Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Caballos schreef:Het zou je sieren Maris, als je eerst de andere partij de tijd geeft om voor een oplossing te zorgen voordat je het plaats op een forum.
Maris schreef:Caballos schreef:Het zou je sieren Maris, als je eerst de andere partij de tijd geeft om voor een oplossing te zorgen voordat je het plaats op een forum.
Daarom noem ik ook geen namen. Maar omdat ik normaal super snel antwoord krijg, maakte ik me een beetje ongerust. Waarschijnlijk helemaal voor niets hoor.
xyzutu2 schreef:Na vier jaar ervaring met de Weidebrok van Voergezond hier nu dus ook: slokdarmverstopping. En ik heb nog ergens zwart op wit in de mail van ze staan dat het ook droog gevoerd kan worden.![]()
Dat voerde ik toentertijd vooral omdat ik het als beloningsbrokjes wilde gebruiken, maar nu ik het de afgelopen twee maanden als basisbrok gebruikte bij Rio, zorgde ik er toch voor dat het even geweekt had. In het kader van je weet maar nooit...
Nu weet ik dat dus wel: Rio stond in zijn eentje in de bak heel rustig zijn grasbrok te eten: 400 gram Weidebrok in een brede voerbak zodat hij maar een dun laagje korrels had en geen hele hap tegelijk naar binnen kon werken en omdat ik geen tijd had gehad om het te weken had ik er maar een flinke plens water overheen gegooid zodat het minder droog zou zijn (wat dus van de fabrikant dus al niet hoeft).
Zelf was ik de bak aan het uitmesten toen ik hem opeens raar hoorde ademen/hoesten. Vanuit het niets had een slokdarmverstopping, maar ook meteen de gevaarlijkste; de voerprop sloot de bovenkant van de keel en daarmee ook zijn luchtpijp af waardoor hij met 1 neusgat niet meer ademde en door de ander nog maar een heel klein beetje lucht kon. Binnen vijf minuten lag hij plat op de grond en heeft zo half stikkend liggen wachten tot de dierenarts er zou zijn...![]()
Hij at onder de best denkbare omstandigheden en zelfs nog natgemaakt (wat van hun niet eens hoeft), ik was er zelf bij en het gebeurde alsnog!
Ik heb nu dus een oude waterkoker op stal gezet en week die 400 gram nu eerst 10 minuten in kokend water voor ik er koud water bij doe zodat het echt een pap wordt en alle korrels volledig uitgezet zijn.
Mijn advies is dus ook: ALTIJD GRAS/WEIDEBROK LATEN WEKEN!!!!
En aan de fabrikant: doe ver***** iets aan jullie voeradvies als het om grasbrok gaat!!! Een gewone slokdarmverstopping kan al tot longontsteking leiden doordat er speeksel met stukjes voer in de longen komt, maar Rio is gewoon bijna gestikt, en dat neem ik Voergezond echt persoonlijk kwalijk omdat zij hun klanten verkeerd inlichten over de risico's van het droog voeren van hun brok.
niet aan de brokken.