Fibra Premium / anti-itch

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:37

Ah ja als het de anti itch betreft snap ik t zeker wel ja

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:35

Ik voer onbeperkt ruwvoer, vandaar dat ik 5 scheppen wel heul erg idioot vind..
1 a 2, prima.. Maar dat vind ik gek zat..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:37

Ja snap ik. Maar je vitamines en mineralen dan? Daar voer je dan tekort van

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 07:57

Ik geef zelf een vitamine korrel, dan ben je dus alsnog verzekerd van je vitaminen en mineralen :)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:40

xChantal94 schreef:
Ik geef zelf een vitamine korrel, dan ben je dus alsnog verzekerd van je vitaminen en mineralen :)


ah, leek mij juist het fijne dat het 2 in 1 is; wat ruwvoer met vitamines haha. Zo voer je nog 2 dingen inderdaad.

Heeft de anti itch wel nut bij minder voeren?
mijn pony heeft geen exceem oid maar wel veel jeuk

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:43

Bij mij werkt het goed, maar dat heb ik al eerder vermeld in het topic.
Ik heb een sobere pony en ze krijgt genoeg ruwvoer, dit voer is net dat stukje boost wat ze nodig heeft :)

Zelf zou ik zeggen om het gewoon eens te proberen om te kijken of het bevalt, zo ben ik ook begonnen.

J0anieke

Berichten: 4981
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:59

IngridM schreef:
xChantal94 schreef:
Ik geef zelf een vitamine korrel, dan ben je dus alsnog verzekerd van je vitaminen en mineralen :)


ah, leek mij juist het fijne dat het 2 in 1 is; wat ruwvoer met vitamines haha. Zo voer je nog 2 dingen inderdaad.

Heeft de anti itch wel nut bij minder voeren?
mijn pony heeft geen exceem oid maar wel veel jeuk

Heb je de premium al geprobeerd? Mijn paard reageert hier ook al super op.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:20

Nee nog niets geprobeerd van Fibra. Vind er wat veel zetmeel in zitten ook maar vooruit hij beweegt veel dus dat krijgt hij misschien wel weer verteerd....

en ik vind de mycotoxinebinder interessant en die zit niet in de gewone fibra

Minoes

Berichten: 1966
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 10:54

Als je goede kwaliteit ruwvoer voert is de kans op tekorten echt niet aanwezig...
Ruwvoer is en blijft ALTIJD de basis waar ze het grootste deel uit halen.

Ik gaf mijn friese merrie 2 maal daags een halve schep. Ver beneden de aanbevolen hoeveelheid dus.
En ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien.
Glimmen als een spiegel, geen last meer van schilfers en genoeg energie!

Ik heb momenteel niet eens een paard meer, maar ik zou echt iedereen fibra aanbevelen. Ik heb nog nooit zo'n groot verschil gemerkt qua voer.


Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Minoes op 08-03-18 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:00

oke, dus ook lager dan de aanbevolen behoefte wel goed te doen. Mooi om te horen.

Kabayo

Berichten: 14244
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:12

bruintje123 schreef:
oke, dus ook lager dan de aanbevolen behoefte wel goed te doen. Mooi om te horen.

Dat zei ik eerder ook al

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:16

Ja weet ik
Mooi om dat meerdere malen te horen dan :D

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:18

Minoes schreef:
Als je goede kwaliteit ruwvoer voert is de kans op tekorten echt niet aanwezig...
Ruwvoer is en blijft ALTIJD de basis waar ze het grootste deel uit halen.


maar als je het zo gaat bekijken zou je zelfs geen vitaminebrokje meer hoeven gaan voeren.
Of begrijp ik je verkeerd?

Het zou mij echt om de anti itch gaan maar die mag je niet continu voeren begreep ik.

als je je pony altijd graanvrij hebt gevoerd (bijna 4 jaar nu) zouden ze dan geen last van de spelt krijgen?
En is de zetmeel in de 'gewone' fibra niet teveel voor een shet? (omdat je niet continu de anti itch mag voeren)?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:27

Als je twijfelt over de hoeveelheid, waarom dan niet voeren waar je je goed bij voelt?
Het is tenslotte een aanbevolen/advies hoeveelheid. Ieder paard is anders en reageert er ook anders op.
Natuurlijk kan je altijd opvoeren of minderen qua hoeveelheid.

Ik heb bij mijn pony's eerst een bloedonderzoek laten doen en vul alleen wat vitamine E aan. Verder krijgen ze beide de aanbevolen hoeveelheid.

Verder ga ik met Minoes mee. Fibra is boven mijn verwachting en nu nog steeds.
Ik zag vanochtend dat mijn PPID-er met IR begint te verharen, dat voor het eerst in vijf jaar zo vroeg in het seizoen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:07

Jemawi schreef:
Als je twijfelt over de hoeveelheid, waarom dan niet voeren waar je je goed bij voelt?
Het is tenslotte een aanbevolen/advies hoeveelheid. Ieder paard is anders en reageert er ook anders op.
Natuurlijk kan je altijd opvoeren of minderen qua hoeveelheid.

Ik heb bij mijn pony's eerst een bloedonderzoek laten doen en vul alleen wat vitamine E aan. Verder krijgen ze beide de aanbevolen hoeveelheid.

Verder ga ik met Minoes mee. Fibra is boven mijn verwachting en nu nog steeds.
Ik zag vanochtend dat mijn PPID-er met IR begint te verharen, dat voor het eerst in vijf jaar zo vroeg in het seizoen.

daarom:
fibra schreef:
Op het moment dat je minder voert dan de aanbevolen hoeveelheid doet Fibra Anti-itch ook wel zijn werk echter niet optimaal. Je haalt als het ware niet alles uit het voer wat zou kunnen. De darmflora wordt minder goed ondersteund, het lichaam minder grondig gereinigd en allergische reacties en ontstekingen minder goed geremd. De juiste hoeveelheid voeren is ook belangrijk vanwege het aanvullen van vitaminen, minera...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:11

nine1987 schreef:
Ik voer onbeperkt ruwvoer, vandaar dat ik 5 scheppen wel heul erg idioot vind..
1 a 2, prima.. Maar dat vind ik gek zat..


Maar waarom dan? Dat snap ik écht niet. Hoeveel scheppen het zijn zegt niks. Het gaat om de massa niet het volume. En je hoeft er kwa gewicht helemaal niet zoveel van te geven dus dik zal het echt niet snel maken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:12

paarden die dik van lucht worden, zoals die van mij, dan ben ik toch echt wel bang met die hoeveelheden

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:19

Maar het is voor een paard van 600 kilo maar bijna 1.5 kilo.. Dat is juist enorm 'weinig' voor een volledig voeder. Komt nog bij dat het energie gehalte laag is.

Je kan een volledig voer niet gaan vergelijken met een vitaminebrok. Als je een geconcentreerde vitaminebrok wilt moet je niet gaan kijken naar fibra om die vervolgens af te kraken omdat je er veel van zou moeten voeren wat totaal niet waar is.

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:21

Het is idd maar 1.5 kilo.. Maar voor een paard dat nagenoeg niks doet, vind ik dat veel.. En 5 scheppen is bijna een hele flexibak vol.. Dat vind ik nogal wat..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:23

weinig??

Ik denk als je doel is een anti itch voer dat je niet zo snel in de categorie kwpn/ nrps sportpaarden komt.
Daarvan schuren er niet zo heel veel. En ja die paarden kunnen doorgaans prima op 1,5 kilo voer dat klopt.

De meeste schuurders die ik ken zijn toch de koudbloed paarden.
De shetten, de fjorden, de tinkers.
En meestal moeten die al erg op hun gewicht letten. Juist als ze schuren want suikers tellen vaak mee aan die kwaal.
Dan is 1,5 kilo voer enorm!! veel. Hebben ze misschien geen jeuk meer maar staan wel hoef bevangen.
Voor mij dus tot dusver de reden geweest niet te voeren ondanks wel de interesse om het van binnenuit aan te kunnen pakken.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:39

Dat het een flexibak vol is, is juist alleen maar goed. Hoe meer volume hoe beter, meer kauwen en ze doen langzamer erover.

Energie gehalte is 'zeer laag', suiker en zetmeel is laag. Het is niet te vergelijken met 1.5kilo van een normaal brok. Daarbij komt nog dat dit voer veel meer voor de spijsvertering doet. Tenzij je paard een voorgeschiedenis heeft, zou ik niet zoveel zorgen maken en het gewoon proberen..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:50

Hier wel een ex hb-er.

Minoes

Berichten: 1966
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 13:58

IngridM schreef:
Minoes schreef:
Als je goede kwaliteit ruwvoer voert is de kans op tekorten echt niet aanwezig...
Ruwvoer is en blijft ALTIJD de basis waar ze het grootste deel uit halen.


maar als je het zo gaat bekijken zou je zelfs geen vitaminebrokje meer hoeven gaan voeren.
Of begrijp ik je verkeerd?

Het zou mij echt om de anti itch gaan maar die mag je niet continu voeren begreep ik.

als je je pony altijd graanvrij hebt gevoerd (bijna 4 jaar nu) zouden ze dan geen last van de spelt krijgen?
En is de zetmeel in de 'gewone' fibra niet teveel voor een shet? (omdat je niet continu de anti itch mag voeren)?


Neehoor je begrijpt me niet verkeerd :)
In de meeste gevallen is een extra vitaminebrok helemaal niet nodig.
Dit heeft uiteraard te maken met de kwaliteit van het ruwvoer/gras.
Voor sportpaarden zou ik een vitaminebrok voeren ter ondersteuning, maar niet omdat het perse 'nodig' is.

Zie het zo, wij mensen hallen ook alle vitamines en mineralen uit gezonde voeding. 9 van de 10 keer is het voor ons mensen ook niet nodig om een vitamine supplement in te nemen :)


Mijn shet kreeg ook fibra Premium, dat ging helemaal prima!

En wat betreft de reacties over dat hoeveelheid voer de werking zou beïnvloeden, ik ben het daar zelf niet mee eens. Uit eigen ervaring heb ik mogen zien dat ik met een vele malen lagere hoeveelheid al het gewenste effect verkreeg.

Mijn fries bleek toch wel een lichte vorm van zomereczeem te hebben. De Premium maakte hier zelfs al een gigantische verandering in t.o.v. de basisbrok die ze eerst kreeg.

LISA_L
Berichten: 151
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:23

De hoeveelheid houdt mij ook tegen, vooral omdat mijn paard het niet zo lekker vind.
Ik ben sinds kort begonnen maar alles meer dan 1 schep laat hij gewoon liggen.
Nu vroeg ik mij af of de anti itch ook werkt als ik hem ochtends en avonds een halve tot hele schep(net hoeveel hij opeet) naast zijn oude voer geef. Of werkt het helemaal niet in zo een kleine hoeveelheid in combinatie met ander voer? Hij is erg jeuk gevoelig dus ik baal enorm dat hij het niet gewoon helemaal opeet...

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:35

Ik voer mijn merrie ook niet de aanbevolen hoeveelheid. Zit nu op 1/1,5 schep voor een e-pony maar meer laat ze het gewoon liggen. Net zoals mijn voorganger al zeg vind de mijne het ook niet zo lekker en moet ik er wel wat muslie door doen anders wil ze het helemaal niet.

Ik heb wel gemerkt dat ze er eerst echt aan moeten wennen dus langzaam opbouwen.

Ondanks dat ik niet de aanbevolen hoeveelheid voer ben ik er erg tevreden over en zie ik wel duidelijk verschil.