Voer van voergezond.nl, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voer van voergezond.nl, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:38

Mijne eet snel. Althans, soms.
Ik neem dus geen risico en maak een papje.
Better safe than sorry..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:15

dat is dan zeker verstandig!

die van ons propt in 1x zijn mond vol, zeker de eerste happen, dus iig vochtig maken en begeleiden met de eerste happen, daarna gaat hij rustiger eten.
Maar ja, snel eten is slecht kauwen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:19

Mensen hier die positieve overstap van normaalplus naar weideplus gemaakt hebben?

Ik zit met mijn eiwitten, die dus heel weinig in ons voordroog en gras zitten...
Maar weet niet of weideplus wel genoeg energie geeft dan weer.
twee verschillende zakken heb ik geen ruimte voor.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:17

Je kan deze 2 ook allebei geven.
Weide brok plus kan goed gebruikt worden voor extra energie voor aanmaak van vet/spier weefsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:32

Maar dan mixen in een ton bv en gemengd geven?
Ik heb geen plek voor twee tonnen iig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:53

of ik stap terug naar weideplus. zal toch niet heel veel uitmaken in zijn energie,gok ik..?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:26

Bah,mijn nieuwe emmer vitaal mix helemaal beschimmeld......En ik krijg totnu toe geen contact met de verkoper. Niet leuk !
Nu toch ook maar een mailtje gestuurd rechtstreeks naar voergezond, ik hoop snel wat van ze te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:56

Goh, dat heb ik eerder gehoord...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:01

Het zou je sieren Maris, als je eerst de andere partij de tijd geeft om voor een oplossing te zorgen voordat je het plaats op een forum.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:11

Caballos schreef:
Het zou je sieren Maris, als je eerst de andere partij de tijd geeft om voor een oplossing te zorgen voordat je het plaats op een forum.

Daarom noem ik ook geen namen. Maar omdat ik normaal super snel antwoord krijg, maakte ik me een beetje ongerust. Waarschijnlijk helemaal voor niets hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:26

Na vier jaar ervaring met de Weidebrok van Voergezond hier nu dus ook: slokdarmverstopping. En ik heb nog ergens zwart op wit in de mail van ze staan dat het ook droog gevoerd kan worden. :n
Dat voerde ik toentertijd vooral omdat ik het als beloningsbrokjes wilde gebruiken, maar nu ik het de afgelopen twee maanden als basisbrok gebruikte bij [***], zorgde ik er toch voor dat het even geweekt had. In het kader van je weet maar nooit...

Nu weet ik dat dus wel: [***] stond in zijn eentje in de bak heel rustig zijn grasbrok te eten: 400 gram Weidebrok in een brede voerbak zodat hij maar een dun laagje korrels had en geen hele hap tegelijk naar binnen kon werken en omdat ik geen tijd had gehad om het te weken had ik er maar een flinke plens water overheen gegooid zodat het minder droog zou zijn (wat dus van de fabrikant dus al niet hoeft).

Zelf was ik de bak aan het uitmesten toen ik hem opeens raar hoorde ademen/hoesten. Vanuit het niets had een slokdarmverstopping, maar ook meteen de gevaarlijkste; de voerprop sloot de bovenkant van de keel en daarmee ook zijn luchtpijp af waardoor hij met 1 neusgat niet meer ademde en door de ander nog maar een heel klein beetje lucht kon. Binnen vijf minuten lag hij plat op de grond en heeft zo half stikkend liggen wachten tot de dierenarts er zou zijn... :(
Hij at onder de best denkbare omstandigheden en zelfs nog natgemaakt (wat van hun niet eens hoeft), ik was er zelf bij en het gebeurde alsnog!

Ik heb nu dus een oude waterkoker op stal gezet en week die 400 gram nu eerst 10 minuten in kokend water voor ik er koud water bij doe zodat het echt een pap wordt en alle korrels volledig uitgezet zijn.
Mijn advies is dus ook: ALTIJD GRAS/WEIDEBROK LATEN WEKEN!!!!

En aan de fabrikant: doe ver***** iets aan jullie voeradvies als het om grasbrok gaat!!! Een gewone slokdarmverstopping kan al tot longontsteking leiden doordat er speeksel met stukjes voer in de longen komt, maar [***] is gewoon bijna gestikt, en dat neem ik Voergezond echt persoonlijk kwalijk omdat zij hun klanten verkeerd inlichten over de risico's van het droog voeren van hun brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:58

Ben het met je eens.
Ik ben met dit voer gestopt sinds dot weekend.
Krijg de vinger er niet helemaal op maar vind mijn pony er niet lekker op, dat merk ik na 5,5 jaar wel bij hem.
Icm onze schrale weide en voordroog is het allemaal net te weinig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:15

Maris schreef:
Caballos schreef:

Daarom noem ik ook geen namen. Maar omdat ik normaal super snel antwoord krijg, maakte ik me een beetje ongerust. Waarschijnlijk helemaal voor niets hoor.

Inmiddels antwoord gehad ! De mail lag er al een week uit, vandaar dat ik niets hoorde.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:00

xyzutu2 schreef:
Na vier jaar ervaring met de Weidebrok van Voergezond hier nu dus ook: slokdarmverstopping. En ik heb nog ergens zwart op wit in de mail van ze staan dat het ook droog gevoerd kan worden. :n
Dat voerde ik toentertijd vooral omdat ik het als beloningsbrokjes wilde gebruiken, maar nu ik het de afgelopen twee maanden als basisbrok gebruikte bij Rio, zorgde ik er toch voor dat het even geweekt had. In het kader van je weet maar nooit...

Nu weet ik dat dus wel: Rio stond in zijn eentje in de bak heel rustig zijn grasbrok te eten: 400 gram Weidebrok in een brede voerbak zodat hij maar een dun laagje korrels had en geen hele hap tegelijk naar binnen kon werken en omdat ik geen tijd had gehad om het te weken had ik er maar een flinke plens water overheen gegooid zodat het minder droog zou zijn (wat dus van de fabrikant dus al niet hoeft).

Zelf was ik de bak aan het uitmesten toen ik hem opeens raar hoorde ademen/hoesten. Vanuit het niets had een slokdarmverstopping, maar ook meteen de gevaarlijkste; de voerprop sloot de bovenkant van de keel en daarmee ook zijn luchtpijp af waardoor hij met 1 neusgat niet meer ademde en door de ander nog maar een heel klein beetje lucht kon. Binnen vijf minuten lag hij plat op de grond en heeft zo half stikkend liggen wachten tot de dierenarts er zou zijn... :(
Hij at onder de best denkbare omstandigheden en zelfs nog natgemaakt (wat van hun niet eens hoeft), ik was er zelf bij en het gebeurde alsnog!

Ik heb nu dus een oude waterkoker op stal gezet en week die 400 gram nu eerst 10 minuten in kokend water voor ik er koud water bij doe zodat het echt een pap wordt en alle korrels volledig uitgezet zijn.
Mijn advies is dus ook: ALTIJD GRAS/WEIDEBROK LATEN WEKEN!!!!

En aan de fabrikant: doe ver***** iets aan jullie voeradvies als het om grasbrok gaat!!! Een gewone slokdarmverstopping kan al tot longontsteking leiden doordat er speeksel met stukjes voer in de longen komt, maar Rio is gewoon bijna gestikt, en dat neem ik Voergezond echt persoonlijk kwalijk omdat zij hun klanten verkeerd inlichten over de risico's van het droog voeren van hun brok.

en als je hun vraagt, ligt t altijd aan jou paard/pony :7 niet aan de brokken.

ik heb ook klanten gehad met verstopping...

hopelijk gaat t nu goed met je paard?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:28

Wat ik mij even afvraag.... de slokdarmverstoppingen, is hier een lijn in te ontdekken? Qua soort brok, of qua droogte van de brok? En qua eten door het paard, te druk, te weinig kauwen etc?

Het concept staat mij enorm aan, maar ik heb inmiddels 2 topics van a-z door gelezen en het komt toch wel regelmatig voor. Nu weet ik dat het bij c4l ook regelmatig voor komt en pavo adviseert nu ook om het voer nat te maken

Ik heb vandaag een proefzak normaal plus binnen gekregen en mijn paardjes vinden het alle drie lekker. Ze hebben elk een handje gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:41

Volgens mij is er wel degelijk een lijn in te trekken: grasbrok is alleen geweekt 100% veilig.
Heel erg jammer dat Voergezond als claimt dat hun brok ook gedroogd 100% veilig is - en ze alle slokdarmverstoppingen die daardoor veroorzaakt zijn afschuiven op verkeerd eetgedrag bij het paard.

Met [***] gaat trouwens alles weer goed. Hij heeft meteen een antibioticaspuit van het formaat kleine deegroller gekregen omdat het zo goed als zeker was dat hij ook prut in zijn longen had gekregen omdat de verstopping bij hem zo hoog zat. Omdat hij na de verstopping 12 uur niet mocht eten zijn we daarna toch ook maar weer begonnen met een kuurtje maagcompositum tegen maagzweren. Toen ik hem kocht was hij namelijk ondervoed en kreeg hij een afschuwelijk slecht dieet, dus het was zo goed als zeker dat hij maagzweren had. Ik kon ook aan hem zien dat hij het na de verstopping weer een paar dagen wat moeilijker had doordat hij dan kleinere, samengeknepen ogen heeft, maar nu zijn ze weer kogelrond en dus heb ik hem gisteren maar gezond verklaard. :)

Maar grasbrok krijgt hij voortaan alleen nog maar als warme slobber, aangemaakt met kokend water zodat ik zeker weet dat alles uit elkaar gevallen is en we geen urenlange weektijd meer nodig hebben ivm bacteriegroei. Maar goed, als je de Weidebrok van Healthy Herbs op deze manier behandelt, is er in feite geen enkel verschil meer met normale soorten grasbrok, dus ik zit er nu toch ernstig aan te denken om dan over te stappen op een ander merk - alleen al om het principe...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:46

Waar is die link een reactie op?

Wat daar in staat gaat voor [***] in elk geval niet op: hij at al 2 maanden lang alleen gras, hooi en hun grasbrok met daar doorheen een handje vitaminebrok, dus hij was zowel aan structuurrijk voer gewend als aan de grasbrok. Hij at rustig, wat ik kon zien omdat hij alleen stond en ik erbij was. Ook kreeg hij het voer in een dun laagje in een grote bak zodat hij geen grote happen kon nemen, en ik had het vantevoren natgemaakt (maar niet geweekt). Precies zoals zij zeggen. Toch slokdarmverstopping.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:52

Mijn paardjes (merens en 2 shetten) hebben de normaalbrok plus met smaak gegeten! De shetten krijgen maar 2 handjes, mijn merens heeft een half schepje gehad. Ik heb het nog wel wat geweekt. Wat mij opviel, is dat het wel wat uit zet. Maar eigenlijk is dat logisch, dat doet elke droge brok, het zuigt water op. Het valt bij aanraking wel direct uit elkaar. Dit is bij de gebakken brok bij honden niet zo, en bij de geperste brok wel. Vandaar ik hier even naar gekeken heb. Ook met betrekking tot slokdarmverstopping. Het zet in ieder geval niet zover uit als bietenpulp. Verder zijn ze vrij hard, waardoor ze wel goed moeten kauwen. Verder ruikt het goed en kruidig. Ik ben benieuwd wat deze brok op den duur met haar energie gaat doen. Ze mag wat meer voorwaarts in de draf namelijk.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 07:51

Goh ik schrik toch wel iedere keer weer van de meldingen van de verstoppingen. Als ik het goed begrijp linken jullie het aan de weidebrok? Die van mij krijgt de superplus (droog want op de dagen dat ik niet kan komen voert de stalhouder haar en die gaat er geen slobber van maken) en daar doet ze het echt heel goed op dus ik zou liever niet overstappen maar van deze reacties krijg ik wel de kriebels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:57

Hier had ik normaal plus

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:04

Een paard kan van alles een slokdarmverstopping krijgen, ook van hooi, gras enz.
Dit komt toch echt door het te veel in 1x in je mond proppen en/of daarbij niet goed kauwen.
Wij hebben een paard dat van zichzelf altijd al rustig eet, op het gemak, en daarbij goed aan het kauwen is.
Ons andere paard heeft echt weleens de neiging om zijn mond vol te proppen en dan ook te snel door te slikken (en dus slecht kauwen). Dat hij een slokdarmverstopping had is nu al 2 jaar geleden. Deze is met spuitjes water in zijn mond, masseren van de slokdarm en wandelen vanzelf weggegaan.
Een ronde steen in de voerbak is ook nog een goede optie. Helemaal optimaal is het paard vanaf de grond voeren.

De brokken van hayster zijn niet te vergelijken met grasbrokken van andere merken, deze laatste zwellen geheel op bij aanraking van water (worden 3x zo groot), dan is/kan droog voeren idd erg gevaarlijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:31

Ja, ze kunnen van hooi/gras een verstopping krijgen, maar dat zijn vaak een ander type verstopping dan van brok/muesli/pulp. Hooi/gras zet namelijk niet uit en blijft niet plakken. Iets hoeft niet 3x zo groot te worden om voor een verstopping te zorgen. Als het een beetje plakt in de keel en 1.5x zo groot wordt kan het ook al verstoppen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:50

Verstopping komt doordat er een te grote hoeveelheid in 1x geen doorgang kan vinden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:54

Maris schreef:
Inmiddels antwoord gehad ! De mail lag er al een week uit, vandaar dat ik niets hoorde.

En inmiddels ook al gehoord dat ik netjes een nieuwe emmer krijg. Het is dus opgelost. Fijn !