Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JewEmm schreef:horsies5
Foto 1 - uitgebloeide boterbloem. Soort kan ik niet zeggen, heb ik de bladeren voor nodig. Maar waarschijnlijk scherpe of kruipende boterbloem. In principe eten paarden dit niet.
Foto 2 - madeliefje, tenzij ik het formaat echt verkeerd in schat
Foto 3 - Kleefkruid. Pluk maar eens! Plakt goed aan je t-shirt of trui! Zo niet, is het een andere walstro.
maar na wat gegoogle heb ik de soort gevonden.. nooit gedacht dat t een boterbloem zou zijn..
Ik heb gisteren hele bossen omgemaaid maar vergat van te voren n foto te maken.. dus toen k die zag dacht ik ow hier is nog een kleine
Ik ga op zoek naar degene die ik bedoel en probeer nog n goede foto te maken

Amanda schreef:Maar omdat jij je paard aardig intensief traint en zeker je wedstrijden, is het niet heel erg om wat hoger in het zetmeel te zitten. Ze moet immers pieken. Maar ik zou het niet als hoofdvoer doen.
fransje23 schreef:Amanda schreef:Maar omdat jij je paard aardig intensief traint en zeker je wedstrijden, is het niet heel erg om wat hoger in het zetmeel te zitten. Ze moet immers pieken. Maar ik zou het niet als hoofdvoer doen.
Ruwvoer toch altijd je hoofdvoer?
Door de bewerking van de granen bij Marstall zijn deze goed te verteren en dus goed opneembaar. Overigens bewerken meer fabrikanten granen voor ze in de muesli komen. Vooral bij mais is dat noodzakelijk want dat kunnen paarden anders vrijwel niet verteren.
Ik voerde toen we nog fantiek edurance reden, trainen klasse3, altijd 1 schep Marstall Cornmuesli in het hoogseizoen gemenggd met 150 gram Subli Omega 3-6-9. Dat mengde ik overigens door de luzerne en daar deed mijn paard het prima op![]()
Is misschien ook nog een optie Cioccolata.

Wieke schreef:Kunnen jullie mij informeren qua voeding? Vooral voor de eiwitten en albumine en meer energie.
Op welke manier kan ik hem meer langzame energie geven, zonder allemaal troep in het voer?
Bliksem schreef:Hij heeft vorig jaar twee keer dezelfde reactie gehad op voer: stoppen met eten, loom worden, zwaar ademen, z'n slokdarm maakt golvende bewegingen en hij gaat opgetrokken staan. Je ziet aan zijn houding dat hij echt pijn heeft en binnen 15-20 minuten is het over. Ik schrik er echt van, vind het zo rot dat hij zo'n pijn heeft. Vorig jaar een filmpje hiervan kunnen maken voor de DA, die vond het niet heel alarmerend maar wel duidelijk het gevolg van zijn krachtvoer. Daarna ben ik een tijdje gestopt en daarna weer voorzichtig opgebouwd tot de 200 gram die hij vandaag de dag krijgt en het goed op deed. Ik heb nu dus het idee dat zijn behoefte hoger ligt, maar hij kan het niet verwerken.
.Wieke schreef:Kunnen jullie mij informeren qua voeding? Vooral voor de eiwitten en albumine en meer energie.
Op welke manier kan ik hem meer langzame energie geven, zonder allemaal troep in het voer?
Qua ontwormen: hij werd op de vorige stal elk voor en najaar ontwormd. In januari is hij op nieuwe stal gekomen en sinds toen is het ontwormen er niet van gekomen, ik heb ook geen idee hoe ze dat op stal doen, nooit iets van gehoord. De laatste keer is dus echt al een tijdje geleden.
Wat adviseren jullie?

Bliksem schreef:Hij heeft vorig jaar twee keer dezelfde reactie gehad op voer: stoppen met eten, loom worden, zwaar ademen, z'n slokdarm maakt golvende bewegingen en hij gaat opgetrokken staan. Je ziet aan zijn houding dat hij echt pijn heeft en binnen 15-20 minuten is het over. Ik schrik er echt van, vind het zo rot dat hij zo'n pijn heeft. Vorig jaar een filmpje hiervan kunnen maken voor de DA, die vond het niet heel alarmerend maar wel duidelijk het gevolg van zijn krachtvoer. Daarna ben ik een tijdje gestopt en daarna weer voorzichtig opgebouwd tot de 200 gram die hij vandaag de dag krijgt en het goed op deed. Ik heb nu dus het idee dat zijn behoefte hoger ligt, maar hij kan het niet verwerken.
Ik dacht zelf gelijk aan zijn wormbesmetting toen hij nog jong was, misschien beschadigde zeer gevoelige darmen?
Iemand die dit bekend voorkomt?
Advies voor goed voer?
Bliksem schreef:Niet helemaal de bedoeling van dit topic,maar aangezien ik hier meelees en hier veel mensen met ervaring zitten, iemand die dit bekend voorkomt:
Mijn appaloosa krijgt 200 gram leisure mix van dodson&horrel en deed het daar in de winter (samen met voldoende goed hooi) goed op, hij stond toen vrijwel niet aan het werk. Nu het land steeds schraler wordt en hij steeds meer moet werken heb ik het idee dat hij iets mist en dat dat een negatieve impact heeft op het rijden. Nu heb ik dus vandaag 50 gram meer gegeven en een beetje Agrobs Grünhafer erbij, een scheutje lijnzaadolie en wat water.
Hij heeft vorig jaar twee keer dezelfde reactie gehad op voer: stoppen met eten, loom worden, zwaar ademen, z'n slokdarm maakt golvende bewegingen en hij gaat opgetrokken staan. Je ziet aan zijn houding dat hij echt pijn heeft en binnen 15-20 minuten is het over. Ik schrik er echt van, vind het zo rot dat hij zo'n pijn heeft. Vorig jaar een filmpje hiervan kunnen maken voor de DA, die vond het niet heel alarmerend maar wel duidelijk het gevolg van zijn krachtvoer. Daarna ben ik een tijdje gestopt en daarna weer voorzichtig opgebouwd tot de 200 gram die hij vandaag de dag krijgt en het goed op deed. Ik heb nu dus het idee dat zijn behoefte hoger ligt, maar hij kan het niet verwerken.
Ik dacht zelf gelijk aan zijn wormbesmetting toen hij nog jong was, misschien beschadigde zeer gevoelige darmen?
Iemand die dit bekend voorkomt?
Advies voor goed voer?
Mijn leisure mix was gisteren op en toen heb ik hem ook de grünhafer van agrobs gegeven, niks geks gebeurd.

Mizora schreef:horsies5 en Bliksem: hebben jullie wel eens geprobeerd het krachtvoer als slobber te voeren of te mengen met luzerne en hadden ze het toen ook?
Mijn paard verslikt zich met droog voer vrij gemakkelijk en dan heeft hij ook meer last van zijn cornage. Als we zijn eten voeren met luzerne en water (3L water op 0.5kg luzerne en toen nog 0.8kg cornmuesli) heeft hij er eigenlijk nooit last van en de keren dat het wel is, is het veel sneller opgelost (1 of 2 kuchen in plaats van 5-6 kuchen om het voer weer op de juiste plaats te krijgen).

Rijstolie staat er niet bij of kijk ik daar overheen? Dat geef ik namelijk
Wieke schreef:In luzerne zitten inderdaad veel eiwitten, maar ik vraag mij af waarom de laatste tijd zoveel commentaar op luzerne is. Is dit vanwege de hoeveelheid eiwitten of zie ik iets over mijn hoofd?
Anders lijkt mij dit wel erg fijn voer. Vroeger heeft hij dit ook wel gehad.
Over de scheve calcium/fosfor verhouding wat betreft luzerne heb ik inderdaad ook gelezen.
"Indien een paard grotere hoeveelheden luzerne (meer dan 3 kg per dag) krijgt. Dan dient de calcium/fosforverhouding gecompenseerd te worden met fosforrijke producten. Bijvoorbeeld granen of zemelen. - voergergelijk.nl"
Nou weet ik niet hoeveel luzerne die van mij nodig heeft precies, het was aan de lage kant, maar nog niet te laag, dus onder de 3 kilo blijven moet toch gemakkelijk lukken?
Wat vinden jullie van Hartog lucerne mix? http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... mix-hartog, en dan vooral onder het kopje specificaties over wat er allemaal in het product zit en hoeveel..
Wieke schreef:Ik zal nog even met de DA contact opnemen wbt het ontwormen. Kan ik hem gewoon ontwormen zonder dat de andere paarden ook ontwormd worden, of ben ik dan voor jan l*l bezig?