Subli EnergieKernMix

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy1980

Re: Subli EnergieKernMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:06

Ik zou sowieso eerst stoppen met de mais. Dat lijkt me sowieso geen produkt wat goed is voor paarden.
Eens even aankijken of ie dan weer wat handelbaarder wordt.

En als alternatief voor de gerstemix... Waarom probeer je D & H niet?
Bijvoorbeeld de Builp Up Mix?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:07

D&H is hier totaal niet te verkrijgen Haha!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:08

Volgens mij wil Rene Wielens het wel opsturen hoor! Tis alleen reteduur....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:08

Opsturen vind ik helemaal niet handig, als ik erachter kom dat ik voer nodig heb wil ik het zo kunnen halen. Maar wat is reteduur?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:11

Moet eigenlijk zeggen die van mij zit echt prima in zijn velletje en krijg Subli Zonder 1 kg, Sublie EM 90 gram bij werk en niet werk 30 gram, Subli luzerne zorg dat zijn voerbak half vol is ermee (eet er als het kan omheen), bij werk 4 handjes Subli Slobber, dan nog wat wortels en 3x per dag voordroog per dag in totaal wat hij nu krijg. En af en toe kan hij nog wel druk zijn, maar niet meer zoals vroeger.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:13

#Ymke# schreef:
Opsturen vind ik helemaal niet handig, als ik erachter kom dat ik voer nodig heb wil ik het zo kunnen halen. Maar wat is reteduur?

Euhm, tussen de 16 en 20 euro per zak....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:15

Hm, dat vind ik nog wel meevallen. Als je het als compleet voer kan geven en voor de rest geen bijvulling hoef te geven.

Maar ik ben toch eigenwijs, ik wil eerst die subli proberen. Het ene paard is het andere niet en ondanks dat de mijten me meer aansprak lijkt het nu gewoon niet te werken. En proberen kan altijd, merk ik dat hij er niet beter van word kan ik altijd nog overschakelen.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:18

Natuurlijk je hebt helemaal gelijk! Tis gewoon een kwestie van testen en uitzoeken.

Ik heb Rene Wielens gesproken en hij adviseerde veel te voeren: 6 tot 7 scheppen Build Up Mix in 3 voerbeurten. Daar doorheen Fibergy (soort lucerne). Dit een tijdje volhouden tot hij op gewicht is en daarna eventueel iets minder Build Up Mix voeren of overstappen op de Staypower muesli.
Denk dat onze paarden redelijk vergelijkbaar zijn dus misschien heb je hier ook iets aan Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:21

Dat is vervelend dat ieder paard er gewoon anders op reageerd Haha! . Er is zóveel aanbod, niet te geloven!
Ieder heeft ook andere ervaringen en meningen en dat brengt mij soms echt van de wijs. Hoe zeker ik was van mijn voerschema, hoe meer ik er nu over ga twijfelen. Lucerne blijft iig, want dat vind ik een mooie aanvulling.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:56

#Ymke# schreef:
Maisvlokken krijgt ie al weken, maar ik weet niet of het kwaad kan om die in combi met subli zonder & merriebrok te voeren.

de merriebrok van subli voer ik ook, als extra na t werk ivm de eiwitten(aan de fries en Q, Wis doet ff wat minder ivm niet passend zadel)
heb nooit gemerkt dat dat geen goede combi was met mais, en moet ook eerlijk zeggen dat die van mij echt nog nooit heet zijn geworden van mais, niet van gebroken mais, niet van maismeel en niet van de mais die door t andere voer heenzit.

Maar ieder paard is anders, en dat maakt het meteen ook weer zo lastig!

Moet wel zeggen dat Wis nu ze weinig doet veel liever is, normaal moest die iedere dag even aan t werk om te weten wat haar plek is, anders werd ze druk en drammerig, maar nu is ze zoooo relaxed ondanks t weinige werk.
Zadel knelde bij de schouder en die spier is flink geïrriteerd, denk dat een deel van haar drukke gedoe daar vandaan kwam, al is ze altijd al heet geweest ook al voor ze zadelmak was, t is een echte dame Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 09:07

Fijn dat bij jou wis nu rustiger geworden is! Hoeveel van die merriebrok voer jij er bij? Ik vond het nogal kleine korreltjes en vind het dan meteen moeilijk inschatten hoeveel hij moet krijgen. Die subli zonder ruikt wel apart trouwens, beetje menthol achtig.
Ik had ook een zak lucerne gehaald van subli. Toen ik de zak in de auto legde dacht ik, wat een afzetterij, zo'n klein zakje en zo duur. Maar toen ik hem open maakte zag ik dat het heeeeel ander spul was dan de hartog lucerne. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:23

Marcella schreef:
Moet ook zeggen het Marstall Naturell vond ik nogal muf ruiken en de Subli Zonder lekker kruidig. Ruik het iedere keer weer als ik het deksel van de ton open maak.

Mooi toch al die geurtjes die fabrikanten aan hun voer toevoegen zodat wij het lekker vinden ruiken en we ook het idee hebben dat het gezonder/beter is. Muesli etc is graan en dat ruikt niet naar menthol of sinasappel etc..dat ruikt gewoon naar graan Knipoog

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:54

Hhhmm vind juist weer niet dat het methol achtig ruik, maar wel lekker ruikt. Vind het eerder kruidig en denk dat het kom door de luzerne die ook door het voer heen zit. Het is zo moeilijk te omschrijven zo achter een beeldscherm. Knipoog Vind de luzerne van Subli ook kruidig ruiken.

Ach ja koop liever voer wat mijn fjord wel wil eten dan dat ik voer koop dat ik weg kan gooien, omdat hij het niet lekker vind. Tong uitsteken

#Ymke# het is ten eerste grover en er zit absoluut geen melasse in en hierdoor willen ze het wel eens laten liggen. Heb in het begin ook luzerne van Hartog gehad, maar dat was altijd binnen de korste keren op.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:55

Ligt aan de ingrediënten mn bij de kruidenmuesli's.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:35

Ymke, ik denk ook dat hij eerder druk word van de mais dan van de gerstemix ...
Mais bevat heel veel zetmeel. Zetmeel word omgezet in suiker= explosieve energie voor snelle krachtprestaties, echter een dressuurpaard moet langdurige energie uit zijn voeding halen voor duurprestaties. Deze langdurige energie word o.a gehaald uit vetten & vezels.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 19:11

Ik heb hem nu omgezet op subli zonder. Wel nog in combi met de mijten gerstemix, want daar had ik nog een halve ton van. De mais krijgt hij igg niet meer. Ik ben benieuwd wat ie de komende weken gaat doen. De osteopaat is vandaag gewest dus mag de komende week niet rijden/werken, moet even afstemmen hoeveel voer hij dan moet want anders gaat ie straks weer invallen. Ik hou jullie op de hoogte hoe de overstap gaat. Mocht hij nou over een paar weken toch te mat worden dan ga ik terug op de mijten gerstemix ipv de subli zonder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:17

Niisj schreef:
Mais bevat heel veel zetmeel. Zetmeel word omgezet in suiker= explosieve energie voor snelle krachtprestaties, echter een dressuurpaard moet langdurige energie uit zijn voeding halen voor duurprestaties. Deze langdurige energie word o.a gehaald uit vetten & vezels.

Gerst is ook een graan en bevat dus ook vel zetmeel.

Wat is het zetmeel& suikergehalte van Mijten Gerstemix? Ik heb een tijd Herbamix van Mijten gevoerd maar ben daarmee gestopt omdat mijn paard het er niet helemaal lekker op deed.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 22:19

Dat zou ik even moeten opzoeken. Ik weet wel wat de herbamix meer energie zou moeten bevatten dan de gerstemix. Volgens de site van mijten is de gerstemix voor temperamentvolle paarden.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:47

fransje23 schreef:
Niisj schreef:

Gerst is ook een graan en bevat dus ook vel zetmeel.

Wat is het zetmeel& suikergehalte van Mijten Gerstemix? Ik heb een tijd Herbamix van Mijten gevoerd maar ben daarmee gestopt omdat mijn paard het er niet helemaal lekker op deed.

Uhu klopt maar maïs bevat veel meer zetmeel dan gerst.
Bovendien is het zetmeel dat in maïs zit moeilijk verteerbaar voor een paard. Het lichaam moet dus beter zn best doen om de zetmeel te gaan verteren en verbruikt daar meer energie bij= paard word uiteindelijk magerder dan dat hij bijkomt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:59

Niisj schreef:
Uhu klopt maar maïs bevat veel meer zetmeel dan gerst.
Bovendien is het zetmeel dat in maïs zit moeilijk verteerbaar voor een paard. Het lichaam moet dus beter zn best doen om de zetmeel te gaan verteren en verbruikt daar meer energie bij= paard word uiteindelijk magerder dan dat hij bijkomt.

Dat ligt eraan hoe de mais bewerkt is. Is mais ontsloten, dan kan een paard het zetmeel goed verteren. Gepoft of geextrudeerd is het nog beter verteerbaar. Gesloten maiskorrels zijn voor een paard vrijwel onverteerbaar.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:32

HiPro heeft Conditioner Booster te koop. Ook op basis van mais.
Speciaal voor (zogende) merries die te veel afvallen, paarden die nog te schraal zijn en naar de keuring moeten, paarden die te schraal zijn en flink aan moeten komen. We hebben begin dit jaar onze merrie dit ruim 2 maanden gevoerd en ze is toen zeker een kleine 50 kg aan gekomen. Tis een voorwaartse merrie maar kon niet zeggen dat ze nog 'heter' op werd. Tis ons goed bevallen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:57

Dioosje heeft hetzelfde probleem, en ik heb ongeveer hetzelfde voer als jou geprobeerd Lachen

Ik heb Subli Zonder met Subli Structuurmuesli gevoerd, hier deed ze het goed op. Omdat in de Zonder niet alle vitamines en mineralen zitten, kreeg ze de Structuurmuesli erbij. Ze is hierdoor een heel stuk rustiger geworden.

Hierna ging ze over op Cavalor Pianissimo. Hier is ze een heeeeel stuk rustiger van geworden (nog rustiger dan van de Subli). Dit kreeg ze als krachtvoer.

Ze heeft eventjes op Cavalor Pianissimo en Subli Luzerne gestaan, dit gaat/ging ook goed.

Nu heeft mijn zus een zak van D&H Safe and Sound gekocht en dat zijn we nu aan het proberen.

Dioos is en zal altijd een heethoofd blijven, maar ik heb gemerkt dat ze wel door ander voer veel rustiger is geworden. Tot nu toe weet ik hoe ze op Subli en Cavalor reageert en dan kies ik voor de Cavalor. Sinds gisteren heeft ze D&H, dus daar weet ik nog niet heel veel over.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 16:22

Hm, het is wel weer apart dat iedereen zegt dat hun hete paarden teveel terugvallen in energie, terwijl subli verteld dat je het als volledig voer kan geven. Ik hoop dat die van mij niet teveel terug gaat komen. Ik baal gewoon dat er zoveel E-nummers in die cavalor zit!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:22

aslo schreef:
Speciaal voor (zogende) merries die te veel afvallen, paarden die nog te schraal zijn en naar de keuring moeten, paarden die te schraal zijn en flink aan moeten komen. We hebben begin dit jaar onze merrie dit ruim 2 maanden gevoerd en ze is toen zeker een kleine 50 kg aan gekomen. Tis een voorwaartse merrie maar kon niet zeggen dat ze nog 'heter' op werd. Tis ons goed bevallen.

hoeveel kost dat?
want dat mijn merrie mager is ligt, aan het veulen wat ze heeft gehad..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:44

TabeR schreef:
aslo schreef:

hoeveel kost dat?
want dat mijn merrie mager is ligt, aan het veulen wat ze heeft gehad..

Laatste keer dat ik een zak heb gehad iets van 10,50.