Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 19:18

Healthy herbs voeding is een voeding in brokvorm, dus idd is het vermalen en geperst. Dit alles op zo laag mogelijke temperatuur. Voergezond heeft hiervoor een unieke machine ontwikkeld; andere fabrieken persen of veel hogere temperaturen waardoor veel van de voedingswaarde kapot gaat; dat is bij hen niet het geval. Ook kunnen zij een brok persen zonder 'plakmiddelen' als melasse toe te voegen. De produktiehoeveelheid is dan wel lager en dat is dus voor grote fabrikanten niet interessant. Het gaat Voergezond echter vooral om de kwaliteit.
Maar omdat het idd over brok gaat, kun je dus ook niet spreken van ruwvoer.

Edit: het is echter wel vezelrijk en de paarden moeten er goed op kauwen. Je ziet ook echt een schuimrandje om de mond verschijnen. Maar zoals Caballos al zei, dat werkt dan in het dier anders dan bij stengels van 8 cm en langer.

Caballos

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:05

Juist dat bedoel ik, dat randje schuim ken ik maar al te goed, net lippestift!
Maris@in hh zitten grassen, kruiden, bomen, struiken, maar dar had je al "moeten" weten aangezien je al vaak de site van voergezong gelezen hebt............

Ik heb mij later vertellen dat de wiesencobs (brokken) en de pre alpin aspero kruiskruidachtige planten kan bevatten aangezien het van onbeheerd land afkomstig is...........

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:08

Caballos, ik weet idd wel wat er in de HH brokken zit ! Ik wist alleen niet dat het echt helemaal vermalen is. Bij grasbrokken zie je vaak echt nog wat langere vezels, niet zo kort als meel zeg maar.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:58

Maris schreef:
Caballos, ik weet idd wel wat er in de HH brokken zit ! Ik wist alleen niet dat het echt helemaal vermalen is. Bij grasbrokken zie je vaak echt nog wat langere vezels, niet zo kort als meel zeg maar.

Dat is bij HH ook het geval; het wordt niet tot meel vermalen. Gewone grasbrokken bevatten zelfs minder vezels dan die van HH.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:19

madamX schreef:
Maris schreef:

Dat is bij HH ook het geval; het wordt niet tot meel vermalen. Gewone grasbrokken bevatten zelfs minder vezels dan die van HH.

Het is idd geen meel

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:36

Ik ha ook over stappen op healthy herbs van voergezond, ik ben alleen benieuwd welk type jullie voeren?
Kom er qua verschil in de types brok niet goed uit :o

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:30

Afhankelijk hoe je paard is...... En wat je er mee doet enz.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:45

Ing__ schreef:
Ik ha ook over stappen op healthy herbs van voergezond, ik ben alleen benieuwd welk type jullie voeren?
Kom er qua verschil in de types brok niet goed uit :o

Het is idd afhankelijk van je paard en wat hij/zij aan arbeid verricht en of er evt. aandachtspunten voor de gezondheid zijn. Je mag me ook een pb sturen, misschien kan ik je vooruit helpen?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:55

Maris schreef:

Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat het meel is? Alleen dat het vermalen wordt en dat kun je natuurlijk in verschillende gradaties doen. Ik ben hierop in gegaan omdat sommige mensen verbaasd zijn dat HH idd brok is en niet zoiets als muesli, alleen dan zonder granen. Sommige mensen denken stengeltjes hooi, kruiden, schors etc gemixed in een zak te krijgen. Dat is ook zo, alleen dan in brokvorm :+

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:29

Ik heb je een pb gestuurd Equi_libre :)

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:15

Me paardjes hebben nu weer een week de HH en ongelooflijk maar waar, het schuren is al minder *\o/* *\o/*

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:17

* Winter situatie: Een paard dat overdag in de paddock staat en 's nachts op stal, wat hooguit 2x in de week licht (30min) bereden word. En misschien nog 1x gelongeerd met losse touwtjes. Dus een paard wat weinig beweging krijgt.

* Zomer situatie: Een paard dat 24/7 op een normale wei staat, (niet te vet / niet te schraal) wat hooguit 1x in de week bereden word.

Wat voor voer van HH is daar geschikt voor. Mijn gevoel zegt de weidebrok. (De gewone, niet de plus) Ik wil een brok waar niet te veel in zit. En meer iets wat ik hem kan geven zodat hij ook kan mee eten met de rest. Hij is nl nog steeds ietsje te rond. En hij doet in principe geen fluit. Ook wil ik kijken of met dit voer het schuren is een keer weg gaat. Hij schuurt nl al vanaf dat ik m ken (12 jaar inmiddels) af en toe flink aan z'n staart.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:23

Darkness85 schreef:
* Winter situatie: Een paard dat overdag in de paddock staat en 's nachts op stal, wat hooguit 2x in de week licht (30min) bereden word. En misschien nog 1x gelongeerd met losse touwtjes. Dus een paard wat weinig beweging krijgt.

* Zomer situatie: Een paard dat 24/7 op een normale wei staat, (niet te vet / niet te schraal) wat hooguit 1x in de week bereden word.

Wat voor voer van HH is daar geschikt voor. Mijn gevoel zegt de weidebrok. (De gewone, niet de plus) Ik wil een brok waar niet te veel in zit. En meer iets wat ik hem kan geven zodat hij ook kan mee eten met de rest. Hij is nl nog steeds ietsje te rond. En hij doet in principe geen fluit. Ook wil ik kijken of met dit voer het schuren is een keer weg gaat. Hij schuurt nl al vanaf dat ik m ken (12 jaar inmiddels) af en toe flink aan z'n staart.

De weidebrok is zeker een goede, maar ook de basis of basis plus zou nog kunnen. Als het je echt ook om het schuren gaat, zou je nog een kuur Drainmix kunnen toevoegen voor een aantal maanden om hem te ondersteunen bij de afvoer van de afvalstoffen. Meestal heeft dat er toch mee te maken. De normaalbrok (NB) of NB plus of de superbrok (SB) of SB plus is ook heel goed bij dit soort problemen, maar geeft ook gelijk meer energie. Lijkt me niet nodig in dit geval ;).

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:30

Ik ga een proef verpakking van de weidebrok bestellen. Eerst eens kijken of hij het te nassen vind. :Y)
Als dat t geval is dan bestel is een grote zak. Ook de drainagekuur is het overdenken waard. Dat is dan alleen wel een prijzig kuurtje aangezien ik de grote verpakking van 3KG moet hebben ter waarde van 70,15. Want met de verpakking van 1KG doe ik 2 weken. (Paardje weegt 700KG) :')

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:52

Darkness85 schreef:
Ik ga een proef verpakking van de weidebrok bestellen. Eerst eens kijken of hij het te nassen vind. :Y)
Als dat t geval is dan bestel is een grote zak. Ook de drainagekuur is het overdenken waard. Dat is dan alleen wel een prijzig kuurtje aangezien ik de grote verpakking van 3KG moet hebben ter waarde van 70,15. Want met de verpakking van 1KG doe ik 2 weken. (Paardje weegt 700KG) :')

Die ken ik ja. Had vroeger een Duitse Dog... Alles in groot verpakking en alles in grote bedragen :j

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:56

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:49

Ik heb een bestelling geplaatst bij equifyt. De natural balance, met quarter en zupa. Als dit niet bevalt of geen verbetering geeft ga ik de HH proberen. (uiteraard na een aanzienlijke tijd)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:51

Ik heb gister de HH binnengekregen. Paarden vonden het allebei prima te eten, de een ging er enorm van kwijlen. Ik ben heel benieuwd of er verandering in hun mate van eczeem komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:38

is er ook ergens een verdeelpunt rondom arnhem/apeldoorn?
dan wil ik het ook weleens proberen...

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:42

Ik denk dat je dan bij mij terecht komt....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:06

De HH heb ik besteld via de website, wordt door DHL bij je thuis afgeleverd.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:14

Imre schreef:
De HH heb ik besteld via de website, wordt door DHL bij je thuis afgeleverd.

Dan heb je waarschijnlijk via Voergezond zelf besteld? Ik verstuur de zakken niet namelijk, dat wordt heel kostbaar.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:16

Inderdaad. :)

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:30

Ik bestel ook altijd via voergezond :j Jammergenoeg nergens in de buurt een afhaalpunt. Gelukkig hebben ze nu wel de verzendkosten verlaagd

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:31

Imre, dat kwijlen ken ik, ze maken namelijk een gezonde dosis speeksel aan wat de vertering ten goede komt natuurlijk.

jessicachico, toch fijn dat je dit voer hebt waardoor ze minder jeuk hebben! Gewoon niet meer veranderen ;)

darkness de drainmix is zeker wel een aanrader en na die 3 kilo ben je ook wel even klaar.