Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jet schreef:Dit is wel een interessant artikel over kopertekort, daarin worden bij langdurig kopertekort osteoporose en artrose genoemd. Maar wat is langdurig dan? Dat staat er dan net weer niet bij, dat is jammer.
Hoe lang heeft jouw paard bij die "vriendin" gestaan, Linda_roos?
[***], die van jou zijn al een heel stuk opgeknapt zeg!
[***] schreef:Ik heb mijn oudere vitaminekorrel (en het kopersupplement) weggedaan en ben Vitalbix Daily en Your Horse Trace gaan voeren. Vitalbix Daily als complete vitaminekorrel, YHT omdat dit zeer oa geconcentreerd is voor koper & zink.
Maris schreef:Linda_roos, je nederlands is niet helemaal goed ( en dat geeft niet hoor ), maar daardoor begrijp ik je soms niet helemaal goed.
1 jaar niet goed voer krijgen zal , denk ik, niet gelijk leiden tot dingen als kreupelheid door tekorten. Heeft de dierenarts nu geprikt op kopertekort of denkt hij dat het zo is ?
Artrose kan overigens best ontstaan in 1 jaar, maar dan eerder door overbelasting b.v.
Linda_roos schreef:ik denk niet dat ik alles door elkaar heen kan geven daarom begin ik maar eerst met Balancer in poedervorm
Maris schreef:Janneke2 schreef:Artrose / kraakbeen kunnen goed herstellen.
Koper is een van de sporenelementen die nodig zijn voor (aan)groei van kraakbeen. Dus 'kreupel door kopertekort': het kan.
Ook al na 1 jaar aan tekorten ?
[***] schreef:Omdat het topic weer omhoog is toch ook hier even een update ..
Het is inderdaad vaak de voeding zoals Maris zegt, bij mij betreft het ook oudere paarden dus die hebben waarschijnlijk sowieso al meer nodig van alles om het binnenin een beetje op pijl te houden.
Ik heb mijn oudere vitaminekorrel (en het kopersupplement) weggedaan en ben Vitalbix Daily en Your Horse Trace gaan voeren. Vitalbix Daily als complete vitaminekorrel, YHT omdat dit zeer oa geconcentreerd is voor koper & zink. Verder is er niks verandert in hun voeding qua samenstelling, de bietenpulp en lijnzaadvlokken zijn wel opgehoogd (en hooi krijgen ze natuurlijk ook nog altijd).
Ik heb wat vergelijkingsfoto's van mijn pony's na anderhalve maand Vitalbix Daily (en YHT):
......
Verder is er niks verandert qua training of beweging, enkel de voeding dus.
Bloedresultaten heb ik nog niet, daar wacht ik nog een maand mee, laat ik eind augustus of begin september doen ... Maar ben wel benieuwd