Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:42

Noah,ok dat scheelt natuurlijk ook nogal, de grootte van je balen :D

Elfje, ik heb ze nu van marstall besteld, omdat die ze komen brengen. Anders ben ik nog eens 12 euro kwijt aan verzendkosten :+

Francis, i kben het volledig met je eens. Ik zou dolgraag zien dat ze overdag ook gewoon gevoerd zouden worden, maar helaas.. Maar we zijn druk bezig om te sparen voor een huis met land in duitsland. Dan kan ik voeren zoals ik zelf wil :D

Mijn paarden zijn overigens niet gevoelig voor suiker :) Maar toch liever niet te veel ;)

Francis, moete ze bij jou niet hun hoofd kantelen om het hooi eruit te plukken? Want anders id at idd nog een optie, die netten :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:45

@SuperSmurf : wat is er mis met het hoofd kantelen ??
Ze eten van 2 kanten (rechts en links) dus gelijke belasting.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:48

nou ja, normaal eten ze natuurlijk gewoon met het hoofd recht naar beneden. Als ze de hele dag hun hoofd moeten kantelen, kán ik me voorstellen dat ze dan de spieren teveel belasten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:49

Ze eten niet de hele dag toch, iig die van mij niet. En er valt ook wel eens iets naast het net en dat peuzelen ze ook 'gewoon' op.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:59

dat is natuurlijk wel zo, maar omdat ze bij ons overdag op de paddock niets krijgen zullen ze snachts denk ik wel meer eten? Zal oo kwel niet de hele nacht zijn denk ik, maar toch.

Waar kan je die netten eigenlijk vinden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:06

Ebay.de
heunetz24.de (= Löwer)
heunetz.de
hooitnet.nl
De eerste 2 zijn het voordeligst, de andere 2 zijn (even) duur.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:20

@ Smurfje, zo bedoelde ik het ook niet:D het ging mij meer om de energiewaarde omdat je het daarover had.

Het is inderdaad het meest natuurlijke als een paard van de grond eet. Een paard rust 's nachts ook maar is ook veel aan het fourageren door zijn stal. Het is, als je hiervoor de kans hebt, ook heel erg interessant om een nacht bij je paard in een tentje door te brengen. Ik doe dit ivm wedstrijden dus dan is het erg makkelijk..

vwb het hoofd kantelen, dit doen ze niet zo lang, ze pakken een plukje en heffen hun hoofd daarna weer recht, er is dus geen overbelasting.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:28

had ook niet verwacht dat je het zo bedoelde :D maar had m op horsewellness al in mijn winkelmandje zitten toen ik ineens de verzendkosten zag :+ Een kennis van mij gaat misschien binnenkort nog wel richting aalsmeer, dan kan ze de compact mee nemen :j

@ DD; die hooinetten zien we wel knap uit, maar ik blijf het eng vinden :+ En ze zijn evengoed nog 50 euro!! Hoo pgeld voor een beetje touw :+

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:33

Misschien fijn om te weten dat binnenkort de verzendkosten drastisch omlaag gaan (rond de 5,95) voor 30 kilo ipv 10 kilo.

Groetjes!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:39

aaah dat is idd fijn om te horen :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:41

SuperSmurf schreef:
@ DD; die hooinetten zien we wel knap uit, maar ik blijf het eng vinden :+ En ze zijn evengoed nog 50 euro!! Hoop geld voor een beetje touw :+
Ja goedkoop zijn ze niet, maar knoop er zelf eens eentje (leuk voor de lange winteravonden :+ )

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:43

En ze rekken niet uit he? ;) Die van paardendrgist bijvoorbeeld wel :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:47

Ik vond dat mijn grootste net toch wel ietsjes gerekt is, maar dan ram ik de ophangpaal wat naar buiten en dan staat de boel weer strak :D

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:51

haha i kben niet zo handig met knopen, dus dat is geen optie :+ :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:55

De mijne is ook wel degelijk uitgerekt, ik heb er een van twee meter besteld maar die hing na een week of 2 al wel slap tussen de bomen waar ook echt twee meter ruimte tussen zit en nu in het schuilhok, wat ook twee meter breed is, heb ik echt 'over' en heb ik in't midden ook maar een isolator gedaan om hem daar 'op te houden'. Wel handig waar daardoor blijft' ie nu ook mooi dicht. Maar hij is van 'slap' touw en rekt bij mij dus wel. Ik heb em van Löwe, misschien dat het per fabrikant scheelt?
Ik overweeg nu toch een fijnere te kopen, 4 of zelfs 3 cm. Wat heb jij Jeddah?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:58

francis, gefeliciteerd :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:00

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:07

Dank je Smurf

Ha, da's een slimmerd DD, die naait gewoon aanhangernetten dubbel. 't Idee waar ik dus vorige week even aan gedacht heb toen ik bij de bouwmarkt een aanhanger net zag liggen wat zo op het oog van't zelfde materieaal leek als mijn hooinet (dus wel dikker koord als deze verkoper heeft), maar dan groen (ik heb een zwart net nu).
Ik denk dat ik er toch es naar ga kijken... Scheelt in aanschaf aanzienlijk en al gaat' ie dan maar een paar jaar mee, dan ben ik voorlopig wel weer even geholpen. Kans is groot dat ik toch wel weer ergens anders sta over een paar jaar (tenzij ik ooit hier een huis vind maar die kans acht ik minimaal).

Overigens, degenen die een net tegen een stalwand willen maken hebben aan zo'n enkel aanhangernet dus voldoende... moet je alleen een latje o.i.d. maken waar je'm omheen vast maakt zodat 't goed dicht is aan de onder- en zijkant, maar dan heb je dus helemaal geen dubbel hooinet nodig.
Laatst bijgewerkt door Francis op 09-12-09 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:08

@Francis: waar heb je die aanhangwagen netten gezien ??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:11

Ik weet niet meer zeker DD maar ik dacht bij de Karwij. Maar je kunt ze waarschijnlijk bij elke bouwmarkt wel kopen want 't is tegenwoordig verplicht om een net over je aanhanger te hebben als er wat in zit. Mijn pa heeft een heel fijn 'horregaasachtig' net, maar ik heb ergens (en ik ben vlak voor de TREC bij de Karwij geweest dus ik neem aan dat het daar was) netten gezien die precies op hooinettenmateriaal leken. Heb ze toen niet in de handen gehad maar ik bedacht me wel dat dat iets was om te onthouden...
Morgen ga ik even naar Putten, dan zal ik es bij de Formido die daar zit kijken en anders cross ik morgen of overmorgen toch es naar Apeldoorn of Barneveld (Gamma?)
Laatst bijgewerkt door Francis op 09-12-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:12

Francis, dat is een nog goedkopere oplossing! Denk dat ik zoiets maar eens ga proberen te knutselen! :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:18

zelf knopen is niet zo heel moeilijk hoor, heb eens iemand geholpen met het knopen van de netten achter de goals op een voetbalveld. Op minder dan een kwartier had ik een gewoon hooinet, moest er alleen nog een ophangtouw doorheen steken. Allen me nu nog herinneren hoe het ging :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:18

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:46

Er staat bij dat dat randtouw 8mm is. Als ik 't meetlint op m'n beeldscherm houd is dat randtouw een krappe cm. en de koorden van het net zo'n 4 mm. In 't echt zal het koord dus ongeveer 3 mm zijn schat ik.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:42

Ik heb ook al even zitten zoeken, maar vind ze ook maar van erg dun materiaal. Maar die van jou dd, die ziet er wel ok uit. Die netten van die duitse site zijn ook maar 4 mm.