Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:35

belle_boef schreef:
Kan iemand mij vertellen hoeveel gram suiker de pavo vital bezit per 100 gram.
De verpakking schept mij niet veel duidelijkheid.
Bij de vitamines staat duidelijk dat het per kilo is maar dat staat dus niet bij de suiker en zetmeel etc.

[ [url=m/PYVbuv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens de site van pavo:
Suiker 4,5 %
Zetmeel 0,24 %

Dat is dus per 100 gram 4,5 gram suiker.

https://www.pavo.nl/producten/pavo-vital

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:42

Prince schreef:
belle_boef schreef:
Bij de vitamines staat duidelijk dat het per kilo is maar dat staat dus niet bij de suiker en zetmeel etc.

Volgens de site van pavo:
Suiker 4,5 %
Zetmeel 0,24 %

Dat is dus per 100 gram 4,5 gram suiker.

https://www.pavo.nl/producten/pavo-vital

Als ik op de site kijk zie ik ook niet heel duidelijk of dat per kilo of per 100 gram is. Zowel sporenelementen als vitamine staat weer heel duidelijk per kilo achter maar bij suiker dus niet.
4,5 gram suiker per 100 gram lijkt mij vrij veel?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:52

Als ik op de site kijk zie ik ook niet heel duidelijk of dat per kilo of per 100 gram is. Zowel sporenelementen als vitamine staat weer heel duidelijk per kilo achter maar bij suiker dus niet.
[/quote][/quote]

Er staat toch in procent bij? Maakt het toch niet uit welke gewichtsaanduiding er is...4.5 gr idd per 100 gram...is niet zoveel hoor

plutolover

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:55

Miss Pavo zelf even berichtje sturen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:58

Vleddertje1 schreef:
[/quote]

Er staat toch in procent bij? Maakt het toch niet uit welke gewichtsaanduiding er is...4.5 gr idd per 100 gram...is niet zoveel hoor[/quote]

Oh echt procent. Ik heb het zelfs op mijn briefje geschreven maar gewoon niet de link gelegd. -O-

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:01

belle_boef schreef:

Volgens mij staat dit op de site omschreven. Dit brokje is als t goed is graan en melasse vrij.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:46

Maar zullen wel wat suikers in zitten, van natuurlijke oorsprong omdat het uit lucerne bestaat. Net als in hooi.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:53

ik bijna alle brok of iets zit wel een suiker. WE moeten ook niet te bang zijn voor suikers. Je wilt niet weten hoeveel suikders er in gras/ruwvoer in zit.

Maar uiteraard is het goed dat er naar gekeken wordt. En dan heb je ook nog verschillende soorten suikers. De ene is minder goed dan t ander voor het paard.

En graanvrij betekend ook niet altijd dat t beter is. Soja schijnt ook niet super goed te zijn voor paarden maar dat zit echt bijna overal in..

Dan geef ik liever ind een vitamine korrel waarvan je minder hoeft te voeren. En daardoor ook vele malen minder suikers geeft.

Ik zelf wordt ook steeds bewuster van wat ik mijn hafje geef. Zodra mijn zak krachtvoer op is, stop ik met krachtvoer en ga ik over op de vitamine korrel. Hij loopt 24/7 buiten in een hitactief stal. En ben blij dat de pavo met een nieuw product op de markt is. namelijk de grasbrok/fiber nuggets. Ik geef hiervan een vitalbix beker (geen idee hoeveel gram) en als je mengt met water, wordt het best een goede hoeveelheid dat ik mijn suplimenten er mee kan mengen.

ik hoor ook goede ervaringen over pure vitamine korrels. Maar moet mijzelf er nog even in verdiepen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:10

Bij hooi op droge stof basis zit meestal tussen de 6.5-12.5% suiker en zelfs luzerne bevat eigenlijk altijd minimaal 4% suiker. Ieder product op ruwvoer-basis bevat dus al suiker.

Voor een mineralenbrok vind ik 20% zetmeel+suiker op zich prima, mits je er in totaal maar weinig van hoeft te voeren, maximaal 50g/100kg paard, oftewel 10g z+s/100kg paard, dat komt neer op evenveel suiker als 100g hooi gemiddeld/100kg paard.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:37

hallo allemaal, ik gooi de vraag even hier neer.
ik zou graag overgaan op een goede vitamine brok, en mijn oog is in eerste instantie gevallen op vitalbix. nu lees ik alleen wel veel dat paarden er heet van worden. en ik heb al zo n vreselijke druktemaken (volbloed, altijd energie voor 10, best schrikkerig enz) is het dan aan te raden of zouden jullie ergens anders voor gaan?
(hij verhuisd over 2 weken naar een stal met uitloop en krijgt, ook daar, onbeperkt ruwvoer)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:44

essiesilly schreef:
ik zou graag overgaan op een goede vitamine brok, en mijn oog is in eerste instantie gevallen op vitalbix. nu lees ik alleen wel veel dat paarden er heet van worden. en ik heb al zo n vreselijke druktemaken (volbloed, altijd energie voor 10, best schrikkerig enz) is het dan aan te raden of zouden jullie ergens anders voor gaan?
(hij verhuisd over 2 weken naar een stal met uitloop en krijgt, ook daar, onbeperkt ruwvoer)

Qua samenstelling ben ik blij als ik die van Vitalbix lees. Maar ook hier eentje die er wat ril van werd - wel van de active+. Nu over op Marstall Force.
Metazoa was hier overigens helemaal een drama qua ril worden van meerdere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:11

Hier ook een volbloed die enorm schrikkerig werd van Vitalbix ondanks 24/7 buiten.
Ik voer nu Je paard gezond en fit.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:53

Mijn warmbloed werd net overdreven tam op Vitalbix. Niet vooruit te krijgen. Het lijkt bij elk paard anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:58

Wij hebben zowel langere tijf Force gevoerd, als Vitalbix als Vital en merk nooit iets van rillig zijn. 4 verschillende paarden en karakters.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:14

Ik heb het in de beginperiode vaak even.
De eerste 2 week zijn ze wat drukker en daarna is het over.

Moet zeggen dat mijn pony's al zeker 2 maand compleet van de vitaminekorrel af zijn.
Ik las sowieso altijd even een pauze in dat ik een tijd geen extra geef.
Merk eigenlijk weinig verschil in gedrag of gezondheid.
Mijn merrie verhaart ook gewoon flink nu.

Maar ga dus binnenkort wel weer beginnen,heb alleen geen flauw idee welke ik ga doen.
Metazoa
Marstall force.
En Lexa heb ik gehad.
wil nu wat anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:17

Ik geef ook al een hele tijd niets meer. Merk geen verschil.
Maar wellicht over een tijdje weer wat erbij, dan wordt het denk ik equilin. Maar niet dagelijks.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:03

essiesilly schreef:

Niet heet, maar wel abnormaal schrikachtig terwijl het normaal een bom proof paard is. Hij had dat wel ook met andere vitaminebrok en heel langzaam opbouwen heeft wel geholpen.

Sinds vorig maand is hij overgegaan op VS200 wat mijn andere paard ook al kreeg. Dat ging direct heel goed. Reden om hem toch over te zetten was dat hij de Vitalbix niet meer graag at.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:54

Ik geef zelf Pavo vital. Goedkoop, goed te krijgen, en ik merk geen verschil of ik equilin geef of Pavo vital

Alleen in m’n portomonee

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 01:32

essiesilly schreef:

Dat is zeker niet bij elk paard zo. De negatieve verhalen lees je sneller en sla je sneller op. Er zijn heel veel tevreden vitalbix gebruikers. Je zult het moeten proberen.

Nu ben ik zelf ook overgestapt, haha. Maar toch. Het is wel een mooie brok En wellicht doet jouw paard het er meer dan prima op :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:08

Nessa schreef:
essiesilly schreef:

Dat is zeker niet bij elk paard zo. De negatieve verhalen lees je sneller en sla je sneller op. Er zijn heel veel tevreden vitalbix gebruikers. Je zult het moeten proberen.

Nu ben ik zelf ook overgestapt, haha. Maar toch. Het is wel een mooie brok En wellicht doet jouw paard het er meer dan prima op :)

Dat is het he, ken er op vitalbix genoeg die het goed doen. En en marstall, en op JPGEF en op equilin en en en... Alleen bij metazoa ken ik zelf dan weer alleen de negatieve verhalen. Maar ook daar zijn op bokt genoeg tevreden gebruikers van - dus dat zal misschien aan de bodem liggen hier in de regio?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:52

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:27

In Pavo vital zit 20.000 ug biotine en ijzer staat er niet op. Weet dat ze geen ijzer extra hebben toegevoegd omdat er genoeg ijzer in ruvoer zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:52

Biotine is wel hoger dan de force.
Dat is wel een puntje,moet eigenlijk iets hebben met laag biotine.
Ik heb een tinker en die zijn gevoelig voor teveel aanmaak keratine en biotine heeft daar invloed op.
Maar laag ijzer is dan wel weer goed.

In elk geval even bednkt voor de info :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:32

Hier een hete sensibele draver en nu aan de 2e zak vitalbix. Hij is er absoluut niet anders van geworden.
Hiervoor naar volle tevredenheid agrobs naturmineral gevoerd (maar iets lastiger verkrijgbaar, en iets duurder) en daarvoor JPGEF (maar ook die lastiger qua verkrijgbaarheid).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:55

Wat een fijne reacties! Dank jullie wel :)
Ik denk dar ik het toch ga proberen en dan heel langzaam ga opbouwen :)