Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:31

Mijne doet het ook nog steeds goed op het voer. Ze lijkt ook minder gevoelig op haar maag zoals ze wel vaker was.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:42

Hier ook nog altijd goed.
Paard heeft wel veel meer energie, maar dat vind ik helemaal niet erg.
Geen natte mest, kan bijna onbeperkt hooi voeren en geen opgeblazen buik meer. *\o/*

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:37

Buik is redelijk ontspannen. Hij bokt vrijwel niet meer. Ik geef er speedibeet door omdat hij anders te veel schrokt. Hij krijgt inmiddels ook 3 scheppen en blijft goed te rijden. Het is een groot paard dus heeft het kennelijk nodig. Mest is mooi. Bespiering wordt mooier.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:43

Aan iedereen die dit voert: hebben jullie zelf volledig invloed in wat je kan voeren?
Als in: ik sta op een pensionstal en gedeeltelijk wel afhankelijk van wat zij voeren.
Ik kan hun voer minderen en zelf bijvoeren, maar niet helemaal van het andere voer af halen (svp geen discussie over voerbeleid van de stal of andere zaken)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:51

Mijn paarden staan sinds iets meer dan een weekje op de gastro+. Eerst stonden ze op gewoon basisbrok met lucerne en hooi. Nu gastro+ met lucerne en hooi. Bij mij op stal gaat het makkelijk. Mag de zakken neerzetten en het wordt gevoerd. Normaal zit brok bij de prijs in maar als ik andere haal veranderd de stalprijs niet. Vind het prima.

Mijn pony's zijn beide onwijs veranderd. De kleine is helemaal fris en energiek. Ging gister helemaal los. Bokkend en springend door de wei, nooit eerder gezien van haar. Ook staat ze ontspannen en minder opgeblazen.

De bonte is ook al erg veranderd. Ze is veel alerter en vrolijker. Ze is ook weer open in haar karakter. Ze stond heel erg gesloten, was nergens in geintresseerd. Ik kan nu ook gewoon haar buik aanraken en borstelen zonder dat ze boos doet en ze eet nu ook veel beter haar hooi.

Ben blij met zulk duidelijk verschil nu al, ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:00

Mijn paard staat aan huis. Dus bepaal zelf wat hij eet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:04

@ascha: wat ontzettend fijn dat het voer zo'n verschil maakt!

@noukie: hier kan ik ook gewoon een voerton neerzetten en dan wordt dat gevoerd.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:25

Hier een stalgenoot van chess.

Ik heb een 13 jarige merrie die op ZZ L niveau loopt. En helaas luchtzuigt na het eten. Ik gaf 1 schep fiber force cavalor 1 schep sportsfit pavo en 1/2 schep topsport pavo per dag. Hier deed ze het erg goed op. Ze zoog nog wel lucht maar wel minimaal! Maar miste wel behoorlijk wat energie.

Nu ben ik overgestapt op de Gastro + en de horsefood omega mix. Ze heeft duidelijk meer energie en voelt fijn los in het lijf. Maar.... zuigt lucht als een gek! Zou dat komen doordat ze nu structuur mist in het voer? Ze krijgt nu geen luzerne mix of iets vergelijkbaars erbij. Puur de Gastro+ en de horsefood.

Ben benieuwd wat jullie ervan denken?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:49

Wat is de reden dat je de mix van Horsefood erbij geeft?

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:02

Voor energie, structuur en spieropbouw en herstel

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:39

Dezelfde ervaring had ik. Op de fiber force moeten ze langer kauwen. Alleen de gastro+ brokken gaan veel te snel naar binnen. Ik zou luzerne erbij geven of speedibeet.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:02

Wat zit er allemaal in die Horsefood mix? Misschien kan je de havens mix erdoor gaan geven of iets als Pavo Care 4 life? Speedibeet erdoor kan ook :)

Die van mij zuigt ook wel wat meer lucht na het eten inderdaad. Maar ik heb net een zak Havens Mix gehaald dus ik ben benieuwd hoe hij het op die combinatie gaat doen Hij heeft in ieder geval een stuk meer energie en is vrolijker :)

Edit: Ik zie nu net dat er 29% zetmeel in de Horsefood Omega mix zit. Persoonlijk zal ik dat dus skippen en daar een vervanger voor zoeken.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:05

Noukie schreef:
Aan iedereen die dit voert: hebben jullie zelf volledig invloed in wat je kan voeren?
Als in: ik sta op een pensionstal en gedeeltelijk wel afhankelijk van wat zij voeren.
Ik kan hun voer minderen en zelf bijvoeren, maar niet helemaal van het andere voer af halen (svp geen discussie over voerbeleid van de stal of andere zaken)

Tja lastig. Ik bepaal zelf wat mijn paard eet en op een vorige pensionstal kon je ook het zelf beslissen. Ik zal persoonlijk niet op een stal kunnen staan waar ze sowieso het brok van stal moeten eten. Wat voor reden hebben ze daar voor? Niet elk paard kan elk brok goed hebben..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:02

snissje schreef:
Voor energie, structuur en spieropbouw en herstel

Het voegt imo niks toe aan je paard. Havens Gastro+ is al op basis van omega vetzuren dat dit erbij word te veel voor het paard.
Ik zou het eraf halen en de gastro+ aanvullen met de Havens mix of een andere luzerne zonder melasse.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:11

Ik heb contact gehad met Havens, zij vertelde mij idd dat Gastro een volledig voer is en het niet nodig is zo'n muesli als omega mix bij te voeren. Wel adviseren ze zeker om de havens mix of een andere soort ruwvoer mix erij te voeren voor de speeksel aanmaak. Dit heb ik nu gedaan. Ik ben heel benieuwd hoe ze hier op gaat reageren. Ik ben enorm blij hoe fit ze is! Bijna een verschil van dag en nacht.

edit: spelfout

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:28

De laatste dagen fijn gereden. Hij kan het werk goed aan op 3kg per dag. Ik zag op de zak staan dat voor een paard van 550kg dat op medium level wordt getraind 3 kg wordt geadviseerd. Die van mij hoort behoorlijk meer te wegen dan 550kg (als hij op gewicht is) en wordt momenteel behoorlijk stevig aan het werk gezet, dus vind het wel goed zo. Daarnaast ca 1kg speedibeet over de dag verdeeld en na het werk nog een schepje fiber force.
Nog een lichtpuntje hij lag net te relaxen in de paddock en durfde helemaal op zijn zij te gaan liggen. Dat is een goed teken want hij bleef altijd een beetje half rechtop zitten/liggen vanwege de maagklachten.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:52

Zo daar gaat wel veel in! Maar goed teken dus :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:57

Hier blijven we hangen op de 1,2 kilo per dag. Vooralsnog niet de indruk dat er meer in moet.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:29

Noukie schreef:

Tja als ik als eigenaar niet mag bepalen wat mijn paard te eten krijg, dan ben ik zo van stal veranderd.
Ze betalen ook niet mijn DA rekeningen.

Die van mij bepaal ik zelf wat er in gaat. Ik sta ook op een pensionstal.
Bij ons kun je gebruik maken van de Basissport brok van Havens. Die van mij wordt er gek van en krijgt dit dus niet. Ik haal zelf voer en zet dit klaar. Ze hoeven enkel een bakje om te schudden.
Gezien er hier een paar toch een beetje energieker worden, durf ik het nog niet aan om over te gaan op de gastro+

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:35

Energieker is die van mij niet. Hij kan het werk eindelijk goed aan en blijft goed te bewerken. Op een gewone brok hoef ik hem niet te zetten dan wordt hij onhandelbaar door het hoge suiker/zetmeel gehalte. Mijn paard werd wel druk van de luzernemix waarmee je de gastro+ eigenlijk hoort te mengen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:49

Die van mij wordt ook niet energieker, hij heeft voldoende energie om zn trainingen te lopen.
Maar hij is geen pas gekker geworden :D

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:51

Het luchtzuigen lijkt na 4 dagen havensmix erbij weer minder te worden! Ze is super fit! Soms een beetje te haha. Heb mijn handen vol aan haar. Ik ga nu een week op vakantie daarna gaan we weer goed verder trainen. Ik hoop vooral dat dit voer haar wat meer duurenergie kan geven. Ik merk vaak op wedstrijd (zz licht) dat ze de eerste proef makkelijk en sterk doorloopt maar dan voel ik aan het begin van mijn 2e proef dat ze eigenlijk al behoorlijk leeg is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:07

Ik heb nog een pak havens mix (ca 3/4 vol) ter overname; af te halen in Ter Aar.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:36

Ik meld mij ook! Ben bijna door de eerste zak heen. Moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Mijn paard is heel erg ziek geweest en kreeg daarna ook nog eens maagzweren. Ben sindsdien dus heel erg bewust geworden van het voer wat mijn paard krijgt. Ze lijkt het hier heel erg goed op te doen. Glimt als een spiegel en de spieren lijkt er ook weer beter aan te komen. Ze is met rijden wel een stuk drukker/onrustiger. Maar ik kan op dit moment niet beoordelen of dit aan het voer ligt of aan het voorjaar (merrie).

Momenteel krijgt ze 2x een kwart schep per dag. Mijn paard hoeft niet op hoog niveau te werken en ze lijkt hier meer dan genoeg energie uit te halen.
Verder krijgt ze na het rijden nog wat speedibeet om haar supplementen doorheen te mengen en ze krijgt natuurlijk voldoende hooi. Volgende week gaan ze als het goed is weer hele dagen het land op, dus dat is ook mooi meegenomen.

Voor de geïnteresseerde:

In de kliniek:
Afbeelding

En nu:

Afbeelding
Afbeelding

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 20:42

Ik heb nu paar dagen de mix erbij gegeven maar dat vinden zijn darmen toch geen succes.
Ik geef nu 3 x 3/4 schep per dag, en daar doet ie verder echt goed op, meer is niet nodig, ook omdat dat wel een hele belasting is voor zijn darmen. Hij heeft 24/7 hooi, dus op zich vezels genoeg en anders dan maak ik wel luzerne van een beetje hooi door de brok als ie te snel gaat eten.