Hoeveel KG brok geef jij je paard per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:05

Mijn paard is nu kreupel dus ik mag alleen op haar stappen, dus krijgt ze nu 's ochtends driekwart KG, en 's avonds ook driekwart KG, maar in de zomer toen ze niet kreupel was en ik reed dan ong 4 keer per week kreeg ze wel 1,5/2 kg 's ochtends en 1,5/2 kg 's avonds! En dan nog lucerne en hooi erbij :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:22

Bij mij verschilt het per paard, maar mijn ruin zit op het gemiddelde wat ze bij mij gevoerd krijgen. Het is een 5 jarige BWPer van 1.68, wordt getraind op Z niveau, ongeveer 4 dagen per week.

7.00 1 kg horsefood omega 3 power mix + 1/2 kg Horsefood prestatiebrok
15.00 1kg Pavo Slobber mash + 1/2 kg Horsefood prestatiebrok
19.00 1 kg horsefood omega 3 power mix + 1/2 kg Horsefood prestatiebrok

Hij krijgt dus 4,5 kg krachtvoer per dag.Daarnaast voer ik Vitamine E + selenium, magnesium en een algemeen vitaminepoeder bij. Verder krijgt hij onbeperkt hooi en loopt hij buiten van 7.15 tot 14.45.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:03

Nul. Ik geef mijn paard als ik er ben ongeveer 100 gram Pavo Vital Complete, that's it qua krachtvoer. :)

LucianoS

Re: Hoeveel KG brok geef jij je paard per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:06

mijn hittepetit kreeg op mijn vorige stalling 3x een kwart dravers spotbrok -- was veelste gek voor hem en werd er nog heter van .... stal eigenaar voerde naar eigen inzicht

nu krijgt ie op zijn nieuwe stalling in overleg met mij : ½ schep basis sportbrok/halve schep equifit musli met 2 schepjes magnesium sochtends - savonds 1 schep musli met 2 schepjes magnesium en hij doet het er super op rij wedstrijden

MautjeMautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:37

Mijn kwpn'er van 1.70m kreeg toen ik hem kocht een halve kg basisbrok per dag, dus 2x per dag een kwartje met om de dag wat slobber. Toen was hij bijna 4 en ongeveer een half jaar onder het zadel. Bij 3x 20min actief rijden(excl in/uitstappen) was dat voldoende. Nu wordt hij bijna 5. Hij krijgt bijna 1.5 kg per dag, dus 2x per dag iets meer dan 0.5 kg. We rijden nu ongeveer 4x per week en een of twee x longeren. Meer heeft hij niet nodig, hij houdt het rijden makkelijk een uur vol, maar zolang rijden we vrijwel nooit. In de winter krijgt hij zemelen en wortels, in de zomer appels

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:42

Bij ons krijgt mijn E-pony die aan de dunne kant is:
Halve kilo sportbrokken en halve kilo merriebrokken van pavo
met 4 plakken hooi, en ze worden altijd voor half 9 gevoerd

En 's middags rond 5 uur krijgt ze hetzelfde met
1 bekertje slobber (zit pavo slobber is, wortels, sportsfit muesli, merrie brokken en lijnzaad

S' winters krijgen ze hooi bijgevoerd in de wei :)
En ze krijgen tussendoor wortels, de dikke aan de grote pony en de kleine aan de kleine pony

Onze kleine pony (1.36) is eigenlijk te dik dus die krijgt kwart/halve kilo sportbrokken en s'middags een paar handjes brokken met een summerfit koek van pavo (soms ook gewoon brokken)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:46

0,5 brok 's ochtends en hooi
'S Middags hooi en na het rijden 0,5 musli
'S avods 0,5 brok en hooi
En om 22:00 uur nog een keer 0,5 musli en hooi.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:47

Fries: handje sportbrok, handje sportmuesli, handje dailyplus en 1/4 merriebrok, 2x per dag
Arabier: handje sportbrok, handje sportmuesli, handje dailyplus, 2x per dag
Beide onbeperkt hooi.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:57

Jee jullie voeren echt veel zeg..
Mijn paard van 1.70 wordt 5x per week getraind op Z-niveau en krijgt kwart spelt en een kwart muesli met 120 gram marstall force en dit verdeeld over 3 voerbeurten..Met genoeg hooi en staat op stro..

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:03

Veel? Ik vind het eerder weinig in vergelijking wat wij onze koersdravers voeren :=

Mijn 7 jarige ruin van 1.70 krijgt als hij in een koersperiode is ruim 6kg zwarte haver en 3x p/d hooi. Nu hij met een peesblessure op boxrust staat iets minder.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:42

Chrissie schreef:
Veel? Ik vind het eerder weinig in vergelijking wat wij onze koersdravers voeren :=

Mijn 7 jarige ruin van 1.70 krijgt als hij in een koersperiode is ruim 6kg zwarte haver en 3x p/d hooi. Nu hij met een peesblessure op boxrust staat iets minder.

Ik vind het zelf juist erg veel wat sommige mensen voeren, maar ik denk dat een koersdraver en een Z dressuurpaard toch behoorlijk verschillen qua inspanning.

Mag ik vragen waarom je paard uberhaupt krachtvoer krijgt als hij met een peesblessure op stal staat?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:58

Mijn twee paarden krijgen 2,5 / 3 kilo basisbrok per dag verdeeld over 4 voerbeurten per dag. Daarnaast krijgt mijn oudere beestje kruiden slobber met haar artrose medicijn.

2 keer per dag 2 dikke plakken hooi of kuilgras, ligt eraan wat de boer brengt ;)
Ze staan allebei op stro als het hooi makkelijk weg knabbelt dan eten ze hun bedje op.. is het wat langer hooi dan hebben ze de volgende dag nog een mooi stro bedje.
Meer dan een half (klein) pak stro krijgen ze nooit i.v.m. koliek. Hebben ze hun bed opgegeten dan is dat jammer en zullen ze moeten wachten tot de volgende dag. Dit gebeurd eigenlijk zelden tot nooit.

Mijn oude beestje is met pensioen en mijn jonkie werkt 5 a 6 dagen per week, ze krijgen allebei evenveel en zien er allebei goed uit.
Ik persoonlijk vind het onzin om je paard minder te voeren (met uitzondering van kracht en sportbrok) als hij of zij stil staat, wij eten toch ook hetzelfde als we een dag vrij zijn.. ik zelfs meer, lekker op de bank met een zak chips *\o/*

Het hooi of gras krijgen ze smorgens in de paddock, ik ga er van uit dat de jongste sneller eet en dus meer te pakken krijgt dan de oudste.. zolang ze er allebei goed uitzien ga ik er van uit dat het zich dan toch goed verdeeld.

Als ze naar binnen gaan ligt er hooi plus schoon stro in de stal, de tijd dat ze buiten staan ligt aan het weer. Als ze in de paddock staan kunnen ze een inloop stal in, daar hangt een hooinet met stro daar wil ik weleens wortels en appels in verstoppen, de oudste doet hier geen fluit mee, de jongste vind het prachtig.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 04:07

Chrissie schreef:

Ik hoop toch wel dat je rekening houdt met de scheve ca/fo verhouding als je alleen haver voert..

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 08:07

Mijn haflinger krijgt in de ochtend en avond een kleine kwart schep muslie van mijten ( quattro ). En 3x per dag hooi en een beetje kuil. Wij rijden ongeveer 4 keer per week en dat zijn dan bosritten van een paar uur.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:18

Mijn paard krijgt 's ochtends en 's avonds 1kg muesli en 1/2kg haver en 3x per dag ruwvoer. Na training krijgt hij 1/2kg muesli met wortelen.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:51

Kim_Evendi schreef:
Chrissie schreef:

Ik vind het zelf juist erg veel wat sommige mensen voeren, maar ik denk dat een koersdraver en een Z dressuurpaard toch behoorlijk verschillen qua inspanning.

Mag ik vragen waarom je paard uberhaupt krachtvoer krijgt als hij met een peesblessure op stal staat?

Ben van mening dat herstel ook energie vereist en als je in een keer stopt met voeren de hele stofwisseling op hol slaat.

Elco schreef:
Chrissie schreef:

Ik hoop toch wel dat je rekening houdt met de scheve ca/fo verhouding als je alleen haver voert..

Mijn paard eet alleen maar zwarte haver. Musli oid laat hij liggen. Eens per week krijgt hij zemelen.
Daarnaast aparte pilletjes met magnesium, kalium en andere stoffen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:56

mijn paard staat op 2 kg basisbrok per dag, kilo sochtends en kilo s avonds :)
na het werken krijgt ze nog een halve tot hele schep musli ligt aan de training

mijn pony (nog in de groei) krijgt 3/4 schep per keer . dus 1.5 kg basisbrok per dag :)
en me shet krijgt alleen een Pavo koek

en uiteraard hun ruwvoer

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:01

[/quote]

Mag ik vragen waarom je paard uberhaupt krachtvoer krijgt als hij met een peesblessure op stal staat?[/quote]

Ben van mening dat herstel ook energie vereist en als je in een keer stopt met voeren de hele stofwisseling op hol slaat.

Elco schreef:
Chrissie schreef:

Mijn paard eet alleen maar zwarte haver. Musli oid laat hij liggen. Eens per week krijgt hij zemelen.
Daarnaast aparte pilletjes met magnesium, kalium en andere stoffen.[/quote]

Lijkt mij niet gezond en 1x in de week een beetje zemelen en een pilletje met magnesium trekt echt je CA/FO verhouding niet recht..
Als je mij niet geloofd kan je altijd bloed laten afnemen, want als je hier mee door blijft gaan schaadt je de gezondheid van je paard..