Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:01

Ja daar zou ik voor kiezen in jouw geval :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:04

Amanda schreef:
Ja daar zou ik voor kiezen in jouw geval :j

Bedankt voor je hulp! :))

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:24

horsies5
Foto 1 - uitgebloeide boterbloem. Soort kan ik niet zeggen, heb ik de bladeren voor nodig. Maar waarschijnlijk scherpe of kruipende boterbloem. In principe eten paarden dit niet.
Foto 2 - madeliefje, tenzij ik het formaat echt verkeerd in schat
Foto 3 - Kleefkruid. Pluk maar eens! Plakt goed aan je t-shirt of trui! Zo niet, is het een andere walstro.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:39

JewEmm schreef:
horsies5
Foto 1 - uitgebloeide boterbloem. Soort kan ik niet zeggen, heb ik de bladeren voor nodig. Maar waarschijnlijk scherpe of kruipende boterbloem. In principe eten paarden dit niet.
Foto 2 - madeliefje, tenzij ik het formaat echt verkeerd in schat
Foto 3 - Kleefkruid. Pluk maar eens! Plakt goed aan je t-shirt of trui! Zo niet, is het een andere walstro.

Dankje.. dat laatste plakt idd en ruikt heerlijk!
Die eerste is iig niet de boterbloem die ik ken :+ maar na wat gegoogle heb ik de soort gevonden.. nooit gedacht dat t een boterbloem zou zijn..
En die 2e kom je ook veel tegen in bermen en kunnen zo groot worden tot aan je knieën het blad is ook anders dan van een madeliefje.. ze lijken niet echt bladen te hebben maar meer naaldjes.. sorry is lastig te omschrijven

edit: oke mss is die ik op de foto gezet heb wel een madeliefje maar dan is dat niet degene die ik bedoelde in de wei :+ Ik heb gisteren hele bossen omgemaaid maar vergat van te voren n foto te maken.. dus toen k die zag dacht ik ow hier is nog een kleine :+ Ik ga op zoek naar degene die ik bedoel en probeer nog n goede foto te maken :D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:10

Waarschijnlijk bedoel jij dan een soort kamille (zijn verschillende soorten).

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:38

Ja dat is hem! Thanks!
Nooit geweten dat dat er zo uitzag :+
Op de boterbloem na lijkt me de wei dan nog niet eens zo heel slecht qua 'onkruid'.. er staat niet zo heel veel gras gras in zeg maar.. maar sober is voor de shet en haflinger die er nu lopen zo slecht nog niet..
Bijna zonde om t volgend jaar om te ploegen en opnieuw in te zaaien :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:51

Amanda schreef:
Maar omdat jij je paard aardig intensief traint en zeker je wedstrijden, is het niet heel erg om wat hoger in het zetmeel te zitten. Ze moet immers pieken. Maar ik zou het niet als hoofdvoer doen.

Ruwvoer toch altijd je hoofdvoer?

Door de bewerking van de granen bij Marstall zijn deze goed te verteren en dus goed opneembaar. Overigens bewerken meer fabrikanten granen voor ze in de muesli komen. Vooral bij mais is dat noodzakelijk want dat kunnen paarden anders vrijwel niet verteren.

Ik voerde toen we nog fantiek edurance reden, trainen klasse3, altijd 1 schep Marstall Cornmuesli in het hoogseizoen gemenggd met 150 gram Subli Omega 3-6-9. Dat mengde ik overigens door de luzerne en daar deed mijn paard het prima op :j
Is misschien ook nog een optie Cioccolata.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:36

fransje23 schreef:
Amanda schreef:
Maar omdat jij je paard aardig intensief traint en zeker je wedstrijden, is het niet heel erg om wat hoger in het zetmeel te zitten. Ze moet immers pieken. Maar ik zou het niet als hoofdvoer doen.

Ruwvoer toch altijd je hoofdvoer?

Door de bewerking van de granen bij Marstall zijn deze goed te verteren en dus goed opneembaar. Overigens bewerken meer fabrikanten granen voor ze in de muesli komen. Vooral bij mais is dat noodzakelijk want dat kunnen paarden anders vrijwel niet verteren.

Ik voerde toen we nog fantiek edurance reden, trainen klasse3, altijd 1 schep Marstall Cornmuesli in het hoogseizoen gemenggd met 150 gram Subli Omega 3-6-9. Dat mengde ik overigens door de luzerne en daar deed mijn paard het prima op :j
Is misschien ook nog een optie Cioccolata.

Ik denk dat ze bedoeld op mijn basis krachtvoer zeg maar. Als basis heb ik ook gewoon ruwvoer/gras.
Ja ik ga daar ook eens naar kijken!
Ik vind het heel interessant om me zo te verdiepen in voer, en verschillende meningen te horen :j

Tot nu toe gelukkig ook nog een goed presterend en gezond paard dus ik doe het in ieder geval niet verkeerd! :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:16

Uiteraard bedoel ik basis krachtvoer :j
Ik vind marstall ook echt fijn voer hebben. Zo jammer dat mijn zeikerd daar anders over denkt :x

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:17

Het blijft interessant hier!

Ik heb ook een vraag. Vandaag de bloeduitslag van mijn paard binnengekregen.
Het is een arabier van 13 jaar. Staat in de zomer 24/7 buiten op de wei en krijgen gras dmv strookbegrazing. Is er niet genoeg gras, dan krijgen ze onbeperkt voordroog bij.

Naast gras en voordroog geef ik hem elke dag vitalbiks met een heel klein scheutje zonnebloemolie, maar nu ik dit hier lees ga ik daar heel snel mee ophouden!

Wat zijn zijn symptomen:
- Lusteloos/sloom
- Doffe vacht/slecht verharen
- Blijft schraal

De uitslag van de bloed test is:
- Te weinig selenium 110 IU/g (120 - 400 IU/g)
- Eiwit en albumine aan de lage kant --> dus te weinig voedingsstoffen/energie in het voer. Advies DA is krachtvoer met hoog vetgehalte bijv PAVO energie control (maar ik wil geen PAVO).
- Eosinofiele leukocyten te hoog --> teken van parasitaire infectie. Advies DA was ontwormen met ivermectine en na 2 weken herhalen.

Kunnen jullie mij informeren qua voeding? Vooral voor de eiwitten en albumine en meer energie.
Op welke manier kan ik hem meer langzame energie geven, zonder allemaal troep in het voer?

Qua ontwormen: hij werd op de vorige stal elk voor en najaar ontwormd. In januari is hij op nieuwe stal gekomen en sinds toen is het ontwormen er niet van gekomen, ik heb ook geen idee hoe ze dat op stal doen, nooit iets van gehoord. De laatste keer is dus echt al een tijdje geleden.
Wat adviseren jullie?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:29

Niet helemaal de bedoeling van dit topic,maar aangezien ik hier meelees en hier veel mensen met ervaring zitten, iemand die dit bekend voorkomt:
Mijn appaloosa krijgt 200 gram leisure mix van dodson&horrel en deed het daar in de winter (samen met voldoende goed hooi) goed op, hij stond toen vrijwel niet aan het werk. Nu het land steeds schraler wordt en hij steeds meer moet werken heb ik het idee dat hij iets mist en dat dat een negatieve impact heeft op het rijden. Nu heb ik dus vandaag 50 gram meer gegeven en een beetje Agrobs Grünhafer erbij, een scheutje lijnzaadolie en wat water.

Hij heeft vorig jaar twee keer dezelfde reactie gehad op voer: stoppen met eten, loom worden, zwaar ademen, z'n slokdarm maakt golvende bewegingen en hij gaat opgetrokken staan. Je ziet aan zijn houding dat hij echt pijn heeft en binnen 15-20 minuten is het over. Ik schrik er echt van, vind het zo rot dat hij zo'n pijn heeft. Vorig jaar een filmpje hiervan kunnen maken voor de DA, die vond het niet heel alarmerend maar wel duidelijk het gevolg van zijn krachtvoer. Daarna ben ik een tijdje gestopt en daarna weer voorzichtig opgebouwd tot de 200 gram die hij vandaag de dag krijgt en het goed op deed. Ik heb nu dus het idee dat zijn behoefte hoger ligt, maar hij kan het niet verwerken.
Ik dacht zelf gelijk aan zijn wormbesmetting toen hij nog jong was, misschien beschadigde zeer gevoelige darmen?

Iemand die dit bekend voorkomt?
Advies voor goed voer?

Mijn leisure mix was gisteren op en toen heb ik hem ook de grünhafer van agrobs gegeven, niks geks gebeurd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:24

Wieke schreef:
Kunnen jullie mij informeren qua voeding? Vooral voor de eiwitten en albumine en meer energie.
Op welke manier kan ik hem meer langzame energie geven, zonder allemaal troep in het voer?

Luzerne is een goede bron van de goede eiwitten en bovendien gewoon een ruwvoer. Meeste paarden vinden het lekker en eten het goed.

Als hij nu schraal is en tekort heeft dacht ik dat de de seniorenmuesli van Pavo wel een idee zou kunnen zijn, ook al is je paard geen senior, maar je wilt geen PAVO. Misschien is de Marstall Champion een optie voor je?

Ontwormen zou ik volgens het advies van je dierenarts doen. Selenium zou je eventueel als supplement kunnen geven aangezien hij een tekort heeft.

Overigens hoef je je niet heel druk te maken over een scheutje zonnebloemolie. Dat loopt allemaal wel los gaat meestal om grote hoeveelheden.

Bliksem schreef:
Hij heeft vorig jaar twee keer dezelfde reactie gehad op voer: stoppen met eten, loom worden, zwaar ademen, z'n slokdarm maakt golvende bewegingen en hij gaat opgetrokken staan. Je ziet aan zijn houding dat hij echt pijn heeft en binnen 15-20 minuten is het over. Ik schrik er echt van, vind het zo rot dat hij zo'n pijn heeft. Vorig jaar een filmpje hiervan kunnen maken voor de DA, die vond het niet heel alarmerend maar wel duidelijk het gevolg van zijn krachtvoer. Daarna ben ik een tijdje gestopt en daarna weer voorzichtig opgebouwd tot de 200 gram die hij vandaag de dag krijgt en het goed op deed. Ik heb nu dus het idee dat zijn behoefte hoger ligt, maar hij kan het niet verwerken.

Dat klinkt als een slokdarmverstopping! Is niet dodelijk meestal vooral even ongemakkelijk en doordat de prop langzaam naar beneden zakt.
Heb dat met mijn paard ook een aantal maal gehad toen ze op schraal land stond. Ze was dan zo hongerig dat ze ging schrokken en de boel wat klem kwam te zitten in de slokdarm.

Om het te voorkomen zou je slobber kunnen geven maar dat is een beetje symptoombestrijding. Begrijp ik nu dat hij momenteel geen hooi bijgevoerd krijgt?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:35

Klopt, hij staat momenteel 24/7 op het land, maar het is wel schraal.
Klinkt wel aannemelijk bij het beeld dat ik heb ja. Als ik hem laat grazen heeft hij nergens last van, daar kauwt hij dan blijkbaar wel goed op?

Ik sta in pension, dus het wel/of niet bijgeven van extra weide ligt niet in mijn handen helaas. Al kan ik me haast niet voorstellen dat ze hier nog wekenlang op blijven staan.. Zal het eens vragen.
Ik heb nu alleen muesli staan, zal eens kijken wat hij doet als ik dat natter maak.

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:55

Heb je niet de mogelijkheid om wat hooi bij te voeren als er je zelf bij bent? Als hij zo schrokt zou ik het dan wel geven in een slowfeedernet want ook hooi kan bij erg hongerig snel eten voor verstoppingen zorgen.

Of iets als speedibeet (bietenpulp) bijvoeren gemengd met je muesli. Wel weken voor je het voert maar het vult goed, is ruwvoer dus langzame energie en is nog goed voor de darmen ook.

Gras is sowieso zachter en vochtiger dan muesli maar omdat ze dat afgrazen eten ze het sowieso anders dan een hap uit een emmer/voerbak.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 06:58

Je bent even twee dagen weg en opeens zijn er 4 bladzijdes bij! Wat leuk en interessant :).

Wieke schreef:

Qua ontwormen: hij werd op de vorige stal elk voor en najaar ontwormd. In januari is hij op nieuwe stal gekomen en sinds toen is het ontwormen er niet van gekomen, ik heb ook geen idee hoe ze dat op stal doen, nooit iets van gehoord. De laatste keer is dus echt al een tijdje geleden.
Wat adviseren jullie?

Wat goed dat je een bloedonderzoek hebt laten doen! Dat is toch uiteindelijk de beste manier om er achter te komen.

Als je echt geen 'troep' in het voer wilt, zul je hetzelf moeten gaan samenstellen of naar dit voer kijken: http://www.voergezond.nl/ De meeste mixen van de bekende merken heeft altijd wel iets van 'troep' er in zitten en dan voornamelijk opvul materiaal. Als je wel richting een mix wil gaan, zou ik naar cavalor of marstall kijken. Over het algemeen goede kwaliteit muesli's, die speciaal zijn samengesteld voor specifieke behoeftes. Er zijn er ook die bijvoorbeeld extra selenium er standaard in hebben.

Voor meer eiwitten kan je idd luzerne bijvoeren, al zul je om echt effect ervan te hebben zoveel moeten voeren dat je granen moet geven om de scheve fosfor / calcium gehalte recht te trekken. Je kan ook kijken naar wiesencobs - dit is een grasbrok met een goede hoeveelheid eiwitten. Voor de langzame energie kan je naar een olie kijken, bijvoorbeeld lijnzaadolie. Een paar pagina's terug zijn verschillende oliën besproken.

Je schrijft niks over de hoeveelheid ruwvoer die hij krijgt. Uiteindelijk is dat de basis van je voeren! Zoveel mogelijk onbeperkt ruwvoer van een goede kwaliteit. De kwaliteit is vaak wat moeilijk in te schatten zonder hooi analyse. Hooi van onbemest land, bijvoorbeeld, wordt vaak geadverteerd als heel goed en mooi hooi, maar is vaak heel erg arm, juist doordat het onbemest is.

Ontwormen zou ik idd ook op advies van je dierenarts doen :)

Bliksem schreef:
Ik dacht zelf gelijk aan zijn wormbesmetting toen hij nog jong was, misschien beschadigde zeer gevoelige darmen?

Advies voor goed voer?

Dit is volgens mij echt een slokdarmverstopping geweest. Mijn paard heeft het ook gehad toen ze ging schrokken omdat ze een tijdje had besloten niet meer bij het hooinet te durven. Wat voor haar goed helpt is het krachtvoer in een platte bak geven. Hierdoor kunnen ze minder grote happen nemen en wordt de kans op verstopping kleiner.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:11

Bliksem schreef:
Niet helemaal de bedoeling van dit topic,maar aangezien ik hier meelees en hier veel mensen met ervaring zitten, iemand die dit bekend voorkomt:
Mijn appaloosa krijgt 200 gram leisure mix van dodson&horrel en deed het daar in de winter (samen met voldoende goed hooi) goed op, hij stond toen vrijwel niet aan het werk. Nu het land steeds schraler wordt en hij steeds meer moet werken heb ik het idee dat hij iets mist en dat dat een negatieve impact heeft op het rijden. Nu heb ik dus vandaag 50 gram meer gegeven en een beetje Agrobs Grünhafer erbij, een scheutje lijnzaadolie en wat water.

Advies voor goed voer?

Mijn leisure mix was gisteren op en toen heb ik hem ook de grünhafer van agrobs gegeven, niks geks gebeurd.

Mijn paard krijgt dit altijd zodra hij meer dan 2 handjes brok krijgt.. is inderdaad een slokdarmverstopping.. mijn paard schrokt verder niet echt ofzo maar ik denk dat hij te weinig speeksel aanmaakt om het krachtvoer te kunnen verwerken..
Dat je DA het niet zo alarmerend vind kan wel kloppen omdat het eigenlijk altijd zichzelf oplost.. het ziet er alleen heel naar uit.. zeker als de prop een keer wat groter is..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:18

horsies5 en Bliksem: hebben jullie wel eens geprobeerd het krachtvoer als slobber te voeren of te mengen met luzerne en hadden ze het toen ook?

Mijn paard verslikt zich met droog voer vrij gemakkelijk en dan heeft hij ook meer last van zijn cornage. Als we zijn eten voeren met luzerne en water (3L water op 0.5kg luzerne en toen nog 0.8kg cornmuesli) heeft hij er eigenlijk nooit last van en de keren dat het wel is, is het veel sneller opgelost (1 of 2 kuchen in plaats van 5-6 kuchen om het voer weer op de juiste plaats te krijgen).

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:38

Bedankt voor jullie reacties fransje23 en Oshaa!

@Oshaa, de hoeveelheid ruwvoer, ze krijgen in principe onbeperkt. Er staat een grote ruif in het land en daar wordt altijd een grote baal voor droog in gegooid en de paarden kunnen los. Komen ze op een nieuw stuk land waar weer even veel gras staat, dan doen ze een paar dagen/week zonder ruwvoer tot er weer te weinig gras is.

Ik ga op zoek naar een seleniumproduct om het te kort aan te vullen, maar dan blijf ik nog met de eiwitten en energie zitten.

In luzerne zitten inderdaad veel eiwitten, maar ik vraag mij af waarom de laatste tijd zoveel commentaar op luzerne is. Is dit vanwege de hoeveelheid eiwitten of zie ik iets over mijn hoofd?
Anders lijkt mij dit wel erg fijn voer. Vroeger heeft hij dit ook wel gehad.

Over de scheve calcium/fosfor verhouding wat betreft luzerne heb ik inderdaad ook gelezen.
"Indien een paard grotere hoeveelheden luzerne (meer dan 3 kg per dag) krijgt. Dan dient de calcium/fosforverhouding gecompenseerd te worden met fosforrijke producten. Bijvoorbeeld granen of zemelen. - voergergelijk.nl"

Nou weet ik niet hoeveel luzerne die van mij nodig heeft precies, het was aan de lage kant, maar nog niet te laag, dus onder de 3 kilo blijven moet toch gemakkelijk lukken?

Wat vinden jullie van Hartog lucerne mix? http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... mix-hartog, en dan vooral onder het kopje specificaties over wat er allemaal in het product zit en hoeveel..

En dan nog de energie, dus voeding met een hoog vetgehalte. Is de energie op te krikken met alleen een olie met de goede omega's? En hoeveel milliliter moet er dan minimaal gegeven worden zodat hij er de hele dag genoeg energie uit kan halen?

Ik zal nog even met de DA contact opnemen wbt het ontwormen. Kan ik hem gewoon ontwormen zonder dat de andere paarden ook ontwormd worden, of ben ik dan voor jan l*l bezig?

Sorry voor mijn lange posten.. :7

Edit; wat denken jullie trouwens van dit: Vitalbix voor de vitaminen en mineralen (ADH), luzerne voor de eiwitten, olie voor de energie en extra selenium om het tekort aan te vullen? Heb ik dan aan de hand van de bloeduitslag alles netjes aangevuld op een goede manier?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:31

Ik zou me niet te snel druk maken om de omega 6 in zonnebloemolie, zeker als hij wel ook op gras staat. De zonnebloemolie blijft een klein deel van de voeding.

Bij honden wordt er ook gewaarschuwd voor zonnebloemolie, maar daar heb je het dan over 16% van de totale voeding soms.

Bij paarden is het onderdeel van een klein gedeelte krachtvoer. Bij 10kg ruwvoer, 2kg krachtvoer en 120mL zonnebloemolie (dat zijn 3 flinke scheuten zonnebloemolie, of ruim 2 dopjes geconcentreerd wasmiddel van robijn) gaat het dan alsnog maar om 1% van de totale voeding.

Natuurlijk is omega 6 iets om in de gaten te houden, maar niet te zenuwachtig worden ervoor. Bij lijnzaadolie moet je juist weer op de hoeveelheid vitamine E letten. Vitamine E behoefte wordt verhoogd door een hoger vetgehalte in de voeding. Zonnebloemolie bevat echter veel meer vitamine E dan lijnzaadolie.

Vitamine E per 100g
zonnebloemolie: 50mg
olijfolie: 20mg
maiskiemolie: 34mg
lijnzaadolie: 1.26mg
Koolzaadolie: 2.4mg

Omega 3 en 6 per 100g
Afbeelding

Het blijft dus afwegen. Aangezien je ook gaat kijken voor een selenium-supplement, ga je (bijna automatisch) ook kijken voor een vitamine E supplement. Deze worden vaak gecombineerd omdat selenium (veel) beter wordt opgenomen in combinatie met vitamine E.

Qua krachtvoer zou ik nadenken over Pure Feed Condition: http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... condition/

Ik gebruik het zelf niet, maar hij staat nog wel op mijn lijstje om een keer een paard (de shetten waarschijnlijk) op te zetten want het lijkt me ontzettend goed voer. Maar het is niet voor iedereen even goed te verkrijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:39

Hoeveel lijnzaadolie zouden jullie voeren? 1 keer per dag bij de avond of ochtend voeding of twee keer per dag?
Kan ik als meet ding de dop ervoor gebruiken? 1 dop of 2 doppen zeg maar?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:48

Ik gebruik de dopjes van Robijn: http://www.static-holland-at-home.com/m ... l-geur.jpg

daar staat op hoeveel er in past, dat vind ik zelf wel een vereiste. Maar voor de rest zou ik inderdaad gewoon kiezen voor ½, 1 of 2 doppen. Ik voerde het zelf 2x per dag, maar 1x per dag kan op zich ook bij kleine hoeveelheden.

De hoeveelheid is zelf een beetje uitzoeken. Ik houd bij zonnebloemolie aan: niet meer dan 0.5ml/kg paard zonder extra vitamine E, en tot 1ml/kg paard met extra vitamine E. Voor lijnzaadolie zou ik dat houden op maximaal 0.2ml/kg paard zonder extra vitamine E en daarboven extra vitamine E, boven de 0.6mL zelfs dubbele dosering. Bij mensen kan je tot 50-100x aanbevolen dosering van vitamine E slikken zonder vergiftigingsverschijnselen. Let er wel op dat je dan vitamine E zonder selenium bijvoert, want dat kan je absoluut niet veilig overdoseren (2-3x overdoseren is al schadelijk bij selenium).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:56

Dat is handig zon dop van wasmiddel! Dankje!
Edit:
Op mijn pot olie staat 15 tot 45 ml per dag tijdens een voerbeurt. Maar niet gekoppelt aan gewicht of iets. Of hoe vaak

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:10

Mizora schreef:
horsies5 en Bliksem: hebben jullie wel eens geprobeerd het krachtvoer als slobber te voeren of te mengen met luzerne en hadden ze het toen ook?

Mijn paard verslikt zich met droog voer vrij gemakkelijk en dan heeft hij ook meer last van zijn cornage. Als we zijn eten voeren met luzerne en water (3L water op 0.5kg luzerne en toen nog 0.8kg cornmuesli) heeft hij er eigenlijk nooit last van en de keren dat het wel is, is het veel sneller opgelost (1 of 2 kuchen in plaats van 5-6 kuchen om het voer weer op de juiste plaats te krijgen).

met wat vocht heeft hij er idd geen last van ;)
Hij krijgt nu geen krachtvoer en als hij wat krijgt is het niet veel.. maar mocht hij nu eens meer nodig hebben dan zorg ik er inderdaad voor dat er wat water bij t voer zit..
luzerne heb ik hem nog nooit gegeven

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:00

Leuk overzichtje met die verschillende soorten olie, Mizora. :j Rijstolie staat er niet bij of kijk ik daar overheen? Dat geef ik namelijk :)

Wieke schreef:
In luzerne zitten inderdaad veel eiwitten, maar ik vraag mij af waarom de laatste tijd zoveel commentaar op luzerne is. Is dit vanwege de hoeveelheid eiwitten of zie ik iets over mijn hoofd?
Anders lijkt mij dit wel erg fijn voer. Vroeger heeft hij dit ook wel gehad.

Over de scheve calcium/fosfor verhouding wat betreft luzerne heb ik inderdaad ook gelezen.
"Indien een paard grotere hoeveelheden luzerne (meer dan 3 kg per dag) krijgt. Dan dient de calcium/fosforverhouding gecompenseerd te worden met fosforrijke producten. Bijvoorbeeld granen of zemelen. - voergergelijk.nl"

Nou weet ik niet hoeveel luzerne die van mij nodig heeft precies, het was aan de lage kant, maar nog niet te laag, dus onder de 3 kilo blijven moet toch gemakkelijk lukken?

Wat vinden jullie van Hartog lucerne mix? http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... mix-hartog, en dan vooral onder het kopje specificaties over wat er allemaal in het product zit en hoeveel..

Ik kan bij een gewoon gezond paard, zonder allergie voor luzerne, weinig nadelen van luzerne bedenken behalve dat je de CA/P verhouding in de gaten moet houden. Er zijn plaatsen op de wereld waar alfalfa (luzerne) het hoofdruwvoer is voor paarden.

Bij normaal gebruik blijf je meestal wel onder die 3 kilo luzerne dat is ook meer dan een emmer vol. Luzerne heeft los veel volume maar weinig gewicht.

Ik voer zelf al jaren de luzerne-mix van Hartog, vind het mooi spul. Er zijn mensen die vallen over de toegevoegde melasse maar daar til ik zelf niet zo zwaar aan. Het suiker&zetmeel percentage is inclusief melasse nog vele malen lager dan een willekeurige baal hooi.
Door de toevoeging van haverstro is de CA/P verhouding van de Hartog luzerne ook al grotendeels gecorrigeerd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:03

Wieke schreef:
Ik zal nog even met de DA contact opnemen wbt het ontwormen. Kan ik hem gewoon ontwormen zonder dat de andere paarden ook ontwormd worden, of ben ik dan voor jan l*l bezig?

Ik zou sowieso je paard nu ontwormen ook al doet de rest het niet. Daarbij kan het zijn dat de andere paarden meer weerstand hebben tegen de wormen en dus minder last.