LBLGypsyCobs schreef:De instructeur ziet je paard maar kort, een uur, max. 2 uur per week?
En dan zit jij er op en onderschat jouw invloed op het paard niet.
Daarbij zijn er nog meer invloeden zoals leeftijd, voeding, huisvesting, karakter etc. die allemaal bijdragen aan hoe een paard kan presteren.
Je instructeur kan alleen reageren op wat ie in de rijbaan ziet en moet dan maar inschatten wat hier het probleem is.
En daar heeft hij een mond voor gekregen. Ik weet niet beter dan dat instructeur en lesklant af en toe informatie uitwisselen. Bij voorbeeld omdat de instructeur wil weten naar wat voor paard hij kijkt. Hoe het paard leeft is toch bepalend voor hoe het paard loopt en zich gedraagt?
En er was een post over het paard belonen. Goed punt. De TS krijgt steeds te horen wat ze goed doet. Kritisch commentaar krijgt ze niet, ze krijgt alleen te horen wat ze goed doet. Bij het paard is het net andersom. Dat kan vast beter in balans. Je hebt handjes TS. Die kun je ook gebruiken om je paard eens over haar hals te aaien op het moment dat ze iets goed doet. En je hebt een stem, daar mee kun je goedzoooo zeggen. Volgens je onderschrift geef je les. Het zou voor jou natuurlijk moeten zijn om paarden te motiveren.