Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:20

Voor zover ik weet is natuurlijke vitamine E ook alleen los te koop: https://horseflex.nl/product/vitamine-e ... gIzufD_BwE

In plaats van een balancer zou je in jouw geval als je de kwaliteit van je hooi kent ook ervoor kunnen kiezen om alleen aan te vullen wat ze missen als ze zonder gras staan, zoals vitamine E. Want als ze alles al uit ruwvoer halen dan weet je ook vrij specifiek wat ze missen als ze van het gras gaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:31

xyzutu2 schreef:
Voor zover ik weet is natuurlijke vitamine E ook alleen los te koop: https://horseflex.nl/product/vitamine-e ... gIzufD_BwE

In plaats van een balancer zou je in jouw geval als je de kwaliteit van je hooi kent ook ervoor kunnen kiezen om alleen aan te vullen wat ze missen als ze zonder gras staan, zoals vitamine E. Want als ze alles al uit ruwvoer halen dan weet je ook vrij specifiek wat ze missen als ze van het gras gaan.

Dat is ook een idee, maar ik kan onmogelijk deze winter steeds zelfde hooi krijgen helaas ...

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:51

Bestaat er eigenlijk ook zoiets als teveel vitamine E? En wat voor effect heeft dat op het paard.?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:29

Ja, die heten de ADEK vitamines, in vet oplosbare vitamines.
Teveel wordt in vet en lever opgeslagen. Zo kunnen overdoseringen ontstaan en die kunnen dan weer andere aandoeningen veroorzaken.
Via voeding ga je niet zo snel een overdosage krijgen, daarom ook dat ik het zo natuurlijk mogelijk wil houden, maar via preparaten en krachtvoeding moet je opletten. Een teveel is even slecht als een tekort.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:45

Advies is maximaal 10iu per kg lichaamsgewicht. Minimaal is 1iu/kg paard, optimaal is 3-5iu/kg paard. Ik heb ook met anorganische vitamine e goede resultaten gezien. Er is geen toxische dosering bij paarden geconstateerd maar vanwege de resultaten bij andere diersoorten is dit de maximale veilige marge.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:57

Ik voer ook extra vit. E bij maar ik heb vandaag de hooianalyses gezien van de 2 adressen waar ik het hooi afneem en bij beide is de Selenium veel te laag. De rest van de mineralen waren oke. Nou is het al langer bekend dat Selenium steeds meer terug loopt in de Ned. bodem maar hier in het oostelijk deel van Twente dus ook.

Kan iemand mij adviseren wat een goede vit.E plus Selenium is?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:06

Myocare E van Synovium, maar dat zou ik niet geven zonder eerst bloedonderzoek te laten doen. In principe zit in jpg&f voldoende selenium. Die van mij heeft ook een tekort gehad, maar nu hoef ik niet meer speciaal een supplement bij te voeren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:40

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:54

Helaas vind ik bij de opties nergens aangegeven of het nu organisch of synthetisch is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:57

Welke soort stond toch ook al in dit topic? Dus dat de d- (natuurlijke) variant beter wordt opgenomen dan de dl- (synthetische) variant, of heb ik over iets heengelezen?

@ MissWeeny; dat moet je zelf uitzoeken helaas, op basis van of er een d of dl voor staat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:37

/3
xyzutu2 schreef:
Welke soort stond toch ook al in dit topic? Dus dat de d- (natuurlijke) variant beter wordt opgenomen dan de dl- (synthetische) variant, of heb ik over iets heengelezen?

@ MissWeeny; dat moet je zelf uitzoeken helaas, op basis van of er een d of dl voor staat.

Ik vermoed dat niemand, geen enkel merk met organische werkt. Heb het deze middag wat zitten uitzoeken... Organische vit E gaat te snel achteruit in voer wellicht en is ook duurder, zelfs chevivit bevat de synthetische variant...ook equilife 4f4...
Zelfde verhaal met mg, is ook altijd de goedkopere oxide vorm dat ze erin draaien. Werkt hier niet voor mijn IR gevoelige merrie. Enkel chelaat.
Ik heb daarom beslist het niet te voeren. Helaas, leek me wel handig en goedkoop alles in een brokje...
Ik ga voor de healthy herbs gemengd met pulp en geextrudeerd lijnzaad met henneppoeder voor de eiwitten, alles natuurlijk. Vanaf januari, als de vit E reserves op raken, doe ik er nog wat organische vit E bij, die is minder schadelijk.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:12

Ik heb het in een andere (natuurlijke) groep gegooid voor extra info aangezien daar normaal ook veel kennis zit. Ik krijg helaas (en vreemd genoeg?) op deze vraag heel weinig reactie. Misschien toch nog een vrij onbekend dingetje?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:56

Ik heb antwoord gekregen.
De mevrouw zei me eerst dat het organische vitamine E was.
Ze had me al goede info gegeven, dus ik blij, dacht, zal dan toch de je paard gezond en fit balancer geven.
Om zeker te,zijn vroeg ik haar nog eens of ze wel heel zeker was dat het organische vitamine E is.
Ze gaf schoorvoetend toe dat het biologisch zeer goed opneembaar is maar het ging om de acetaat verbinding. Gewoon synthetisch dus. Anorganisch.
Crap!

Nog even opgezocht:
(Studie:National Cancer Institute’s (NCI) SELECT studie ( Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trail)

Citaat:
Waardeloze vitamine E gebruikt in de studie!
De SELECT studie gebruikte voor hun onderzoek de niet natuurlijke chemische vorm van vitamine E ( dl-alpha tocoferol acetaat) in een dosering van 400 IU per dag.
Elke keer als u een “l” achter de “d” ziet bij een vitamine E product, gooi het in de vuilnisbak, daar waar het hoort! Deze vitamine E molecule is synthetisch gemaakt van steenkool en typisch een product van Duitse farmaceutische bedrijven als Bayer en BASF. Het heeft weinig of geen waarde als antioxidant en is waardeloos voor de menselijke gezondheid. Dit was bekend, lang voordat de SELECT studie is gestart.
Dit is erg gelijklopend met een eerder onderzoek over betacaroteen, de uitslag daar was dat betacaroteen het risico op longkanker, bij rokers die betacaroteen namen, verhoogde! Ook hier weer werd voor het onderzoek een chemische synthetische betacaroteen gebruikt, gemaakt, door BASF, van acetyleen gas en gemaskeerd als voedingssupplement

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:02

Ik heb ooit een paardje die heel stijf was binnen moeten doen in dierenkliniek Merelbeke.
Daar kwamen ze uit op een chronisch vitamine E tekort die enkel achterhaald kon worden na rechstreeks onderzoek meteen na de bloedafname.
Paardje kreeg nochtans chevivit bij.
Ik vond dat al vreemd dus dat zij zulk tekort had.
Vicky Stevens heeft me dan natuurlijke vitamine E verschaft waar ze flink van opgeknapt was.
Daarom ben ik nu zo streng wat betreft vitamine E.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:18

Ik snap je overwegingen, maar snap je quote/citaat niet helemaal. Ik herken in elk geval niet wat je in al je andere posts schrijft, namelijk dat de synthetische variant überhaupt niet opgenomen wordt en zelfs giftig is/de goede vitamine E bij paarden verdrijft. In je citaat staat alleen dat de synthetische variant minder goed tot misschien zelfs niet wordt opgenomen. Het stukje over kanker en synthetische vitaminen gaat en over een andere vitamine, en over een andere diersoort?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:29

Ik begrijp je bovenstaande post ook niet zo goed xyzutu...de tekst in de quote begint met het feit dat het over vitamine E gaat, meer bepaald synthetische vitamine E met acetaat verbinding. Meer nog, het zegt ook iets over welk bestanddeel gebruikt wordt om synthetische vitamine te maken (steenkool) en welk bedrijf dit maakt (Bayer en BASF)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-09-17 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:30

Ik kan me voorstellen dat als er een tekort aan vitamine e geconstateerd wordt, je daar kritischer naar kijkt. Ik heb dat met selenium, dat is altijd het eerste waar ik naar kijk. Als ze het er verder goed op doet, dan vind ik het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:06

Dan heb ik me denk ik niet goed uitgedrukt; ik snap het artikel heel goed; synthetische vitamine e wordt nou eenmaal vanuit iets anders gesynthetiseerd, en blijkbaar wordt dit minder goed opgenomen door mensen dan natuurlijke vitamine e.

Ik dacht dat je dit citaat gebruikte om te bewijzen dat vitamine e giftig is voor paarden en/of de natuurlijke vitamine e in het lichaam wegdrukt en het dus crap is, maar zo bedoelde je dat blijkbaar niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:16

Tessebes, gaat me niet alleen over een tekort en ervaringen, gaat mij nu vooral om eerlijkheid en transparantie.
Ik vind het niet normaal dat er over voeding zoveel geleuterd moet worden vooraleer je een eerlijk en goed product vindt.
Dat de een dit zegt en de ander dat, gewoon om te kunnen verkopen. Word er zot van.
Oké, mijn jaarling staat nog niet tiptop, daar heeft de mevrouw van de balancer gelijk in, hij blinkt nog niet zoals het zijn moet.
Je mag jaarlingen niet overvoeden, maar ze moeten wel genoeg hebben van alle stofjes....moeilijk...
Daarom MOET ik zeker goeie aanvulling hebben op mijn ruwvoer, want het is nu nog niet eens geen winter. De zwaarste periode moet nog komen.
Nog zo iets.
De mevrouw van de balancer je paard fit en gezond zegt: jouw geëxtrudeerd lijnzaad die je toevoegt aan het prakje, is niet ok omdat omega 3 niet gestabiliseerd is in geextrudeerd lijnzaad.
Daarom adviseert ze me, ja 1 keer raden: hun koudgeperste lijnzaadolie.
Ja lap, de verkoopster van equifyt zegt twee maanden geleden op mijn vraag of ze koudgeperste lijnzaadolie heeft:
Neen want....lijnzaadolie is niet goed voor paarden. Dat hadden voedingsdeskundige (Hans Callewaert en nog iemand die boek geschreven heeft over zomerexceem) haar verteld.
Ja maar?? Wat is het nu eigenlijk??
Kan de voedingsindustrie niet gewoon eens wat eerlijker en duidelijker zijn dat ik gewoon zonder miserie het juiste product uit de rekken kan halen?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:45

Misschien het topic opsplitsen? Want het is wel heel ineteressan natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:52

Opsplitsen zou denk ik een dubbeltopic geven, want er loopt eigenlijk al een apart topic van Cambiar over wat ze haar paarden moet voeren in de winter en daar wordt precies dezelfde vitamine E discussie ook al gevoerd. Misschien dit topic gewoon blijven focussen op JPG&F en het andere topic reserveren voor Cambiars alle overige voedselzorgen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:58

Het is niet zozeer de voedingsindustrie als wel het feit dat er allerlei meningen zijn over allerlei producten. En de werkelijk is dat de meeste paarden het op een hoop voer goed doen. Ik zie paarden het goed op zowel geëxtrudeerd lijnzaad als lijnzaadolie. Op synthetische vitamine E (mits voldoende hoog gedoseerd, want 1mg synth. vit. E is zo'n 0.67IU vit. E, terwijl nat. vit. E 1mg = 1IU) en op natuurlijke vitamine E. Op een verplicht zetmeel+suikergehalte van onder de 10% als op een ½-1kg krachtvoer/100kg paard met een Z+S van 30% (verdeeld over 3 porties). Er zijn paarden die floreren op luzerne en paarden die het niet verdragen.

Er is niet 1 perfect product en niet 1 uitkomst, en dan kom je in meningen, persoonlijke ervaringen en gedachtegangen terecht waardoor er je dus tegenstrijdige berichten krijgt afhankelijk van welke stroming er gevolgd wordt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:16

Sorry, ga idd, verder doen in mijn topic.
Was niet mijn bedoeling voor topic vervuiling, maar wou gewoon beetje meer bos door de bomen zien. Kudde van totaal verschillende paarden te voederen is geen sinecure.
Ik ga verder dus geen topic vervuiling meer doen.
Sorry daarvoor.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:37

Cambiar schreef:
Sorry, ga idd, verder doen in mijn topic.
Was niet mijn bedoeling voor topic vervuiling, maar wou gewoon beetje meer bos door de bomen zien. Kudde van totaal verschillende paarden te voederen is geen sinecure.
Ik ga verder dus geen topic vervuiling meer doen.
Sorry daarvoor.

Ik vind jouw reacties helemaal geen topic vervuiling. Ik heb zelf 3 paarden met een beschadigde lever dus heel goed voeren is juist heel belangrijk. Vandaar dat ik in dit topic meelees. Ik vind jouw info juist een hele goede aanvulling :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:00

henny_w schreef:
Ik heb zelf 3 paarden met een beschadigde lever dus heel goed voeren is juist heel belangrijk. Vandaar dat ik in dit topic meelees. Ik vind jouw info juist een hele goede aanvulling :j

Geef je die nu alledrie JPG&F? Hoe doen ze het daarop qua leverwaarden?