Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:12

MirandaFuego schreef:
jaji schreef:
Van een aantal dierenartsen heb ik gehoord dat magnesiumcitraat veel beter wordt opgenomen dan de oxidevorm. De citraat is inderdaad duurder, maar je hoeft er weer minder van te geven. Een deel van de paarden neemt de oxide vorm voldoende op (zoals die van de welkoop), een deel zal het niet goed opnemen. Merk je geen verschil bij de oxide vorm dan kan je de citraat vorm proberen. Wellicht werkt dat dan wel. Bij een deel van de paarden maakt dat een groot verschil.

Dit is wat erover staat bij paard natuurlijk:

Citaat:
Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc.
Puur Magnesium is ongeschikt om te voeren: Magnesium voor consumptie bestaat altijd uit een verbinding tussen magnesium en "wat anders". Dat "andere" is bepalend voor de mate waarin magnesium kan worden opgenomen: magnesium-oxide is vrij goed bruikbaar, magnesium-chealaat nog beter. Magnesium-fosfaat of - sulfaat is daarentegen nauwelijks bruikbaar. Wat ook belangrijk is, is of er meerdere mineralen in het preparaat zitten. Met name calcium blokkeert de magnesiumopname en mag dus niet of nauwelijks in het preparaat voorkomen

Citraat wordt niet specifiek genoemd maar valt onder dezelfde noemer als oxide, daarvan is oxide de best opneembare.
Chelaat is beter opneembaar maar oxide is in principe genoeg opneembaar en die van de welkoop dan wel 10x goedkoper, werkt het dan ben ik geen dief van mijn eigen portemonnee. ;)

Amen!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:02

Ik heb hem van de week ook bij ons in de buurt besteld. Kan het vanmiddag op halen.
Die man kent mij goed, dus vroeg wat ik nu weer ging doen met mijn pony's. (hij besteld ook altijd lijnzaad voor mij in 25 kilo zakken) Ik heb de magnesium van groene os gehad (39 euro) voor 1 kilo. Vind het toch een groot prijs verschil ik, al moet ik 3 keer zoveel geven dan is het nog een heel stuk goedkoper.

ik heb een haflinger gekregen met sterk overgewicht, (700 kg 1,45 groot) misschien wel tegen het insulineresistente en bevangen aan. Deze heb ik gelijk op magnesium gezet en ze is in ruim 2 maanden tijd bijna 100 kilo afgevallen, ik denk ook veel vocht. Ze is veel relaxter en zit lekker in haar vel. Ik geef haar toch onbeperkt hooi en nog gras dmv stripbegrazing en toch valt ze rustig af.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:45

Een haflinger van 700kg :oo
Mijn KWPN-merrie van 1.67m weegt nog geen 600kg en die is zelfs aan de zware kant!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:41

Het was net een mini Belgisch trekpaard, ze had ook overal kwabben hangen.

dianalamboo

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:47

Wij hebben ook besteld. Met de barcode in dit topic was het zo gelukt. Wij gaan 3 paarden magnesium geven

PivantiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:18

http://www.equilin.nl/eqnl/equilin-magn ... -gram.html
Ik voer deze Is Citraat
Aangeraden door de DA / chiropractor ivm rillerige merrie.
Volgens haar is dit zeer goed opneembaar en zeker niet duur.

Pot kost wel 40 euro, maar doe er echt heel lang mee. Moet de helft voeren van de hoeveelheid die op de verpakking staat. Dit is genoeg volgens haar.
Heb de potten echt al maanden en is nu bijna leeg.

Volgens verpakking is onderhoud 5 gr, maar 2,5 gr is dus voldoende. Verpakking zit 750 gram in. Dus tel maar uit! Heel goedkoop dus! Zelfs al zou je de hoeveelheid op de verpakking voeren!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:29

Ik heb via een bokker een kilo van dit spul gekocht voor mezelf, om zelf capsules mee te vullen.
Bij mij gaat oxide goed dat zit ook in de pillen van het kruidvat ed.
Dus bij deze, als mens ga je er ook niet dood van, kan ook niet want het komt wel in onze melk terecht. :)

De discussie wat is het best opneembaar zal denk ik altijd blijven.
Oxide zou zo voor mensen zeer slecht opneembaar zijn, en ik hoef echt niet een paar dagen over te slaan met de oxide..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:45

Moonfish13, van welke maak jij dan om precies te zijn de capsules? die van de welkoop ook? Want ik zit al een tijdje te bedenken dat het voor mijzelf helemaal geen kwaad kan om magnesium te nemen, maar vergeet ze eigenlijk altijd voor mezelf te kopen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:51

Ik heb een capsulevuller en gelatinecapsules, kan je kopen via smartshops online. :)
Gewoon die van de welkoop. :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:10

HTM schreef:
nadat er bijna niks meer met het paard te doen was zonder stress.
En ook onderzoek laten doen, en idd een magnesium tekort.
Zou een onderzoek wel aanraden als het niet helpt.

Dus stoppen, onderzoek laten doen en dan zien wat de dierenarts zegt.

Dit vond ik zeer interessante stukjes, ivm bloedonderzoek naar magnesiumtekort
http://annekehallebeek.com/2012/09/11/m ... rekenfout/
http://annekehallebeek.com/2011/11/15/magnesiumtekort/

Echt magnesiumtekort heb je bijna nooit, wel zijn er dalen en pieken aanwezig, en zeker oiv stress kan het flink dalen. Wel is gebleken dat sommige paarden, niet allemaal rustiger worden als ze wat meer magnesium krijgen.

Ik heb een tijdje terug een pony overgenomen, mijn 'oude' pony eigelijk, als 3 jarige ingereden en 10 jaar later is hij hier weer beland, problemen met rijden, heel druk was hij de laatste tijd. En het is idd een wereld van verschil met wat hij eerst was en nu. Niet de pony van vroeger in elk geval. Ik ben op zoek gegaan of ik een suplement kon bijvoeren wat hem wat rustiger in het hoofd maakt. Veel nerv control supplementen bevatten tryptofaan, bij de mens is al gebleken dat dit niet zo gezond is (tenminste in amerika verboden ivm een ziekte die wel heeel vaak voorkwam bij mensen die tryptofaan slikten), en toen kwam ik via een andere bokker bij magnesium uit.
Ik voer hem betamag forte bij nu. Als zijn we nog helemaal niet op dreef, stressgevoelig als hij is, houdt hij allerminst van voerverandering, en dat goedje erop is wel heel apart haha. Dus nu maar kijken of ik het rechtstreeks bij em binnen krijg. Ik voer het pas een aantal dagen, dus weinig verschil te merken, maar ik ben er wel heel benieuwd naar.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:38

moonfish13 schreef:
Ik heb een capsulevuller en gelatinecapsules, kan je kopen via smartshops online. :)
Gewoon die van de welkoop. :j

Interessant, ik slik zelf ook magnesium ( chelaat) i.v.m. Spierverkrampingen. Maar die pillen zijn duur!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:57

Hier wordt ook extra magnesium gevoerd (en gelet op de verhouding calcium) :j
Bij mijn merrie juist ontdekt door geen conditie krijgen/ niet fijn willen lopen achteraf gezien dus waarschijnlijk door stijfheid/ verzuring... maar bij haar uitte dat zicht dus niet in Stressigheid maar juist slomer/ geen zin om te lopen... terwijl ze normaal eigenlijk gewoon een fijn meewerkend actief paard is ;)

Nav bloedonderzoek begonnen met vloeibare magnesium van equistro, waarbij ik echt súper snel verschil merkte 8-) en ondertussen overgestapt op een voer met 5gr magnesium erin en goede verhouding calcium (4 gram magnesium werd minimaal door een GD rapport aangeraden). Hier ben ik naar overgestapt zodat niet rest van der leven allerlei supplement hoef te blijven bijvoeren maar het gewoon in het normale voer wat bijgeef zit :)

Stukje wat ik toen geschreven heb:
Citaat:
Bij mijn paard is dus recent een tekort is vastgesteld ;) Ze was niet echt ziek maar na der dracht ben ik na een tijdje weer langzaam aan begonnen met rijden, maar na het afspenen kwam haar conditie nog steeds maar niet op pijl... had verder ook vaak t idee dat ze last had van der spieren of zoiets terwijl ik toch helemaal niet veel vroeg :? Rij ook veel door t bos en ook daar viel t op dat ze minder uithoudingsvermogen/ "zin" leek te hebben :(:)
Dacht ook nog aan hart of longen, maar dit is gecontroleerd en bleek prima :)
Na aandringen van mij, omdat DA dus geen ziek paard zag en lichamelijk onderzoek nergens op wees, een bloedonderzoek gedaan (naar GD gestuurd) en daar kwam dus het tekort uit naar voren :j
Een aantal weken verder en bijvoeren v supplement (op dit moment equistro betamag fort) en mijn merrie is alweer een stuk fijner te rijden weer lekker fris & fruitiger *\o/* _/-\o_

http://www.gd-horsecare.nl/static/files ... sium_1.pdf
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/magnesium.htm

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:59

Grid, ik gebruik ook het supplement van equistro. Na hoeveel tijd merkte je verandering?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:43

Cemlys schreef:
Grid, ik gebruik ook het supplement van equistro. Na hoeveel tijd merkte je verandering?

Best snel naar paar dagen/ weekje geloof ik al :j is al weer ff geleden dus helemaal precies weet ik het niet meer :o maar ik weet nog dat ik er best verbaasd over was hoe snel het werkte :)

Ondertussen (na 1 fles) dus wel de overstap gemaakt naar ander voer en dat werkt tot nu toe gelukkig ook voldoende +:)+
Vind het wel fijn dat het nu in de basis weer goed zit en ik niet nog vanalles erdoor hoef te gooien :)

http://www.voervergelijk.nl/voerchecker

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:55

Mooi ja! Ik geef het nu gewoon rechtstreeks in de bek, hij vindt dat zure over zn muesli echt vies en eet het ook niet op. Dan maar even op de tanden bijten. :)

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:20

Wat belangrijk is om op te letten is of het werkt, zo niet dan kan de chemisch vorm dus ook een rol spelen. En oxide wordt niet even goed opgenomen als citraat Dat het niet op paardnatuurlijk staat doet daar niks aan af. Het verschilt gewoon per paard, de 1 doet het hier goed op en de ander op een andere vorm. Zelf heb ik ook gemerkt dat de ene vorm magnesium veel beter wordt opgenomen dan de andere, simpelweg omdat ik bij mezelf bij de ene vorm geen verschil merkte en bij de andere vorm wel.

Iedereen is vrij te geven wat hij wil.

Pivanti bedankt voor de link, deze is inderdaad goedkoper dan van de groene os. En als je gaat rekenen wat het je per dag kost per paard...

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:43

Magnesium wordt ook minder goed opgenomen als je het samen voert met calcium en luzerne. Vooral luzerne blokkeert de opname (ook van een dierenarts gehoord die er veel mee werkt).

Dus als je geen dief van de eigen portemonnee wil zijn :-) kan je het beter apart voeren, dus niet in 1 voerbeurt.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:50

En als je de magnesium eerst voert en als dat op is een schep luzerne? Maakt dat dan nog uit? Of mag je dan helemaal geen luzerne meer voeren?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:55

Zal wel te maken hebben met het vele Ca wat in lucerne zit.
dus dan kun je het beter een aantal uur later doen denk ik.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:04

Precies, minimaal een paar uur later. Dus niet als het paard het op heeft gelijk een schep luzerne erna want dan mixt het nog agv de peristaltiek. Nog beter is het 1 bv 's morgens en het andere 's avonds te geven als dat kan.

Maar je kan dus wel gewoon luzerne blijven voeren, is ook gezond.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:54

Dankzij dit topic ook maar voor mijn merrie even gebeld naar de Welkoop, en ze konden het product gelijk vinden hoor in het systeem :P. Woensdag kan ik het ophalen :D.

Wat voor schepjes gebruiken jullie? Volgens voervergelijk moet mijn merrie van 500 kg (0,019 x 500 =)9,5 gram per dag krijgen. Las dat men dan ongeveer de helft meer moet geven (omdat er 54% magnesium in zit?). Dan kom ik op afgerond op 20 gram per dag. Is dat niet veel qua poeder?

Heb nu de magnesium van Pharmahorse en daar hoef ik maar 5 gram van te geven (wel citraat vorm).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:58

20 gram is ongeveer 2,5 -3 theelepeltjes vol.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:59

Echt? ooohhhhhw dat valt mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:20

Ik zit in dubio het ook te gaan voeren.
Maar wil enkel een puur product zonder toevoegingen. Zag nu de Pharmahorse Magnesium.

Iemand daar ervaring mee?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:23

Cardy schreef:
Echt? ooohhhhhw dat valt mee

Kijk even naar de berekening van keet, volgens mij zou jij ook ongeveer 30 gram moeten geven.