Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:38

Ach bruintje... eigenwijs is ook wijs toch?

Hier kost een 800-1000 kg ruwvoer 55 euro.
Is alleen haalbaar met minimaal 5 paarden.
Stro zit op 80 per ton en met inruil van mest korting van 10 procent.
Hoe kleiner hoe duurder.

Ik zou zelf ook graag 10-12 kg voeren willen.
Maar onder ruwvoer versta ik meer. Stro. Wilgentakken. Schors. Onkruiden.

Tegen bijv verveling zou ik wilgentakken pakken.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:47

bruintje123 schreef:
Jeetje Pol1
Wat ben jij eigenwijs zeg. Alsof jij de enige bent die de kosten weet.
Die stallen leggen er niet bij, dan waren ze er toch al lang niet meer. Ik heb het echt niet alleen over zwarte stallen hoor. De meeste bestaan gewoon al 25 jaar als het niet langer is.
Misschien eens je eigen management eens onder de loep nemen. Eens gaan babbelen bij die stallen als je toch zo goed je kosten weet. Kun je er wat van opsteken misschien.
Dat is het laatste wat ik er tegen jou over heb gesproken in dit topic.


Vraag me af waarom je gestopt ben met je eigen pension.. vrees dat je niet uit de kosten kwam :D
Wat een toon bruintje123! Ik schep toch wel degelijk een realistisch beeld.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:57

Pb.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:03

pol1 schreef:
bruintje123 schreef:
Jeetje Pol1
Wat ben jij eigenwijs zeg. Alsof jij de enige bent die de kosten weet.
Die stallen leggen er niet bij, dan waren ze er toch al lang niet meer. Ik heb het echt niet alleen over zwarte stallen hoor. De meeste bestaan gewoon al 25 jaar als het niet langer is.
Misschien eens je eigen management eens onder de loep nemen. Eens gaan babbelen bij die stallen als je toch zo goed je kosten weet. Kun je er wat van opsteken misschien.
Dat is het laatste wat ik er tegen jou over heb gesproken in dit topic.


Vraag me af waarom je gestopt ben met je eigen pension.. vrees dat je niet uit de kosten kwam :D
Wat een toon bruintje123! Ik schep toch wel degelijk een realistisch beeld.



Zo... Lekker katten op elkaar :( Totaal offtopic ook volgens mij.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:23

Bruintje van mij hoef je geen pb te sturen, zeker niet als de inhoudt daarvan totaal kant noch wal slaat! Tot zover offtopic.

Ts: zelf bijkopen lijkt me de enige oplossing in deze. Dat lijkt me zeer bespreekbaar met elke pensionhouder.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:27

realmagic schreef:
Kelly08 schreef:
Haha wauw ik dacht heel even dat dit een grap was, maar duidelijk niet. Sinds wanneer slapen paarden 8 uur achter elkaar? Lijkt mij ideaal. Savonds de stal uitmesten en de volgende ochtend is deze nog prachtig schoon als ze continue slapen.






_O- was het idd maar zo.n feest, meestal poepen ze snachts meer als overdag haha ( de mijne dan...)



NB,het denken van mensen op deze manier is dus wel 1 van de redenen dat er nog zoveel mis gaat in het voeren van paarden


dat was dus echt de typische reactie van de gemiddelde pensionhouder. Schokkend toch?

Quir

Berichten: 17398
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:29

Jeetje Pol1, wat speel jij op de persoon zeg. Je bent heus niet de enige die weet wat de kosten zijn en er zijn genoeg stallen die voor onder de 200 zitten en rendabel zijn, ga maar eens naar Brabant!

En ik ben nu ook véél goedkoper uit dan wanneer ik ze in pension zou zetten, terwijl ze hetzelfde en meer krijgen. En heb gewoon een altijd te rijden rijbaan, zelfs bij -25, 10 hectare weiland om te onderhouden, etc.
Je bent niet de enige die weet wat de kosten zijn van een paard houden...

maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:33

Nee ik ga niet off topic.

Gewoon eerst overleggen wat de opties zijn ts.
Open in het gesprek gaan.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:43

Ruwvoer blijft een lastig punt voor veel mensen.. Ik denk dat iedere pension/ paardenhouder het beste wilt voor zijn (pension) paard. Maar ik vind 8 kg per dag ook erg weinig. Als ik kijk naar mijn eigen paarden, ik heb 4 paarden stokmaat variërend van 1.64 tot 1.71 cm ik heb iedere 4 tot 5 dagen een nieuwe baal hooi nodig van ongeveer 300 kg..
Dat betekend dat ik per dag ongeveer 15 tot 18 kg hooi voer per paard. 's Morgens krijgen ze hun hooi buiten op de wei, 's avonds in hooinetten. Volgens vriendinnen voer ik veels te veel hooi..
Maar ik deel die mening niet :D mijn paarden zien er goed uit, niet te dik, niet te mager.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:48

flitzz schreef:
Ruwvoer blijft een lastig punt voor veel mensen.. Ik denk dat iedere pension/ paardenhouder het beste wilt voor zijn (pension) paard. Maar ik vind 8 kg per dag ook erg weinig. Als ik kijk naar mijn eigen paarden, ik heb 4 paarden stokmaat variërend van 1.64 tot 1.71 cm ik heb iedere 4 tot 5 dagen een nieuwe baal hooi nodig van ongeveer 300 kg..
Dat betekend dat ik per dag ongeveer 15 tot 18 kg hooi voer per paard. 's Morgens krijgen ze hun hooi buiten op de wei, 's avonds in hooinetten. Volgens vriendinnen voer ik veels te veel hooi..
Maar ik deel die mening niet :D mijn paarden zien er goed uit, niet te dik, niet te mager.


Her is ook per paard weer erg verschillend! Voeren op het oog is in deze dan ook belangrijk. Ik heb 1 groot paard die echt in de Max kilo of 6/7 eet..geef je meer ligt de hele stal vol ( ondergemest). Daar in tegen fjorden die blijven eten hoeveel je ze ook geeft ( beide snel overgewicht)..Deze kan ik echt niet onbeperkt geven.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:52

pol1 schreef:
Her is ook per paard weer erg verschillend! Voeren op het oog is in deze dan ook belangrijk. Ik heb 1 groot paard die echt in de Max kilo of 6/7 eet..geef je meer ligt de hele stal vol ( ondergemest). Daar in tegen fjorden die blijven eten hoeveel je ze ook geeft ( beide snel overgewicht)..Deze kan ik echt niet onbeperkt geven.


En dat is dus ook weer een lastig punt. Het paard van mijn vriendin loopt veel door zijn box en sleept veel hooi mee. Hooi waar hij overheen heeft gelopen vreet hij niet, hij heeft liever honger en valt dan zienderogen af ook al ligt de halve box vol hooi. Die kan echt alleen hooi uit een slowfeeder eten op stal en is pas op gewicht te houden als hij ook echt onbeperkt hooi krijgt.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:08

Sloefeeders zijn wat dat betreft een echte uitkomst! Heb hier alle pension op Slowfeeders!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:37

Moderatoropmerking:
Ik zou jullie vriendelijk willen vragen om ontopic te reageren. Indien je iets aan elkaar kwijt wilt dat niet met de vraag van TS te maken heeft kan hiertoe een PB verzonden worden aan de betreffende persoon. Alvast bedankt voor het verder ontopic reageren.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:19

Blijft altijd lastig als pensionhouder andere visie heeft op voeren als pensionklant. Ik verbaas me wel over mensen die vinden dat paard de hele nacht wel zonder kan. Ken ook zo'n voorbeeld. Paard kreeg bij binnenkomst einde middag hooi, wat halverwege de avond op was. En stond dan de hele nacht zonder... Eigen paarden van p.houder kregen wel nog extra portie, pensionpaarden niet. Viel helaas niet over te praten, waardoor klant echt heul lang later op de avond paard zelf extra kwam gegeven. Je moet toch wat. Uiteindelijk is hij naar andere stal verhuisd waar beter beleid heerst.

Op stal waar mijn pony staat kunnen we zelfs kiezen uit of hooi of mooie droge voordroog. Portie wordt in overleg bepaald en er zijn vier of vijf voerrondes verdeeld van 's morgens voor zessen tot 's avonds na elven. Een pensionstalling runnen is nou eenmaal geen parttime baan, wat sommigen schijnen te denken.

Kendra

Berichten: 8765
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:24

Het is mijn ervaring dat paarden die vaak veel voer laten liggen, kieskeuriger zijn. Je hebt nu eenmaal paarden die alles (vr)eten en je hebt van die lange tanden types. Ik denk dat dat ook de paarden zijn die vaak al wat last hebben van maagproblemen - het voer moet dus wel erg lekker zijn, anders valt de kosten-baten balans verkeerd uit en is het aantrekkelijker om niet te eten.... Behalve hoeveelheid is kwaliteit dus cruciaal. Ik voer onze alleseters dus ook echt ander hooi dan onze fijnproevers.
*Edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door Kendra op 10-01-17 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

jacqdenh
Berichten: 46
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:50

Ik ben pensioneigenaar en heb als regel voor 100 kg paard 2 kg voordroog van goede kwaliteit.Dan is het zo, heeft het paard meer nodig wordt hij bijv mager, krijgt hij meer.Hoe graag ik ook zou willen onbeperkt voeren is geen optie want dan wordt het al snel te duur voor de mensen... en ik ben best goedkoop.ik vraag 165 euro per maand incl hooi stro/vlas.

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:15

Ik vind trouwens voordoog wel anders als hooi.
Voordoog is vrij zwaar, en dan is 4.5 kilo voor mijn pony van 250 ineens peanuts.
Geef je hooi heb je er een redelijk fatsoenlijk portie aan.
In het geval van jacqdenh zou ik dus vragen of ik tegen meerprijs evt max 8 kg hooi kon krijgen, want voordroog ga ik die van mij echt niet geven.
Dan heb je echt de max te pakken, ook als de baal weinig voedingswaarde bevat en ze dus meer eten.
Het wisselt hier duidelijk per baal hoeveel hij eet.

NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 05:58

TS ik ben eigenlijk wel benieuwd of je al gesproken hebt met de staleigenaar? Of het al is opgelost?

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 09:57

NinaCharlie schreef:
TS ik ben eigenlijk wel benieuwd of je al gesproken hebt met de staleigenaar? Of het al is opgelost?



Helaas nog niet heen geweest, gisteren was ze er niet en ikzelf ben er donderdag pas weer. En om nou te bellen/appen vind ik helemaal not done.. Zulke dingen moet je gewoon in persoon kunnen bespreken.

Zodra ik haar gesproken heb laat ik het uiteraard weten!

Wel interessant om iedereens mening en ervaring te lezen. Ik ben ook van mening dat er nog steeds meer onderzoek naar ruwvoer gedaan moet worden, voor mijn persoonlijke gevoel kloppen de richtlijnen die volgens mij al tientallen jaren bestaan, niet helemaal meer.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:58

pol1 schreef:
bruintje123 schreef:
Pol01
Het kan blijkbaar wel.
Vele doen het al tientallen jaren. :)
En ik zie ze echt niet in oude lompen lopen.
Ik zal ook niet beweren dat ze leven als een rijke sjijk.
Maar het kan niet is onmogelijk wordt door vele toch wel het tegendeel bewezen.

Maar goed. Te veel off topic.


Die stallen leggen erop toe..Ik weet precies wat de kosten zijn..Dus nogmaals in mijn ogen kan t niet..Waar staan die pensionhouders voor te werken..euro per uur :evaw:

Ts kan voor 190 euro dan ook niet onbeperkt of 15 tot 20 kg hooi krijgen voor dat geld!

Mee eens hoor. Het scheelt natuurlijk of het je broodwinning is of voor hobby erbij. Als het je broodwinning is, er een hypotheek op je pand rust en je alles netjes wil onderhouden dan kom je gewoon niet uit met zo'n bedrag. Dat heeft niks met eigenwijs zijn te maken. Wél met een fatsoenlijke uurkoon! ( ik kom daar elk geval mijn bed niet voor uit)

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 10:04

Ze doet het ook voor hobby /klein extraatje in de maand. Er zijn totaal 10 boxen. De 3 achterste boxen staan leeg, die wilt ze ook niet meer verhuren omdat ze wat minderen wou.

Ik denk dat je daardoor wel redelijk uit kan voor 190...

Maar als je hypotheek en alles netjes onderhouden wilt hebben kan dat inderdaad niet, of moeilijk voor dat bedrag.

Achterom
Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:11

sharon2013 schreef:
Ze doet het ook voor hobby /klein extraatje in de maand. Er zijn totaal 10 boxen. De 3 achterste boxen staan leeg, die wilt ze ook niet meer verhuren omdat ze wat minderen wou.

Ik denk dat je daardoor wel redelijk uit kan voor 190...

Maar als je hypotheek en alles netjes onderhouden wilt hebben kan dat inderdaad niet, of moeilijk voor dat bedrag.

Maar ook dan moet ze er wel íets aan over houden. En dat is maar zeer de vraag met het bedrag wat jij noemt.
Als ik zo na ga wat ze voor dat bedrag doet, dan vraag ik me af of dat wel het geval is. Want hoe dan ook moet je onderhoud meerekenen bijvoorbeeld, maar ook de uren die ze er in steekt.
En dan houd je al snel niks meer over.

Herkenbaar punt trouwens, de discussie over de hoeveelheid ruwvoer op pensionstallen.
Tegenwoordig heb ik de paarden aan huis en voer écht onbeperkt.
Alleen de laatste pensionstal waar mijn paard heeft gestaan had dat uiteindelijk ook goed door, maar verder....

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:24

TS, begrijpelijke situatie!

Heb ik ook (heel vaak) gehad, op vele stallen. Altijd die discussie, vermoeiend eigenlijk. Terwijl het ondertussen toch wel algemeen bekend is dat paarden gewoon VEEEL, en het liefst altijd toegang tot, ruwvoer nodig hebben.
Ik heb bij 2 stallen terug ruiven gekregen (na herhaaldelijke discussie dat ik het ruwvoer te weinig vond. Zij voerde ook savonds maar een beetje en dan stonden de dieren tot de volgende ochtend 9 uur zonder, uur of 12 zonder eten!!! Dat kan ECHT niet) Dus na aandringen voerde ze savonds veel meer en hadden ze fijnmazige ruiven op gehangen zodat ze het niet verlopen als het niet opgegeten wordt. Als ik dan om 7 uur sochtends op stal was zat er altijd nog in)

Vorige stal mocht ik zelf hooinetten vullen en hangen, en ik heb van die XXL netten fijnmazig. Nu heb ik maar twee pony's dus zo'n groot net per pony per nacht is prima. Sochtends werden ze wel gewoon op de grond gevoerd en op de paddock ook.


Schrok trouwens in dit topic wel een beetje van de reacties dat men 8 kg genoeg vind !

De regel is 2% droge stof van het gezonde lichaamsgewicht. Voordroog heeft zo'n 60% droge stof, dus met een paard van 600 kg zit je dan aan 16 kg. Echt droge hooi zou je 12.5 kg genoeg hebben. En dan nog beetje aanvullend voer voor vitaminen en mineralen.

Mijn kleine, ranke pony (1.17 hoog) weegt maar 240 kg en die zou met 8 kg voordroog genoeg hebben :p Nu heb ik nooit gewogen wat ik voer, maar als hij bij elke voerbeurt nog wat heeft liggen, heeft ie iig genoeg.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:38

DatBenIkNou schreef:
pol1 schreef:

Die stallen leggen erop toe..Ik weet precies wat de kosten zijn..Dus nogmaals in mijn ogen kan t niet..Waar staan die pensionhouders voor te werken..euro per uur :evaw:

Ts kan voor 190 euro dan ook niet onbeperkt of 15 tot 20 kg hooi krijgen voor dat geld!

Mee eens hoor. Het scheelt natuurlijk of het je broodwinning is of voor hobby erbij. Als het je broodwinning is, er een hypotheek op je pand rust en je alles netjes wil onderhouden dan kom je gewoon niet uit met zo'n bedrag. Dat heeft niks met eigenwijs zijn te maken. Wél met een fatsoenlijke uurkoon! ( ik kom daar elk geval mijn bed niet voor uit)


Ligt er natuurlijk ook nogal aan of je het netjes opgeeft bij de belasting, of alles zwart je zak in laat verdwijnen. Ken zat stalhouders waar alles cash moet en je nooit ergens een bonnetje van kunt krijgen. Als je dan ook nog gaat klagen over uurloon als je zo werkt, lach ik me eigenlijk helemaal suf. Zeg daarbij overigens niet dat jij dat zo doet uiteraard, ken je immers niet!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:41

DatBenIkNou schreef:
pol1 schreef:


Die stallen leggen erop toe..Ik weet precies wat de kosten zijn..Dus nogmaals in mijn ogen kan t niet..Waar staan die pensionhouders voor te werken..euro per uur :evaw:

Ts kan voor 190 euro dan ook niet onbeperkt of 15 tot 20 kg hooi krijgen voor dat geld!

Mee eens hoor. Het scheelt natuurlijk of het je broodwinning is of voor hobby erbij. Als het je broodwinning is, er een hypotheek op je pand rust en je alles netjes wil onderhouden dan kom je gewoon niet uit met zo'n bedrag. Dat heeft niks met eigenwijs zijn te maken. Wél met een fatsoenlijke uurkoon! ( ik kom daar elk geval mijn bed niet voor uit)


Begon idd al te twijfelen of ik niet meer kon rekenen :D
Ik vertik t ook om voor niks te gaan staan, geen filantropische instelling!