[***] schreef:Welk krachtvoer?
@ mnkortleve : dus eigenlijk moet ik hem gaan ondervoeden?
Ik geef nu op z'n ideale gewicht (of het gewicht waar ik in eerste instantie naartoe wil in ieder geval) en dat is al minder dan wat ik hem zou geven als wanneer ik het geef op het gewicht wat hij nu heeft. Moet ik dan nog minder dan dat geven? Hoeveel zou jij 'm dan geven? (D-pony van 1.45m, nu geschat op 460 kg, wil graag naar 400 kg dus hij krijgt nu 8 kg per dag ruwvoer, voordroog).
Uit het topic over hoefbevangenheid:
Ruwvoer, de belangrijke basis in de voeding van élk paard!
Als er voedingsadvies gegeven wordt, wordt er vaak gesproken over DS gehaltes. DS staat voor droge stof. Het DS gehalte is een waarde in % die wordt gebruikt om aan te geven uit hoeveel droge stof een ruwvoer bestaat en uit hoeveel water. Alle ruwvoer bevat een percentage vocht, water. Dat weegt mee in het werkelijke gewicht. Om precies te kunnen berekenen hoeveel vocht er in verschillende soorten ruwvoer zit is een DS gehalte nodig. Globaal kun je zeggen dat weidehooi voor ong. 85% uit droge stof bestaat en 15-20% uit water. Iedere afgewogen kilo hooi, bestaat dus voor 850 gram uit droge stof, de rest is water. Voor voordroogkuil gelden lagere DS gehaltes. Deze DS waarde zegt echter niets over de voedingswaarde!
Een gezond paard kan gemiddeld maximaal 2 – 2,5% van het lichaamsgewicht aan droge stof (DS) ruwvoer opnemen. Een paard op dieet heeft minimaal 1 – 1,5% van het lichaamsgewicht nodig aan droge stof ruwvoer. Geef voldoende, reken het goed uit. Te weinig ruwvoer geven is niet goed voor de darmwerking van een paard en kan Hyperlipidaemie tot gevolg hebben. Voor een goede darmwerking heeft een paard nu eenmaal veel vezels nodig.
Het is een beetje afhankelijk van de DS-gehalte van het voordroog wat je geeft, wat je totaal daarvan moet geven.
Met een DS van 85% is 7kg ruwvoer genoeg, maar met een DS van 70% is het 8,5kg.
Wat ook niet onbelangrijk is, hoe rijk het voordroog is. Als het erg rijk is zou ik eerder 1% van het lichaamsgewicht aanhouden ipv 1,5. En misschien wat stro bijgeven.