Koper-tekort: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:05

Bedoel je dan niet gewoon dat hij als veulen tekort gehad heeft en daarom nu OCD heeft of zo?

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:11

Sizzle schreef:
Bedoel je dan niet gewoon dat hij als veulen tekort gehad heeft en daarom nu OCD heeft of zo?

nee is de laatste paar maanden loopt ze niet goed

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:13

Ik zie het verband niet zo met kopertekort. Alhoewel een langdurig tekort wel invloed zal hebben op banden en pezen etc.
Maar ik denk niet dat je door een supplement verschil nu gaat zien mbt de onregelmatigheid.

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:20

Het verhaal is Dat ze bij een (dacht ik een vriendin van mij heeft gestaan ) de afspraak was
om dat ik door mijn rug niet meer kon en mag rijden wilde ik geen geld er voor maar een goed huis
het bleek dus dat het geen goede optie is geweest ze kwam dus mager terug en heeft eigenlijk zeer of geen eten gehad, wil het eigenlijk niet openbaar zetten, maar misschien snap je het dan beter ;) daarom zo dat ik er al de info wil over hebben dat ze weer goed loopt ze heeft er geen last van ( ja weet je nooit (zegt de veearts ) van daar de koper vragen en idd misschien pezen grt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:31

Dit is wel een interessant artikel over kopertekort, daarin worden bij langdurig kopertekort osteoporose en artrose genoemd. Maar wat is langdurig dan? Dat staat er dan net weer niet bij, dat is jammer.

Hoe lang heeft jouw paard bij die "vriendin" gestaan, Linda_roos?

[***], die van jou zijn al een heel stuk opgeknapt zeg!

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:39

Jet schreef:
Dit is wel een interessant artikel over kopertekort, daarin worden bij langdurig kopertekort osteoporose en artrose genoemd. Maar wat is langdurig dan? Dat staat er dan net weer niet bij, dat is jammer.

Hoe lang heeft jouw paard bij die "vriendin" gestaan, Linda_roos?

[***], die van jou zijn al een heel stuk opgeknapt zeg!

ja daarom vindt ik het ook interessant om zo veel mogelijk te weten te komen
ik voel me ntl zeer schuldig pff nou een vriendin kan je het denk niet meer van zeggen ! 1 jaar heeft ze daar gestaan ;( artrose is het ook niet Daar voor Toen ze nog bij mij was liep ze niet zo slecht
de dierenarts zij ook door slecht voer OF dan Geen VOER koper te kort
dus ik wil me daar is dik in verdiepen wat en hoe Kan het nog goed komen door vitamine supplementen enzov

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:58

[***] schreef:
Ik heb mijn oudere vitaminekorrel (en het kopersupplement) weggedaan en ben Vitalbix Daily en Your Horse Trace gaan voeren. Vitalbix Daily als complete vitaminekorrel, YHT omdat dit zeer oa geconcentreerd is voor koper & zink.

Ik heb Vital Bix en YHT eens naast elkaar gelegd, maar vraag me af welke hoeveelheden je dan voert? Zo voer je namelijk 2 complete vitamine/mineralensupplementen tegelijk, en dat kan ook weer leiden tot overdosering van mineralen waar je niet naar op zoek bent.
Zo krijgt je pony met deze combinatie ook meer selenium binnen, terwijl je schreef dat je juist niet wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:25

Klopt, dat is ook helemaal berekend en rekening gehouden met de hoeveelheden selenium en anderen. Moet even kijken maar denk ook niet dat ze de aanbevolen hoeveelheid vitalbix krijgen, oa om die reden.

(Ze krijgen elk 200 gr vitalbix en 40 gr YHT trouwens, moest je het exact willen weten ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:31

Ah, ik dacht al; als je de dagdosis VB voert zit je bij een paard van 500k namelijk op 0,75mg Se en daar komt dan nog 1mg Se uit de dagdosis YHT bij. Dat zou anders wel oplopen.

Voor pony's gelden natuurlijk lagere doses, maar die mogen dan ook maar minder hebben en aangezien ik niet weet hoeveel jouw pony's wegen heb ik het even op 500k laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:38

Er zitten hele berekeningen achter die ik zo niet kan navertellen, haha, dus er is wel rekening mee gehouden :j

De vos zal ergens rond de 400-450 kg zitten, de appaloosa zo'n 500 :j De vos doet nog iets van arbeid (vooral lange buitenritten, wel voorlopig nog op trektochttempo) vandaar dat ze gewoon evenveel krijgen. En vooral: beiden zijn 20+ en ik merk dat ze meer nodig hebben dan een ander paard om hetzelfde te bereiken en te houden.

Tussentijds zijn er bloednames voor de "kritieke waarden" en in december laat ik weer een algemeen bloedonderzoek doen (incl bepaalde vitaminen/mineralen natuurlijk).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:41

TS, je vos is enorm opgeknapt zeg. Fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:44

Als je een overzicht wilt van mineralen op andere plekken dan in het bloed (aangezien dat vrij onbetrouwbaar is) zou je ook eens naar haaranalyse kunnen kijken (niet die met wichelroedes maar gewoon chemische analyse 8-) ): http://www.traceelements.de/angebote.html
Ik ga dat in september ook laten doen aangezien ik [***] dan 2 maanden lang hetzelfde heb gevoerd, als ik dit nu zou doen dan zou je een overzicht krijgen van de 2 maand waarin ik heel veel aan het voer heb veranderd en dat is niet zo nuttig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:23

Linda_roos, je nederlands is niet helemaal goed ( en dat geeft niet hoor ), maar daardoor begrijp ik je soms niet helemaal goed.
1 jaar niet goed voer krijgen zal , denk ik, niet gelijk leiden tot dingen als kreupelheid door tekorten. Heeft de dierenarts nu geprikt op kopertekort of denkt hij dat het zo is ?
Artrose kan overigens best ontstaan in 1 jaar, maar dan eerder door overbelasting b.v.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:26

Voor een paard van 500kg is de toxische grens van selenium 20mg volgens het cvb en nrc. Ik heb het voedingsadvies voor [***] gemaakt aan de hand van de situatie van haar paarden. Ik gebruik zelf de bovengrens van 1mg/100kg paard, dus bij 500kg houd ik maximaal 5mg selenium aan. Het advies dat ik haar gegeven heb komt neer op 2mg selenium, dus ook voor het paard van 400kg ruim veilig, ook als het ruwvoer toevallig (relatief) hoog in selenium zit.

Ook koper heeft een toxische grens van ongeveer 500mg/100kg paard. Dit rantsoen bevat ongeveer 450mg en zit dus ook nog ruim veilig.

Voor vitamine E wordt geadviseerd om niet boven de 1000IU/100kg paard te gaan, de minimale behoefte is 100IU/100kg paard en in mijn ogen de optimale hoeveelheid 300IU/100kg paard, bij paarden die hoog in de sport staan of pssm hebben oplopend tot 500IU/100kg paard.

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:32

ik denk niet dat ik alles door elkaar heen kan geven daarom begin ik maar eerst met Balancer in poedervorm

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:34

Maris schreef:
Linda_roos, je nederlands is niet helemaal goed ( en dat geeft niet hoor ), maar daardoor begrijp ik je soms niet helemaal goed.
1 jaar niet goed voer krijgen zal , denk ik, niet gelijk leiden tot dingen als kreupelheid door tekorten. Heeft de dierenarts nu geprikt op kopertekort of denkt hij dat het zo is ?
Artrose kan overigens best ontstaan in 1 jaar, maar dan eerder door overbelasting b.v.

klopt Maris ik heb of ben dyslectisch :roll:
ik zal dat is bespreken met de dierenarts bedankt voor de info +:)+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:35

Linda_roos schreef:
ik denk niet dat ik alles door elkaar heen kan geven daarom begin ik maar eerst met Balancer in poedervorm

Niemand zegt dat je van alles door elkaar heen moet geven. Gewoon die balancer gaan geven. Maar verwacht ajb niet dat je paard daar minder onregelmatig van gaat lopen.
Mizora heeft het over de paarden van [***], niet over jouw paard !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:37

Artrose / kraakbeen kunnen goed herstellen.
Koper is een van de sporenelementen die nodig zijn voor (aan)groei van kraakbeen. Dus 'kreupel door kopertekort': het kan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:38

Janneke2 schreef:
Koper is een van de sporenelementen die nodig zijn voor (aan)groei van kraakbeen. Dus 'kreupel door kopertekort': het kan.

Ook al na 1 jaar aan tekorten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:23

Dank je Mizora, bespaart mij weer terugzoekwerk ;)

@ Sizzle : dank je! Fijn dat het zo zichtbaar is. De appie gaat ook goed hoor maar dat was sowieso al de "moeilijke" van de 2 (paar jaar ouder en lang manègewerk gedaan etc) dus misschien minder zichtbaar. Ben in ieder geval heel blij hoe ze er nu uitzien, zie ik een stuk liever dan dat van een tijd geleden ;)

@ xyzutu2 : dank je, ik ga het eens bekijken, vind het wel interessant. Heb een tijdje terug een topic gehad over haar-analyse maar dat was de andere soort denk ik :P Niet veel reactie op gehad toen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:31

Maris schreef:
Janneke2 schreef:

...kraakbeen dat een jaar lang zichzelf niet kan regenereren: dat wordt gegarandeerd kreupelheid.

(Artrose staat bekend als ouderdomsziekte, maar de stelling dat het een gebreksziekte is kan goed verdedigd worden.)

Linda_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:14

Maris schreef:
Janneke2 schreef:

we gaan gewoon proberen wie niet waagt wie niet wint ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:07

[***] schreef:
Omdat het topic weer omhoog is toch ook hier even een update ..
Het is inderdaad vaak de voeding zoals Maris zegt, bij mij betreft het ook oudere paarden dus die hebben waarschijnlijk sowieso al meer nodig van alles om het binnenin een beetje op pijl te houden.

Ik heb mijn oudere vitaminekorrel (en het kopersupplement) weggedaan en ben Vitalbix Daily en Your Horse Trace gaan voeren. Vitalbix Daily als complete vitaminekorrel, YHT omdat dit zeer oa geconcentreerd is voor koper & zink. Verder is er niks verandert in hun voeding qua samenstelling, de bietenpulp en lijnzaadvlokken zijn wel opgehoogd (en hooi krijgen ze natuurlijk ook nog altijd).

Ik heb wat vergelijkingsfoto's van mijn pony's na anderhalve maand Vitalbix Daily (en YHT):

......

Verder is er niks verandert qua training of beweging, enkel de voeding dus.
Bloedresultaten heb ik nog niet, daar wacht ik nog een maand mee, laat ik eind augustus of begin september doen ... Maar ben wel benieuwd ;)

Wauw, ik vind het verschil op de foto's toch wel goed te zien in positieve zin :-)
Ik voer ook de Vitalbix daily complete. Deze bevat in tegenstelling tot de meeste andere vitamine en mineralenaanvullingen vrij hoge doseringen van een aantal goede aminozuren. Vooral oudere paarden hebben daar vaak extra behoefte aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:07

Dank je!
Heb inderdaad ook voor de aminozuren voor de Vitalbix gekozen omdat dit blijkbaar nogal eens een probleem kan zijn bij een mindere bovenlijn. En zeker oudere paarden hebben een hogere behoefte aan bepaalde elementen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:56

Weer even een update voor wie nog volgt of wil volgen ..
Eind juni ben ik gestart met de combi van Vitalbix Daily & Your Horse Trace als vitaminenbrok. Verder is er niks verandert aan hun rantsoen (dat is 3 kg ongeweekte bietenpulp, uiteraard geweekt gegeven, & 600 gram gemicroniseerde lijnzaakvlokken per dag naast hooi (wisselende hoeveelheden maar in principe voldoende) en stro). [***] (de vos) krijgt hierbij dan ook nog extra magnesium & vitamine E en momenteel nog even cetirizine-tabletten.

Nu na 2 maanden op dat voerschema heb ik opnieuw bloed laten trekken. Volgende resultaten zijn eruit gekomen (eerste bloedname was eind mei):

[***]
- Koper: eerst 66 µg/dL; nu 81 µg/dL (NW: 120 - 133 µg/dL)
- Zink: eerst 63 µg/dL; nu 71 µg/dL (NW: 78 - 130 µg/dL)
- Vitamine E: eerst 969 µg/dL; nu 478 µg/dL (NW: 300 - 2000 µg/dL)

[***]
- Koper: eerst 72 µg/dL; nu 82 µg/dL (NW: 120 - 133 µg/dL)
- Zink: eerst 50 µg/dL; nu 63 µg/dL (NW: 78 - 130 µg/dL)
- Vitamine E: niet laten testen want was vorige keer 504 zonder dat hij er iets voor krijgt

Koper was bij hem de eerste keer wel "te laat" bepaald, dus staal was al even in labo, resultaat is onder voorbehoud. Geen idee wat voor invloed koper heeft, of dit stijgt of daalt naarmate het staal ouder wordt.

Conclusie:
We gaan vooruit! *\o/* Nog niet wat het moet zijn, maar er is wel verbetering en tot op heden was dit bij [***]'s koper nooit het geval (weet ik al van december en er is al heel wat duur supplement ingegaan). Zink en de resultaten van [***] weet ik pas sinds mei.

Vitamine E van [***] is wel weer gezakt maar ik hoop dat dit ligt aan het feit dat ik zijn dosis van Pharmahorse heb teruggeschroefd (want meer vitamine E in de vitalbix & yht) dus hoop dat weer recht te trekken door terug te verhogen. Het is nog niet slecht, maar wil voorkomen dat we in december weer rond de 200 hangen zoals vorig jaar.

Ik ben dus voorzichtig positief! Pony's zien er in ieder geval goed uit en ik merk aan hen dat ze beter in hun vel zitten, maar het bevestigd zien met cijfertjes is toch altijd fijn, ookal zeggen die cijfertjes waarschijnlijk niet alles.

Nu is het nog even kijken wat te doen, heb bij de DA geïnformeerd of injecteren misschien toch mogelijk is, om een boost te geven. Maar misschien heeft het ook gewoon nog wat meer tijd nodig, of misschien een iets hogere dosis. Moet nog even zien.

Foto's van de pony's sinds de omschakeling staan op pagina 7.