Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:49

Wat een tegenvaller weer, arm paardje. Hopelijk dat de AB zijn werk en gaat het vanaf nu echt beter met haar!
Anders toch maar bedenekn dat je meer dan je best en alles wat in je mogelijkheden ligt hebt gedaan.

Sterkte en een voorzichtige knuffel aan haar.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:14

Ik heb net het hele topic gelezen en echt respect voor je doorzettingsvermogen. Wat een pechpaardje... :n . Ik hoop dat dit voorlopig het laatste euvel is waar jullie tegenaan lopen en dat het hierna alleen amar bergopwaarts gaat! Heel veel succes en sterkte!

Jennasilver

Re: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:45

Het gaat nu een stuk beter koorst is weg, de vieze geur ook. Ik doe elke dag haar tanden poetsen met Lysterine en dan schoonmaken met perioxide en Jodium en het ziet er mooi doorbloed uit.
Ze eet ietsjes beter, ik vermoed dat ze ook maagzweren heeft dus ben nu ook begonnen met Zantac in overleg met de dierenarts ( er is niks anders te krijgen) en dan wens ik dat er een einde komt aan alle ellende en we naar betere tijden kunnen uitkijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:46

goed nieuws! *\o/*

welshcob2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:47

Wat fijn voor je!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:53

Hallo iedereen
Het gaat een stuk beter met haar het is nu 3 weken na de tand-behandeling en ze eet haar biks ontzettend snel wat eerst 3 uren duurde met veel pijn en moeite is nu in een uurtje weg en natuurlijk veel grotere hoeveelheden. Zodra ze haar eten krijgt valt ze echt aan alsof ze er echt honger/trek in heeft, Dat deed ze nooit. Ik ben zo blij, haar tandvlees is goed genezen. Ik geef haar nog steeds tabletten tegen maagpijn en heb ook een drankje gekocht tegen maagzuur. Ze eet zelfs beetjes hooi die ik zelf knip. Yesssss wonderen gebeuren ook voor mij!!!!
Over een paar weken kan ik eindelijk de update foto's zetten die ik al die tijd wil plaatsen van een mooie ronde witte merrie.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:30

Ohw wat een heerlijk nieuws zeg...super dat ze nu aanvalt op haar eten..erg he dat ze altijd zo een trek heeft gehad en niet kon eten van de pijn..petje af voor je dat je haar zo goed hier doorheen heb geholpen en hoop dat je lekker kan genieten van dr en dat ze maar lekker rond mag worden.

En ik blijf dit volgen en ben zo benieuwd naar foto's als het zover is om haar weer te showen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:47

Wat een gode berichten *\o/* Hopelijk vanaf nu alleen nog maar een stijgende lijn! Ben benieuwd naar foto's van ronde witte billen :)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:08

goed nieuws! ben blij dit te lezen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:37

even tussendoor : Geelwortel schijnt ook erg goed te zijn tegen maagzweren !!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:46

Wat een super goed nieuws! Eindelijk gaat het beter na alle inspanningen!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:43

Wat super! Hopelijk leert ze nu ook snel dat hooi ook erg lekker is ;)
Het moet voor jou een hele opluchting zijn dat ze eindelijk begint aan te sterken.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 13:28

Ja het is echt op opluchting. Het is zo frustrerend als een bak met voer neerzet en ze met haar kont ernaar toe gaat staat of niks ervan eet. Nu is echt aanvallen en eten maar. Ik ben zo blij eindelijk na 3 sh#tmaanden vol met spanningen gaat nu de goede kant op.
Over een maandje plaats ik een update foto.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:27

wat heerlijk voor je en voor je merrie natuurlijk!
Kun je lucerne krijgen bij jou?
Dat helpt het maagzuur wat te nutraliseren door het calcium wat er in zit.
Voor dat je haar de biks voert een bak lucerne geven....biks is eigelijk funest voor paarden met een maagzweer,maar erg veel keus heb je niet daar natuurlijk...en ze moet nu eerst bijkomen!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:29

Fantastisch! Ben benieuwd naar je foto's straks :-).

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 02:33

Morgen ga ik hooi kopen en dan ben ik heel benieuwd of ze het hooi ook gaat aanvallen.
Ik heb haar net luzernebrokjes gegeven die at ze pertinent niet dus hoop dat ze dat nu wel gaat doen.
Net gaan kijken in haar bak maar tot nu toe niks.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:40

Je weet dat je lucernebrok eerst moet weken toch? Dat is belangrijk, want anders heb je kans op verstopping omdat het zo uitzet.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 13:36

nee dat wist ik niet!!! Gelukkig maar want ze heeft het niet gegeten.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:16

Zo klonk het al ;-). In elk geval, wat hier lucernebrok heet, dat weken wij altijd. Bij herkauwers kun je dat zo geven, maar aangezien paarden geen herkauwers zijn, is er kans op verstopping als je het niet weekt.
Ik doe er altijd warm water bij en dan een uurtje of wat wachten, tot alle brok is opgenomen. Dan heb je een sort slobber. Als ze er nog aan moet wennen kun je ook fifty/fifty lucernebrok en gewone brok weken.

NaatSaloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:55

Slobbbber! 8-) makkelijk weg te krijgen

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:45

Weet iemand of het maagpijn verergert als je maïsolie geeft? Sinds ik haar gisteren een beetje maïsolie bij haar voer geef laat ze haar brokjes weer staan en eet ze weer met "lange tanden".

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:12

of ze vindt het niet lekker?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:40

smaak kan een hoop doen, begin met een heel klein scheutje. en voer dit pas na enkele dagen op
in jouw geval zou ik sowieso niet teveel olie geven,het kan ook laxerend werken he, en bovendien is het nadeel van veel olie voeren weer dat het vitamine E in het lichaam afbreekt...en die heeft ze wel nodig voor haar spieren
zou dus echt maar een twee eetlepels geven en eerst voorlopig gewoon het dieet volgen wat je momenteel aan het geven bent?

als het even kan zou je moeten overstappen op kokosolie,dat is een olie die heel gezond is, en helpt ook om de helicobacter pylori bacterie dood, en dat is een die dus maagzweer kan veroorzaken.
dagelijks een lepeltje kurkuma(koenjit) door het voer is ook heel erg goed tegen maagzweer.

info vind je wel op internet :)

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 00:48

Kokosolie wist ik niet ga het meteen kopen. Op internet heb ik inmiddels gevonden dat maïsolie niet goed is voor paarden met maagpijn. De Ranitidine doet echt wonderen het maakt zo'n verschil in hoe ze eet. Ik had geen pillen meer en ze liet meteen haar eten weer staan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:51

ik gebruik zelf ook kokosolie om in te bakken,smaakt wat zoeter dan andere olieën.
en ik weet dat het voor paarden met immuunproblemen erg goed is,maar rustig aan beginnen.
nu is het wel zo dat de olie die ik hier koop gestold is, dus of je moet het even verwarmen en vloeibaar maken,of je smeert het op een boterham.

ik denk dat je nog wel even een tijdje met haar bezig bent hoor,ik had zelf al een vermoeden dat ze misschien last van de maag zou hebbem,had ik geloof ik ook al in het topic gezet :j
belangrijkste is toch voor haar dat ze goed ruwvoer gaat eten