Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:18

Ja, dat weet ik zeker. :j
Geen één van de paarden eet ervan en s'ochtends ligt er nog evenveel stro in de stal, maar dan plat van het liggen en viezer.
Er ligt ook maar een klein beetje in, omdat we ook rubberen tegels hebben.
Ook hebben we camera's in en om de stal en die hebben we al een aantal keer terug gekeken + ze hebben de hele nacht beschikking tot hooi en dat zien we haar op de beelden ook eten, afgewisseld met slapen.

Ik denk achteraf toch niet dat ze écht méér honger heeft, maar dat het gewoon is dat ze het lekker vindt en daarom er wel gelijk aan komt als we bij de voertonnen zijn.
Toen we nog zaten kijken naar een goed voerschema (toen we hier kwamen wonen, eerste keer paarden aan huis) en we ze bijvoorbeeld voor de nacht niet genoeg gaven of als het hooi hier een keer eerder op is dan verwacht, gaat ze ook staan hinniken en dat doet ze nu niet meer.

MightyJoe, bedankt voor de tip. :)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:28

Fijn dat je haar 's nachts kan zien. Opzich jammer dat dat 'het probleem' niet is, want dat is makkelijk op te lossen haha!

Ik weet niet of het al genoemd is, maar kan er iets aan de hand zijn met de tanden? Waardoor ze minder goed kan kauwen en daardoor de boel ophoopt van binnen?
Ik probeer even heel hard terug te denken aan alle mogelijke oorzaken die destijds bij mij zijn aangedragen. Misschien dat jij er iets aan hebt. Er valt zo'n last van je schouders als je weet wat de oorzaak is!

Ik heb destijds een lange periode speciale muesli gevoerd voor koliek gevoelige paarden, omdat we niks anders meer durfde te voeren. Ik gaf Sanequi Motility, voorkomt verstoppingskoliek. Je hebt ook Sanequi Colon, die is juist goed voor gaskoliek geloof ik. Hier kan je er wat over lezen als je dat interessant vindt; http://www.sanequi.com/nl/producten.html
Het is wel wat prijzig, maar dan weet je wel zeker dat je safe zit qua voer. Maar als het voer de oorzaak niet is dan helpt dan waarschijnlijk ook niet -O- .

Rizette

Re: Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:34

Wat voor hooi voer je?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:39

Krijgen je paarden perongeluk appels? Of kunnen ze aan appels op hun weide? Toch niemand vanuit de buurt die kan komen voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:50

Klopt, je maakt je echt constant zorgen en zelfs al zou er een niet zo leuke diagnose uit komen, weet je tenminste wel waar je aan toe bent en kun je gericht (be)handelen.

Tanden worden 1x per jaar gedaan door een goede paardentandarts en Kim is dit jaar zelfs 2x gedaan omdat ik toen vermoedde dat ze weer haakjes had, wat ook zo bleek te zijn.

Ze is ook opgevoeld en bleek geen verstopping of verdraaiing te hebben en ze eet en kauwt gewoon prima.
En ze heeft ook echt hele duidelijke krampkoliek, geen gaskoliek.

Nee, ze krijgen geen appels en worden niet door iemand anders dan ons gevoerd, er staan geen giftige struiken of bomen langs de paddock of stal, al die dingen zijn al uitgesloten.
Ze krijgen allemaal hetzelfde voer, hetzelfde water... ze staan 24/7 bij elkaar en de rest heeft nergens last van.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:52

Welk hooi voer je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:56

Gewoon goede kwaliteit droog hooi, geen kuil.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:00

Wat je zegt klopt absoluut, je kan beter weten wat het is, ook al is het niet leuk, dan blijven tasten in het duister.

Als zij als enige ergens last van heeft, dan zou je denken dat er wat 'mankeert' aan haar inderdaad..
Niet het voer, de bedekking, de struiken o.i.d. Wat lastig, zeker als er helemaal niks veranderd is.
Dan moet ik eerlijk zeggen dat ik ook even geen ideeën meer heb. Maagzweer vind ik geen gekke gedachte, volgens mij heb je daarbij sowieso een breed scala aan mogelijke en 'vage' symptomen. Gaapt ze bijvoorbeeld veel/vaker? Hopelijk slaat het supplement/de medicatie die je daarvoor gaat starten aan (als ik het goed gelezen heb)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:03

Ja, zo zitten we hier nu dus ook... we tasten in het duister.

Ze gaapt tijdens de echte koliekaanvallen wel vaker inderdaad, dus dat is bij haar een duidelijk teken van pijn.

We beginnen vandaag gelijk met de kuur en ze krijgt vandaag ook voor de tweede keer red cell erbij.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:08

Ik voer mijn paard al heel lang Mash na het rijden of werken.
Wat ik wel doe, is wat teveel water erop en ik laat het zeker 1 tot 2 uur staan. Maar nog nooit een reactie gehad, sta ook echt te kijken van koliek aanval hierop.
Wat velen zeggen, de speedibeet verbaast me minder, maar wat je zegt, je hebt al teveel water erop gedaan en het laten inweken.. Wat kun je nog anders doen!! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:11

Ik weet niet óf het door de Slobber of Speedibeet komt, vandaar ook dat ik dit topic heb geopend. :)
Niet om Pavo of wie dan ook zwart te maken maar te kijken of dit de oorzaak kon zijn.
Bovendien zou het ook kunnen dat het wél door de Slobber komt, maar dat dit komt omdat er in Kim's maag bijvoorbeeld iets niet goed is.
Dus dan komt het wel door het voer, maar ligt de oorzaak bij het paard zelf.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:18

Steeds hetzelfde hooi nu al voor een langere periode of pas met nieuw begonnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:20

Langere periode. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:25

Ook (chronische) stress kan tot krampkoliek leiden en soms kan dat wel eens om iets heel stoms gaan. Ben je anders gaan trainen? Drinkt ze misschien te veel koud water?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:32

Nee, dat is het allemaal niet. :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:42

kan het zand zijn misschien? Of misschien iets van een supplement? (ik weet niet of je dat geeft, ik probeer maar aan dingen te denken :\ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:49

Ook niet, we weten het zelf ook niet, maar we hopen dat het nu minder wordt na het maagkuurtje.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:53

Heeft de dierenarts misschien iets gezegd van bloedwormen? Ik geloof dat die ook koliek kunnen veroorzaken niet?

in ieder geval veel beterschap voor je paard, wat moet dit ongelooflijk frustrerend zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:54

Dat is het inderdaad ook niet, ja is erg frustrerend. :x

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:53

Rizette schreef:
AlaskaTorrie schreef:
Bij mijn merrie was het vermoeden ook maagzweren...eerst een hoop geld uitgegeven aan medicatie voor deen maag...wel wat effect, maar niet de oplossing. Na veel tobben wel een scopie laten doen.. Daar kwam helderheid door. Ik zou dus zeker adviseren om het wel te laten onderzoeken..

Het is wel off topic maar wat had jouw merrie dan dat de medicatie niet aansloeg voor de maag?

Leverontsteking en een lichte verwijding in de slokdarm (sluit goed), waardoor het eten soms opstapelt in de slokdarm. Ze krijgt op die momenten een lichte verstopping gepaard met veel pijn, apathie en/of onrust en kwijlen. Oogt als koliek. Vaak wat ingevallen bij de achterhand op slechte dagen, ze eet dan te weinig. Soms gaat ze erbij liggen bij hevige aanvallen. Die heeft ze gelukkig al lang niet gehad.

Kenmerken van de leverontsteking waren wegvallen bespiering, futloos, moe, slechte conditie, afvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:00

Pff, klinkt heftig! :(:)

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:02

KoudbloedKim schreef:
Pff, klinkt heftig! :(:)

Dat is het ook inderdaad...het gaat nu weer achteruit qua verstoppingen gek genoeg...nu weer zoeken wat de oorzaak daarvan is...leverontsteking was nog erger...en nu blijkt ze middels cranio sacraal zoveel spierproblemen en letsel op d'r hoofd te hebben dat ze continu hoofdpijn heeft...Dus nu dat voorlopig weer behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:04

Heel veel sterkte, ik hoop dat het dragelijk blijft voor je merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:57

Over ongeveer 2 minuten is hier een video zichtbaar van de buik, een kleine 10 minuten geleden gemaakt.
Ze staat weer nat in de stal, niet extreem, maar wel gewoon een laagje zweet.
Het gekke is dat er deze keer geen zweet op de hals zit (onder de manen), terwijl het daar als eerste begint in normale situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:01

Hij zou het nu moeten doen. :j
Ik vind het gewoon echt heel vreemd, ook dat ze geen verhoging aangeeft en gewoon eet, drinkt, mest, plast etc.