Als je de mogelijkheid hebt, zet ze op de wei i.p.v. op de paddock. De paarden zijn juist geestelijk wat meer "bezig" op de wei dan op de paddock, op de paddock kunnen ze "staan", op de wei kunnen ze al lopend eten, veel zien, etc.
In de training betekent dat, dat vaker trainen goed is, maar wel korter. Liever 6x een kwartier, dan 3x een half uur. Neem (veel lang/laag) longewerk mee, buitenrijden, maak een sprongetje, zodat de geest van dat paard spelenderwijs wordt beziggehouden. De tip van hierboven over de aquatrainer kan ik ten zeerste aanbevelen! Bij dat bezighouden, hoort ook vakantie, zodat alles in het koppie rustig verwerkt kan worden; om de zoveel tijd een paar weken vakantie is daarom ook zeker niet verkeerd.

Uiteraard worden hier veel goede adviezen gegeven, allemaal met een andere visie, kern van het verhaal is eigenlijk, dat je voor jezelf de adviezen eruit moet halen die het beste bij je doel passen, als je maar je paard voorop stelt :).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:15

Phoya schreef:
Maar goed, jij en TS hebben ongetwijfeld rijtechnisch meer verstand van paarden dan ik en andere bokkers in dit topic.
Zo ziet het er ook uit (ben ik te sarcastisch? :D)

Maar goed. Vooral zo doorgaan. Negeer de rijtechnische adviezen. Pleur en wat voer in, en hou vooral het been eraan met elke pas. Vergeet ook niet aan de teugels te trekken en deze een halve meter uit elkaar te hebben. Vind het paard heel prettig :')

Nou nou, kan het een beetje minder Phoya. Je hebt geen idee, dat blijkt...

Jouw rijtechnische adviezen daargelaten, TS heeft hier niets aan in de fase waarin ze zit met het paard.
Vandaar dat ze daar ook niet op in gaat.
Het eerste half jaar na het ZM maken ben je vrijwel alleen nog maar bezig met voorwaarts en balans, waarbij voorwaarts het belangrijkste is want van daaruit komt de balans. Dan maakt het even niet uit waar het paard met zn hoofd loopt, of dat hij van het achterbeen loopt, hij moet eerst voorwaarts zijn.
Op de filmpjes zie je het paard in de benen wat over het tempo gaan, maar hier wordt duidelijk gewerkt aan dat doel: eerst de voorwaartse drang bevestigen.
Omdat het paard van TS weinig voorwaartse drang uit zichzelf heeft, vraagt ze hier dus of een beetje meer voer kan bijdragen. En een kilo brok is voor een groot paard dat 3 x per week wordt gereden, wordt gelongeerd en ook nog in de groei is, best weinig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:30

nicolanca schreef:
Ik zou wel mijn aarzeling willen uitspreken over de suggestie om je paard in de aquatrainer te zetten. (Er is er een vlak bij jou, de hofstede aan de weg van Leusden naar de Glind). Spieren zijn vrij snel te kweken, maar pezen moeten de tijd krijgen om hard te worden. Als je een bodybuilder qua spieren krijgt, en de pezen hebben nog niet de tijd gehad om daaraan te wennen/hard te worden, dan liggen peesblessures op de loer. En zo te horen ben je hartstikke blij met je paardje en wil je nog lang plezier van haar plezier van haar hebben.

Even een misvatting uit de weg ruimen. Een aquatrainer is geen bodybuildmachine. Een aquatrainer wordt ook gebruikt om paarden te revalideren.
De spieren komen er niet sneller op dan bv met longeren, maar wel zonder de belasting van longeren en zonder de belasting van een ruiter op de rug. Daarbij loopt het paard recht (op een loopband) en worden de spieren gelijkmatig opgebouwd. En dat geldt natuurlijk in evenredige mate voor de kracht in de pezen.
Er wordt gebruik gemaakt van koud water, wat gelijk een koelende functie heeft op gewrichten en pezen.

Als het paard in het water loopt, ondervindt het paard enerzijds een opwaartse kracht van het water op het lichaam en anderzijds verplaatst het door te bewegen. Bij het verhogen van de waterstand zorgt de opwaartse druk van het water voor minder belasting op gewrichten en pezen. Dit maakt het juist mogelijk om paarden met gewrichts-, pees- of botproblemen al in en vroeg stadium van hun revalidatie in de aquatrainer op te bouwen, waardoor de bespiering niet afneemt, maar zelfs toeneemt en het paard beter in balans blijft en is op het moment dat je het paard weer mag gaan opbouwen.
Dat is alleen maar positief, want aan het hele opbouwtraject, zeker bij een paard dat gedurende lange tijd moet revalideren, kleven door afname van kracht in spieren en pezen juist veel risico's.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:38

Ik zou * eens vragen of hij even een keer op je paard wil gaan zitten en je voor wil doen wat er moet veranderen. Hij wil je paard scherper aan het been hebben en zegt tak tak en jij geeft een paar trage drukken met een been wat helemaal vast ligt . Als je het van hem ziet wat hij bedoeld dan kun je daar denk ik beter mee omgaan en zie je ook zelf op dit filmpje dat je inwerking veel te veel en te vaak en te traag is nu. Dat gaat brok niet veranderen. Nu maak je heel veel kilometers en je wilt het graag goed doen maar je pakt net de clou niet. Nogmaals vraag * om het voor te doen, Hij kan laten zien hoe je je paard aan het been maakt en makkelijk aan de voorkant Als je dat zelf kunt gaan doen is het probleem w.s. weg. Meer brok is vaak niet gezond , zeker niet als je niet zo veel ruwvoer geeft. Zoek het probleem in je rijden en hulpen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:06

Babootje - in de "revalidatiestand" staat het water in de aquatrainer inderdaad hoog, zodat de opwaartse kracht het paard ontlast en de pezen tegelijk gekoeld worden. (Vergelijk het maar met een mens die in het zwembad staat van 1.30 diep, daar kun je ook makkelijk in bewegen). Maar in de trainingsstand voor "gezonde" paarden zetten ze de waterhoogte meestal juist lager. Het paard heeft dan de neiging om de achterbenen veel hoger op te tillen dan normaal, en moet door de weerstand van het water juist harder werken. Dan krijg je mooie bespiering, maar voor alles geldt "be careful what you wish for"!