[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:53

Ben toch wel benieuwd, Shetlandmerrie heeft echt een super dikke buik.
Ze is eigenlijk altijd dik geweest. heeft zelf een keer (volgens het meetlint) 336kilo gewogen. :o
Ze weegt nu zo rond de 200 kilo.
Maar die pens blijft.
Ze kregen met ze 3en 8 kilo hooi op een dag, ben ik gaan minderen omdat ze stil stond naar 6 kilo per dag.
Daarbij krijgt ze muesli van cavallo pony. dat is zo'n 300 gram.
Ze liep zeker 5 keer in de week, afgewisseld met mennen, longeren, fietsen, wandelen.
Nu staat bijna 3 maanden bijna stil, afgelopen weken wel weer gaan wandelen en kleine stukjes met de fiets/wagen. Kan haar nu niet meer beweging geven.

Wat vinden jullie=

Afbeelding
Afbeelding

Voor dat ze stil stond:
Afbeelding
Afbeelding

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 01:35

dianalamboo schreef:
mnkortleve; er zat ongeveer 10 uur tussen. 's ochtends omgedaan en 's avonds de verschijnselen. Mest was erg hard en kreeg ze er niet af. Dierenarts heeft er veel uitgekregen en medicijnen gegeven. Mocht die nacht niet eten dus graasmasker weer (dan at ze toch niet) en de volgende dag afgedaan.

Dat is niet veel zeg in zo'm korte tijd zou je dat toch niet verwachten.

Wammie Ik vind eerlijk gezegd dat jou pony wel te veel krijgt, de peentjes zou ik zeker achterwege laten.
Hij komt ook wel erg weinig buiten, meer weidegang of een bak in zou wellicht ook wel schelen.

suze_ Of jou pony te zwaar is dat kun je zelf het beste beoordelen vanaf een foto is dat zeer lastig.
Vetbulten achter de schouders zeggen niet veel die heeft mijn merrie ook en helaas kun je bij haar de ribben zeer goed tellen door haar wintervacht heen ;(
Ribben mag je voelen echter niet duidelijk zien en als je daar vanuit ga zit je vaak goed en als je twijfel laat dan je veearts even meekijken.

[***] Ik zat bij jou in dat topic te kijken, maar hij is echt niet bepaald mager :=
Waarom geen netten of rekken in die bakken?

Lisanne_ Ik vind het bij shetlanders altijd zo moeilijk beoordelen,maar ook voor jou geld zijn de ribben goed te voelen dan valt het vaak mee.
Waarom nu geen arbeid dan?

Waar ik me over verbaas is dat verschillende personen het hebben over kuil, voordroog, graszaadhooi dat zijn nou niet bepaald producten om je paard af te laten vallen en zeker niet als je ze daarbij geen beweging geef.
Sta je op een stalling waar niet anders gevoerd word dan kan ik alleen maar zeggen zoek een andere stalling.
Voer doet zo ontzettend veel dat heb ik wel bij die van mij gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:28

Ik zit ook niet voor niks in dit topic :+
Er zitten netten in die bakken :j Maar ik ben nu op zoek naar een andere oplossing, want ik vind die bakken maar ondingen :=
En tja, ze op oud, droog hooi zetten vind ik dan ook weer niks (heb ik wel geprobeerd trouwens).. Ookal zijn ze dik, ze moeten érgens voedingsstoffen uithalen ... Een mens valt ook af als die maar 500 calorieën per dag eet, maar of dat zo gezond is ...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:42

[***] Ik ben juist op zoek naar van die bakken :+
Het gaat er bij lijnen niet om de hoeveel calorieën je moet eten het gaat om de voedingsstoffen die je binnen moet krijgen en of je dan 500, 1000, 2000 of 3000 calorieën eet op een dag als er niet voldoende juiste voedingstoffen in zitten is het allemaal ongezond ;)
Daarom is het bij paarden die moeten afvallen juist zo belangrijk om een goed supplement bij te geven zodat je zeker weet dat ze alles binnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:46

Dat heb ik in theorie wel :j Al roept natuurlijk iedereen wat anders :+
En verder staan ze op beperkt ruwvoer, berekend op hun ideale gewicht .. Dus ze krijgen zeker niet teveel op dat gebied. Het zal vast niet ideaal zijn dat het voordroog is (alhoewel het wel héél droog is en echt naar hooi neigt) maar het moet wel doenbaar zijn op die manier. Hij moet gewoon weer aan het werk :Y)

Ik heb ook het idee dat hij al wat beter in z'n vel zit, na een kleine week op de nieuwe weide .. Die Optiform doet hem toch wel goed volgens mij, en natuurlijk heeft hij al een pak wintervacht verloren en dan ziet het er al snel anders uit :Y) (wat niet wil zeggen dat hij nu niet meer te dik is :+ maar het geeft toch een ander zicht).

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:03

Ik ga dit ook even volgen... Ik heb helaas nog steeds een te dikke haflinger..
Ik geef haar per dag een half schepje dieet mix van subli en hier doe ik magnesium bij. Hoe voeren jullie de magnesium? Liever geef ik haar geen extra brok maar heb die dieet mix er maar bijgehaald want die poeder moet toch gemengd worden :( mijn paard vind die dieet mix ook niet echt lekker..
Verder krijgt ze alleen maar kuil en ik vrees dat dit de boosdoener is want het is oohw zo vet... Nu ga ik haar wel verplaatsen per 1 april waarbij ze 24 uur buiten komt te staan (winter op een zandplaat met een groep en in de zomer 24 uur op het land) Hier wordt ook kuil gevoerd en ik hoop minder vet want mijn paard staat in een groep dus appart hooi voeren werkt ook niet.. En zou een graasmasker een idee zijn voor de zomer maanden (vind het zo'n akelig ding :()

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:31

Ik lees hier ook even mee.
Mijn haf is ook nog te zwaar, helaas.
Ze is altijd erg moeilijk slank/goed op gewicht te houden. Afgelopen jaar(maart 2011) heeft zij een veulen gehad en daarna een zware blessure dus veel stil gestaan. Wel naar buiten maar geen beweging in de vorm van rijden/longeren etc. Ook heeft ze aan het begin van haar dracht een tijd stil gestaan ivm asbest op ons oude stal. Ze stond dus enkelt op de weide waar ze niet af kon en had dus geen beweging. Nu zijn we sinds 1.5 week haar weer flink aan het oppakken, rijden/pessoa. En dit wisselen we af met af en toe een dag vrij of lange lijnen doen buiten. En vaak na het trainen in de bak even lekker buiten laten gaan als beloning. Ze is sinds 5 maanden volgens mij verhuist naar een hit actief stalling en staat dus 24/7 elke dag buiten. Ze krijgt 300 min kuil per 24 uur(hier wil ik ook niet op minderen) en 1.5 kg basisbrok. Dit was 2 kg gezien ze erg lusteloos was toen ze van stal naar hti actief ging. Dit zijn we aan het afbouwen door elke keer 0.5 kg eraf te halen.

Dit is ze nu
Afbeelding

Wat vinden jullie?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:35

[***] Je kan wel hooi geven wat berekend is op het ideale gewicht, maar hij heeft dat ideale gewicht niet hij weegt te veel en om hem af te laten vallen zonder dat je hem beweging geeft of in ieder geval weing zul je hem minder/schraler moeten gaan voeren zodat hij zijn eigen vet reserves aan gaat spreken.
Nat of droog zegt niets over de voedingswaarde van het product het gaat er om wanneer het geoogst is en of er bemest is en zo ja met wat.

Franka1986 Je geef zelf het antwoord al wbt de kuil :+
Een graasmasker werkt voor sommige heel goed en dat jij het akelig vind daar moet je je maar overheen zetten ;)

Marlis Ik vind het veel te veel krachtvoer, maar goed dat ben je al aan het afbouwen.
Ik denk als je lekker actief aan de gang gaat dat het best goed komt. :j

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:48

Pff jaa :+ zo naïef ben ik ook niet dat ik niet weet waar het vandaan komt := ... dus vandaar zat ik te denken aan zo'n muilkorf toch wat verdere info gezocht ga het gewoon proberen altijd beter dan een bevangen paard ;) ... En uiteraard nog meer beweging geven vind ze heel leuk die lui lak maar dat komt vrees ik door haar overgewicht ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:34

Franka1986, mijn paard krijgt in de zomer ook een graasmasker om. Het ziet er zielig uit, maar ik zou het veel zieliger vinden als hij bevangen zou komen te staan. Hij kan er prima mee eten, alleen niet zo veel.

[***], ik zou dat krachtvoer zeker gaan afbouwen. Kun je niet een vitaminekorrel geven in plaats van brok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:44

Welk krachtvoer?

@ mnkortleve : dus eigenlijk moet ik hem gaan ondervoeden?
Ik geef nu op z'n ideale gewicht (of het gewicht waar ik in eerste instantie naartoe wil in ieder geval) en dat is al minder dan wat ik hem zou geven als wanneer ik het geef op het gewicht wat hij nu heeft. Moet ik dan nog minder dan dat geven? Hoeveel zou jij 'm dan geven? (D-pony van 1.45m, nu geschat op 460 kg, wil graag naar 400 kg dus hij krijgt nu 8 kg per dag ruwvoer, voordroog).

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:04

Franka1986 Maar hoe heeft het dan zo ver gekomen?
Je moet er niet aan denken wat je paard leuk vind, maar wat uiteindelijk gezond is ;)

[***] Klinkt heel hard en misschien tegen je gevoel in maar ja je ga hem idd ondervoeden zodat hij zijn vetreserves aan moet spreken.
Even ter voorbeeld, ik ben zelf aan het lijnen geweest shake soepen ed je krijg dan de nodige vitamine en mineralen binnen omdat het zo afgesteld is, maar doordat het zo weinig calorieën bevat val je af en waarom val je dan af.... je lichaam spreekt zijn vet reserves aan.
Wat ik zou geven hangt van de kwaliteit af, ik zou zelf zo schraal mogelijk geven dus zo min mogelijk voedingswaren dus puur om de buikvulling, daarom de vitamine en mineralen er bij voeren.
Een paard mag ongeveer 5 uur zonder voeding zonder dat het kwaad kan, nu is het echt niet zo als het een keer 6 of 7 uur is dat je paard er dood bij neer val hoor ;) maar geadviseerd word om dit aan te houden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:09

[***], sorry ik bedoelde Marlis! Ik kan het niet meer wijzigen.

En ik ga mee met mnkortleve, hij moet zijn vetreserves gaan aanspreken, dus hij moet meer verbruiken dan dat hij binnen krijgt. Dat betekent meer bewegen en/of minder voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:13

@ mnkortleve : Hmm ok, ik ga het nog even aankijken, ik heb grote netten die ik ga bestellen en die dan in de stal komen (zo'n rechthoekig net met 3x3 mazen zoals pmarena hier op bokt aanprijst ;) ) en dan gaat daar het ruwvoer in en dan krijg ik een definitief idee hoe ze het qua eten doen .. In theorie zou het mogelijk moeten zijn om daar 's avonds hun portie in te doen en daar moeten ze dan maar mee toekomen tot de volgende avond ... (er is nog wel wat knabbel in de weide aanwezig in de vorm van een spriet gras of wat takjes enzo). Ik ga zien hoe het loopt maar ik ga nu niet alweer alles omgooien, eventueel inderdaad minderen qua hoeveelheid, maar ik ga eerst eens kijken hoe het met die netten gaat en hoe het meer bewegen gaat bevallen, want daar zijn we nu ook mee bezig ;)

@ _Dune_ : ok, ik kon al niet volgen :Y) Geen probleem ;)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:17

sabine het op 2 plekken leggen ipv 1 helpt zeker ook veel in de beweging van je paard en

eigenlijk in u geval, ze gewoon bij elkaar doen en dan 4 of 5 plekken om te eten maken zodat ze afwisseling van de wacht doen is het nog het beste. u zegt zelf dat de andere ok te dik is je kan dan bv wat luzern bijgeven of wat extra hooi als je met je echte dikkerd bezig bent aan de minder minder dikke al sje bang bent dat ze te weinig krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:19

Ze hebben het al op 2 plekken liggen en ze zijn van het principe "kunnen niet met & niet zonder elkaar", ik heb geprobeerd ze samen te zetten maar dat ging echt niet goed en aangezien de andere een ex-manègepaard is op leeftijd die blind is aan 1 oog kies ik wat het beste is voor hem, en dat is niet de helft van de tijd achterna gezeten worden door mijn dikke omdat iets hem niet zint ... (is wel goed voor de dikke die beweging, maar zover moet het voor mij ook niet gaan :+ ).

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:39

ofwel halve dag bij elkaar? dan kan je je oudje rust en lkkr relax eten gunnen en toch dikke extra beweging geven en voor je oudje is dat ook wel lkkr vor als ze een houden van moment hebben hoor

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:50

Lisanne_ schreef:
Ben toch wel benieuwd, Shetlandmerrie heeft echt een super dikke buik.
Ze is eigenlijk altijd dik geweest. heeft zelf een keer (volgens het meetlint) 336kilo gewogen. :o
Ze weegt nu zo rond de 200 kilo.

Ik denk dat het meetlint niet klopt, want dit is wel heel erg veel.
Je hebt zo te zien een kleine maat shet.
Mijn grote maat shet (van 103 cm) is ooit op een weegbrug gemeten en was toen 230 kg en volgens iedereen veel te dik.
Ze is fors afgevallen en zal nu net aan de 200 kg komen.
Die 30 kg verschil zie je goed.

136 kg verschil op zo'n kleine pony is daarom in mijn ogen wel heel erg veel.
Evenals dat 200 kg voor een mini shet fors is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:10

[***] schreef:
Welk krachtvoer?

@ mnkortleve : dus eigenlijk moet ik hem gaan ondervoeden?
Ik geef nu op z'n ideale gewicht (of het gewicht waar ik in eerste instantie naartoe wil in ieder geval) en dat is al minder dan wat ik hem zou geven als wanneer ik het geef op het gewicht wat hij nu heeft. Moet ik dan nog minder dan dat geven? Hoeveel zou jij 'm dan geven? (D-pony van 1.45m, nu geschat op 460 kg, wil graag naar 400 kg dus hij krijgt nu 8 kg per dag ruwvoer, voordroog).

Uit het topic over hoefbevangenheid:
Ruwvoer, de belangrijke basis in de voeding van élk paard!
Als er voedingsadvies gegeven wordt, wordt er vaak gesproken over DS gehaltes. DS staat voor droge stof. Het DS gehalte is een waarde in % die wordt gebruikt om aan te geven uit hoeveel droge stof een ruwvoer bestaat en uit hoeveel water. Alle ruwvoer bevat een percentage vocht, water. Dat weegt mee in het werkelijke gewicht. Om precies te kunnen berekenen hoeveel vocht er in verschillende soorten ruwvoer zit is een DS gehalte nodig. Globaal kun je zeggen dat weidehooi voor ong. 85% uit droge stof bestaat en 15-20% uit water. Iedere afgewogen kilo hooi, bestaat dus voor 850 gram uit droge stof, de rest is water. Voor voordroogkuil gelden lagere DS gehaltes. Deze DS waarde zegt echter niets over de voedingswaarde!
Een gezond paard kan gemiddeld maximaal 2 – 2,5% van het lichaamsgewicht aan droge stof (DS) ruwvoer opnemen. Een paard op dieet heeft minimaal 1 – 1,5% van het lichaamsgewicht nodig aan droge stof ruwvoer. Geef voldoende, reken het goed uit. Te weinig ruwvoer geven is niet goed voor de darmwerking van een paard en kan Hyperlipidaemie tot gevolg hebben. Voor een goede darmwerking heeft een paard nu eenmaal veel vezels nodig.

Het is een beetje afhankelijk van de DS-gehalte van het voordroog wat je geeft, wat je totaal daarvan moet geven.
Met een DS van 85% is 7kg ruwvoer genoeg, maar met een DS van 70% is het 8,5kg.
Wat ook niet onbelangrijk is, hoe rijk het voordroog is. Als het erg rijk is zou ik eerder 1% van het lichaamsgewicht aanhouden ipv 1,5. En misschien wat stro bijgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:24

Ik heb inderdaad zo berekend :j Op 1.5% maar wel van het ideale gewicht (dan zit je aan 8.5 kg maar ik doe nu 8 kg in de netten en dan nog een losse pluk 's avonds als extra). Minder dan dat durf ik toch eigenlijk echt niet te geven := Dus we gaan zien hoe het werkt zoals ik nu bezig ben, het heeft geen zin om elke week te veranderen omdat iedereen wat anders roept, dat schiet ook niet op ;)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:26

ik weet niet of dit het goede topic hier voor is.

ik heb sins eind november 2011 een 4 jarige D pony ruin.
toen hij bij mij kwam was hij veel te dik.

deze foto is van mei 2011:
Afbeelding

jammer genoeg niet een hele duidelijke foto maar geeft toch een beeld van zijn goede afvalrace. feb. 2012
Afbeelding

helaas geen goede stand foto. van gister (17 maart)
http://2.media.hyves-static.net/1480309 ... 09569.jpeg

wat vinden jullie van het verschil. ik zal morgen even een duidelijke stand foto maken. is hij zo goed of moeten er nog meer kilo's af?
het is een pony die heel snel te dik word. wat adviseren jullie aan voor de zomer? ik zat zelf te denken aan overdag in het land en 's nachts in de bak.

owja kwa singelmaat begin december had ik een 1.20 singel beide kanten op het 2e gaatje. inmiddels hebben we een 1.05 singel beide kanten op het 4e gaatje *\o/*

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:17

mnkortleve schreef:
Franka1986 Maar hoe heeft het dan zo ver gekomen?
Je moet er niet aan denken wat je paard leuk vind, maar wat uiteindelijk gezond is ;)

Ik voer zelf niet en de stalhouder gooi er maar wat neer (vaak een hele hoop) daarnaast staan ze in de winter hele dagen op stal en komen er als je geluk heb 2 uur uit (moet je zelf doen).. In de avond trainen we. Vorig jaar was ze nog netjes op gewicht. En nu is ze geleidelijk aan steeds dikker geworden nog minder voeren vind ik niet zo aardig, ze staat al de hele dag op stal en dan verveeld ze zich kapot en gewoon hooi voeren kan ook niet (dat koopt hij niet in)... Hij heeft per toeval wel een baal hooi staan maar dat ga ik haar echt niet geven dan hapt ze meer stof dan hooi.. Maar ik ga dus al verhuizen en dit heb ik van de winter al besproken maar ik kon daar niet gelijk staan, nu kan ik per april daar heen dus zal alles wel veranderen :) ..

En ik denk niet zo zeer wat mijn paard niet leuk vind doe ik niet als het om gezondheid ga, ik was zowiezo wel van plan een graasmasker op te doen hoor maar het is een minder prettig gezicht om te zien maar inderdaad beter dan een bevangen paard..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:27

Dat ís ook gewoon niet leuk, Franka.
Ik dacht altijd dat het goed voelde om het juiste te doen, maar het blijft lastig om dat koppie van nu tot eind december weer in de korf te moeten zien. Gelukkig heb ik al méér dan genoeg bevangen paarden gezien om geen moeite te hebben de korf ook aan te laten.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:24

Hey, jullie hebben het er over hooi voeren in de hoeveelheid dat ze moeten hebben met het ideale gewicht.
Maar hoe bepaal je het ideale gewicht dan?

Hier zie ik nog steeds geen verandering ondanks bewegen, hooi en geen kracht voer.
En ouderwetse forse haf hoeveel zou die dan moeten wegen?

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:42

hallo allemaal,

ik denk dat ik mij hier helaas ook moet melden.
ik heb een welsh C van 2 jaar en 9 maanden oud, en ik vind hem zelf écht te dik aan het worden.
hij heeft nu onbeperkt hooi, en ik geef hem per dag twee kleine handjes biks met extra vitamine & mineralen poeder. ik wil nu gaan overstappen op nature's best. maar ik denk toch dat dat niet veel zou gaan helpen, en dat ik zijn hooi toch wat moet gaan beperken. mij leek een green guard graasmasker een super oplossing, maar ik weet niet welke maat hij zou hebben? maat paard ziet er erg groot uit, maar ik heb tot nu toe maat small alleen nog maar op de foto gezien bij shetlanders? alvast hartelijke bedankt, en zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding