kurkuma poeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:08

Maar kun je ook alleen de poeder geven of heb (verwacht) je een beter resultaat als je pasta maakt.

De poeder kan dan nl gewoon door het voer.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:57

Je kan dat maar het is slechter opneembaar :

Combinatie Curcuma - Zwarte Peper - Olie - Warmte is nodig om betere opname te realiseren. Zelf meng ik de curcuma en peper op voorhand. Supplementen meng ik zowiezo met warm water waar ook de curcuma en olie in de pot gaat. Schudden en laten staan tot het voertijd is en mengen door de rest zo vergaan er geen dure poeders.

Fabster

Re: kurkuma poeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:18

Ik moet dit nog even doorlezen, maat ben zeer geinteresseerd! Goed zeg, zo n topic!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:54

Ik geef al een tijdje de pasta die ik zelf maak. Nu had ik even niet nieuw en leek mn ruin slechter. Denk dat de kurkuma dus wel wat doet. Shet merk ik niks aan en merrie ook niet echt.

Nu las ik dat je voor paarden geen pasta hoeft te maken en je de kurkuma zo kan geven. Wel de olie en peper bij, maar verwarmen hoeft niet. Het is op zich wel makkelijk als het zo kan en ze het dan ook nog eten.

Wie geeft het al een tijdje zo en merkt verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:12

Je hoeft er voor paarden zelfs geen peper bij te doen omdat ze het zonder ook prima verteren. De mens heeft de peper juist nodig, maar voor paardendarmen is dat zelfs irriterend tot schadelijk.
Wel gewoon olie erbij doen.
Hier krijgt [***] al een maandje kurkuma, maar weinig verschil kunnen merken omdat hij er al prima uit zag, alleen vind ik het bij hem als schimmel wel de moeite waard om het preventief te voeren aangezien ze gevoelig zijn voor melanomen. Hopelijk houdt dit hem schoon. :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:18

Momenteel gebruik ik het nu zelf tegen een goedaardige tumor(tje) hopelijk werkt het want het is best even wennen om dat in te nemen >;) lekker is anders!
Mijn dieren krijgen het momenteel niet.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:57

Zijn er hier ook mensen die aan paarden geven met spijsverteringsproblemen, te weten maagzweren en gevoelige darmen ( snel water bij de mest)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:25

Ja, heb ik gegeven maar wel samen met bietenpulp.
Ik ben er erg over te spreken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:54

Chesss schreef:
Zijn er hier ook mensen die aan paarden geven met spijsverteringsproblemen, te weten maagzweren en gevoelige darmen ( snel water bij de mest)

Ik geef het de merrie vanwege leeftijd (23) en de ruin wegens peesblessure (18) De shet krijgt het dan ook, ze staan 24/7 samen.

De merrie spuit weleens na het mesten of tussendoor en had veel vieze billen. Ik verdenk haar wel van wat maagproblemen en de ruin zat tegen bevangenheid aan.

In dat opzicht zie ik niet veel gebeuren. Merrie hield vieze billen.

De ruin viel wel af en liep beter.

Ik twijfel om een tijdje geen paste te maken en de peper dan weg te laten. Ze eten het wel goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:53

Cowgirl schreef:
En om de pasta te maken.
Ik heb een pot kokosolie staan om mee te koken maar dit is niet vloeibaar.
Is deze ook geschikt als ik dit eerst laat smelten of moet ik echt de vloeibare uit de fles hebben.

Je hoeft kokosolie niet eerst vloeibaar te maken. Als je het bij je gekookte water/kurkumamengsel doet smelt 't vanzelf wel. Let er wel even op dat je extra vierge olie gebruikt.

Kokosolie verwarmen is wél heel handig in het tekenseizoen :j :D

Jelakl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:25

Ik ken het ook als kleurstof , wel interessant dit

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:07

Ik geef nu de kurkuma sinds deze zak zo, dus maak niet meer de paste. Met de paste heb je veel verlies, je moet het wel maken, dus zat ook weleens een dag zonder etc.

Nu kan ik dus de peper weglaten? Maar de olie niet. Kokosolie voert niet makkelijk en is best duur als ik daar elke dag 3 pony's een schep van geef.

Maar ze krijgen al even lijnzaadbrokje, is dat even goed als olie? Ik vind lijnzaadbrokje voeren EN olie teveel worden qua vetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:09

Waarom geef je niet gewoon lijnzaadolie?

Peper kun je altijd weglaten. Houd er wel rekening mee dat de piperine (= versgemalen peper) de werking van de kurkumine met een paar honderdvoud versterkt.

Overigens vond ik zelf losse ingrediënten een enorm geknoei. Je bent er elke dag mee aan het klungelen terwijl ik met de pasta voor allebei thuis een lepeltje pasta in een bakje doe en op stal even mengen met wat haver en lijnzaadolie. Dat vind ik zelf praktischer, en ze eten het veel beter dan de losse ingrediënten over het voer heen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:48

De merrie eet soms moeilijk en laat dan wat staan. OOk waar olie in zit. De brokjes eet ze goed op, dus weet ik beter wat ze binnen krijgt.

Ik heb verse peper in molen op stal. Het versterkt de werking, maar het kan ook irriterend zijn, dus daar zit ik dan wat tussen. Tot nu toe krijgen ze nog peper.

Het maakt me niet zoveel uit. De paste maakte ik thuis en deed ik in 2 potten. Daar deden we ruim 1 week mee. Het gaat schiften, dus meer maken heeft geen nut.

Sinds deze zak gooi ik het over hun voer en dat eten ze goed. Ze aten de paste ook goed en de losse kurkuma ook. Bij ons krijgen ze speedibeet en wiesencobs met, force, magnesium en lijnzaadbrokje. 's avonds krijgen ze wiesen fasern met de rest.
Naast onbeperkt ruwvoer.
Het valt me wel op hoe goed ze de kurkuma eten. Ook de merrie eet haar bakje beter leeg dan. Laatst was de kurkuma op en niet op voorraad, dus kregen ze eventjes niet. Merrie liet dan haar bakje snel staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:15

Okee, dan speelt dat probleem bij jou in elk geval niet. Ik weet echt niet of het met lijnzaadbrokjes ook zo kan. Ik weet wel dat er mensen de losse poeder met gemalen lijnzaad voeren, maar dan heb je veel meer nodig dan als je olie gebruikt (3 keer zo veel). Dus dan zou je moeten uitvogelen of er vet in de brokjes zit en hoeveel, en hoeveel gewicht brokjes je dan moet voeren.

De peper wordt juist opgenomen en bewaard door de olie in de pasta waardoor het niet irriterend is :) Zonder kan ook. Alleen werkt het dan veel minder goed. Net als dat losse ingrediënten vaak minder effectief is dan de pasta.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:37

We geven het nu zo een 3/4 jaar denk ik en ik weet nog niet of ik veel werking zie. Dit is pas de eerste week los.
Laatst had ik wel het idee dat mn ruin weer slechter liep toen ik het even niet had. Hij heeft een blessure en wat gezondheidsproblemen, dus dan is het fijn als het zo kan.
Bij de merrie van 23 merk ik weer heel weinig. Zij doet het goed, maar had gehoopt dat het iets meer zou doen. De shet is heel oke, dus merk je sowieso weinig.

Raar dat ze het zo lekker vinden dan hier. Ik ga maar weer nadenken om toch paste te maken dan. Dat deed ik overigens met kokosolie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:19

Ja, ik maak 't ook met kokosolie. Die pasta gebruik ik namelijk ook voor mezelf en ik vind 't zelf beter te doen met kokosolie.

Mijn paardjes krijgen sinds april de pasta. Aan mijn merrie merk ik dat ze véél minder last heeft van de hengstigheid. Het gemiep en gegil en gezeik en gedoe naar mijn ruin toe is verleden tijd. Mijn ruin beweegt veel beter, maar bij hem kwam de verbetering later. Eigenlijk pas de laatste paar maanden. Ik weet niet hóé ernstig de artrose is. Maar ik ben blij dat hij soepeler beweegt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:07

Koper schreef:
Ja, ik maak 't ook met kokosolie. Die pasta gebruik ik namelijk ook voor mezelf en ik vind 't zelf beter te doen met kokosolie.

Mijn paardjes krijgen sinds april de pasta. Aan mijn merrie merk ik dat ze véél minder last heeft van de hengstigheid. Het gemiep en gegil en gezeik en gedoe naar mijn ruin toe is verleden tijd. Mijn ruin beweegt veel beter, maar bij hem kwam de verbetering later. Eigenlijk pas de laatste paar maanden. Ik weet niet hóé ernstig de artrose is. Maar ik ben blij dat hij soepeler beweegt.

ik maak het met olijfolie

hoeveel geef jij je paard?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:23

Oke, onze merrie is niet zo merrie-achtig meer naar de ruin, maar ze staan nu ook al 2 jaar dag en nacht samen. Soms doet ze gewoon bitchy, maar dat stelt niet veel voor.
Ze wordt nog wel gereden, maar is best stijf. Als ze een ''bui'' heeft, is ze zo gek als een deur en kan ze alle moves als we vrij spelen met ze.

De ruin heeft een peesblessure achter, maar daar niet altijd veel last van. Nu had hij meer last en door het stilstaan ir en ook bevangen. ( meer oorzaken natuurlijk, maar kort zo )

Hij liep erg gevoelig en ik had bijna opgegeven, maar ben echt 2, soms 3x daags blijven stappen. In stap is hij al even helemaal oke. Draf wisselend. Hij hoeft niks meer, als hij maar vrolijk is en pijnvrij kan leven. In de periode zonder kurkuma leek hij weer meer last te hebben, dus ik heb toch maar volgehouden tot het er weer was.

De shet krijgt automatisch ook, want ze krijgen alle 3 een bakje eten en uiteindelijk is hij ook 18.

Ik gaf in het begin van de paste 2x daags een theelepel en daarna een eetlepel. Nu van de poeder los ook een eetlepel. 2x daags dus. Dan draai ik de pepermolen 10x.

Of ik dan doorga met de lijnzaadbrokjes of weer lijnzaadolie neem, of weer de paste ga maken met kokos moet ik even over nadenken. en, en, en wordt teveel en is niet nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:50

mirgino schreef:
hoeveel geef jij je paard?

Ze krijgen allebei 2x per dag een flinke theelepel. Het idee is dat je met een kleine dosis (halve of kwart theelepel) begint en dat je dat opbouwt tot je resultaat ziet. Bij mijn merrie was dat al vrij gauw en dus heb ik 'r op de dosis waar ik toen was gehouden. Mijn ruin krijgt even veel, bij hem duurde het langer voor ik verschil merkte. Misschien dat er eerder verandering zou zijn gekomen als ik hem meer gegeven had, dat weet ik niet. Sowieso is bij kurkuma(pasta) de frequentie minstens net zo belangrijk. Daarom ben ik het aanvullende voer wat ze krijgen ook in twee keer gaan geven. Dus mijn ruin krijgt maar liefst 200 gram aanvullend voer per keer en mijn merrie nog minder :P

Superpony hij beweegt elke dag, hij is de enige ruin in een groepje met verder merries en is volop in beweging. Hij vindt het namelijk leuk om zijn harem bij de hooinetten weg te sturen en er dan zelf te gaan eten, gewoon for the sake of it. Hij staat zo'n 50 kilometer van huis nu dus elke dag met 'm stappen gaat 'm niet worden helaas.
Ze krijgen pasta met kokosolie, en daarnaast nog lijnzaadolie. Maar uiteraard minder dan je zou geven als ze niet de pasta kregen. Lijnzaadolie en lijnzaadbrok zou ik dan wel weer te veel van het goede vinden, op de dagen dat mijne gekookt lijnzaad krijgen krijgen ze inderdaad ook geen olie.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:09

Koper

ik geef het mijn paard sinds april vorig jaar en idd opgebouwd
en hij kreeg al maanden 2x een volle eetlepel, maar ineens eet hij zijn voer niet meer op, ik ben sinds vandaag minder gaan geven
ik zit op de FB site van Kurkuma en daar schreven ze dat een paard eetlepels mag...
nu even aankijken of ik verschil ga merken en of hij zijn voer weer opeet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:47

Succes, hopelijk gaat hij z'n voer weer gewoon opeten. En tuurlijk mag een paard ook eetlepels, het is alleen wel fijn als het niet nodig is en dat je nog kunt meerderen naar een eetlepel als het wel nodig zou worden.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:04

Ik ben het ook sinds een week of 3 aan het voeren. Eerst zelf pasta gemaakt mijn merrie weigert te eten als de pasta door haar voer/ slobber zit. Mijn ruin maakt het niks uit. Nu ben ik sinds afgelopen week gewoon poeder over het voer/ slobber aan het doen en nu eet madam het wel..
Ik voer het vanwege de melanomen bij mijn ruin, in de hoop dat ze niet verder gaan groeien.. Zo onder het mom baat het niet schaadt het niet. (da kan namelijks niks meer voor hem betekenen)
Mijn merrie is 19 en krijgt het voor het geval dat..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:14

Zo lang je het mét een geschikt vet voert schaadt het inderdaad niet (contra-indicaties zoals het gebruik van sommige geneesmiddelen daargelaten). Er moet altijd lijnzaadolie, kokosvet of gemalen lijnzaad bij. Kurkumine is niet oplosbaar in water, wel in vet, je paard neemt de stof dus niet op zonder dat er vet bij zit. Zonder vet loop je ook de kans dat de maag geïrriteerd raakt.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:47

Hoi, weet iemand toevallig het percentage curcumine dat in het kurkuma poeder voor parden van horse flex of een ander merk zit? Ik kan het nergens terug vinden. Ik ben op zoek naar een grote verpakking, maar wel goeie kwaliteit.