MirandaFuego schreef:jaji schreef:Van een aantal dierenartsen heb ik gehoord dat magnesiumcitraat veel beter wordt opgenomen dan de oxidevorm. De citraat is inderdaad duurder, maar je hoeft er weer minder van te geven. Een deel van de paarden neemt de oxide vorm voldoende op (zoals die van de welkoop), een deel zal het niet goed opnemen. Merk je geen verschil bij de oxide vorm dan kan je de citraat vorm proberen. Wellicht werkt dat dan wel. Bij een deel van de paarden maakt dat een groot verschil.
Dit is wat erover staat bij paard natuurlijk:Citaat:Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc.
Puur Magnesium is ongeschikt om te voeren: Magnesium voor consumptie bestaat altijd uit een verbinding tussen magnesium en "wat anders". Dat "andere" is bepalend voor de mate waarin magnesium kan worden opgenomen: magnesium-oxide is vrij goed bruikbaar, magnesium-chealaat nog beter. Magnesium-fosfaat of - sulfaat is daarentegen nauwelijks bruikbaar. Wat ook belangrijk is, is of er meerdere mineralen in het preparaat zitten. Met name calcium blokkeert de magnesiumopname en mag dus niet of nauwelijks in het preparaat voorkomen
Citraat wordt niet specifiek genoemd maar valt onder dezelfde noemer als oxide, daarvan is oxide de best opneembare.
Chelaat is beter opneembaar maar oxide is in principe genoeg opneembaar en die van de welkoop dan wel 10x goedkoper, werkt het dan ben ik geen dief van mijn eigen portemonnee.
Amen!