Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:39

Dat is niet een aanname die zomaar gedaan moet worden.

Bij een normaal dieet, dus met een normale hoeveelheid anti-oxidanten die men dagelijks binnenkrijgt (via fruit, noten etc.) is er een balans tussen kwalijke en goede effecten.
Op het moment dat je meer dan deze normale hoeveelheid binnen krijgt (via allerlei producten waar het in zit, van ijsthee tot snoep... Ze doen het zelfs in hondenvoer want het verkoopt zo goed) ben je dus gevaarlijk bezig.
Nu is het niet dat je meteen dood neervalt. Zoals ik al zei, pas na 6 jaar kwam het bijv. aan het licht bij grote onderzoeken met anti-oxidanten dat de participanten er kanker van kregen. En deze kregen wel een grote hoeveelheid binnen.
Maar het is wel iets wat we in onze oren moeten knopen. Het is geen "baadt het niet dan schaadt het niet" principe, en overal het aan toevoegen is dus niet meteen een slim idee. Ook niet voor paardenvoer.

Ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen... Mijn merrie staat nu op Marstall Naturell maar begint de "zin" erin na 1 zak een beetje te verliezen... (Dit had ze ook al met andere merken voorheen). Dus ik zoek weer een gezond alternatief... Vito blieft ze niet... Dus dit zou wel een mooie optie zijn als het bevalt.

Marvel

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:42

Kunnen we weer ontopic gaan en hoestsupplementen en het nut van e-nummers even buiten beschouwing laten?
Hartstikke interessant, maar niet voor in dit topic.
Mochten er e-nummers inzitten, goed om te weten, verdere discussies hierover lijken mij minder relevant.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:47

Evelli schreef:
http://www.medpets.nl/hmp+horse/ Dit geef ik altijd aan hoestende snotterbellen. Zit volgens mij geen suiker in :)

die geef ik dus! sinds ze die bij krijgt heeft ze extra jeuk.

van mijn kant laatste x over hoestpoedertjes,hihi

Maar vwb het voer, ik vind het een zeer interesant voer, en als het op de markt is, wil ik het wel gaan proberen! Ben alleen benieuwd naar de jeuk ervaring met dit voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:59

hoe is de energiewaarde?
of is dat (ook?)nog niet bekend?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:30

ik heb net even het voer bepoteld en het lijkt erg op de fibra, die ik gevoerd heb. zijn er mensen die de fibra ook kennen en nu dit nieuwe voer testen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:33

maar in fibra zit graan....in deze pavo toch niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:45

klopt, ook de samenstelling qua suiker/zetmeel is iets anders, maar qua uiterlijk lijkt het er veel op.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:13

Ik heb weleens een zak Fibra gevoerd, maar dan het structuurvoer, zaten dus niet de extra's in die hierin zitten. Ik ben daar na 1 zak ook weer mee gestopt.

Zelf gebruik ik 'voer' eigenlijk alleen zodat ze iets hebben waar ik supplementen door kan mengen. Daarvoor had er voor mij in dit Pavo voer nog wel een tikkie meer structuur mogen zitten.

Wat betreft slokdarmverstoppingen ben ik eigenlijk niet zo bang voor met dit voer. Ik heb wel een pony die het al 2x gehad heeft, dus een goede testpony om het zo te zeggen. Zelf maak ik het voer vrijwel niet nat, een heel klein beetje om supplement aan vast te laten plakken om het zo te zeggen. Meeste blijft droog dus.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:57

Hier vandaag op testdag 3 :+ Had m'n handen vol waar ze normaal altijd wel cool is. Maar het waaide, naast de bak stonden de witte hekjes klaar voor de speciale dag morgen en er kwam nog een laagvliegende shet langs :Y) Ben ook gestopt met het magnesium supplement nu even, lijkt me beter om het zo puur mogelijk te testen. Het opzetten van een grote tent vlakbij werd niet opgemerkt. Ga denk ik zondag een buitenritje maken dus ben benieuwd hoe ze dan is. Ze reageert meestal heel snel op voer :))

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 00:53

Moragh schreef:
Vond wel een paar spelfouten en vergeten vertalingen uit het duits bij brief en enquête... (vooral de connectie met duits verbaasde me?)

Niet goed natuurlijk, spelfouten. Maar de connectie met duits is niet zo vreemd: de kruidensamenstelling is nl gedaan door een Duitse kruidendeskundige.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:52

Zeker interessant voer, ben erg benieuwd naar de ervaringen over een tijdje.

Vraagje/mededeling: Mijn (zwaar IR) paardje mag de rest van leven geen appels en wortelen meer hebben. Nu zie ik in de afbeelding dat er wortel in zit? Erg klein en misschien te verwaarlozen, maar om deze rede zou ik het al niet voeren, of ben ik dan een pietlut?
Hoe denken de andere mensen met IR paarden daar over?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:19

Waar je naar moet kijken Snottebel, is de glycemische index van een bepaald product. Om de een of andere reden denkt men dat appels en wortels veel suiker(s) bevatten en dat is niet helemaal juist.
De GI van 120 gr appel (wel een beetje afhankelijk van de soort) is circa 6; die van wortel ( 100 gr) is 2,5..

De Glycemische Index geeft aan in welke mate het product het bloedsuiker doet stijgen - voor een paard met IR streef je ernaar om zo weinig mogelijk suikers te geven omdat dit de insuline afgifte doet stijgen.
In Care4Life zit ook veel appelpulp: een restproduct van de appel waar bijna alle suiker (fructose) uit verdwenen is.

Bepalend is de opgave van de fabrikant voor het suiker- en zetmeelgehalte. Bij dit product ligt dat op circa 9%. Er zijn wel enkele voerproducten op de markt die net nog wat lager zitten maar je kunt je afvragen of de moeite die je ervoor moet doen om die te kopen - het zijn meestal buitenlandse voeren die niet overal verkrijgbaar zijn - die kleine verschilen de moeite waard maken.

De grootste boosdoener voor een IR paard zijn graanproducten ( = zetmeel en suikers) en er zitten geen granen in Care4Life.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:21

Het is bedoeld voor o.a. paarden met IR volgens de beschrijving.
Denk dat de wortel en appel op een bepaalde manier is bewerkt zodat het andere voedingswaarden heeft als verse appel en wortel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:25

Dat klopt Evelli: zo schreef ik al dat appelpulp een restproduct is ( o.a. van de appelsapindustrie) waar nog tenauwernood suiker (fructose) in zit. Wortels zullen ook wel op een bepaalde manier bewerkt zijn.
Als je kijkt naar de hoeveelheid wortel en appel die per kg voer erin zit.. dan is dat stukje wortel te verwaarlozen.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:10

Bedankt voor de antwoorden, daar heb ik wat aan!

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:29

Hier gaat het nog steeds goed. IR paard ook

liesie55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:14

mijn 3jarige ruin is twee weken geleden geopereerd aan een open griffelbeen fractuur. hij was in een week tijd erg afgevallen en dof geworden in zijn vacht (wat natuurlijk wel logisch is).
sinds een week staat hij nou thuis op volledige boxrust. ik test care4life, omdat ik hoop dat dit voer ondersteund aan zijn blessure en het weinig haver en energie bevat. meneer test het nu een week en hij krijgt meerdere keren per dag een handje (tegen verveling). hij is al weer mooi op kleur gekomen en hij gedraagd zich geweldig op stal. ook is het een paard die schuurt als hij langere tijd op stal staat, hier zie ik nog niks van!
hij moet nog een maand op stal staan en ik ben voor nu op dit moment erg tevreden over dit voer, vooral in deze situatie!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:39

Kan je je eigenlijk nog opgeven als tester? Weet iemand dat?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:02

Tamadine schreef:
Kan je je eigenlijk nog opgeven als tester? Weet iemand dat?

Niet meer :) ze zochten maar 100 mensen.
In November komt het voer op de markt :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:04

OKe, dank je wel.
Er zijn zeker nog geen prijzen bekend?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:04

Fijn Liesie dat het zo goed gaat! Hier zag ik gister ook ineens de mooie glans, zat er eerder ook wel op maar was nu toch wel weer een beetje extra. Paard was ook braaf afgelopen zondag met een 2,5 durende buitenrit. Zonder andere paarden dus goed getest. Bij een beetje graan gaan we al snel over de zeik, dat zit er dus echt niet in ;-)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:09

Er zijn nog geen prijzen bekend nee, ze hebben zelfs de verpakking nog niet klaar :)
Meer info is te vinden op de Facebook pagina van Pavo :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:12

Klinkt zeker als een interessant voer hoor! Ik ga dit ook even blijven lezen hier, dus blijven jullie wel posten? Hihi...moet ik alleen nog aan een monster zien te komen, kan ik het laten doormeten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:12

Ben benieuwd naar verdere ervaringen, misschien dat het dan ook wel iets voor hier is ...
Ik heb deze zomer Optiform van Mijten gegeven (+ Pavo Vital) en geef hier nu wat spelt bij vanwege de goede eigenschappen. Heb alleen nu een best hete pony (heb hem vorige winter ook spelt gegeven en toen merkte ik dat niet zo) maar ben er nog niet uit of dit nu door de spelt is of doordat ik het net ben beginnen voeren terwijl hij geen beweging kreeg (was wat ziekjes, bijna 2 weken niks gedaan, nu weer bezig). Dus ik ga het nog even aankijken, weer veel met hem werken en dan zou het moeten beteren :Y) :)) Maar indien niet dan is dit voer misschien wel wat ... dus ik volg het wel :)

Wat ik wel spijtig vind is dat ze schermen met 'maar' 9% suikers terwijl er in mijn ogen toch echt 10% in zit. Het is maar 1% maar waarom steeds overal die 9%? Bij mij is 4.8 + 4.9 toch eerder 10 dan 9 % ;) Maar dat is muggenziften natuurlijk :P
Wat ik me wel oprecht afvraag is waarom de Ca/Phos-verhouding scheef is ... Is daar ook een reden voor?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:40

Citaat:
Wat ik me wel oprecht afvraag is waarom de Ca/Phos-verhouding scheef is ... Is daar ook een reden voor?

Waar baseer je dat op?