Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:29

Dat is zo en dat geeft ook niet.
Maar ik voer ook Subli SP en omega 369 en van Subli raadde ze dit voer evt aan om erbij of ipv de SP te voeren...

Somebody_

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:31

Maar wat wil je precies dat het voer doet voor je paard? Dan is het gemakkelijker om te bekijken wat hij nodig heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:39

ze is hoefbevangen geweest, dus er mag niet heel veel suiker/zetmeel in zitten...
ze is te mager, dus ze moet er van aan komen...
ze is snel paniekerig/onrustig, dus het mag niet 'heet' maken...

advies van de veearts was voer met hoog vet gehalte en laag suiker/zetmeel gehalte, en veel ruwvoer...
nou is het probleem dat ze van alleen hooi niet dikker wordt, en dat ze daar ook niet voldoende van eet, ze stopt na een poosje en loopt alles door haar box of paddock...

dus ze krijgt nu deels lucerne/compactgras en deels hooi aan ruwvoer, en verder dan equine sensitive, omega 369 en SP...
maar ze vult nog steeds onvoldoende qua lijf...
omdat de ES best prijzig is dacht ik dat dit misschiene en alternatief zou kunnen zijn waar ik evt ook wat meer van zou kunnen voeren zonder dat ze er heter/drukker van wordt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:40

@nouvel: wat voor soort hooi heb je; grof of fijn ??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:41

beetje tussenin, niet heel grof, ook niet superfijn en goed van kleur, nog wel wat groenig, ziet er goed uit...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:43

Mijn paarden waren ook te mager toen ik grof hooi voerde. Nu ik fijner hooi voer zijn ze al een stuk aangekomen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:45

ja maar goed hooi is lastig aan te komen op 't moment en dit ziet er echt wel goed uit...
het is nooit een makkelijke hooi eter geweest, ook voordroog geprobeerd, maar dat werkte ook niet fijn...
ze rommelt er mee, trekt alles uit elkaar, en stopt op den duur gewoon met eten... :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:52

Je zou het iig in een net kunnen doen, dan morst ze minder.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:33

Ik voer nu de strucomix sensitive van cavalor, in princiepe ind ik dit heel mooi voer, met kruiden erin en het ruikt heerlijk.
Nu is dit natuurlijk een heel ander voer van subli, maar zou het dan ook beter zijn oor mijn haf en fjord?
Ik voer dus de lucernemix van hartog bij, ik heb geen paarden die zover ik weet suikergeoelig zijn, wek beide uiteraard aanleg tot dik worden.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:11

hoi nouvel, weleens overlegd met de dierenarts om een opname test te doen? Mijn ruin at ook nooit heel veel, bleef mager en niet dik te krijgen. Nu na diagnose (darmontstekingen) en behandeling (prednisolon) in 4 weken al 20 kilo zwaarder. Dat zie je bij een ijslander! Nu snappen we waarom hij al jaren zo dun was... zielig he al die tijd wisten we het niet, totdat het escaleerde

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:17

Hoi,

Ik zelf werk bij welkoop, en wij hebben de flyer al gelezen.
De prijs is voor (geloof ik, hang me er niet aan op!) 13 kg 10,45
Als er belangstelling voor is kan ik hem wel even meenemen en over typen voor hier :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:11

Nouvel schreef:
ze is hoefbevangen geweest, dus er mag niet heel veel suiker/zetmeel in zitten...
ze is te mager, dus ze moet er van aan komen...
ze is snel paniekerig/onrustig, dus het mag niet 'heet' maken...

advies van de veearts was voer met hoog vet gehalte en laag suiker/zetmeel gehalte, en veel ruwvoer...
nou is het probleem dat ze van alleen hooi niet dikker wordt, en dat ze daar ook niet voldoende van eet, ze stopt na een poosje en loopt alles door haar box of paddock...

...

Niet handig van je veearts - hoog vetgehalte is niet goed voor suikergevoelige paarden - het is al lang en breed bewezen dat te hoog vet gehalte insuline resistentie kan veroorzaken of verergeren. Geef gewoon als extra ongemelasseerde bietenpulp (Kwikbeet, Speedibeet). Bietenpulp als voer is blijkbaar niet 'sexy' genoeg als voer maar wel het beste om wat aan te komen en het is in vergelijking met allerlei hype-voertjes, het allerlaagst in suikers. Daarbij ook vezelrijk en een ged ruwvoer dus.
Soms is het zo simpel...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:24

hoog vergehalte werd al eerder aangegeven vanwege haar drukkere karakter, vet geeft meer rust dan suiker en zetmeel, maar wel energie, dit advies komt dus niet vanuit de bevangenheid...

opname voor het ongeluk was prima, ze zag er super uit (zie topic in mijn onderschrift), daarna is ze erg mager geworden en aankomen nu heeft tijd nodig, vooral omdat het niet zo'n hooi eter is...
bietenpulp krijgt ze al in de vorm van SP...

bedankt voor het meedenken trouwens! :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 10:38

Lizzyy schreef:
Hoi,

Ik zelf werk bij welkoop, en wij hebben de flyer al gelezen.
De prijs is voor (geloof ik, hang me er niet aan op!) 13 kg 10,45
Als er belangstelling voor is kan ik hem wel even meenemen en over typen voor hier :)

Ik heb 20 kilo voor 14,75 gekocht. Zijn er al wat mensen die dieetmix meerdere dagen voeren? Hoe bevalt het tot nu toe?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:02

Correctie, het is inderdaad 20 kg:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:14

klopt het nou echt dat in die subli dieetmix appelpulp zit??
dat vind ik dan weer een nadeel...
eigenlijk moet mijn pony dat dus niet hebben ,maar goed ik probeer het straks dan wel en kijk hoe het gaat

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:43

Ik heb ook 2 zakken besteld, ben erg benieuwd!
Hopelijk komt het volgende week binnen :-)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:45

Lizzyy schreef:
Correctie, het is inderdaad 20 kg:)

Was in de war met de andere nieuwe voeding van subli :)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:01

Ik heb hem gisteren opgehaald, ben mijn oudste Haflinger (daar is het goed op doorgemeten) nu aan het omzetten en waarschijnlijk de jongste (daar is het nog niet op doorgemeten, maar die is wel licht insuline-resistent en dus doelgroep ;) ) eerdaags ook. Nog niet echt ervaring dus, maar ik ben wel benieuwd!
Voorlopig nog met een flinke hand Safe & Sound erbij, daar heb ik nog wat voorraad van. Als dat op is wil ik de ruwvoermix erbij voeren, en de oudste waarschijnlijk ponybrok na het werken.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:37

Hoeveel voeren jullie per dag? Mijn paard kan niet tegen eiwitten, en is insulineresistent door overgewicht. Ze staat nu op granen (laag in eiwit) en dieetmix(laag in zetmeel/suiker, ed), mAar ik zit ernstig te twijfelen aan de hoeveelheid. Ze krijgt 3x pd krachtvoer(deze combi) en 2x pd goede kwaliteit hooi. Wat zouden jullie adviseren?

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:34

Kwam de insulineresistentie uit een bloedtest Somebody? Paard van een vriendin is ook enorm insulineresistent. Zij krijgt alleen wat spelt en verder arm hooi. Doet het hier heel goed op. Ik weet niet hoeveel krachtvoer je voert, maar ik zou persoonlijk max 3x 1 handje geven of nog liever spelt. En voor de vitamines evt 1x per dag zo'n pavokoek.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:37

Weet je wel hoeveel rotzooi er in zo'n pavo koek zit? Mijn paard begon er spontaan van te schuren. Ik zou een IR paard echt geen pavo koek geven in ieder geval.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:55

Crissy schreef:
En voor de vitamines evt 1x per dag zo'n pavokoek.

:n Geen goed advies, ook al heeft je paard geen insuline resistentie maar dit adviseren voor een paard die dit wel heeft ? :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:37

Net zo min als graan trouwens. Een Insuline resistent paard mag geen graan ( = zetmeel=suiker) !

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:06

Vandaag waren mijn 2 zakken dieetmix en ruwvoermix binnen.
Over een paar dagen is mijn vito op en dan ga ik de dieetmix voeren. Van de ruwvoermix heb ik gelijk een kilo in haar voerbak gedaan. Echter mevrouw haalde haar neus er voor op en ging verder met proppen draaien van het gewone kuil :roll: . Dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat ze de mix wel lekker zou vinden met de lucerne en het beetje melasse dat er in zit.