[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:40

Ik ben wel benieuwd wat ik mijn merrie nog door de slobber kan geven zodat ze nog wat dikker wordt
Ze krijgt nu:
'S ochtends en eind vd middag:
Halve schep merriebrokken pavo
Halve schep sportbrokken pavo
Bekertje slobber
Smiddags nog een schep wortels extra

'S ochtends krijgt ze flink hooi, in de wei krijgt ze hooi en eind vd middag weer (bijna onbeperkt)

Als we gereden hebben of gelongeerd:
Schep muesli pavo sportfit

Ik maak 1/2 keer in de week een grote emmer met slobber,
Daar doe ik pavo slobber door, merriebrokken, sportfit muesli, lijnzaad en wortels door
Wat kan ik haar nog geven zodat ze niet meer energie krijgt maar wel meer vet? :D
Laatst bijgewerkt door Fleurrr_ op 12-02-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:41

LiesbethDW schreef:
Ik heb hier ook eventjes meegepraat toen ik Figo net had. Die is er weer bijna helemaal bovenop :)
Om te vergelijken:

Toen ik hem net had, begin september 2012 (beetje onduidelijk, maar zoals jullie zien: alles wat uit kon steken, stak ook uit):
[ Afbeelding ]

Nu, een klein half jaar later:
[ Afbeelding ]

Hij heeft vijf maand lang dagelijks onbeperkt voordroog en Pavo Podolac gekregen, gemengd met lijnzaadolie en twee handjes luzerne. Twee keer per week ook een bak slobber. Sinds begin deze maand zijn we overgeschakeld op Podogrow gemengd met Care4Life, met daarnaast nog steeds onbeperkt voordroog. Hij doet het super!

Wow, wat een verschil! Zo te zien heeft ie goede verzorging gehad :D

liesd

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:48

Ik doe mijn best :) Sinds deze week ook officieel bloedwormenvrij, hoera!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:49

LiesbethDW schreef:
Ik doe mijn best :) Sinds deze week ook officieel bloedwormenvrij, hoera!

Oh dat is mooi nieuws! :j

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:59

Fleur: Ik zou de merrie brok omhoog gooien naar 2 kilo. Krijgt mijn 3,5 jarig ruin ook, en die doet nog helemaal niks. Qua voer advies mocht ie zelfs nog wel een kilo meer als ie maar genoeg ruwvoer kreeg.
En van die merriebrok is ie echt super aangekomen!

Liesbeth: Fijn dat ie bloedworm vrij is!!! Blijf het wel heel goed in de gaten houden, Saga heeft als jaarling bloedwormen gehad. En daar hebben we nu nog steeds last van. Hij is extreem gevoelig voor wormenbesmettingen en is erg moeilijk op gewicht te houden. Hij loopt ook een jaar achter qua groei :(

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:02

Zeker! Hij wordt vanaf maart gewoon om de drie maand mee ontwormd met de andere paarden op stal, maar ik ben wel van plan om hem regelmatig specifiek te laten controleren op bloedworm. Met groeiachterstand valt het nogal mee bij Figo, hij heeft sinds ik hem hem een groeischeut gekregen en is nu al netjes 1.58, mooie grootte voor een Lusitano van 2,5 :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:03

LiesbethDW schreef:
Zeker! Hij wordt vanaf maart gewoon om de drie maand mee ontwormd met de andere paarden op stal, maar ik ben wel van plan om hem regelmatig specifiek te laten controleren op bloedworm. Met groeiachterstand valt het nogal mee bij Figo, hij heeft sinds ik hem hem een groeischeut gekregen en is nu al netjes 1.58, mooie grootte voor een Lusitano van 2,5 :)

Hij heeft nog een hele mooie toekomst voor zich! :j

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:33

Monster_tos schreef:
Fleur: Ik zou de merrie brok omhoog gooien naar 2 kilo. Krijgt mijn 3,5 jarig ruin ook, en die doet nog helemaal niks. Qua voer advies mocht ie zelfs nog wel een kilo meer als ie maar genoeg ruwvoer kreeg.
En van die merriebrok is ie echt super aangekomen!

Liesbeth: Fijn dat ie bloedworm vrij is!!! Blijf het wel heel goed in de gaten houden, Saga heeft als jaarling bloedwormen gehad. En daar hebben we nu nog steeds last van. Hij is extreem gevoelig voor wormenbesmettingen en is erg moeilijk op gewicht te houden. Hij loopt ook een jaar achter qua groei :(

Bedankt voor de tip,
In totaal 2 kg?
Het is wel pony van 1.52

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:43

Mijn ruin krijgt 2 kilo merriebrok + 1 kilo muesli. Hij is 1.67 maar doet nog helemaal niks. En hij mocht er nog wel een kilo bij.
Dus denk dat jou pony de 2 kilo wel kan hebben. Wel even rustig opbouwen!

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:37

Beste allemaal,

Graag wil ik ook mijn paard even ter discussie gooien!!
Desperado is 4 jaar en is sinds kort onder het zadel (hij groeit nog steeds dus wilde hem niet te vroeg op pakken)
nu is het probleem dat desperado niet dik te krijgen is...

Hij was als veulen erg groot (groter dan een gemiddeld veulen) hij kon namelijk gewoon zijn hoofd in de voerbak van zijn moeder doen en kon dan gewoon de bodem raken... Hij is in de opfok ook nooit vol geweest terwijl hij altijd wel goed kuil en pave opfokbrok kreeg..

Nu is het probleem dat ik hem niet meer kan rijden omdat meneer zo smal is dat ik er geen passend zadel op kan krijgen (hij heeft ook nog een hoge schoft) Dus ik heb nu besloten om hem maar de komende tijd te gaan longeren zodat hij wel spieren op kan bouwen...

Nou hebben ze mij meerdere dingen aangeraden....
Meer hooi.. (hij krijgt al 4 x per dag flinke porties, meer dan de paarden van de pension klanten en deze vroegen al om minder omdat hun paarden te dik werden)
op 5 granenmix zetten (subli of havens)
pavo veulen brok
maisvlokken

Des krijgt nu 4 x perdag hooi... 2 x per dag 1/2 brok (pavo condition) met daarbij een mix van 35 mineralen, en per voerbeurt een halve bak lucerne.. hij staat 4 uur per dag buiten nu met het slechte weer en van het zomer minimaal 8 uur per dag

We merken wel als des meer brokken krijgt dat hij dan te veel rondjes gaat draaien in zijn stal waardoor hij dan scheef bespierd raakt
graag hoor ik jullie mening over wat ik het beste kan doen

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:56

Ik heb hier een 3,5 jarige ruin die ook niet dik te krijgen is. Maar hij is eindelijk mooi vol :D
Heb hem zo gekregen door hem het volgende te geven:
-Onbeperkt hooi
- 1 kilo basismueslie van sublie
- 2 kilo merrie brok van sublie (Vol eiwitten, zonder dat ze er druk van worden)
- 0,5 kilo omega mix van sublie
- 6 schepjes opfok subliment van de paardendrogist. Is voor veulen, opgroeiende paarden en paarden met een groei achterstand.
- 1 keer per maand een vitamine spuit

Hij doet nog niks aan arbeid, en hij had er nog wel een kilo merrie brok bij gemogen van de voedingadviseur, dus denk dat die van jou met arbeid ook wel 3 kilo mag.

En na alles wat we geprobeerd hebben werkt dit eindelijk!! Vooral de merrie brok is een aanrader, na allemaal positieve verhalen over merrie brok te hebben gehoord van o.a. bokkers ben ik het gaan gebruiken!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:01

Ik krijg die grote jongens of meiden wat gevulder met natuurlijk hooi of voordroog van goede kwaliteit.
Daarnaast ontworm ik nog volgens het oude systeem, geen eitelling maar de spuit erin.
Krachtvoer per dag is een schep granenmix van de hippostar (Arie Blok) en een halve schep podogrow 3 van de Pavo.

En natuurlijk eens een goed paardentandarts DA erbij.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:02

Tsarola,
ik zou hem terug opfokbrok geven, iets als pavo grow ofzo, zetten ze goed van aan en ondersteunt hun tijdens de groei. Lucerne is idd goed omdat dit veel belangrijke proteinen bevat die ze nodig hebben voor de spieropbouw. Hooi mag hij onbeperkt hebben. Hiernaast kan je ook bietenpulp bij geven, komen ze ook van aan zonder heet te worden of hoefbevangen te raken of iets dergelijks.
Verder kan je een supplement als equitop myoplast voeren voor de spieropbouw. Een scheutje plantaardige olie over het voer doen en af en toe een bakje slobber geven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:02

Merrie of jaarlingen brok, dat is het voedsel voor een paard wat een beetje moet aankomen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:09

AnaisEnMieke schreef:
Hiernaast kan je ook bietenpulp bij geven, komen ze ook van aan zonder heet te worden of hoefbevangen te raken of iets dergelijks.

Ipv bietenpulp zou ik senior priores geven omdat dat een uitgebalanceerd voer is wat voor een groot deel uit bietenpulp bestaat. Als je alleen bietenpulp er bij geeft heb je kans dat de verhoudingen scheef zijn.

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:15

hallo allemaal!
bedankt voor jullie reacties...
merrie of opfok brok ga ik zeker uitproberen...
bietenpulp ben ik persoonlijk geen fan van!

des mag wel iets meer dan een beetje aankomen... ondanks wat
hij nu krijgt steken zijn heupbotten gewoon uit.. op de ribben is hij
de laatste tijd wel wat voller geworden maar dat gaat me te langzaam
dat was in een tijd bestek van maanden en te weinig om op deze manier door
te gaan!
ik ga de merrie brok proberen en het ruwvoer ophogen! (ons hooi
is gelukkig van goede kwaliteit want daar zijn wij als stalhouder erg gefocust op)

nogmaals bedankt voor de reacties verdere tips zijn welkom
en ik zal jullie op de hoogte houden!

gr sandra en des

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:18

Seniores priores is het enige voer waarmee ik mijn paard goed op gewicht heb gekregen, binnen 2 weken!
Echt super spul.

Hoeveel voeren jullie er eigenlijk van? Die van mij krijgt elke dag 3 flinke handje en dat zet dan uit tot een mega hoeveelheid :')

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:54

Je krijgt pas scheve verhoudingen als je zeer grote hoeveelheden bietenpulp of lucerne geeft. Zolang je brok of muesli geeft, heb je dat echt niet snel! ;)

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:56

AnaisEnMieke schreef:
Mijn merrie was een wandelend scharminkel toen ik haar kocht (8 jaar geleden). Ze was geblesseerd en erg mager. De manegehouder had haar gekocht als fokmerrie maar kwam een manegepaard te kort en heeft haar daarom maar in alle lessen laten lopen. Ze hebben haar uitgeput... Het was mijn favoriete paard en ik heb haar gekocht. Hieronder foto's van hoe ze eruit zag en hoe ze er nu uitziet. Ik heb haar op een jaar wat voller gekregen. Op 2 jaar vond ik haar echt perfect qua conditie.

Voor:
[ Afbeelding ]

Na (wel in winterperiode getrokken):
[ Afbeelding ]

Meer foto's in mijn profiel!

Eerst kreeg ze 4 scheppen basismuesli per dag maar daarna zijn we op volgend schema over gegaan

Haar voerschema toen ze nog bereden werd:
Dag en nacht buiten op de weide, zowel zomer als winter. Weide was goed begroeid.
's morgens: - 1 schep pavo sportsfit muesli
- berg hooi

Namiddag:
- emmer lucerne/grasmix

's avonds:
- 1 schep pavo sportfit
- 2 scheppen geweekte bietenpulp
- halve emmer wortelen
-berg hooi

Na het rijden:
- extra schep sportfit

3 keer per week:
-schep sportfit word 's avonds vervangen door schep slobber en gemengd in de bietenpulp

Supplementen:
-Appelazijn (goed voor vertering)
- honing (zet aan)
- plantaardige olie (maisolie of omega olie) goed voor vacht en zet aan

In totaal at ze een normale bot hooi op per dag..

Na een periode van ziekte, geef ik haar Weightbuilder. Een supplement op basis van plantaardige vetten.
Hoop dat jullie hier wat mee zijn!

Zo heb ik die van mij rond gekregen :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:43

Ik al even laten zien het verschil van mij Hengst eerst en nu:
De voer schema op stal is zo:

0800/08.30 Brok basis brok
10.00 kuil van afwisselend kwaliteit.
17.00 Kuil
20.00 Brok

Niet mijn idee van een voer schema.
Dit krijg die van mij er bij:
2x tijdens het brok voeren ongeveer driekwart van een schep mais lijn zaad brok met lucerne mix van de Hertog
Als ik op stal ben ook nog driekwart mais lijn zaad brok met lucerne mix
Hooi van goede kwaliteit in een fijn maas hooi net.
Binnenkort begin ik weer met de omega 369 van subli mix.

Binnenkort gaan ze naar een stal waar gewoon zes x per dag wordt gevoerd...

Het gaat dus om een GGK AV Hengst van 5 jaar.
Op keuringen zien ze bij ons graag volle paarden :+
Hij is wordt ongeveer 45 min Basis gereden ca 2 a 3 x in de week.
Gaat ongeveer 2 a 3 x per week aan de longe
Elke dag los.
Ik geef expres niet te veel sport brok etc omdat ze dit vaak omzetten in energie en dan juist afvallen.

April/Mei 2012 net voor de premie keuring
Afbeelding

Zomer 2012, ribben voelde je goed en zag je echt wel.Voornamelijk achter ingetrokken.
Afbeelding

Geen ribben meer te zien, foto van dit jaar
Afbeelding

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:09

Hallo,

ik kom even binnenvallen in dit topic omdat ik graag wat advies wil!

Ik heb een paardje genaamd Bright Investment, hij is een NRPS ruin die dit jaar 6 jaar wordt.
Hij is altijd al moeilijk om op gewicht te houden en op het goede gewicht te krijgen. Hij is ook nooit echt dik geweest. Nou heb ik hem vorig jaar in oktober stil gezet om aan te komen. Nou probeer ik hem weer op te pakken. Je voelt zijn ribben nog een klein beetje en af en toe zie je ze ook nog ligt er net aan hoe het licht op zijn buik valt. Hij is dus nog dun.

Nou geef ik hem pulp om aan te komen dit doe ik al een poosje. Het is echter zo dat hij het alleen eet met biks erin, is het biks op eet hij niet meer. Hij krijgt momenteel 3 porties pulp wat 3 grote handen pulp brokken zijn (uiteraard geweekt.). Bij elke portie krijg hij 1/2 kilo biks. Dus 1 1/5 kilo biks op 1 dag. Daarnaast krijgt hij 3 of 4 keer op een dag een bult ruwvoer.
Ik wil hem echter minder biks gaan geven en dan meer pulp (1 schep op 1 dag of meer). Maar nou weet ik niet wat ik er doorheen moet doen wat goed voor hem is en waardoor hij het ook opeet.

Nou lees ik overal dat voor het calcium en fosfor gehalte beter is dat je zemelen erbij voert? Alleen wat ik allemaal gelezen heb.. vind ik het niet zo'n fijn product om bij te voeren.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen? Heb momenteel geen foto van hem hoe hij nu is. Zal even kijken of ik misschien morgen eentje kan maken dan wil ik hem wel plaatsen, mochten jullie daar baat bij hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:29

Voor alle duidelijkheid, je hoort de ribben van je paard te voelen ! Voel je ze niet meer dan is je paard te dik. Je mag ze ook licht zien.
Dus het klinkt alsof je paard gewoon goed op gewicht is.....

Kan je niet gewoon steeds wat minder brok door de pulp heen mengen ? Of probeer anders eens seniores priores. Daarin is het hoofdbestanddeel ook pulp en er zit al ponybrok en zemelen etc doorheen zodat de calcium : fosfor verhouding al goed is.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:38

Maris schreef:
Voor alle duidelijkheid, je hoort de ribben van je paard te voelen ! Voel je ze niet meer dan is je paard te dik. Je mag ze ook licht zien.
Dus het klinkt alsof je paard gewoon goed op gewicht is.....

Kan je niet gewoon steeds wat minder brok door de pulp heen mengen ? Of probeer anders eens seniores priores. Daarin is het hoofdbestanddeel ook pulp en er zit al ponybrok en zemelen etc doorheen zodat de calcium : fosfor verhouding al goed is.

Oeps, stiekem wist ik dat dik gedrukte ook wel :+ maar doordat hij zo lang heeft stil gestaan heeft hij geen spieren meer waardoor hij heel dun oogt en verwar ik het een beetje.. :') blond..
Het is een idee, ik zal eens kijken. Bedankt voor het meedenken!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:49

Anders wat brok met de pulp meeweken zodat de pulp naar brok smaakt?

b0ukjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:36

Hallo!
Mijn paard krijgt zemelen en ik wil graag optiform gaan voeren..
Maar weten jullie of dit samen kan of moet ik dan stoppen met de zemelen?