Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:10

Nouja, ik heb 2 paarden gereden ooit waarvan je vooral in galop toch wel merkte dat die buik in de weg zat. Zowel qua massa als omdat dr gewoon bar weinig kracht in de buikspieren zat en dat voor beweging toch wel vrij noodzakelijk is :P

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:17

Haha nee dat heb ik nog niet meegemaakt, hier zijn ze heerlijk mobiel en kunnen aardig gek doen met spelen en zo. Moet eerlijk zeggen dat door al het haar de buiken vaak ook veel erger lijken dan ze zijn.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:23

denk dat het voor veel bokkers ook erg leerzaam is om te zien van verschillende paarden en rassen wanneer een paard te dik is!

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:29

Mijn leasepaard is ook te dik, alleen staat ze al op dieet en word ze zeker 5 keer per week gereden, meestal wel 6 keer. Maar toch blijft ze zo, misschien ook wel haar bouw?
Ze is ook fokmerrie gweest, misschien dat dat ook mee speelt, ik weet het niet. Nu is ze kreupel, dus zal ze nog wel dikker worden weer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:46

o0eefje0o schreef:
denk dat het voor veel bokkers ook erg leerzaam is om te zien van verschillende paarden en rassen wanneer een paard te dik is!

Dat denk ik ook.

Dan lijkt het me wijs om zo een topic te maken.

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:42

Yamcha schreef:
o0eefje0o schreef:

Dat denk ik ook.

Ik heb dit toptic al de hele tijd meegelezen en het is inderdaad zeer leerzaam! :j

Ik ben er hier nou dus ook achter gekomen dat mijn e pony te dik is, daar mag wel even wat kilotjes van af B-)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:16

LADPR schreef:
Ik zie helemaal niet zoveel dikke paarden hier in de omgeving.

Wel veel mensen die een paard veel te vet noemen omdat een paard een hooibuik heeft maar de ruggegraat erop ligt.

Ik zie om me heen enkel dat de buik als graadmeter aangehouden wordt of het paard wel of niet te dik is. Vind dat best eng. Die van mij hebben hooibuiken, niks mis mee. Maar toch echt geen vet. Volgens de omgeving zijn ze dus vet. Maar mijn merrie had er wel van de zomer de ruggegraat opliggen, ze was dus echt heel schraal. Maar nee omdat ze een hooibuik had was ze vet. Zal wel aan mij liggen maar ik snap al die mensen niet haha.

Ik heb altijd begrepen dat paarden voornamelijk van gras een grasbuik krijgen, maar van een hooibuik heb ik nog nooit gehoord. Kunnen paarden een hooibuik krijgen? Dan moeten ze wel continu heel veel hooi eten? Hoe kan het dan zijn dat ze mager is op haar rug?

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:21

Mijn paard is ook wel dik maar krijgt gewoon eten kan het als:
Je paard drachtig is en zodra dat je mag rijden je paard longontsteking krijgt dat je dat de buik er niet meer goed af krijgt? Ze is nu wel slanker

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:33

Weidebloem schreef:
LADPR schreef:
Ik zie helemaal niet zoveel dikke paarden hier in de omgeving.

Wel veel mensen die een paard veel te vet noemen omdat een paard een hooibuik heeft maar de ruggegraat erop ligt.

Ik zie om me heen enkel dat de buik als graadmeter aangehouden wordt of het paard wel of niet te dik is. Vind dat best eng. Die van mij hebben hooibuiken, niks mis mee. Maar toch echt geen vet. Volgens de omgeving zijn ze dus vet. Maar mijn merrie had er wel van de zomer de ruggegraat opliggen, ze was dus echt heel schraal. Maar nee omdat ze een hooibuik had was ze vet. Zal wel aan mij liggen maar ik snap al die mensen niet haha.

Ik heb altijd begrepen dat paarden voornamelijk van gras een grasbuik krijgen, maar van een hooibuik heb ik nog nooit gehoord. Kunnen paarden een hooibuik krijgen? Dan moeten ze wel continu heel veel hooi eten? Hoe kan het dan zijn dat ze mager is op haar rug?

Ik denk eerder gebrek aan bespiering waardoor er een deuk langs de bovenlijn ligt :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:39

Yamcha schreef:
o0eefje0o schreef:

Dat denk ik ook.

Maak er een aan zou ik zeggen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:42

Weidebloem: Grasbuik werkt hetzelfde als een hooibuik. Hier krijgen ze onbeperkt hooi dus net als dat een paard de hele dag gras staat te eten krijgen ze daar een buik van.

S_en_Z: Hoe kom je daar bij? Alleen omdat je niet weet wat een hooibuik is?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:58

Tja, te dik is inderdaad niet gezond nee. Maar als ik kijk naar mijn ruin (4,5 jaar, groeit nog volop) en hoe ik hem houd.. Hij staat 24/7 met onbeperkt ruwvoer. Daar weiger ik iets aan te veranderen. Z'n spekkies kan hij best gebruiken nu met deze temperaturen.

Mijn merrie is een ander verhaal. Die staat op een streng dieet ivm haar artrose. Zelf vind ik haar nou goed maar ze moet (mag!) niet slanker worden. Bij haar zie je geen ribben door haar wintervacht maar als je je hand op haar flank legt (en dus niet drukt) dan voel je ze goed. Die hals is overigens ook geen spek. Dat is gewoon haar enorme hals :+

Eens zien of ik een foto van haar heb....
Afbeelding

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:03

Toch wil ik graag ook 2 foto's van die van mij laten zien. Zelf vind ik hem nu net iets te mager.
Maar aangezien Yamcha in mijn topic heeft gereageerd dat hij wel op conditie wil ben ik wel benieuwd naar onderbouwing:

Afbeelding

Zo vind ik hem net iets te dun, en mist wat bespiering

Afbeelding

En hier vond ik hem goed..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:06

De bovenste foto vind ik je paard te mager, de onderste vind ik perfect.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:07

Dat is ook wat ik vond. Maar Yamcha reageerde in mijn topic juist dat de bovenste goed is en de onderste te dik. Daarom was ik erg benieuwd naar meer reacties.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:09

Zij vond mijn pony ook mega dik, dus ja :?
Het is navenand je eigen referentiekader.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:10

Nou op de onderste foto is je paard toch echt niet te dik, kom zeg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:11

Met alle respect, maar Yamcha is niet alwetend en bij mijn weten ook geen voedingsdeskundige of DA :)

Op de bovenste foto vind ik je paard ook zeker aan de magere kant. Op de onderste foto zie ik een paard wat goed in conditie staat.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:13

Inderdaad veel (te) dikke paarden. Hier zijn ze allemaal redelijk slank, een paar paarden iets té slank dat wel. Maar bijvoorbeeld Bailey, krijgt altijd een soort van terugval in de winter. Die was vorige winter zó graatmager dat ze zelfs niet meer mocht meerijden (1 keer in de week kinderlesje). Die heb ik nu dus heel de zomer goed gevoerd om alvast wat reserves op te bouwen voor de winter. Nu is ze dus een beetje naar de ietwat dikke kant aan het gaan maar dat heb ik bij haar dus liever dan dat ze te mager is want wat er bij Bailey aan vet opgaat komt er ook 3 keer zo snel weer af...

Hoe zit het met jaarlingen? Onze 2 ruintjes van +- 1,5 (EV en AV) daarbij zie je redelijk goed de ribben, maar ze hebben wel een hooibuikje eronder. De EV heeft ook een wat breder kontje, maar de AV heel ielig kontje. Wanneer zijn jaarlingen te mager? Aangezien ik vaak op Bokt jaarlingen zie die gewoon mooi gevuld zijn en je nauwelijks de ribben ziet...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:48

Kimmie261, ik weet dat jouw paarden me in het verleden op foto´s zo opvielen omdat ik ze echt erg dik vond :o (en omdat ik vooral je andalusier gaaf vond om te zien ;) ondanks gewicht). Is een mening hoor, wel interessante discussie want iedereen denkt daar inderdaad anders over.

Ik vind ook heel veel paarden te dik, inclusief mijn eigen paard. Mijn haflinger was ook zo makkelijk te zwaar, uiteindelijk insulineresistentie/cushing en overleden op 24jarige leeftijd aan koliek als gevolg van vetlipoom, secundair dus zeker een relatie met haar te zwaar zijn. Ik ben me er altijd bewust van geweest, maar vind het persoonlijk heel moeilijk om zowel mijn hafje als arabier goed op gewicht te houden, het zijn beide paarden die van lucht dik worden. En dan voer ik dus geen krachtvoer, hoogstens een handje, grof hooi (niet onbeperkt, ca 10 kg/dag) en verder helemaal niks! Op het land met graaskorf, het blijft moeilijk..
Andere paarden zien mijn paard overigens als goed op gewicht, ik vind haar nog steeds te zwaar. Ik ben bang dat ze dezelfde kant op gaat als mijn haf uiteindelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:51

Ik ben idd geen voedingsexpert, maar op de bovenste foto vind ik hem niet te mager hoor. En onderbouwing heb ik je toen ook gegeven, maar die is reuze simpel: de BCS.
Kun je ribben tellen? Nee. Is ie echt ingevallen? Nope. Ruggegraat ligt er ook niet op, conclusie: niet te dun. HIj scoort een 3 op de BCS, en dat is keurig, wat dus inhoudt dat hij op de 2e foto te zwaar is. Niet veel te zwaar, maar zijn ideale gewicht is wat lager.

Overigens kun je dit zelf ook gewoon doen, hoor, zo moeilijk is dat niet :)*

Overigens is mijn eigen echt weer op dieet. Veel vinden haar slank en goed zo zij is, maar ze doet momenteel niet veel, en at tot voor kort hetzelfde als anders, dus die gaat toch nog even weer afvallen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:55

Ik snap alleen niet waarom je de laatste op te dik scoort. Ribben hoef je niet te zien en kun je daar wel voelen.
Verder vraag ik me af waar jij dan overtollig vet ziet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:55

De bovenste vind ik wel te mager. Misschien dat het er beter uit had gezien met meer betere bespiering, maar ik zie liever de tweede foto. Ik ben van mening dat je de ribben niet zo duidelijk moet zien, dan zijn ze te schraal. Maar de tinker daarboven vind ik nog wel te vet.

Nu is het ook allemaal wel lastig. Paarden hebben het liefst onbeperkt ruwvoer nodig, daar zijn ze op 'gemaakt'. Maar ondertussen hebben de meeste paarden weinig beweging, krijgen ze te rijk voer, in te vette bemeste weilanden, en flink wat brok erbij. Die combinatie met slechts een uurtje werken lijkt mij niet handig.

Ik dacht altijd dat die van mij niet kon afvallen, maar graszaad doet wonderen dat ik zelfs weer meer ben gaan voeren omdat ik haar te schraal vond worden. Evenals mijn shetje. In de winter mogen ze van mij ook wel net wat meer vetjes hebben tegen de kou. Maar het moet niet té worden uiteraard ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:57

Mijn antwoord op de eerste vraag is al een ja, op de 2de ook een ja, dus ik denk dat de uitslag als ik de debcs toepas anders gaat zijn.

Zo zie je maar dat zo'n bcs voor interpretatie vatbaar is.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:57

De bovenste foto vertekent denk ik ook heel erg omdat paard met 1 voet op rust staat.
Niet te dun hoor!
Het heeft ook veel te maken met ras en/of bouw.