[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:01

ziet er goed uit! een keurige twee, gooi ik er zo uit. ziet net wat ribjes en paard staat met het middenlijf naar de camera toe gebogen dus dat is netjes, zit al mooi wat spier ook op en geen botten zichtbaar die je niet wilt zien... ik denk als je dit paard lekker zo doordoet/ traint en je kijkt van de zomer weer eens, dat je een prachtig plaatje hebt, met nog wat meer model door bespiering etc.

bij dit paard zou ik adviseren het vooralsnog gewoon zo te laten, en te blijven streven naar de huidige vetscore als gezond. als ze ietsje zou aankomen is dat nog lang niet erg, ik zou er wel op letten dat ie niet de kans krijgt echt af te vallen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:05

oh, schitterend paard, schitterende conditie! Nette 3 denk ik. Vind haar op de ribben precies goed zo, ook omdat ze iets weggeboven staat. Kont is netjes, hals is met deze houding niet zo goed te beoordelen. Veel zwaarder zou ik dr qua vet niet doen, wel wat bespiering natuurlijk naar mate ze ouder word, maar voor nu: schitterende conditie, en schitterend paard ook.

edit, ik vind dit een heel mooi voorbeeld van een paard waarbij de ribben licht te zien zijn wat verder niet mager is, wel buikvulling heeft en in schitterende conditie is. Dusdanig dat ik bijna zou zeggen, zet deze foto bij de openings post als voorbeeld.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:11

Ik ga met airborn mee, geef dr een 3! Mooi hoor!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 02:55

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 03:25

Ben dan ook benieuwd naar deze.. Hij kan behoorlijk wat hebben hangen onder z'n hals, maar vind hem in zijn algemeen niet te dik. Op deze standfoto toont hij het meest massa (heb een recentere standfoto waar hij in het algemeen beter toont, maar kan ik nu niet bij).

Afbeelding

Zelfde dag:
Afbeelding

Heel recent:
Afbeelding

Afbeelding

Ik zou hem op het oog een 3 geven (achterhand 2,5), maar ga even aan de slag met de tests in het filmpje. Interessant! :)
Dit paard is overigens een P.R.M., een Spanjaard dus.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:25

Airborn schreef:
oh, schitterend paard, schitterende conditie! Nette 3 denk ik. Vind haar op de ribben precies goed zo, ook omdat ze iets weggeboven staat. Kont is netjes, hals is met deze houding niet zo goed te beoordelen. Veel zwaarder zou ik dr qua vet niet doen, wel wat bespiering natuurlijk naar mate ze ouder word, maar voor nu: schitterende conditie, en schitterend paard ook.

edit, ik vind dit een heel mooi voorbeeld van een paard waarbij de ribben licht te zien zijn wat verder niet mager is, wel buikvulling heeft en in schitterende conditie is. Dusdanig dat ik bijna zou zeggen, zet deze foto bij de openings post als voorbeeld.

ik denk dat ik uitleg nodig heb... op de filmpjes wordt een twee omschreven als sportconditie qua vetscore, een 3 is een wat rijker gevuld recreatiepaard. persoonlijk vind ik het betreffende paard te slank om te omschrijven als 'een vol recreatiepaard'.
verder ben ik het helemaal met je eens, paard is in superconditie, daar kunnen een hoop mensen een voorbeeld aan nemen voor hun eigen dieren. ik zou het dus alleen eerder een 2 noemen dan een 3.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:49

aj... ik denk dat mijn welsh veulen van 10 maanden een dikke 4 is ( hij staat nog steeds bij zijn moeder) en zijn moeder een kleine 4 is (hoewel ze wel wa hoekkig is op het moment, maar ze toch redelijk dik staat) en mijn tinker zeker richting een 5 gaat. Maar met deze winter staan ze erg veel op stal en krijgen onbeperkt ruwvoer en toch een aardige dot krachtvoer. Ik vind wel dat je ook een beetje rekening moet houden met hoe ze gehuisvest zijn. Mijn paarden hebben geen warme stallen en dus een beetje extra vet op hun lijf vind ik erg welkom. In de zomer wanneer ze weer lekker hele dagen op het gras staan, dan kan ik ze weer mooi afstemmen op een 4-. Zal eerlijk toegeven dat mijn paarden altijd wat overgewicht hebben, maar geen enkel van mn paarden werkt, dus je hebt al snel dat ze wat extra vlees op hun botten hebben.
Of het gezond is, dat is een ander verhaal. Maar ik blijf gewoon van mening dat een paard op rust iets beter af is met een heel klein beetje extra, als iets te weinig. Gewoon omdat ze dan toch net wat beter tegen het weer kunnen en als ze iets zouden hebben, ze net dat beetje extra hebben om het te verwerken.
Daar in tegen, denk ik wel dat overgewicht voor werkende paarden een erg grote last met zich meebrengt. Dus dat is in mijn ogen wel een groot verschil of een paard stil staat of werkt.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:15

merrieveulen schreef:
Airborn schreef:

ik denk dat ik uitleg nodig heb... op de filmpjes wordt een twee omschreven als sportconditie qua vetscore, een 3 is een wat rijker gevuld recreatiepaard. persoonlijk vind ik het betreffende paard te slank om te omschrijven als 'een vol recreatiepaard'.
verder ben ik het helemaal met je eens, paard is in superconditie, daar kunnen een hoop mensen een voorbeeld aan nemen voor hun eigen dieren. ik zou het dus alleen eerder een 2 noemen dan een 3.

Hmmm, misschien heb je gelijk... Deze vind ik lastig, want de sportpaarden zijn natuurlijk wel heel goed bespierd, maar dan helemaal droge spieren. Dus dat vergelijken met z'n jong paard is tricky. Ik zou dr dan eerder op een 2,5 zetten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:18

Mijn meissie heeft erg moeite met de rui.. en is weer flink afgevallen :( Wat zouden jullie haar nu scoren?
( Dat nekkie :(:) )
Afbeelding

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:39

Diaz, hoe oud is ze?

Zit nu ff een foto te bekijken van mn stinker en denk dat ze misschien toch niet een gehele 5 is, eerder een goede 4.
Afbeelding

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:00

Diaz is 4 jaar

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:48

voor een vierjarige vind ik 'm wel erg schraal. inderdaad de hals, daar mag wat mij betreft wel een randje vet bij op, en dan mooi in de bespiering trainen. 4 jaar is nog jong, zeker voor een dergelijk ras dus het is op zich geen enorme ramp, maar ik vind het paardje gezien zijn ras/ type toch wel wat onder de maat. een dun tweetje geef ik het. dat is niet slecht of ongezond, maar een tinker mag toch wel wat over de twee/ op de drie zitten.

moet ik er wel bij zeggen dat deze foto niet erg gunstig is. een foto van recht opzij waarop de achterhand ook goed te zien is brengt het geheel al meer in balans. nu heb je feitelijk een heel groot hoofd met een iel halsje, en wat daarachter komt is moeilijk te definiëren.

@ LecyTinker, iets te dik is ook helemaal niet erg. wel is het zo, dat een paard in rust een stuk minder nodig heeft aan voeding/ energie dan een paard dat flink werkt. sobere rassen die niets doen hebben geen dot krachtvoer nodig, ook niet in de winter. onbeperkt hooi is voor dergelijke paarden vaak al eerder teveel dan te weinig.
je foto is erg klein, daarom lastig te zeggen. een 4 haalt ze zeker wel, of het ook een vijfje wordt... misschien een grotere foto?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:32

Afbeelding

@merrieveulen, ze wordt pas over twee weken 3 en heeft van dat ik haar heb ( 4 maanden) altijd op erg veel krachtvoer gestaan. Ik vind het erg belangrijk dat zolang ze nog in de groei is, ze echt niet te kort voeding krijgen. Dus als het aan mij ligt, staat ze nog zeker een jaar op twee kilo krachtvoer per dag en onbeperkt hooi. De foto hier boven was van begin oktober op de keuring en ik denk dat volgens de metingen ze hier een goede 4 zou zijn. Toch had ze toen geen dikke buik, die begint ze nu wel te hebben. photobucket laat me geen grotere foto's plaatsen, dus dat is een beetje moeilijk. De foto die ik hiervoor geplaats heb is van twee weekjes geleden. Ze staat nu dus wel een stukje dikker dan ze op de keuring was. Maar straks als het voorjaar aanbreekt en ze gaat verharen, dan valt ze waarschijnljk ook wel weer een stukje af. Mn veulen staat wel veel te dik, maar dat is omdat ik op het moment nietdegelegenheid heb om hem van zn moeder af te halen n en zn moeder wel de krachtvoer nodig heeft. Dus hij knabbelt behoorlijk hard mee met haar.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:59

LecyTinker: ff waarschuwing: juist voor jonge, nog groeiende, dieren is overvoeden zo gevaarlijk. Zowel vanwege ontwikkelen van dingen als insuline resistentie als gewrichtsproblemen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:03

LecyTinker:
Je hebt geen 2 kilo krachtvoer per dag nodig om alle voedingsstoffen te geven die ze nodig heeft. Geef dan een vit/min korrel, dan geef je alleen alle nodige vitaminen en mineralen maar niet de suikers en zetmeel wat wel in de brok zit. Juist bij sobere rassen is het zo belangrijk hier op te letten, wat Airborn ook al aangeeft!

Wel een erg mooie tinker trouwens :)

Vind het lastig om te zeggen wat haar score is. Het liefst een foto in stand aan de kant waar geen manen hangen, dan is de nek beter te scoren!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:33

Interessant topic dit! Zou ook graag mijn pony even in de groep willen gooien. Heb zelf het idee dat ie nu eindelijk mooi op gewicht is/begint te komen. Heb geen foto's van 2 maanden terug, maar toen was hij echt te mager. Kon alle ribben zien als ie gewoon stilstond, en had een dun nekkie. Hij had dan ook een flinke ontsteking in zn darmen, waar hij voor behandeld is en nu begint ie op te knappen. Zelf zou ik hem nog iets ronder willen zien bij de schouder en nek. Het vertekend bij hem snel hij is namelijk rondgeribt en heeft snel een 'hooibuik'. Maar ondertussen zit er geen gram vet op de hals en schouder. Is natuurlijk ook nog een spierenkwestie die er weer aan moeten komen na 4 weken verplichte stalrust.

Ik zou hem zelf nu een 2,5 geven. Geen 3 want al lijkt het op de foto misschien van wel, er zit echt geen gram vet over zn ribben heen. Maar wat vinden jullie?

Afbeelding

Billen beginnen wel weer mooi vol te worden!
Afbeelding

Vooraanzicht
http://i380.photobucket.com/albums/oo24 ... orkant.jpg

Bovenaanzicht
http://s380.photobucket.com/albums/oo24 ... enkant.jpg

Hals
http://s380.photobucket.com/albums/oo24 ... ijkant.jpg

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:35

Citaat:
als ik de billen op de aparte foto's zie lijken ze behoorlijk massief. een dergelijke foto geeft een betrouwbaarder beeld als je wat verder weg gaat staan en dan inzoomt. nu worden de billen letterlijk opgeblazen, vooral op de bovenste foto. kijk je op de derde foto (van recht erachter) dan geeft het al een heel ander beeld. even simpel zou ik de bovenste foto zeker een 4 geven, de andere een 2,5/ 3. op de derde foto zie je nog mooi de vorm van het kruis en een paar rechte stukjes. de C-vorm is keurig en ik zie zeker geen appelkont. op de standfoto van nu vind ik het een vol paard, voor het ideale zou er wel wat af mogen maar het paard is ook mooi bespierd. op de foto van een jaar terug is ze wat schraal maar niet mager, een conditie zoals je 'm bij eventingpaarden wel tegenkomt, alleen dan met wat meer bespiering.

maar goed net wat ik zeg, ik wil een paard toch wel voelen voor er echt iets betrouwbaars over te zeggen is. iedereen ziet het verschil wel tussen graatmager en moddervet, maar ik mis hier en daar toch echt wel wat nuance.

Mee eens!
Ik houd persoonlijk van een wat gevulder paardje. Ronde vormen van zoveel mogelijk spier en wat vetjes om het af te maken :o _O-
Als de slagroom op de taart, haha. Verder heel interessant om hier mee te kijken, al heb ik er te weinig kaas van gegeten om zinnig commentaar te geven.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:27

wat een leerzaam en leuk topic is dit zeg!

Ik heb 2 ponys op stal staan, die beiden er even uit zijn geweest met rijden.
Haflinger beau van 08-04-06 , ruin , M1 geklasseerd en word op M1/M2 niveau getraint --> (3 maanden niet getraint, rijd ik weer sinds 2 weken.)
Nynke kruising welsh x Gelders van 25-12-00, merrie, L2 startgerechtigd , word nu ook op dat niveau getraint. -->
(Is er een half jaar uitgeweest, ivm met atrose en ben het nu weer sinds een maand of 1,2 aan t oppakken, dit gaat super!)

Ze krijgen allebij 2x daags door de staleigenaren halve kilo bix en een dikke hand vol kuil.
Nu krijgen ze beiden na het rijden een handje musli om weer op gewicht te komen, normaal gesproken 1,6 kg per keer (2 scheppen van 800 gr.)

Ze hebben nu dus een klein buikje, maar hoop ze snel weer op gewicht te krijgen.

Zo zag Beau er uit in conditie, voordat hij een keelontsteking kreeg en dus een tijdje stilstond:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens t trainen
Afbeelding
geen duidelijke fotos van hoe hij nu is :)

Nynke voordat ze een half jaar stilstond
Afbeelding

Tijdens t trainen
Afbeelding

Nynke paar week terug, mag dus wel weer wat af voor het mooie :)
Afbeelding

Meer fotos van beiden in profiel ter verduidelijking.

Ben benieuwd wat jullie van mijn knolletjes vinden qua vetheid :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:22

@ airborn en Focussed. Ze krijgt in de ochtend en in de namiddag en kiloschep muesli (zonder melasses) en een handje vol wortels.
Ik weet dat ze nu op rijkelijk veel voer staat, omdat ze nu niet zo hard meer groeit, wat ze voorheen wel deed. Maar van de winter was ik krachtvoer aan het afbouwen en toen viel ze echt heel snel af. Ik vond dit zo eng dat ik dus weer gewoon terug ben gegaan naar wat ze voorheen had. Plus heeft ze deze winter met dekens op gestaan ( nog steeds) omdat ze alleen een afdakje heeft en geen echte muren.
Ik vind het wel vaak moeilijk oordelen ofdat het een raskenmerk is ofdat het overgewicht is. Haar vader (Moes) is ook een nogal stokkig typje en dus de dikke nek en bolle kont heeft ze nou eemaal van vaders kant. De enigste reden waarom ik weet dat ze te dik staat, is omdat ik haar ribben met geen mogelijkheid meer kan voelen. Maar ga ik haar terug zetten op het gewicht waarop ik ze wel zou kunnen voelen, dan is ze in mijn ogen echt te dun op alle ander plekken op haar lichaam. Het enigste wat dus voor haar de oplossing zou zijn, is als ze aan het werk zou gaan. Maar het liefste geef ik haar nog een jaar om echt uit te groeien. Dus wat voor opties heb ik nu?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:15

@ LecyTinker, ik zou met niet blindstaren op die ribben. dat deed ik vroeger ook, omdat iedereen altijd roept 'je moet de ribben net niet zien maar wel goed voelen!'.
inmiddels heb ik een pony (Welsh Mountain dus ook geen garnaaltjes van nature) waarbij dat écht niet opgaat. hij slaat vet op op de ribben en achter de schouder. wil ik zijn ribben bij een zucht kunnen zien, dan is hij écht veel en veel te mager in hals, schouder en rug/ heiligbeen.
op dit moment scoort hij een goede 4 op zijn ribstuk (en mán wat zal dat smaken! :D ), en dan is het stuk bovenop zijn rug naar mijn zin (en die van de DA en zijn Fysio), eigenlijk nog niet fors genoeg.

ik heb eigenlijk niet erg goede foto's om het te laten zien maar toch een poging...

(hier als driejarige, geen rug, geen hals, maar dus wel al ruim voldoende achter schouder en op de ribben. let niet op het ontplofte buikje... als ik op die ribben focus blijft er van de rest van de pony niks meer over...)
Afbeelding

en nu is hij dus zo (OK wintervacht vertekent), meer bespierd maar ook flinker in de bovenlijn. en ja, er zit dan ook wel wat meer vet op de ribben...
Afbeelding

daarom scoor ik de mijne op alle 9 punten en pak daarvan het gemiddelde. sinds ik dat doe merk ik dat ik veel rustiger ben daarin, ik maak me een stuk minder druk om de vetjes die er wel zijn, iets wat ik eerder altijd deed. die vetjes op zijn ribben moeten er gewoon zijn, dat is dan maar zo. en dat zal voor een heleboel paarden gelden, denk ik. de één alleen op andere plaatsen dan de ander.

een tinker zal eerder een appelkont hebben dan mijn kruising New Forest/ Engels Volbloed. als die een appelkont krijgt is hij bijna dood vermoed ik. onze haf heeft het wel, hoort ook bij het ras immers.
vwb het voeren, ik zou een dergelijk ras persoonlijk niet snel aan de muesli zetten. dit is een hoop snelle energie en bevat (ook al is het melassevrij) relatief veel suiker en zetmeel. wij geven onze sobertjes voer van Dodson & Horrell en Healthy Herbs. hieruit halen ze de vitaminen, mineralen en spoorelementen die ze nodig hebben en het is geen dikmakend voer. bij ons moeten ze het dus hebben van langzame energie (we geven er ook een beetje olie bij), ipv van de fastfood. en dat bevalt prima. toen we bloedtesten hebben laten doen een half jaartje geleden kwamen mijn dieren als enige helemaal binnen de waardes eruit. de paarden die muesli en 'gewone' brok kregen hadden allemaal afwijkende spierwaarden. ik ben dus erg tevreden over dit voer en mijn paardjes doen het er super op.

dus, wat ik zou doen, is scoor het paard op de 9 punten. spierweefsel kan overigens WEL drillen, denk maar aan je eigen kuiten als je op de bank zit. reken maar dat dat kan drillen! bovendien staat onze paardenmasseuse erop dat bepaalde spieren drillen in het bewegen... als je dus twijfelt of je met spier of vet te maken hebt, of niet goed kunt voelen hoe dik de vetlaag is, laat je paard dan de onderliggende spieren aanspannen. dan weet je genoeg. (bijv. mijn Welsh lijkt best vol voor de schouder, als je 'm dan Spaanse Pas vraagt blijkt het allemaal spier te zijn, idem voor onze haf)

@ eline, je pony heeft inderdaad een buikje maar dat geeft niet hoor. hij krijgt iig genoeg ruwvoer kennelijk! ik vind hem in de voorhand inderdaad erg ieletjes, schouderbot is erg prominent aanwezig en ik mis een stukje bovenhals. achterhand is ook niet erg indrukwekkend, maar niet mager. ik denk dat dat wel goedkomt als hij meer in training komt. als ik het buikje wegdenk vind ik hem voor zijn ras/ type eigenlijk wat te schraal. grotendeels door de karige bespiering.
ik zou hem meer in deze richting willen zien:

Afbeelding

@ bitje, ik vind beide dieren er keurig uitzien. haflinger is uiteraard wat voller maar goed het is dan ook een haflinger. en dat bedoel ik dus ook met die appelkont, is bij de jouwe goed te zien. een echte haflingerkont, maar paard is niet vet. zo zie ik een haflinger het liefst, mooi vol en fors bespierd.

andere paard idem dito. zou misschien ook een fractie minder kunnen maar goed, gelders is gelders he...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:57

@Merrieveulen. Helaas zit ik wel op een budget en ik wil niet bezuinigen op mn hooi, dus helaas zit ik vast aan het voer dat ik nu voer. Het is echter wel een muesli voor sobere rassen, maar idd haalt ze hier erg veel energie uit. Als we gaan wandelen ( wat ik nu al een hele tijd niet meer heb gedaan ivm mn rug *lees onderschrift*) dan staat ze vaak ook al gelijk in het zweet omdat ze zich verschrikkelijk opwind en ze lichtjes overgewicht had. Zo staat ze ook vaak in haar stal te bokken (ze heeft een erg grote stal) als ze een dag of twee niet naar buiten kan. Ze heeft ook erg veel praatjes voor een tinker (denkt dat ze een volbloedje is). Maar ik neem deze dingen even voor lief, omdat ik het erg belangrijk vind dat ze echt niets te kort komt in voeding. Zouden andere opties beter zijn? (preciezer voer, 24/7 weidegang etc) daar twijfel ik niet aan. Helaas moeten we het nu door omstandigheden even zo doen. En ik denk dat mn tinker het eigenlijk helemaal niet erg vind. Zo vind ze in de winter op de weide staan, helemaal niets. Er is dan geen gras en het enigste wat ze doet is mn weide afbreken om weer op stal te kunnen ( vanuit haar stal kan ze alles zien wat er op het hof gebeurd. Aangezien er overdag behoorlijk veel actie is op ons hof, geeft dit haar veel meer afleiding dan alleen in de weide staan). Dus ze staat vaak ook maar een half uurtje op de wei en dan moet ik haar echt binnen halen, anders komt ze zelf wel door de afrastering heen. In dat half uurtje rent ze zich rot en dan ineens heeft ze het gehad. Dus dat draagt ook wel bij aan haar overgewicht denk ik. Zodra ze onder het zadel gaat en regelmtig bereden wordt, dan hoop ik erop dat ze zich netjes ontwikkeld in een mooi gespierd paard, tot die tijd blijft ze mijn dikke propje.
Ik kreeg overigens op de ics keuring geen commentaar op dat ze te dik was (hoewel ze wel de rondste was van alle jonge paarden) maar ik reken ook wel mee dat ze een echte cob is, dus rond is gezond in mijn ogen _O-
Ik denk wel dat er veel verschil in mening zit als het op het voeren van koud/half bloedjes aankomt. Ik denk namelijk dat er geen verschil zit tussen een koud/half en warmbloed als het op groeien aankomt. Ben het daarom ook niet eens om een veulen in de groei enkel op hooi te zetten, alleen maar omdat het een koud/halfbloed is. Mijn tinkers hebben als veulen altijd veulenbrok gehad dat aangevult werd met ander krachtvoer en granen. (mijn vorige tinker is in mijn opinie hierdoor ook veel mooier uitgegroeit. Kocht haar als anderhalf jarige en ze bleek drachtig te zijn geworden op haar overkomst van engeland.)
Mijn huidige tinker is 151cm gemeten op de keuring en toen was ze 2,5. Toen was ze dus al net zogroot als haar vader en groter als haar moeder. Ze staat redelijk mooi in proportie en ik geloof dus ook heilig dat dit niet het geval zou geweest zijn als ze geen veulenbrok had gehad.
Zo zag ze eruit op anderhalf jarige leeftijd.
Afbeelding

en zo zag ze er net voor de winter uit, dus toen was ze goed twee en een half.
Afbeelding
dikke buik idd...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:04

LecyTinker, als je niet wil horen dat ze écht te dik is, dat dat ongezond is, ook voor tinkers en zeker voor jonge paarden, en ervan overtuigt bent dat ze niet op minder voer kan ondanks dat je dr overvoerd, waarom vraag je dan in dit topic om dr te scoren en zet je dr zo duidelijk bij wat je dr voert? Want het spijt me, ik kan echt geen enkele reden vinden waarbij jou verhaal om medische (ak gezondheids) redenen logisch word... En dat veel keuringen paarden het liefst in vlinke over conditie zien is iets wat heel veel voorkomt en dat is 1 van de belangerijkste redenen dat mensen maar bevestigt blijven worden in hun idee dat vette paarden gezond zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:19

@airborn... het was niet geheel mijn bedoeling om zo over te komen. Maar het is misschien ook een heel klein beetje wat je liever ziet. Ik zou haar zeker minder moeten voeren, maar dat zijn dingen die voor de ene nou eenmaal makkelijker te doen zijn dan voor een ander. Een visie wor mogelijk ook beinvoed door wat mensen met hun paarden doen. Ik rijd geen paard ( wel altijd gedaan, maar nu niet meer) maar werkte voornamelijk met jonge paarden. Dus voor mij is de groei van een paard erg belangrijk in mn liefde voor paarden. Zo hebben ruiters vaak weer iets anders wat voor hun belangrijk is in een paard.
Ik snap heel goed dat er een score manier is, maar ik vraag me wel af, ofdat deze mogelijk niet een heel klein beetje achterhaalt is voor bepaalde rassen. Sommige rassen worden nou eenmaal op andere aspecten gefokt. Zo zit er erg vee verschil tussen tinker types en aan de hand van deze score methode zouden twee perfect gezonde tinkers, dus compleet andere scores scoren.
Ik ben niet in dit topic gekomen om commentaar te leveren op het topic, de bokkers die erin zitten OF de score methode. Maar ik was wel benieuwd wat jullie dachten. Omdat ik nog niet op het punt ben om het allemaal uit te voeren of het gelijk als mijn mening over te nemen, wil niet zeggen dat ik jullie mening niet waardeer. Misschien mogelijk wel helemaal accepteer als de waarheid die ik niet onder ogen wil zien.
Maar wat zou jij dan aanraden? Haar minder voer te gaan geven en haar op andere punten dan weer extreem laag te laten scoren. Want toen ik haar minder voer gaf, was haar kont echt een heel stuk minder geworden en had ik echt het idee dat ze een zucht verwijderd was van iets te rank te worden.
Ik heb geen marge meer over als ik haar op perfect gewicht zet. Dus met een winter zoals deze, zou dat ingehouden hebben dat ze er dus met lichte ondergewicht uitgekomen zou zijn.
Hierbij wil ik even Diaz haar paardje aanhalen. Die zag er prima uit voorheen ( heb foto's in tinker topics gezien) maar staat nu toch echt iets te rank voor haar doen. Dit was een paardje die geen extra reserves had. Dus mijn punt is dat ik denk dat in sommige situaties het geen kwaad kan om een lichte reserve op te bouwen. En je hebt idd gelijk dat sommige stamboeken wat overgewicht aansporen. Nouwerd bij het welsh stamboek in belgie maar weer duidelijk aangehaald dat overgewicht niet voor spieren werd aangezien op keuringen en dat hier duidelijk op gelet moest worden, omdat er erg veel welshes werden aangeboden die rond waren van vet en niet van spieren. Maat voor vele is het wel een persoonlijke mening van schoonheid geworden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:28

Lecy, ik zou zeker minder voeren. Snelle groei is voor alle jonge dieren ongezond, je krijgt er zwakkere botten van, kans op OCD etc. Zeker voor jonge dieren is er echt niets mis met slank zijn, das een stuk gezonder dan te dik. En dat is niet iets wat ik mooi of minder mooi vind, maar iets wat ik baseer op de medische kennis die ik heb. En nee, de hoeveelheid vet is zeker niet achterhaald voor zwaardere rassen, die moeten namelijk ook gewoon opgevult zijn met spier en niet met vet. Dat dieren als ze ziek worden anders invallen vind ik persoonlijk een non-argumend. Je gaat ook geen pijnstillers slikken omdat je misschien hoofdpijn zou kunnen krijgen of je scheen zou kunnen stoten. (hoop ik :P ) Het lijkt mij logischer om bij een probleem het probleem op te lossen, dan een probleem te creeeren omdat je niet wil dat er een ander probleem omtstaat. (ak, als een dier mager word het voer aanpassen, ipv het dier te dik houden zodat ze niet mager word als ze ziek word)
Ik denk trouwens dat als je dr op 1 kilo zou zetten ze helemaal niet extreem laag zou scoren maar gewoon netjes. Je bent echter zo gewend aan dat ze te dik is, wat heel logisch is, dat dat voor jou veel sneller lijkt als extreem laag.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:40

Airborn schreef:
Je bent echter zo gewend aan dat ze te dik is, wat heel logisch is, dat dat voor jou veel sneller lijkt als extreem laag.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb namelijk eens een paard gehad met een stof allergie, waardoor ze extreem afviel en ik kan je zeggen dat ik echt niet kon slapen van het feit dat ze ineens zo mager was geworden. Ook mijn paard met cushing was een erg grote frustratie voor me, omdat ik haar gewoon niet meer op gewicht kon krijgen. Ik ben daarom waarschijnlijk sneller van het preventive. Ik geef gelijk toe dat ik mijn paarden zeer zeker liever iets te zwaar zie, dan iets te rank. Afvallen gaat veel makkelijker dan aankomen ( voor veel paarden, mensen is uiteraard een ander geval _O- ).