Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:46

hallo,

Mijn paard is eergisteren geopereerd omdat hij een opstopping had door het zand. En daar worden de psyliumzaadje aanbevolen. Om dit standaart twee keer per week (door een beetje slobber heen gemengd) te voeren. En dan een klein handje zaadjes per keer erbij doen.
Dit is het advies vanuit de dierenkliniek utrecht.

Groetjes

Suusje1972

Re: Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:57

Bedankt voor de (nieuwe) info.

Beterschap voor je paard!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:29

heeeeeeel veel beterschap voor je paard Ruarus!! Ik houd het voorlopig op elke dag husk, gaat nog steeds goed bij mijn paard, ook een voormalig geopeerde. :D

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:51

Breghje, hoeveel geef jij dan dagelijks? Ook de 45 gram van een kuurtje of minder?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:27

Klopt, ik gaf eigenlijk elke dag gekookt lijnzaad, maar dat at ze niet meer op. En na overleg met de da hebben we tot de husk besloten, en dan ipv een kuurtje elke dag, omdat het én de peristaltiek stimuleert én het het zand afvoert.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:59

ik heb het in huis maar nog steeds niet gevoerd, die van mij staat ook op dieet...dus ik kan geen slobber extra gaan voeren, ik las iets over grasbrok...is dat een idee om het daarmee te weken? en die 45 gr. hoeveel water doen jullie daar dan bij?
ik voer nu linosan standaard door het voer, 3 eetlepels, dit word ook slijmerig, als ik een kuur husk wil geven stop ik even met de linosan, maar ik vraag me af, hoelang ik de husk achter elkaar moet geven?

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:32

Ze geven meestal aan de husk in een kuur van 10 dagen a 45 gram/dag te geven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:57

Suusje1972 schreef:
Ze geven meestal aan de husk in een kuur van 10 dagen a 45 gram/dag te geven.

Behalve bij zware en notiore zandeters zoals die van mij, dan is het beter het zand constant in beweging te houden en elke dag wat te geven ;) om herhaling van verstopping te voorkomen. Als je paard geen zware zandeter is, kan je idd volstaan met een kuur per maand.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:26

Hier ook een paard met zand in dr darmen!

Nu heb ik een week de sand clear gevoerd van Farnam (dit zijn korrels). Aan het einde van de week werd het voeren een drama, want ze at haar voer dus echt niet meer op en deed er gewoon een hele dag over.

Gister heb ik een pot zand weg (het poeder) gehaald, dus nu maar hopen dat het beter gaat.
Is het poeder van Zand Weg hetzelfde als de psyllium husk waar jullie het over hebben?

En Ik heb er nog wel een vraagje over, want zowel de korrels als de poeder geeft op de verpakking aan dat het droog gevoerd moet worden, dus door het normale voer.
Met de korrels heb ik 1x een slobber gemaakt, omdat het zo'n drama was, maar ook dat had ze pas na een nacht op.

Ik verwacht dat het poeder er dus ook niet in zal gaan. Hoe doen jullie dat met het poeder? Ik lees dat veel hier een slobber in ruim water maken en het er dan doorheen gooien. Maar er staat toch niet voor niks op de verpakking dat het droog gevoerd moet worden? (ivm het uitzetten mss en kans op een maagruptuur?)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:10

Juist om de maagruptuur voor te zijn geef ik het nat. Ik heb de mazzel dat die van mij alles eet al het maar lang genoeg stilstaat, dus slobber met meuk erdoor gaat er wel in.

Je zou als ze het echt echt echt echt echt niet wil eten kunnen proberen om als een wormenspuit te geven, in een spuit met een grote opening en dan wat dunner aangemaakt.

Of in de leer zetten naast die vreetbuil van mij hihihi

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:46

Jibbel schreef:
Hier ook een paard met zand in dr darmen!

Nu heb ik een week de sand clear gevoerd van Farnam (dit zijn korrels). Aan het einde van de week werd het voeren een drama, want ze at haar voer dus echt niet meer op en deed er gewoon een hele dag over.

Gister heb ik een pot zand weg (het poeder) gehaald, dus nu maar hopen dat het beter gaat.
Is het poeder van Zand Weg hetzelfde als de psyllium husk waar jullie het over hebben?

En Ik heb er nog wel een vraagje over, want zowel de korrels als de poeder geeft op de verpakking aan dat het droog gevoerd moet worden, dus door het normale voer.
Met de korrels heb ik 1x een slobber gemaakt, omdat het zo'n drama was, maar ook dat had ze pas na een nacht op.

Ik verwacht dat het poeder er dus ook niet in zal gaan. Hoe doen jullie dat met het poeder? Ik lees dat veel hier een slobber in ruim water maken en het er dan doorheen gooien. Maar er staat toch niet voor niks op de verpakking dat het droog gevoerd moet worden? (ivm het uitzetten mss en kans op een maagruptuur?)

Zandweg is toch van HofmansLieve? Volgens mij zit daar suiker/vanilliesmaak bij in dus ik denk dat je paard dat wel lekkerder vind ;)
Husk is echt wat anders dan die poeder.

Hier gaat de husk er nog steeds gretig in met de gewelde Wiesencobs.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:18

Van de husk hoef je ook veel minder te geven dus dat eten ze makkelijker (is maar 3 grote eetlepels per keer). Vaak zitten er in de zand weg producten allerlei toevoegingen/vitaminen waardoor ze er meer van moeten hebben. Husk is zonder smaak dus dat eten ze wel. (en anders een halve pot appelmoes erdoor)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:50

hoeveel water moet er bij die drie eetlepels husk?

bedankt suusje,pakketje netjes ontvangen ;-)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:03

timokyana schreef:
hoeveel water moet er bij die drie eetlepels husk?

bedankt suusje,pakketje netjes ontvangen ;-)

45 gram husk op 2 ltr. water. Zo staat het op de husk van de Groene Os.
Ik geef zelf 45 gram op een kwart schep gewelde wiesencobs. Daar gaat ongeveer 1,5 ltr. water in.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:40

misschien heel blond maar wat zijn wiesencobs?
ik zou de husk ook door zemelen kunnen doen dus?
2 lieter water erbij lijkt zo'n grote hoeveelheid als shettenbeest het dan nog op moet eten of valt het mee qua massa?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:54

Wiesencobs zijn geperste grasbrokken zonder verdere toevoegingen (dus geen melasse oid).

In de Wiesencobs van Agrobs zitten wel kruiden verwerkt (voorkomend in graslanden). In de Protein Light cobs zitten geen kruiden verwerkt, alleen eiwit en fructaanarme grassoorten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:00

timokyana schreef:
misschien heel blond maar wat zijn wiesencobs?
ik zou de husk ook door zemelen kunnen doen dus?
2 lieter water erbij lijkt zo'n grote hoeveelheid als shettenbeest het dan nog op moet eten of valt het mee qua massa?

Als je een shet hebt zou ik een halve dosering geven. 45 gram is de dosering voor een paard :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:03

Isapaardje schreef:
Wiesencobs zijn geperste grasbrokken zonder verdere toevoegingen (dus geen melasse oid).

In de Wiesencobs van Agrobs zitten wel kruiden verwerkt (voorkomend in graslanden). In de Protein Light cobs zitten geen kruiden verwerkt, alleen eiwit en fructaanarme grassoorten.

Samenvatting wat er precies in de Wiesencobs van Marstall zit:

http://www.marstall.nl/pdf/Wiesencobs.pdf

A1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:05

Hoi,

Ik ben met mijn paard naar de Dierenkilniek Emmeloord geweest i.v.m. een verstopping. (iemand had hem kilo's vers brood gegeven :( ) Hun advies 1 maand elke dag 100 ml maisolie geven. Psylliumzaad is volgens hun heel erg goed, maar als je het op een langere termijn geeft, is het slecht voor de spijsvertering omdat de dunne en dikkedarm luier worden. Ik mag max 1 week psylliumzaad erbij geven, daarna maisolie en 3x per dag zemelen met warm water. Mijn paard mag tussendoor wel hooi. Na 3 weken afbouwen en het voerschema weer opbouwen, in de tussentijd wel bewegen, uiteraard als het paard zich er prettig bij voelt. nadeel van maisolie is wel dat je paard er dikker van wordt.
Misschien hebben jullie hier wat aan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:39

Denk zelf dat het op langere termijn (wat is lang?) geven van husk de darmen idd lui maakt. Daarom wordt het ook als 'kuur' geadviseerd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:00

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:13

singasong schreef:
Denk zelf dat het op langere termijn (wat is lang?) geven van husk de darmen idd lui maakt. Daarom wordt het ook als 'kuur' geadviseerd.

Niet door de kliniek waar Bregh is geopereerd, zal dat morgen nog eens navragen. Daar werdt gezegd dat het geen kwaad kon omdat het juist de spijsvertering stimuleert.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:30

Mij is verteld dat je het minimaal een week tot maximaal 4 weken aaneengesloten mag geven, daarna mag je het een even zo lange periode niet geven. (Dus 4 weken geven is 4 weken niet geven).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:21

Isapaardje schreef:
Mij is verteld dat je het minimaal een week tot maximaal 4 weken aaneengesloten mag geven, daarna mag je het een even zo lange periode niet geven. (Dus 4 weken geven is 4 weken niet geven).

Ik ga ze straks bellen om even te overleggen, maar is jou dosering voor zeer zware zandeters of voor het gemiddelde paard dat wel eens zand binnenkrijgt? Want als ik het 4 weken niet zou moeten geven en ze eet haar lijnzaad niet dan vraag ik me af hoe ik het zand in beweging zou moeten houden....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:32

Ik heb net gebeld met mijn da, en zal hem zo goed mogelijk citeren: " Zover hij op de hoogte is van de wetenschappelijke literatuur is er nog nooit een onderzoek gedaan met een controlegroep of is er een controlegroep op zichzelf in die zin onderzocht. Ook zou dat ingaan tegen hetgeen waartegen behandeld wordt, gezien er al een vertraagde darmwerking ís bij zandopname en je dus niet een middel gaat geven dat uiteindelijk die darmwerking nog meer gaat vertragen maar juist een middel wil (en hebt in dit geval ) dat de darmwerking blijvend stimuleert." Einde citaat.

Ik moet zelf zeggen dat mijn ervaring dus ook is dat ze méér gaat mesten ipv minder, en ik blijf het dus ook elke dag geven.