Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Suusje1972 schreef:Ze geven meestal aan de husk in een kuur van 10 dagen a 45 gram/dag te geven.
om herhaling van verstopping te voorkomen. Als je paard geen zware zandeter is, kan je idd volstaan met een kuur per maand. 
Jibbel schreef:Hier ook een paard met zand in dr darmen!
Nu heb ik een week de sand clear gevoerd van Farnam (dit zijn korrels). Aan het einde van de week werd het voeren een drama, want ze at haar voer dus echt niet meer op en deed er gewoon een hele dag over.
Gister heb ik een pot zand weg (het poeder) gehaald, dus nu maar hopen dat het beter gaat.
Is het poeder van Zand Weg hetzelfde als de psyllium husk waar jullie het over hebben?
En Ik heb er nog wel een vraagje over, want zowel de korrels als de poeder geeft op de verpakking aan dat het droog gevoerd moet worden, dus door het normale voer.
Met de korrels heb ik 1x een slobber gemaakt, omdat het zo'n drama was, maar ook dat had ze pas na een nacht op.
Ik verwacht dat het poeder er dus ook niet in zal gaan. Hoe doen jullie dat met het poeder? Ik lees dat veel hier een slobber in ruim water maken en het er dan doorheen gooien. Maar er staat toch niet voor niks op de verpakking dat het droog gevoerd moet worden? (ivm het uitzetten mss en kans op een maagruptuur?)
timokyana schreef:misschien heel blond maar wat zijn wiesencobs?
ik zou de husk ook door zemelen kunnen doen dus?
2 lieter water erbij lijkt zo'n grote hoeveelheid als shettenbeest het dan nog op moet eten of valt het mee qua massa?
Isapaardje schreef:Wiesencobs zijn geperste grasbrokken zonder verdere toevoegingen (dus geen melasse oid).
In de Wiesencobs van Agrobs zitten wel kruiden verwerkt (voorkomend in graslanden). In de Protein Light cobs zitten geen kruiden verwerkt, alleen eiwit en fructaanarme grassoorten.
) Hun advies 1 maand elke dag 100 ml maisolie geven. Psylliumzaad is volgens hun heel erg goed, maar als je het op een langere termijn geeft, is het slecht voor de spijsvertering omdat de dunne en dikkedarm luier worden. Ik mag max 1 week psylliumzaad erbij geven, daarna maisolie en 3x per dag zemelen met warm water. Mijn paard mag tussendoor wel hooi. Na 3 weken afbouwen en het voerschema weer opbouwen, in de tussentijd wel bewegen, uiteraard als het paard zich er prettig bij voelt. nadeel van maisolie is wel dat je paard er dikker van wordt.singasong schreef:Samenvatting wat er precies in de Wiesencobs van Marstall zit:
http://www.marstall.nl/pdf/Wiesencobs.pdf

singasong schreef:Denk zelf dat het op langere termijn (wat is lang?) geven van husk de darmen idd lui maakt. Daarom wordt het ook als 'kuur' geadviseerd.

Isapaardje schreef:Mij is verteld dat je het minimaal een week tot maximaal 4 weken aaneengesloten mag geven, daarna mag je het een even zo lange periode niet geven. (Dus 4 weken geven is 4 weken niet geven).